עבור לתוכן

עלות חשמל - חברת החשמל - מישהו יודע?

Featured Replies

פורסם

שלום.

מישהו יודע מה המחיר של החשמל בישראל :screwy:

מנסה למצוא מחיר לקוט"ש (אני מניח שהמדד יהיה בקילוואט לשעה), ולא מוצא באתר הרשמי.

תודה מראש

פורסם

תסתכל בחשבונית החשמל שלך.

פורסם

המשכורות ויוקר המחייה שם גם כמו בארץ?

פורסם

אני לא מצליח להבין האם אתה צוחק או שאתה באמת חושב שאתה יודע על מה אתה מדבר.

כל דבר, וזה לא משנה האם מדובר בחשמל, כרטיסי מסך, גזר או שירותי חשבונאות, עולה לצרכן כתלות בכמה גורמים עיקריים:

1. עלויות תשתית - מבנים וציוד: בחישוב נטו, כלומר ללא הדברים שמכוסים בשאר הסעיפים, העלויות הללו אכן קבועות פחות או יותר עבור סוג נתון של תוצרת.

2. עלויות חומרי גלם: גם כאן, תחת ההסתייגות שהוזכרה בסעיף הקודם, העלויות פחות או יותר קבועות.

3. עלויות שינוע: משתנות מאוד כתלות במיקום. מדובר הן בשינוע חומרי הגלם למפעל, והן בשינוע התוצרת למשווק\צרכן.

4. עלויות מס: משתנות מאוד ממדינה למדינה.

5. עלויות שכר: משתנות מאוד ממדינה למדינה, ואף בתוך המדינה כתלות בתחום העיסוק ויכולת המיקוח של העובדים.

6. "עלויות" הרווח לבעלים: משתנות מאוד כתלות ברמת התחרות הקיימת בענף המדובר באותו אזור, ובשאלה האם מדובר בחברה פרטית או ממשלתית.

7. עלויות חוסר יעילות ארגוני: תלויות בעיקר בשאלה האם מדובר בחברה פרטית או ממשלתית ובגודל החברה.

נבחן את הסעיפים עבור המקרה הפרטי של תוצר מסוג "חשמל" במיקום מסוג "ישראל".

1. תשתית: ראו שאר הסעיפים. העלות נטו כאמור קבועה יחסית.

2ו3. חומרי גלם ושינוע: שליש מההספק הכולל של חברת החשמל מבוסס על גז, רובו המוחלט מקומי\מצרי. השאר מבוסס על פחם, שבישראל כמובן מיובא ברובו, בעוד שבאירופה חלק מצריכת הפחם מבוססת על ייצור מקומי או ארה"ב בה כמער כל הייצור הוא מקומי - ועם זאת, יש לקחת בחשבון את עלויות השינוע הפנימי במדינות גדולות, ואת העובדה ששינוע יבשתי לרוב יקר יותר משינוע ימי. חוץ מזה, במדינות רבות חלק ניכר מהחשמל מיוצר ע"י אנרגיה גרעינית, ובמספר מדינות ישנן תחנות כוח הידרוחשמליות או גאותרמיות.

בנוסף, יש את עניין שינוע התוצרת: גם חשמל צריך לשנע, באמצעות קווי מתח גבוה וכל הציוד הנלווה. עלויות השינוע הזה במדינה קטנה כמו ישראל קטנות לאין שיעור מעלויות אלו במדינה גדולה בה יש מרחק ניכר בין תחנות הכוח (לרוב בערים הגדולות) לבין הצרכנים בעיירות מבודדות.

4. מס: בישראל חברת החשמל היא חברה ממשלתית, ועל כן רכיב המס הוא למעשה אפס.

5. שכר: שנתחיל?

6. רווח לבעלים: בחברה ממשלתית הרווח הזה הוא אפס, בלי קשר לתחרות. עם זאת, לא כך הדבר עבור ספקי ציוד\קבלני משנה למיניהם - אם חברת החשמל צריכה מבנה חדש, היא תזמין אותו אצל "קבלן משנה" ישראלי, עם אחוזי הרווח שלו. ברוב התחומים בשוק הפרטי, לרבות הספקים\קבלנים העובדים עם חברת החשמל, התחרות נמוכה ואחוזי הרווח גבוהים - אבל העלויות הללו עדיין עשויות להיות נמוכות מהעלויות במדינה בה רמת המחירים הכללית (במספרים מוחלטים) גבוהה יותר.

7. חוסר יעילות: חברת החשמל הישראלית אינה שונה בגודלה באופן משמעותי לסוגיה זו מאלו של כמה מדינות באירופה כמו בלגיה או פינלנד - אבל שנתחיל לדבר על חוסר היעילות של חברות ממשלתיות בישראל?

פורסם

2. קח בחשבון שבמשך שנה וחצי כמעט ולא היה גז וחברת החשמל השתמשה במקומו במזוט וסולר, שעלותם גבהה פי כמה. אמנם חזרו לשרוף גז, אבל אנחנו עדיין משלמים על הדלקים הנוזליים (כדי שחשבון החשמל שלנו לא יקפוץ בבת אחת, פרסו את העלות לזמן ארוך).

5. למה לא? ממוצע השכר הגבוה ביותר במגזר הציבורי הוא בחברת החשמל ובמקורות, והשכר במגזר הציבורי גבוה יותר מאשר בפרטי. אני מתאר לעצמי שיש שם גם עובדים מיותרים.

6. מי אמר שרווח בחברה ממשלתית יהיה תמיד אפס? חברה ממשלתית בהחלט יכולה להיות רווחית (במיוחד אם היא מונופול...). אבל בחברת החשמל יכולים רק לחלום על אפס רווח, בפועל לחברה יש חובות אדירים של יותר משבעים פאקינג מיליארד שקל! והם רק גדלים.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים