עבור לתוכן

לפעמים נתקלים ביד2 בדברים שאשכרה מועילים, auto-transformer

Featured Replies

פורסם

אז אתמול גיששתי לי ביד2 בחיפוש אחרי wall-wart שיוצא AC של 12V ומעלה (לא שמצאתי משהו), ובטעות נתקלתי ממישהו שמוכר auto-transformer (הניסוח היה שונה מאוד ובעיברית קלוקלת, אבל אפשר היה להבין על מה מדובר).

בכל מקרה, קפצתי ואספתי אותו היום. צעצוע בן 49 (יוצר בשנת 1965 בברה"מ, ועלה בזמנו סכום אסטרונומי של 15רובל שהיו שווים אז הרבה), ולשמחתי הוא אשכרה עובד. חיברתי מנורה כעומס וחיברתי DMM לבדוק מה הוא מוציא, ואכן אפשר לכוון אותו מ-0V עד כ-220V (קצת מתחת ברגע שמעמיסים אותו). מיותר לציין שבזמנו לא באמת ידעו כנראה מזה בטיחות, אומנם יוצא חוט עם 3 מוליכים מהמכשיר הזה, אך ההארקה לא מחוברת לכלום. גם המנורה בפאנל הקידמי לא נראית כמו משהו שהיה עובר תו-תקן מודרני אפילו ברוסיה (היא מחוברת בעצם לכניסת ה-AC באחד הצדדים שלה, ולא נראה שקשה מדיי לגעת באחד המגעים שלה "בטעות" :)).

אני מצרף 2 תמונות (פרונט והחלק הפנימי אחרי ניקוי אבק קל) לפוסט הזה.

אני אומנם כמעט ולא צריך אותו, אבל במחיר הזה לא היה טעם לחשוב בכלל. זה משהו שמדיי פעם מועיל שיהיה בבית, במיוחד למישהו כמוני שמתעסק מדיי פעם עם ציוד וינטאג' ואז עוזר מאוד להעלות את המתח בהדרגה בכדי לוודא שהוא ישרוד את זה.

מה שכן, יש לי שאלה או שתיים למי שאולי נתקל במשהו דומה בעבר. בשנאים דומים שעבדתי איתם בעבר, הסקאלה הלכה מ-0 עד למתח מקסימלי כלשהו (במקרה הזה כ-220V). בשנאי הזה המצב שונה כאשר הוא מגיע מ-220 עד ל-0, אבל אז אפשר להמשיך לסובב עוד ולהגיע עד ל-110V בערך (וזה לא שמשהו שם מתנתק עקב מגע רופף וזה pick-up כלשהו, זה נשמר גם עם עומס, בדקתי). יש לי רעיון או שניים מדוע עשו זאת ככה, אך לפני שאני סוגר את הנושא הייתי שמח לשמוע אם למישהו יש מה לומר בעניין.

ולשאלה השנייה, על המכשיר רשום 350VA, 220V, 0.35A. למישהו יש מושג איך המספרים האילו מסתדרים זה עם זה? אני מפספס משהו?

נערך על-ידי anatoli

פורסם

ואו...

בכמה אפשר למכור דבר כזה בeBay?

פורסם
  • מחבר

לא התעמקתי מעולם, אם מישהו ירצה לקנות כזה מאיביי אך אני מניח שאין בעיה למצוא משהו חזק עוד יותר מהאחד הזה ב-300שקלים (יש גם בפחות, אך רוב הדברים בארה"ב מיועדים למתחים נמוכים יותר של הרשת המקומית שלהם). הבעיה היא המשלוח, הדבר הזה שוקל כמה ק"ג טובים, והוא עוד יחסית קטן. לכן המשלוח יגיע למחיר של השנאי עצמו ואפילו יותר אם עושים משלוח אויר. כמובן שאז כבר צריך לשלם על זה גם עוד כמה שקלים לקופת המדינה.

במקרה הזה נראה לי ש-50ש"ח היו מחיר מספיק נמוך כדי לקחת מבלי להתעמק בעד כמה הוא חזק, מספיק בכדי להפעיל מגבר ישן עם עומס קל לצורך בדיקה.

פורסם

יש לי גרסה מודרנית של הדבר הזה, שז"א ואריאק, + תצוגות מתח וזרם דיגיטליות ומא"זים להגנה. (ממליץ לך בחום לשפר..) אך אין לי תשובות לשאלות.

יתכן שה 350VA זה ההספק של הסליל הראשוני, בעוד המשני יכול להוציא רק 0.35A. או ש0.35A זו צריכה עצמית (כן זה מופרך, אבל אני יודע שאצל הרוסים הטכנולוגיה התפתחה לכיוונים מאוד מוזרים)

לגבי המשך הסיבוב, אין לי מושג. יש שנאים משתנים שגם מעלים את המתח במוצא מעבר למתח בכניסה, אבל לא שמעתי על כאלה שמורידים שוב.

פורסם
  • מחבר

לא הייתי מתנגד ל-VRIAC כמו שלך, אך אני מניח שהוא היה עולה קצת יותר מ-50ש"ח :)

נשמע הזוי כל השילובים האילו של 0.35A ו-350VA, כי סך הכל המוצא לא יכול לעלות על 220V.

גם זה שהוא עולה שוב לאחר ה-0 נראה לי מוזר. אולי זה היה נראה לאיזה רוסי במפעל בשנת 65 הגיוני שצד אחד של השנאי ישמש למכשירים אירופים (עד 220) וצד שני למכשירים אמריקאים (עד 110) ולכן זה לופף ככה, אבל מה שנקרא I'm stretching it.

מה ספציפית היית מציע לשפר במכשיר הזה? היו 3 דברים ששקלתי:

1 - להוסיף קצת בידוד על החיווט של המנורה, זה לוקח דקה - אם כי לאחר הסתכלות נוספת אני לא בטוח כבר שכל כך קל להגיע למגעים שלה מבלי לפרק את הקופסא זה כנראה ידרוש מברג ולא מעט כח, כך שאני מרגיש בטוח מספיק עם המצב כמו שהוא.

2 - שקלתי להוסיף פיוז (כנראה נשלף מבחוץ) על הכניסה לפני המתג למקרה שאני אחבר אליו מגבר לבדיקה והמגבר יהיה בעייתי כדי שהוא לא ייקח יותר מדיי זרם שעלול לגרום לנזק (אבל שוב, לשנאי בגודל הזה יקח זמן מה עד שהוא ינזק וימות, אני כנראה כבר אכבה אותו הרבה לפני כי אני אקבל קריאה של זרם\מתח ואראה שמשהו לא תקין).

3 - שקלתי להוסיף הארקה לגוף של המכשיר, אך אני לא בטוח מה דיניי חכמים בעניין הזה. אני ממש לא מומחה בתחום הזה ספציפית, אך למשהו זכור לי שכל מכשיר שבו יש סיכוי שמשהו שמיוחס לשקע עלול להיות מקוצר לנקודה שהמשתמש מסוגל לגעת בה - חייב להיות מוארק. במקרה הזה נראה שמדובר במצב כזה, כי המארז עשוי מתכת (עם שכבה עבה של צבע, אבל עדיין), והכל שם מיוחס ישירות למתח הרשת (כי זה auto-transformer אז הכל שם הוא אותו הסליל) לכן כדאי להאריק.

בקיצור, אשמח לשמוע קצת feedback בעניין מאנשים שאשכרה מבינים בעניין (כי בעבודה שלי אין דבר כזה מתח רשת, אני מתכנן analog ב-CMOS - אצלי מתח גבוה זה 5V :)).

פורסם

1. תוסיף בידוד איפה שאתה מוצא לנכון... אתה לא צריך עצות שלי.

2. תוסיף פיוז בין השנאי למכשיר, אבל רצוי אוטומטי, מהסוג שיש בבתים. כך לא תצטרך להחליף כל פעם.

פורסם
  • מחבר

אני חשבתי על להוסיף קודם כל פיוז בכניסה לקופסא הזו בכדי להגן על עצמי. אני יותר חושש לעצמי מאשר למכשיר שעלה כמה שקלים/מגבר ישן שיהיה מחובר ביציאה :)

פורסם

כדיי להגן על עצמך :

שים מפסק פחת אם רגישות גבוהה יותר (בהשוואה למפסק פחת של הבית) על הכניסה. אתה יכול להשתמש במפסק ל 3 פאזות ולחבר אותו בצורה שהוא יקפוץ ב 15mA במקום ב 30mA הסטנדרטיים

תחבר לדבר הזה אדמה

תבדוק עד כמה הבורג הזה בידית מבודד מחלקים שנמצאים תחת מתח

תחליף חוטים פנימיים אם הם במצב לא תקין

תשתמש בשנאי הגנה 1:1 וסביבת עבודה מבודדת בפרוייקטים

אין לי שמץ איך אתה הולך להגן על שנאי שמיועד ל 350VA מקס' (כ 1.5A) על ידיי מפסק אוטומטי של בית. הקטן ביותר שניתן להשיג בקלות הוא 6A (ובחנויות חומרי בניין 10A כי אף אחד לא שם 6A בבתים). הזרם שבו הקטן והמהיר ביותר B6 יקפוץ מיידית הוא 24A, והאחרים קופצים ב 40A ו 70A+...

אני לא בטוח שהואריאק הזה יכול בכלל להוציא זרמי קצר כאלה. אם למשל זרם הקצר המקס' שלו הוא 35A ושמת אותו על מפסק של B10, הוא יספיק לאדות את הבידוד מהסלילים של השנאי לפניי שהמפסק יגיב

(ב ebay יש גם מפסקים של 1A ו 2A, אבל נראה שכל הטובים כמו ABB ואפילו בינוניים כמו Merlin Gerin עולים מעל 100 שח ליחידה, או 300 שח לקופסה אם אתה קונה קופסה של 10. לא הייתי סומך על ה hyundai ב 7 שח שגם נמצא שם ....)

להגנה מקצר שים עליו פיוז (על הכניסה ועל היציאה, כי במתח נמוך הזרם ביציאה יכול להיות גבוה ובכניסה נמוך) ותחליף אותו במקרים שבהם משהוא מקצר. מה שלא אמור לקרות לעיתים קרובות מידי

המתח שעולה ביציאה - מעניין. אתה יכול לצלם את השנאי יותר מקרוב ? למדוד מתח בין כל פין כניסה ופין יציאה במצבים השונים (בחלק "החיובי" בין 0 ו 220, באיזור ה 0, ובחלק "השלילי" - יש מצב שבחלק השלילי תקבל 300V+ בין הפאזה בכניסה והפאזה ביציאה אם השנאי הופך את הפאזה) ? למדוד התנגדויות ?

הדירוג - מעניין

בהתחלה באתי לקפוץ ולכתוב משהוא כזה : "כשמורידים את המתח ביציאה, ניתן למשוך יותר זרם בתוך אותו VA לכן יש הגבלות על ה VA בכללי והגבלות על זרם היציאה המוחלט גם כשמורידים את המתח"

עכשו מה שלא מסתדר כאן הוא ש 0.35A * 220V = כ 80W. אין לי שמץ איך בדיוק הדבר הזה אמור להגיע אפילו קרוב ל 350VA...

מה כתוב שם אחריי ה 0.35A ? סמל של AC ? משהוא אחר ? ומה זה рат ?

ויכול להיות שאיכשהוא זה קשור לקטע של ה 220 - 0 - 110V

נערך על-ידי 11010010110

פורסם
  • מחבר

אתה שואל שאלות קשות, אין לי מושג מזה PAT (שזה למעשה RAT כי זה ברוסית) :)

תודה על ההמלצות, אני חייב לומר שקצת קפצת מעבר למה שאני מתכנן או מוכן לעשות איתו בשלב הנוכחי והזמן הפנוי שיש לי בימינו. אין לי זמן להתעסק איתו יותר מדיי כך שהוא לא הולך לזכות לטיפול 10K, אלא רק לדברים הכי הכרחיים - לפחות בעתיד הנראה לעין. להוסיף שנאי בידוד לפניו אני לא יכול עקב העובדה שאין לי אחד כזה (ולא בא לי לקנות אחד חדש, המחיר גבוה מדיי לשימוש שלי). כמובן שיש פה בעיה מאחר והיציאה אינה מבודדת מהרשת, אך מאחר וכל מה שאני מתכוון לחבר אליו ממילא אמור להתחבר לרשת, אני חושב שזה סיכון שאפשר לסבול בזמן בדיקת של מגבר לדוגמא.

לשאלתך בנוגע לחיווט הפנימי, אני בהחלט שקלתי לעשות את הטריק עם מדידת ההתנגדות ולנסות להבין מה הולך שם. אחרי 3 שניות הבנתי שזה קצת בזבוז זמן כיוון שאין לי צורך בזה כרגע ויש לי דברים אחרים שדורשים את הזמן הזה. קיוויתי שאולי מישהו כבר נתקל בדבר דומה וידע. אחת הדעות שעלתה במשרד היום היא שמישהו התעסק עם החיווט ושבפועל המכשיר ידע להוציא מעל 300V. אני בספק שזה המצב כי ה-voltmeter בחזית מגיע עד 250V עם קו אדום ב-220V. עוד דבר הוא שמבחינת גודל ומשקל המכשיר הזה נראה הרבה יותר רציני מאשר 350VA. כבר ראיתי מכשירים פי 5 יותר חזקים ששוקלים אותו הדברים ובאים באותו הגודל.

הדברים שעומדים לי בראש כרגע (לאחר שקראתי את הדברים שרשמתם) הם להאריק את המארז, ולהוסיף פיוז בכניסה (1A לכל היותר יספיק לי - פיוז סטנדרטי לדעתי מספיק טוב, כנראה שהוא לא יישרף יותר מדיי, ויש לי ארגזים שלהם אז זו לא אבידה גדולה). ביציאה לא יודע עדיין האם לשים פיוז או לא, מאחר ולשימוש שלי כל מכשיר שיחובר למוצא כבר יכלול פיוז כזה (אפילו כמה - אחד לכל חלק במעגל ואז אני אדע מי מהם נשרף - מאוד מועיל לדיבוג).

אגב, לגבי הבורג בחזית, הוא מבודד מאוד - הוא מוברג למוט פלסטיק באורך של כמה ס"מ.

פורסם

אני מנחש ש рат יכול להיות משהוא כמו рабочий __ ток אבל זה ניחוש ובכל מקרה זה לא מסתדר אם הנתון של 350VA

היתרון של שנאי בידוד הוא שאתה לא מתחשמל אם אתה נוגע בנקודה 1 של המעגל שנמצא אחריי השנאי, גם אם בו זמנית אתה נוגע באדמה. מכיוון שאתה מחבר לואריאק אדמה, הוא יכול להיחשב בתור מוגן מספיק, ושנאי בידוד לפניו לא יוסיף לך הגנה אלא ההיפך, יוריד את הבטיחות שלך משמעותית בהשוואה למצב שבו אין שנאי

שנאי בידוד אחריי הואריאק, לפניי המגבר שאתה מחבר אליו : אם אתה נוגע בנקודה בתוך המגבר ובואריאק (שנמצא מחוץ לתחום שמקבל מתח מהשנאי), אתה לא תתחשמל

שנאי בידוד לפניי הואריאק : אם אתה נוגע בנקודה במגבר + בואריאק עצמו (ונניח שהוא נפרץ), אתה תתחשמל, ויותר מזה השנאי לא יתן למפסק הפחת של הבית / שלפניי הואריאק לקלוט את זה ולכן הוא לא יקפוץ ולא יגן עליך

יכול להיות שמישהוא התעסק אם החוטים. יש הלחמות שנראות לא מקוריות ? (בהלחמות רוסיות מקוריות יש בדרך כלל מלא רוזין, הבדיל נראה קצת אפור ויש לו ריח מאוד ספציפי כשמלחימים אותו)

אתה יכול להעתיק ממנו החוצה את המעגל ?

אתה יכול לחבר אותו לחשמל בטור למנורת ליבון (בצד של כניסת המתח), בלי עומס ביציאה, לשחק אם הידית ולראות אם יש תופעות מעניינות בנורה ? (תיאורטית אני חושב שהיא אמורה לא לדלוק בכלל או לדלוק חלש ולא להיות מושפעת יותר מידי מהמצב של הידית, כי הידית רק מזיזה את המגע של היציאה על הסליל - עד כדיי מקומות שבהם הוא נוגע בו זמנית ב 2 נקודות על הסליל ומקצר אותו קצת)

תשווה את הגודל של השנאי, ותביא בחשבון שהשנאי כאן יכול להיות פחות יעיל (חוטים אם בידוד עבה יותר = המוליכים דקים יותר באותו נפח, ליבה מפלדה פחות טובה = יכולה להכיל שטף מגנטי קטן יותר לפניי שהיא מגיעה לרוויה באותו מתח, וכן הלאה)

פיוז ביציאה - במגברים מסוימים יש גם פיוזים גדולים יותר (נניח 2A), אם המגבר אכן יעביר 2A (יכול להיות במקרים של משהוא פרוץ בתוכו וכו') הוא יחמם את הואריאק יותר מידי אבל לא ישרוף את הפיוז. הייתי בכל מקרה מנסה להעריך כמה זרם ניתן להעביר במגע שניתן להזזה וכו' בלי נזק ושם פיוז מתאים

פורסם
  • מחבר

סחטיין על הרוסית :-)

אני חייב להודות שממש לא מתחשק לי למפות את השנאי הזה כרגע. עשיתי את זה לא מעט פעמים בעבר לשנאים שפורקו מציוד ולא ידעתי מהם. במקרה הזה העובדה שהוא עובד בסדר גמור והיציאה ידועה לי, והעובדה שיש לי מחסור בזמן פנוי דיי שכנעו אותי לא לעשות זאת כרגע. אולי כשיהיה לי משעמם בעוד כמה חודשים אני אעשה זאת לשם הסקרנות :-)

פורסם
  • מחבר

אני מניח שברור למה אני מוכן להחליף פיוז פעם בכמה שנים (ואני לא רואה את עצמי משתמש בדבר הזה יותר מפעם-פעמיים בשנה), במקום לשלם 130 שקל על מתג :)

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים