מדריך לאבחון בעיות במחשב - ביקורות ומדריכי גולשים - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מדריך לאבחון בעיות במחשב


smalul

Recommended Posts

להלן סידרת בדיקות כללית למקרה של בעיות במחשב (מחשב לא נדלק/נתקע/קורס וכד'). לא בכל מקרה צריך או/ו ניתן בכלל לבצע את כל הבדיקות הנ"ל. הרעיון הוא לתת הנחיות כלליות לבדיקת המחשב במקרה של בעיה.

  • אם המשתמש לא בטוח שהוא יודע מה שהוא עושה, בפרט בחלק שדורש את פתיחת המחשב ופירוק רכיבים או התעסקות בחשמל, עדיף שלא יעשה זאת. האחריות כולה היא על המשתמש בלבד.

  • אם המחשב באחריות, מומלץ לממש אותה אם לא מצליחים לפתור את הבעיה.

הכנות כלליות

א. קודם כל רצוי לדעת באיזה מחשב מדובר (לוח, מעבד, זיכרון, ספק כח, כרטיס מסך וכד', רצוי מאד דגמים מדוייקים). כמו כן יש לדעת באיזו מערכת הפעלה מדובר (והאם מדובר בגירסת 32 ביט או 64 ביט). מידע זה נדרש כאשר יש צורך בהורדת דרייברים (מנהלי התקנים) או כאשר מבקשים עזרה בפורום.

ב. אם מרגישים זרם כאשר נוגעים במארז המחשב, הדבר מעיד על בעיה חשמלית (בהארקה). יש לבדוק האם הבעיה נובעת משקע החשמל אליו מחובר המחשב (ייתכן ששקע החשמל אליו מחובר המחשב אינו מוארק או שיש בעיית הארקה בכל החדר או אפילו בכל הבית), מכבל המתח בין השקע לספק הכח (אולי חוט הארקה בכבל לא תקין) או מספק הכח עצמו. אם המחשב מחובר לאל-פסק, יתכן שהוא הגורם לבעיה. אם אכן מדובר בבעיה הארקה, נגיעה במארז בעזרת מברג טסטר (בחלק המתכתי כמובן) אמוהר לגרום לנורית שבו להידלק, דבר שמעיד על כך שיש מתח על המארז. במקרה כזה יש לטפל בבעיה זו לפני טיפול בכל נושא אחר.

בכדי לאתר את המקור הבעיה יש להחליף כבל מתח ולבדוק האם עדיין יש מתח על המארז, לחבר את המחשב לשקע חשמלי אחר ולבדוק שוב, ואם יש צורך - לחבר את המחשב גם אל שקע חשמלי בחדר אחר (למקרה שהבעיה היא בכל החדר). אם המחשב מחובר לאל-פסק, יש לנסות לחברו ישירות לחשמל בכדי לשלול את האל-פסק כגורם לבעיה. במידה ואף פעולה לא פותרת את הבעיה, הרי שמקורה הוא בספק הכח או בהארקה בכל הבית.

הערות:

א. אם למחשב מחובר רכיב כלשהו שמחובר גם למתח החשמלי (לדוגמא - מסך, מדפסת, טלויזיה, רמקולים וכד') יכול להיות שהוא הגורם לבעיה. יש לנתק רכיבים כאלו, ובאופן כללי - כל רכיב הקיפי (כמו התקני USB) שמחובר למחשב, בכדי לוודא שהם לא גורמים לקצר.

ב. ניתן להשתמש ברב מודד בכדי לבדוק את שקע החשמל ואת כבל המתח ולראות האם ההארקה בהם תקינה.

מיותר לציין שכל ההתעסקות בחשמל היא מסוכנת ויש להיזהר (לכן מומלץ להשתמש במברג טסטר במקום ביד בכדי לבדוק האם עדיין יש מתח על המארז).

בדיקות מקדימות/בסיסיות (יש לבדוק לפי הסדר הזה):

1. האם יש מתח בשקע? ניתן לבדוק זאת ע"י חיבור מכשיר כלשהו לשקע (מנורה, מאוורר, רמקולים, מיקסר...) או לבדוק בעזרת רב-מודד (אם יש ואם יודעים כיצד להשתמש בו).

2. האם הנורית של המסך נדלקת כאשר מחברים את המסך למתח ולוחצים על כפתור ההדלקה?

3. האם מופיעה הודעת בדיקה על המסך כאשר המסך מחובר למתח אבל מנותק מכל חיבור אחר (לא מחובר למחשב כלל)?

4. האם המחשב עצמו נדלק כאשר לוחצים על כפתור ההפעלה? בד"כ יש נורית על המארז שמעידה על כך שהמחשב דולק - האם היא דולקת?

הערה - בד"כ ניתן אפשר לבדוק שהמחשב דולק (או לפחות עובד חלקית) ע"י בדיקת ספק הכח - המאוורר שלו אמור להסתובב ולהוציא אוויר.

5. האם כל הכבלים/החיבורים מחוברים כמו שצריך?

6. אם יש רמקול המחובר ללוח (וצריך להיות כזה), יש להקשיב היטב ולבדוק האם נשמעים ממנו ציפצופים ("ביפים"). זהו חיווי קולי שאמור להעיד על מקור התקלה לפי סדרת הציפצופים שנשמעים (ניתן לבדוק בחוברת של לוח האם מה בדיוק משמעות צפצופים אלו). במידה ומבקשים עזרה בפורום רצוי לפרט מה בדיוק נשמע (לדוגמא - צפצוף אחד ארוך שחוזר על עצמו, שלושה צפצופים קצרים ולאחריהם צפצוף ארוך וכד').

במידה והכל תקין עד שלב זה, אמור להיות ציפצוף קצר אחד מהרמקול כמה שניות לאחר הפעלת המחשב.

מבחינה חומרתית יש לבצע את הפעולות הבאות:

1. איפוס הביוס. יתכן שמשהו השתבש בהגדרות ולכן המחשב לא עולה/נתקע. אם ניתן לגשת לביוס אז בד"כ מומלץ לטעון את ערכי ברירת המחדל (יש לבדוק בחוברת של לוח האם במידה ולא בטוחים כיצד לעשות זאת).

אם לא ניתן לגשת לביוס - בד"כ יש ג'מפר (מגשר) או כפתור על הלוח שאותו יש להזיז (שוב - יש לבדוק בחוברת של לוח האם לגבי מיקום הג'מפר הזה ולגבי הפרוצדורה המדוייקת שיש לבצע). אפשרות אחרת היא הוצאת הסוללה המותקנת על הלוח לכמה דקות כאשר המחשב מנותק פיזית מהחיבור לחשמל (לא לשכוח להחזיר את הסוללה למקומה). איפוס כזה אמור לטעון את ערכי ברירת המחדל וגם לבטל כל OC שנעשה (לא כולל OC שאולי נעשה לכרטיס המסך, שגם אותו רצוי לבטל).

אזהרה - יש להיזהר כאשר משנים ערכים בביוס או מאפסים אותו - הגדרה לא נכונה יכולה להביא לכך שמערכת ההפעלה לא תעלה מהדיסק הקשיח או יותר גרוע - שהמחשב לא יפעל כלל (המחשב ידלק אבל לא יעשה דבר). למעשה, אפילו ניתן לשרוף רכיבים על הלוח במידה ומשחקים עם הערכים עבור המתחים. בד"כ איפוס הביוס יביא לטעינת ערכים "בטוחים", כך שהמחשב יעבוד בצורה סבירה ולא יגרם נזק לרכיבים, אבל ייתכן שיהיה צורך בשינוי הגדרות התדרים לזיכרון בכדי לעבוד בצורה אופטימלית או צורת העבודה של בקר ה SATA (מצב AHCI לעומת מצב IDE או הגדרות מערך RAID) בכדי שמערכת ההפעלה תוכל לעלות מהדיסק הקשיח. בכל מקרה רצוי לתעד (לרשום או לצלם) את הערכים בביוס במסכים השונים בכדי שיהיה אפשר לשחזרם במידת הצורך.

2. בדיקה פיזית של המחשב - יש לבדוק שכל החיבורים תקינים ומחוברים היטב, שאין קבלים מפוצצים/מנופחים, ושכל המאווררים מסתובבים בחופשיות. אם יש קבלים נפוחים/מפוצצים/לא תקינים על לוח האם או כרטיס המסך (או כל רכיב אחר שיש עליו קבלים) - יש להחליף את הרכיב. אם יש מאוורר שלא מסתובב בצורה חופשית - יש לנקותו (ואולי גם לשמן אותו), ואם זה לא עוזר - יש להחליף אותו (בכל מקרה אין להשאירו מחובר למתח במחשב). חשוב לוודא שגוף הקירור של המעבד מותקן בצורה נכונה, שכן מגע לא תקין בין גוף הקירור למעבד יכול להוביל לטמפרטורות גבוהות מייד עם הפעלת המחשב, דבר שיכול למנוע מהמחשב לעבוד.

3. בדיקת הזיכרון - בד"כ עם +memtest86. אם יש שגיאות בזיכרון, סביר להניח שאחד מרכיבי הזיכרון הם הגורמים לבעיה (אבל אי אפשר לשלול בעיה בלוח או במעבד).

הערה - כאשר לא מותקנים מודולי זיכרון כלל, באופן תקין הרמקול אמור לצפצף (תלוי בדגם הלוח, אבל בד"כ מדובר בצפצוף ארוך שחוזר על עצמו). זה אומר שהמעבד כנראה תקין, שכן לא ניתן לייצר צפצופים ללא מעבד.

4. בדיקת הטמפרטורות של המעבד, לוח האם וכרטיס המסך וכן בדיקת מתחים - טמפרטורות גבוהות בד"כ גורמות לבעיות. אם הטמפרטורות גבוהות, ייתכן ויש צורך בריענון המשחה הטרמית בין המעבד וגוף הקירור - אולי המעבד פשוט מתחמם, דבר שגורם למחשב לכבות את עצמו או ל"קפיאות". מתחים לא תקינים יכולים לגרום לקריסות ולבעיות שונות. את הטמפרטורות והמתחים ניתן בד"כ לבדוק עם התוכנה המתאימה שהגיעה עם לוח האם (בד"כ ניתן גם להורידה מאתר יצרן הלוח) או/ו להשתמש בתוכנות צד שלישי כמו HWMonitor. כמו כן אפשר להשתמש בתוכנה כמו OCCT בכדי להעמיס על המעבד וכרטיס המסך, בכך לבדוק את הטמפרטורות והמתחים במאמץ.

הערה בקשר לטמפרטורה של כרטיס המסך - יכול להיות שיהיה צורך בתוכנה אחרת. במקרה כזה אפשר להשתמש ב MSI Afterburner, שבעיקרון מיועדת להמהרת כרטיס המסך, אבל היא גם מציגה נתונים רבים לגבי כרטיס המסך, כמו הטמפרטורה שלו, העומס עליו ומהירות סיבוב המאוורר שלו.

5. בדיקת הדיסק הקשיח - בד"כ בעזרת תוכנה מתאימה מאתר היצרן. אני ממליץ להשתמש גם בתוכנה חינמית בשם MHDD לבדיקת הדיסק הקשיח.

6. הפעלת המחשב עם מינימום רכיבים - לוח, מעבד, מודול זיכרון אחד, כרטיס מסך (אם יש כרטיס מסך מובנה - עדיף להשתמש בו ולא בכרטיס מסך חיצוני) וספק כח. כמו כן יש לוודא שהרמקול הפנימי (אם יש) מחובר ללוח האם. את כל השאר, כולל דיסקים קשיחים, מקלדת, עכבר וכל מיני התקנים שאולי מחוברים למחשב יש לנתק. אם המחשב לא נדלק - יש לנסות ולהתקין את מודול הזיכרון בתושבת אחרת, ואם זה לא עוזר - יש לנסות מודול זיכרון אחר. המטרה כאן היא לראות אם המחשב נדלק בכלל. אם לא - הבעיה היא כנראה באחד הרכיבים הבסיסיים ביותר.

הערה - תמיד קיימת האפשרות שהבעיה היא באחד הכפתורים במארז - כפתור ההדלקה (יגרום לבעיות של אי יכולת להדליק את המחשב או להדלקה אקראית) או כפתור האיתחול/ה reset (יגרום לאיתחולים אקראיים או לכך שהמחשב יהיה "תקוע" מרגע ההפעלה שלו). במקרה כזה יש לנתק את החיבורים שלהם מהלוח ולנסות שוב (במקרה של ניתוק כפתור ההפעלה, יש להדליק את המחשב ע"י שימוש בכפתור אחר או ע"י קיצור שני הפינים המתאימים על הלוח).

7. החלפת רכיבים בסיסיים עד לאיתור הרכיב הבעייתי - ספק כח, זיכרון, מעבד ולוח אם. מומלץ לבדוק רכיבים תקינים במחשב הבעייתי, או לחילופין - רכיבים מהמחשב הבעייתי במחשב תקין, עד למציאת הרכיב הבעייתי.

מבחינה תוכנתית יש לבצע את הפעולות הבאות:

1. עידכון כל הדרייברים לגירסאות האחרונות. אם הבעיה התחילה לאחר עידכון דרייבר לגירסה האחרונה - יש לנסות ולהתקין גירסה ישנה יותר.

2. הסרה או התקנה מחדש של תוכנה בעייתית.

3. הפעלה במצב בטוח כדי לבדוק האם המחשב יציב בשלב הזה.

4. סריקת המחשב עם תוכנת אנטי-וירוס מעודכנת וכן עם תוכנות נגד גורלות או תוכנות מזיקות למינהן (כמו Malwarebytes Anti-Malware או SUPERAntiSpyware).

5. מומלץ להפעיל את המחשב עם מערכת הפעלה live שרצה מדיסק (CD או DVD) או DoK (התקן USB) ואינה כותבת דבר לדיסק הקשיח (לדוגמא Ubuntu או mini-xp שנמצאת ב Hiren's BootCD). המטרה כאן היא לבדוק האם הבעיה נובעת ממערכת ההפעלה (על כל רכיביה, כולל דרייברים) או מהחומרה.

6. במידה ומדובר במערכת ההפעלה ושום דבר לא עוזר, האפשרות האחרונה היא התקנה מחדש של מערכת ההפעלה.

יש לציין כי עם הזמן, ככל שמתקינים ומסירים תוכנות, יוצרים ומוחקים קבצים וכד' מצטברים במחשב "שאריות" - קבצים זמניים שמשום מה לא נמחקו, מפתחות וערכים מיותרים ב registry שאין להם שימוש אבל עדיין "מנפחים" את ה registry, תוכנות מסויימות שתותקנות "על הדרך" (כמו סרגלי כלים לדפדפנים וכד') ורצות ברקע, וכמובן פרגמנטציה של הקבצים בדיסק הקשיח. ההשפעה של כל הנ"ל מצטברת, ועם הזמן אכן מתקבלת תופעה של איטיות. פתרון אחד הוא פשוט לפרמט ולהתקין מחדש את מערכת ההפעלה. אפשרות אחרת היא להריץ תוכנות לניקוי ה registry וקבצי זבל למיניהם מדיי פעם (כמו CCleaner), וכן לבצע defrag לדיסק הקשיח.

קישורים:

קישור ל HWMonitor:

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

קישור ל MSI Afterburner:

http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

קישור ל OCCT:

http://www.ocbase.com/index.php/download

קישור להורדת Hiren's BootCD (מכיל +memtest86 ו MHDD):

http://www.hirensbootcd.org/download

גירסה 1 - 27/7/2014

גירסה 1.1 - 8/8/2014

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 1 שנה מאוחר יותר...

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...