עבור לתוכן

מי פיתח את תיאוריית המוזיקה?

Featured Replies

פורסם

מי פיתח את תיאוריית המוזיקה? כל הרישום תוים, הצורה והסימנים שלהם, הסולמות וכן הלאה

אני יודע שפיתגורס הניח את היסודות אבל האם היה מישהו בתקופה יותר מאוחרת שניתן לשייך לו את זה?

פורסם

בן דוד של זה שפיתח את המתמטיקה

פורסם

האנלוגיה שלך שגויה, כן אין אף בן אדם יחיד שאפשר לשייך להמצאת המתמטיקה, אולם אנשים כן המציאו את הסימנים שבהם משתמשים כדי לתאר פעולות חשבון, יש מספר אנשים שחשבו עליהם, ובמהלך השנים הסימנים הללו קיבלו הכרה בין לאומית, וכולם משתמשים בהם.

אותו דבר עם התווים, מישהו שייך אקורדים, תווים, אוקטבות, לסימנים מסויימים, רוב הסיכויים שהיו כמה וכמה גרסאות, ובסופו של דבר אחת התקבלה ע"י המלחינים, והיא נהפכה לתקן מקובל בכל מקום. לכן אי אפשר לשייך את המוזיקה למישהו, אולם אפשר לשייך את התווים, ודברים דומים לאיש או למספר מצומצם של אנשים, בדיוק כפי שאפשר לשייך סימנים של פעולות חשבוניות למישהו.

פורסם

אלפי אנשים בהמון תקופות.

אני ממליץ לך ללמוד על ההסטוריה של המוזיקה קצת, אתה תבין מאיפה היא התפתחה ומתי נכנסו התווים שהיום אנחנו משתמשים בהם.

פורסם

אתה תבין מאיפה היא התפתחה ומתי נכנסו התווים שהיום אנחנו משתמשים בהם.

זה חלק ממה שהוא שואל ::)

פורסם

ואם הוא באמת מצפה לקבל תשובה באינטרנט, הוא חיי בחלומות.

מדובר בנושא ענק, לא בנושא לכמה הודעות בפורום.

פורסם

וגם לא תו קטן אחד ??

סתם . בכיף אחי

פורסם

האנלוגיה שלך שגויה, כן אין אף בן אדם יחיד שאפשר לשייך להמצאת המתמטיקה, אולם אנשים כן המציאו את הסימנים שבהם משתמשים כדי לתאר פעולות חשבון, יש מספר אנשים שחשבו עליהם, ובמהלך השנים הסימנים הללו קיבלו הכרה בין לאומית, וכולם משתמשים בהם.

אותו דבר עם התווים, מישהו שייך אקורדים, תווים, אוקטבות, לסימנים מסויימים, רוב הסיכויים שהיו כמה וכמה גרסאות, ובסופו של דבר אחת התקבלה ע"י המלחינים, והיא נהפכה לתקן מקובל בכל מקום. לכן אי אפשר לשייך את המוזיקה למישהו, אולם אפשר לשייך את התווים, ודברים דומים לאיש או למספר מצומצם של אנשים, בדיוק כפי שאפשר לשייך סימנים של פעולות חשבוניות למישהו.

התויווי גם התפתחו לאורך תקופת זמן ממושכת, ולא ע"י אדם אחד (או אפילו מספר אנשים). הרוב מייחסים את הראשית לתקופה הגריגוריאנית, שאז החלו לסמן עם קווים נטויים עליות וירידות במלודיה, בצורה מאוד לא מוחלטת ומאוד נתונה לאינטרפרטציה אישית. לאחר מכן נוסף קו מרכזי, שסימן פה (אם אינני טועה) ובהמשך נוספו עוד 4 עד ליצירת החמשה. סימוני הריתמיקה הגיעו לאחר עוד תקופה. זה לא משהו שקרה בבום

פורסם

כן אבל עדיין, אפשר לשייך את זה לאנשים מסויימים בתקופות שונות.

מתמטיקה זה דבר שקצת קשה יותר לשייך לX Y Z.

פורסם
  • מחבר

גם במתמ' אפשר לשייך לאנשים חלקים מאד גדולים

כמו תורת המספרים של פיתגורס, הגיאומטריה האוקלדית, החדו"א של ניוטון וכן הלאה

ברור שאנשים רבים תרמו אבל בגדול יש אישי מפתח שניתן לשייך להם דברים

קיוותי שדבר דומה אפשר לאמר גם בתיאוריית המוזיקה, כנראה שלא כך הדבר

  • 4 שבועות מאוחר יותר...
פורסם

קשה לתת תשובה מדויקת אומנם, אבל קבל נגיעה אחת בנושא, תהנה ;) :

1. מי המציא את השמות דו, רה, מי, פה, סול, לה, סי (ושוב- דו)?

תשובה- נזיר בן המאה ה-11 (1000-1099, לא זוכר בדיוק באלו שנים הוא חי) בשם גוידו מארצו (Guido d'arezzo) שהיה תאורטיקן מוזיקה ומחנך מוסיקלי בכנסייה בתקופת ימי-הביניים (המאה ה-11 כאמור). המטרה שלו הייתה להקל על זמרי הכנסייה את לימוד מנגינות התפילות (סביר להניח שרובם היו נערים), שיטות ההוראה הייחודיות שלו פירסמו אותו באיטליה. בשל שיטות חדשניות אלו הוא זכה לקיטונות בוז מצד עמיתיו למנזר ולכן נאלץ לעזוב את המנזר שבו שירת, ואת העיר. הוא עבר לעיר "ארצו", שם נלקח כבן חסות ע"י הבישוף תיאובאלדוס (Theobaldus), ולו הוא הקדיש את חיבורו המרכזי Micrologus. במקום לקרוא לתווים באותיות כמו שהיה נהוג עד אז, גוידו חיפש שיטה חדשה, שתהיה פחות מופשטת ושתדבר יותר לליבם של הזמרים (נערים, נזירים). לשם כך הוא בחר או המציא (לא ברור) מנגינה, שמילותיה מוכרות להם היטב - המנון ליוחנן הקדוש.

UT queant laxis

REsonare fibris

MIra gestrum

FAmuli tuorum

SOLve polluti

LAbii reatum,

Sancte Iohannes

התרגום- למען נוכל / לשיר בקול חופשי / את פלאי מעשייך / אנו עבדייך / הסר-נא דבר-חטא / משפתיים טמאות / יוחנן הקדוש.

שים לב לראשי-מילים שהדגשתי. - מוכר? :)

אולי אתה תוהה איפה ה-"דו"- אז חכה, זה המשך ההסבר-

ייחודה של המנגינה היה נעוץ בכל שכל שורה החלה ב"צעד" יותר גבוה מקודמתה. המנגינה עצמה אבדה ואינה מוכרת לנו עוד, אבל ההבהרה הראשונה בכל שורה, הצליחה להישמר ולשרוד עד היום. מתוך צלילים אלו שנשמרו תומצתה מנגינה אחרת, והיא קרויה הקסאכורד (ביוונית - שישה צלילים).

במהלך המאה ה17 הוסיפו להכסאקורד את הצליל השביעי SI (ראשי-תיבות של השורה האחרונה) , ואילו ההברה UT הוחלפה בהברה DO - שהרבה יותר נוחה לשירה.

אז דו-רה-מי-פה-סול-לה-סי-דו היא בעצם המנגינה המתומצתת של גוידו והיא המערכת הדיאוטנית הראשונה.

פורסם
  • מחבר

:yelclap: בדיוק דברים מסוג אלה חיפשתי!

לגזע האנושי יש שיגעון גדלות, כמעט כל מי שפיתח/ המציא משהו חשב קרא לו על שמו, תיארתי לעצמי שגם במוזיקה היו דברים כאלה

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים