עבור לתוכן

מפרט למחשב עד 8K שישמש אותי בעיקר לעריכת תמונות והקלטות מוסיקה

Featured Replies

פורסם
  • מחבר

תודה רבה על ההשקעה!

אני אנסה קודם כל לעבוד עם מה שמגיע, יכול להיות שאחרי שזה יהיה סגור בקופסא לא ישמעו כלום.

לגבי הדיסקים - אני בוודאות אוציא את אחד מהכלובים החוצה, אולי אפילו את שניהם אם אפשר ואז אחבר את הSSD עם מתאמים לאחד מהסלוטים של ה5.25 ואפתח לחלוטין את כל המעבר.

  • תגובות 35
  • צפיות 4.4k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם

יכול להיות שתוריד את מהירות המאווררים ולא ישמעו כלום, אבל אז המאווררים בקושי יכניסו אוויר למארז והטמפרטורה תעלה. המאווררים האלו לא באיכות וברמת יעילות ושקט הדרושה לצרכים שלך. גם אם תשאיר אותם בעוצמה מלאה הם יכניסו פחות אוויר בצורה משמעותית בהשוואה למאווררי נוקטואה, וגם יהיו יותר רועשים.

אפילו שהמאווררים שהגיעו עם המארז antec p183 שיש לי הם טובים יותר משל ה550D, עדיין קניתי 3 מאווררי נוקטואה P12 במקומם, מה שאיפשר לי להגיע לרמת שקט מוחלט ועדיין לשמור על מערכת מאווררת וקרירה.

אין בעיה שתנסה קודם את מאווררי הסטוק של המארז, רק שתהיה מודע גם להשפעות על יעילות האיוורור והטמפרטורה ביחס לשקט.

*הערה חשובה לגבי ספקי כוח fanless:

מכיוון שהם מבוססים על קירור פסיבי של אוויר חם שעולה למעלה, פתח האיוורור/גריל של הספק חייב להיות מופנה תמיד כלפי מעלה. זאת בניגוד לספקים עם מאוורר שיכולים להיות מופנים כלפי מטה אם יש בתחתית המארז פתח כניסת אוויר.

אני מניח שהטכנאי שירכיב את המחשב אמור לדעת זאת, אבל עדיף שתדע ותבדוק שאכן זה בוצע. ראה כאן הדרכה והסברים על הרכבת ספק ללא מאוורר.

נערך על-ידי zoro9
תוספת הערה

פורסם
  • מחבר

תודה.

יש לי במארז הישן זוג Noctua NF-S12A PWM. אני לא יכול להעביר אותם? אני יודע שהם PWM והלוח לא נותן PWM, אבל לפי המדריך של הלוח יש לו פין אדמה, פין ״Speed control״ (אני מניח ש+) ופין לחיישן מהירות.

לפי המדריך של המאוורר זה אמור לעבוד:

"(When connected to 3-pin fan headers, the NF-S12A PWM will run at full speed (unless the mainboard supports voltage based speed control"

אני אכן אבדוק את התקנת הספק, תודה. אני מקווה שהוא לא יתעלם מההזהרה שכתובה בענק על הספק...

פורסם

ה-S12 גם מעולים בתור מאווררי מארז כי הם שקטים מאוד ומעבירים המון אוויר (היתרונות העיקריים שלהם), אך כל עוד הם פועלים ללא התנגדות או חסימה של גרילים/פילטרים או של פתחי איוורור שאינם ישירים, כי הלחץ הסטטי שלהם נמוך יותר יחסית לP12 ול-F12 (שים לב להבדל בלהבים של המאווררים הנ"ל, תוכל גם לבדוק את הספציפיקציות המלאות באתר החברה). וסביר מאוד שהם עדיין עדיפים בכל פרמטר על המאווררים של ה550D. הבעיה היא שכנראה לא תוכל לחברם ללוח האם, אלא רק ישירות לספק הכוח בעזרת חיבור MOLEX. ואם תחבר אותם ללוח האם והם יעבדו, אז רק במהירות מקסימלית ללא שליטה דרך לוח האם.

ראה למטה תרשים של החיווטים של לוח האם מתוך המדריך למשתמש (תוספת טקסט שלי בצבע אדום. ההבדלים בחיבורים סימנתי בצהוב). ראה את הדיון הבא: http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=66283

לפי החיווטים רואים שחיבורי מאווררי המעבד הם 4 פינים /PWM אמיתיים, כשפין 2 מספק מתח קבוע של 12V ופין 4 מספק שליטה על המהירות בתצורת PWM. פין 3 זה חיישן המהירות.

חיבורי מאווררי המארז הם שונים ומתאימים לשליטה על 3 פינים, כשפין 2 הוא שליטה במהירות ע"י שינוי פשוט של מתח DC, פין 3 הוא חיישן מהירות ופין 4 כפי הנראה לא מחובר לכלום. אילו היה רשום בפין 4 מתח 5V זה אומר שיש שליטה אמנם רק על מאווררי 3pin, אך אפשר לחבר 4pin/PWM רק שלא תהיה עליו שליטה והוא ירוץ במהירות מקסימלית (5V בפין 4 = מהירות PWM מקסימלית). במקרה הטוב אם תחבר את מאווררי הS12 PWM הם יעבדו רק במהירות מירבית ללא שליטה, אבל ככל הנראה לפי סימון NC לא בטוח שהם יעבדו, אלא אם כן תחבר אותם בMOLEX ישירות לספק כוח.

אגב, אם תחבר מאוורר 3pin לחיבור 4pin/PWM אמיתי, הוא יעבוד במהירות מקסימלית אך ללא שליטה. זאת מהסיבה הפשוטה שבחיבור 4 פינים הפין השני מספק מתח קבוע של 12V שזה המתח המקסימלי למאווררי 3 פינים.

"(When connected to 3-pin fan headers, the NF-S12A PWM will run at full speed (unless the mainboard supports voltage based speed control"

המשפט המודגש בסוגריים אומר שזה לא יעבוד במקרה של שליטה במהירות ע"י מתח. שזה בעצם שליטה במאווררי 3pin/DC שנשלטים בפין השני ע"י שינוי פשוט של המתח לעומת מנגנון הPWM שעובד בצורה יותר מורכבת. אבל עדיין צריך לבדוק ויש מצב שזה כן יעבוד, אך רק במהירות מקסימלית ללא שליטה מהלוח.

במקרה שתחבר את מאווררי הS12 ללוח האם והם יעבדו, או לחיבור המולקס של הספק, תוכל להוריד את המהירות ל-900rpm (עדיין מהירות שקטה מאוד) בעזרת המתאם LNA שמגיע עם המאוורר. גם פתרון טוב אך החיסרון כאן לעומת שליטה דרך הלוח הוא שלא תהיה העלאה אוטומטית של מהירות המאווררים בתגובה לעליה בטמפרטורה.

נערך על-ידי zoro9
תוספת מידע

פורסם
  • מחבר

תודה רבה על הזמן שאתה משקיע והציורים המרשימים :)

אני יודע מה זה PWM, יצא לי לתכנת מיקרו-בקרים ולשלוט על המון דברים (מנועים, שסתומים וכו׳...) עם PWM...

העניין הוא שקראתי שוב ושוב את המשפט וגם נתתי לאישתי (אמריקאית) לקרוא אותו ושנינו הגענו למסקנה ההפוכה ממך:

"(When connected to 3-pin fan headers, the NF-S12A PWM will run at full speed (unless the mainboard supports voltage based speed control"

בתרגום חופשי לעברית:

כאשר הוא מחובר לראש בעל 3 פינים, ה NF-S12A PWM יעבוד במהירות מקסימאלית (אלא אם לוח האם תומך בבקרת מהירות מבוססת מתח)

לפי הספרות זה מה שהלוח שלי יודע לעשות, אני פשוט אחבר ואראה.

בכל מקרה - המחשב כאן, המארז נראה גדול מאוד... קצת מבאס אבל לא נורא, זה לא שאני סוחב אותו על הגב...

עריכה:

תודה רבה על הטיפ לגבי תשומת הלב לכיוון של התקנת הספק. אתה רוצה לנחש באיזה כיוון התקינו אותו? :)

נערך על-ידי GibsonLP

פורסם

תתחדשו על המחשב :)

התרגום החופשי של המשפט נכון. אבל הunless או ה"אלא" מראה לדעתי על מצב שהוא לא יעבוד. בקרת מהירות מבוססת מתח היא של 3pin ובקרת מהירות מבוססת PWM היא של 4pin. בלוח הנ"ל בקרת המהירות של מאווררי המארז היא מבוססת מתח.

אבל בכל מקרה כפי שאמרתי, יתכן שהמאווררים כן יעבדו במקרה הטוב, אך במהירות מקסימלית וללא שליטה מהלוח. במקרה כזה תוכלו להוריד את המהירות ל-900 עם המתאם LNA. אמנם לא תוכלו לשלוט מהלוח אך לפחות תהיה קריאה למהירות המאוורר והמחשב יתריע אם הוא יפסיק לעבוד. אם לא יעבוד דרך החיבור ללוח, תוכלו לחבר לספק הכוח עם חיבור מולקס, גם עם המתאם LNA להורדת המהירות, אך ללא שליטה מהלוח וללא קריאה של מהירות המאוורר.

לא מפתיע אותי שהתקינו את הספק הפוך, במיוחד כשמדובר ברשת מחשבים גדולה כי אתה אף פעם לא יודע מי מרכיב לך את המחשב ומה רמת הידע והניסיון שלו. לכן גם הדגשתי את העניין. כשקניתי מחשב לפני כמה חודשים העדפתי להרכיב לבד על פני הרכבה ברשת שגם אתה קנית ממנה (למרות שאני לא ממליץ להרכיב לבד כי יש אפשרות שרכיב יהיה תקול ובחנות יחליפו מיד תוך כדי ההרכבה. אחרת לבד העניין הופך למורכב יותר וגוזל יותר זמן). אבל כן הייתי סומך בעיניים עצומות על ההרכבה והמקצועיות של החנויות הקטנות יותר כמו פלונטר או TMS.

אבל לא נורא, זה ספק מודולרי בצורה מלאה ורק צריך לנתק את הכבלים בצד של הספק, להפוך אותו ולחבר מחדש. יתכן שתהיה בעיה קטנה עם אורך הכבלים ויהיה צורך למשוך חלק מהם בכמה מילימטרים לכיוון הספק.

המארז גדול אבל גם מאוורר יותר. אם היית רוצה אחד שהוא קטן יותר, יש את Antec Solo II שהוא לא פחות שקט אבל קצת פחות מאוורר. אך בכל מקרה הקירור U14 לא היה נכנס לתוך הסולו2... (הקירור גבוה מדי ב-5 ממ').

נערך על-ידי zoro9

פורסם
  • מחבר

שוב תודה.

המתקין היה נחמד מאוד והודה בטעות ברגע שהראיתי לו את החץ שאומר ״צד זה למעלה״...

הוא תיקן את זה על המקום.

עדיין לא התפניתי להתקין על המחשב מערכת הפעלה אבל כן העברתי את הSSD מהמחשב הישן וגם את ה WD Green שיש לי שם. המארז מספיק שקט כדי שאשמע את הדיסק הקשיח אם אני מצמיד את האוזן לחזית...

מאחורה לעומת זאת המצב קצת פחות טוב וגם שני מטר ממנו אפשר לשמוע (בקושי) את המאווררים כאשר הם היו על 900 סל״ד. ברגע שהעברתי אותם למצב ״חכם״ (מהירות מבוססת טמפרטורה) הרעש ירד אפילו יותר במצב Idle.

עשיתי בדיקה לNoctua ולשמחתי צדקתי :)

הלוח שולט עליו בקלות ובביוס בקלות שיניתי את המהירות שלו. המשמעות היא שהNoctua מוכן לעבוד עם בקרת מהירות מבוססת מתח כאשר אין PWM.

כמה דברים:

1. סיסוניק קצת קמצנים עם חיבורי החשמל, מספקים רק 2 רצועות (אחת של 4 חיבורים ואחת של 2, ה2 מאוד קצרה ובקושי הגיעה לי לדיסקים)

2. המארז די מגניב ומרגיש מאוד איכותי ביחס למארז הישן שלנו (Cooler master cavalier)

3. פירקתי את קופסאת ה3.5" העליונה ופיניתי לחלוטין את המקום למאוורר העליון. השארתי את המגירה האמצעית פנויה גם כן בקופסא התחתונה אז יש מעבר אוויר לא רע גם שם (יש הרבה רווח בין הדיסקים עם חורים למעבר אוויר ועם המגירה המרכזית החסרה אני מעריך שיש מעל 70 אחוזים של מעבר אוויר נקי).

4. קצת מוזר אבל KSP אומרים שעם ה5820 בגרסאת הBox אין מאוורר מקורי של אינטל...

פורסם

שמח לשמוע שבסוף המאווררים של נוקטואה נשלטים מהלוח. כנראה שיש תאימות לאחור ל-3 פינים כי לפי מה שהיה ידוע לי הם היו אמורים לעבוד במהירות מקסימלית במקרה הטוב (כפי שקורה במקרה ההפוך של חיבור מאוורר 3 פינים ללוח עם שליטה בPWM בלבד).

זה גם הניסיון שלי עם WD ירוק. הוא ממש שקט ועם מינימום ויברציות ואכן לא אמורים לשמוע אותו במארז עם בידוד, אלא אם כן מצמידים את האוזן לגמרי למארז. בכל מקרה, דיסקים קשיחים כדאי לשים במיקום הכי נמוך שאפשר במארז (בכלוב התחתון ובמסילה הכי תחתונה) כי זה מפחית קצת את הויברציות והרעש.

בביוס יש מס' מצבים לשליטה אוטומטית במאווררים. למשל מצב standard או silent. אבל הכי עדיף הוא מצב custom/manual שמאפשר לקבוע את העקומה שלפיה הלוח יעלה את מהירות המאווררים בתגובה לטמפרטורה (ניתן לקבוע בגרף נקודות של מהירות המאוורר ביחס לטמפרטורה מסויימת).

מניסיון שלי עם הנוקטואה כמאווררי מארז, הם שקטים לחלוטין במהירות 500 ושקטים מאוד ובקושי נשמעים במהירות 600-700. ועדיין במהירויות האלו עושים עבודה טובה במבחינת כמות האוויר שהם מעבירים.

אני מניח שגם תבדוק את מאווררי הסטוק של המארז, מעניין איך הם יתפקדו במהירויות נמוכות.

יש במארז פילטרים לאבק? אם כן, על מנת להפחית למינימום את כניסת האבק למארז, כדאי לשמור על לחץ חיובי בתוך המארז. זה אומר שהמאווררים יכניסו לתוך המארז יותר אוויר מאשר הם מוציאים החוצה. אצלי למשל יש 2 מאווררים קדמיים על מהירות 500-550 ואחד אחורי במהירות 600. התוצאה היא לחץ חיובי במארז והאוויר שנכנס עובר רק דרך הפילטרים. בתצורה של לחץ שלילי ושאיבה של יותר אוויר החוצה, יש כניסת אוויר מכל חור וחריץ אפשרי, אוויר שלא עובר דרך הפילטרים ולכן מכניס איתו אבק לתוך המארז.

אם יש בעיה עם האורך של כבלי הSATA, אתה יכול להשתמש בכבל 4 חיבורים, או בכבל של המולקס + כבלים מתאמים לSATA שיוסיפו עוד כ-10 ס"מ אורך.

יהיה מגניב אם תוכל להעלות לכאן תמונה של המחשב מבפנים, משני הצדדים :)

נערך על-ידי zoro9

פורסם

אכן, לא מגיע קירור איתו.

אינטל יודעים שמי שמזמין מעבד ב1800 ש"ח יודע שקירור סטוק לא בדיוק יתאים והוא ירצה קירור מתקדם יותר. דחילק, קונה מעבד לוח וזיכרונות ב3000 ש"ח ולא ישקיע 5 אחוז מהסכום על קירור בסיסי?

גם אני לא מחדש לך שבלוח X99 אין יציאות לחיבור למסך כלל כי הוספת כ"מ למעבד תפחית את יכולת הOC שלו עקב צריכת חשמל נוספת.

פורסם
  • מחבר

@zoro9:

במקרה ההפוך זה כי בחיבור מהלוח עם PWM הפין של ה12v מעביר את מלוא המתח כל הזמן ושולט באמצעות שינוי הDuty Cycle בPWM.

במקרה שיש לי (לוח עם שליטה מבוססת מתח ומאוורר עם שליטה מבוססת PWM) זה עובד בסדר. כשאני חושב על זה שוב - הם אפילו לא צריכים לתכנן שום דבר מיוחד. כל מנוע חשמלי שראיתי הוריד את המהירות שלו אם הוא קיבל מתח נמוך יותר וככה עובדים כל הפוטנציומטרים שהרכבתי (נגד משתנה שמחובר לאדמה).

בביוס קבעתי את המהירות באמצעות הגרפים שהם נותנים, רעיון טוב להוריד קצת את המהירות של המאורר שמוציא אוויר ע״מ למנוע כניסת אבק מהחריצים, למרות שיש יחסית הרבה מקומות למאוררים נוספים במארז (למטה, בצד ולמעלה) שלא מאוכלסות כרגע ושם גם יש פילטרים.

אגב, באתר של נוקטואה טוענים שהמאורר שיש לי - NF-S12A הכי מתאים לקירור מארז והכי שקט מכל החבורה (http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&lng=en)

האם אני מפספס משהו?

אעלה תמונה בקרוב.

דובי - ״לא שאני קימצן, זה עיקרון״.

המעבד שלי רוב הזמן לא עושה כלום ואני בטוח שקירור סטוק היה עושה את העבודה אבל אני בכל זאת מרוצה לעת עתה מהנוקטואה. לגבי הלוח - אכן לא חידוש... אחת הסיבות שאהבתי את המעבדים הללו היא שאין להם תמיכה מובנית במאיץ גרפי... נראה לי כמו סתם בזבוז של שטח על הסיליקון... :)

פורסם

קירור סטוק רועש, אך כנראה רעש לא בדיוק מפריע לך :)

פורסם

מספיק שיש לך 2 מאווררים שמכניסים אוויר ורק מאוורר 1 שמוציא אוויר כדי שיהיה לחץ חיובי, גם אם כולם במהירות דומה. את המהירות המינימלית בגרף עד לטמפ' שהיא גבוהה בכ-10 מעלות מזו שבidle כדאי לקבוע על 500. לדוגמה, מהירות 500 עד ל-45 מעלות (ובהמשך מהירות 700 ל55 מעלות, מהירות 900 ל65 מעלות, מהירות 1100 ל-75, מהירות מקסימלית ל-85 וכו'). כך המחשב יהיה שקט לחלוטין במצב מנוחה או במאמץ קל רצוף או מאמץ רציני אך קצר. ועדיין מאוד שקט במאמץ בינוני וגבוה לאורך זמן משמעותי.

S12 הוא מאוורר מארז יותר שקט ויעיל במידה מסויימת רק אם אין שום דבר שעומד בדרכו ויוצר התנגדות. ואם יש התנגדות F12/P12 יהיו עדיפים כי יש להם לחץ סטטי גבוה יותר (יותר כוח מול התנגדות). התנגדות יכולה להיות גרילים, פילטרים, דברים שחוסמים מעבר חופשי כמו כלובי דיסקים, ופתחי כניסת אוויר לא ישירים (כמו במקרה של מאווררים קדמיים מאחורי הדלת כשפתחי האוויר הם משני הצדדים).

נתוני המאווררים הנ"ל במהירות 900:

לחץ סטטי בממ' מים:

S12: 0.73

P12: 1.21

F12: N/A

הספק אוויר במטר קוב לשעה:

S12: 83.2

P12: 63.4

F12: N/A

רעש בדציבל:

S12: 10.7

P12: 12.6

F12: N/A

נתוני המאווררים הנ"ל במהירות 1200 S12/F12, ולP12 ב1300:

לחץ סטטי בממ' מים:

S12: 1.19

P12: 1.68

F12: 1.83

הספק אוויר במטר קוב לשעה:

S12: 107.5

P12: 92.3

F12: 74.3

רעש בדציבל:

S12: 17.8

P12: 19.8

F12: 18.6

נערך על-ידי zoro9

פורסם
  • מחבר

דובי - הE6600 קורר במשך 9 שנים עם המאורר המקורי, הוא היה שקט ביותר, כל המאווררים שמסביב הוחלפו כמה פעמים והוא נשאר שם, לבד, בחושך.

זורו - תודה רבה.

כרגע עדיין לא התקנתי את הNoctua בכלל והמאווררי סטוק עושים עבודה טובה.

אפרופו רעש בדציבלים - תמיד שיעשע אותי עניין הנתונים של היצרנים, את הפרט הכי חשוב הם לא רושמים - XdB באיזה תדר? :) תדרים נמוכים עוקפים הרבה יותר בקלות והרבה יותר קשים לבליעה, כמו כן - הם מפסידים פחות במרחב, הכפלת התדר גורמת להפסד גדול יותר בדיפרקציות ולהפסד בריבוע באוויר (1KHz יפסיד עוד 6dB באוויר אל מול 500Hz באותו המרחק).

מצ״ב תמונות (מהטלפון, עם פלאש. מצטער).

attachment.php?attachmentid=7751&stc=1attachment.php?attachmentid=7752&stc=1

פורסם

ליינוס בדיוק לפני כמה שעות וידאו על איך בונים מחשב מאוד שקט

פורסם

נראה מעולה!

*הייתי מחליף את המיקום בין הSSD לקשיח, כך שהקשיח יהיה הכי למטה.

עוד נתון חשוב שלא רושמים: מרחק המדידה אם זה חצי מטר, מטר או שניים. אמנם הסטנדרט זה 1 מטר, אך יש חברות שמתחכמות ורושמות נתונים מ-2 מטר בלי לכתוב כלום לגבי המרחק. אבל נוקטואה חברה רצינית ואמינה והם לא עושים דברים כאלו.

המלצה לקונפיגורציה אפשרית עם 5 מאווררים:

2 מאווררי סטוק קדמיים להכנסת אוויר במהירות 400rpm, מאוורר נוקטואה אחורי להוצאת אוויר ב600rpm, שני מאווררים צדדיים לכניסת אוויר במהירות 400rpm כשסטוק אחד במיקום עליון ונוקטואה אחד במיקום תחתון.

המלצה לקונפיגורציה אפשרית עם 4 מאווררים:

2 מאווררי סטוק קדמיים להכנסת אוויר במהירות 400rpm, מאוורר נוקטואה אחורי להוצאת אוויר ב600rpm, מאוורר נוקטואה צדדי במיקום העליון יותר להכנסת אוויר במהירות 400.

המלצה לקונפיגורציה אפשרית עם 3 מאווררים:

2 מאווררי נוקטואה קדמיים להכנסת אוויר במהירות 500rpm, מאוורר סטוק אחורי להוצאת אוויר ב500rpm.

השוואה בין קונפיגורציות אוורור שונות:

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/02/10/the-big-cooling-investigation/1

נערך על-ידי zoro9
עדכון קונפיגורציות

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים