דרכים להטענת מצבר LEAD ACID - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

דרכים להטענת מצבר LEAD ACID


pAnAhI

Recommended Posts

שלום לכולם.

אני עומד לקנות מצבר עופרת 12V 7AH. כיצד אוכל להטעין אותו במינימום עלות? אני לא מעוניין לקנות מטען שעולה 300 ש"ח כיוון שזה לא ריאלי. או לקנות משהו מוכן וזול או להכין מעגל הטענה שיוכל לעשות את העבודה.

מה אתם חושבים?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 62
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

בצורה הפשוטה ביותר טעינה צפה = טעינה איטית במתח שהוא בדיוק המתח של סוללה טעונה. ניתן להשאיר את המטען לזמן ארוך מעבר למה שצריך ולא קורה נזק מטעינת יתר לסוללה

את מתח הטעינה תקבל אם מייצב מתח של 13.3-13.4V (למשל LM317). בהתחלה של כל טעינה כשהסוללה לא טעונה, היא יכולה לקחת זרם שעובר את היכולות של המייצב אז תשים נגד שיקטין את הזרם. נגד של כ 10 ohm ו 10W יגביל את הזרם ל 1.3A במקרה של קצר בסוללה - אם ה LM317 מחובר לצלעות קירור מספיק גדולות הוא יחזיק את זה בלי להידפק

ניתן לשים נגד הספק כרכיב אלקטרוני או למצוא סתם משהוא אם התנגדות קרובה - מנורות לאוטו 21W, מנורות למקלט 24V 40W, כמב נורות ליבון של 100-200W במקביל, או כמה KW של מכשירי חימום של 240V ללא מנוע - תנור של 3KW הוא בערך 18 ohm

לטעינה מהירה יותר ניתן להטעין ממתח גבוה יותר (לא מיוצב) דרך התנגדות נמוכה כדיי להביא מהר זרם לתוך הסוללה. ככלל סוללות SLA ניתן להטעין ב 0.3C כלומר סוללה של 7Ah ניתן להטעין ב 2.1A. ניתן לקבל את זה למשל ממטען של מתח גבוה יותר (של - יש הרבה אם 15-30V ויותר ....) ונגד גדול יותר בהתאמה. אתה אמור לעקוב אחריי המתח בסוללה ולעבור לטעינה צפה כשהמתח עובר את 13.4V בערך, או לכבות לגמרי בלא יותר מ 14.4V (כשהסוללה הגיעה לקיבול מקס' בטעינה מהירה)

לסוללות גדולות כמו של אוטו, יש הרבה מקורות טעינה מקומבנים אחרים - למשל מ 24V AC מגוף תאורה במקלט, דרך דיודה, ודרך כמות גדולה של חוט ברזל (מתוח כדיי שלא יגע בעצמו) בתור נגד. אם כל הזהירות המתבקשת כשעושים דברים כאלה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם אתה רוצה מערכת טעינה שלמה במינימום עלות עדיף לקנות מטען מוכן מEbay, רוב העלות במטען היא בשנאי/ספק AC -DC.

אם כבר יש לך ספק DC אז באמת הכי פשוט וזול זה לחבר LM317 עם גוף (לא קטן).

לLM317 יש הגבלת זרם וטמפ' פנימית כך שאם יש לך גוף גדול מספיק לא צריך נגד הספק שיגביל את הזרם.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אוקיי הבנתי את הרעיון.

טעינה צפה מבחינתי תיהיה בסדר גמור. העניין הוא שאין לי שנאי שאני יודע בוודאות שהוא מתאים (או שכן?)

שנאים של איזה מוצרים יכולים להתאים או לחילופין אילו מגבלות או יכולות צריך שיהיה לשנאי כזה כדי שאוכל לדעת שהוא מתאים לעבודה?

ספק כח של מחשב טוב?

מצאתי כמה מטענים ייעודיים באיביי אבל הם היו זולים בצורה מחשידה.. דברים בסגנון של זה :

http://www.ebay.com/itm/12-V-1250mA-Volt-Sealed-Lead-Acid-Rechargeable-Battery-Charger-/280886892670?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item416629d87e#ht_983wt_1110

http://www.ebay.com/itm/12-V-Volt-Sealed-Lead-Acid-Rechargeable-Battery-Charger-APC-UPS-SLA-Computer-/140753917515?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20c596564b#ht_4841wt_1110

מצטער על החפירה, אך תמיד כשאני קורה את התגובות לשאלות שלי צצות לי אינספור שאלות נוספות ואני משתדל לרשום הכל כדי לא לשכוח ולכן העומס.. תודה על העזרה!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

המתח לטעינה צפה הוא 13.4V ותביא בחשבון 1.5-2V שהולכים לאיבוד ב 317. כך שאתה צריך לפחות 15-15.5V בטעינה צפה וזה מוריד את האופציה של ספק מחשב

אם יש לך 2 שנאים כלשהם שלפחות אחד מהם צף (כלומר - ה - ביציאה לא מחובר לאדמה), זרם של לפחות כמה מאות mA , ומתח של שתיהם בטור מעל 15.5V הם יתאימו

ספקים של מדפסות הם הרבה פעמים 16V- 30V, יתאימו

ספקים של 19V ובדרך כלל כמה A - יתאים גם לטעינה מהירה ולא רק צפה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כדאי לשאול את המוכר בeBay מהו מתח המוצא של ה"מטען" שהוא מוכר, כי לך תדע למה הוא התכוון אולי זה מוציא רק 12v במקום 13.4v.

שים לב שעדיף לקנות ספק שהמתח מוצא שלו כמה שיותר קרוב ל16v (בהנחה שנופל על המייצב 2v), ככל שהמתח של הספק שלך יהיה גבוה יותר יותר הספק יתבזבז על המייצב והמייצב יתחמם יותר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני אוותר על איביי.. מריח לי לא כדאי.

אני עכשיו מחפש בבית שנאי שיתאים. בינתיים רציתי לשאול על מייצב המתח. אם אני קונה את השבב נניח מאיביי, אני צריך לבנות לו מעגל כלשהו נכון? ואם כן, יש טעם לקנות כזה דבר? :

http://www.ebay.com/itm/1-5-to-27V-DC-Adjustable-Voltage-Regulator-Module-Board-Based-on-LM317-/400299777527?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item5d33b9ddf7#ht_4053wt_1110

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

המעגל אמור להכיל :

1. דיודות אם המתח ההתחלתי הוא AC

2. קבל אלקטרוליטי של כמה מאות (רצויי 1000+) uF ומתח גבוה יותר X2 לפחות מה DC, לייצוב. קבל 35V למשל יכול לייצב עד כ 20V DC (אם מביאים בחשבון את עליית המתח כשהספק לא בעומס), ניתן לקחת מקדם ביטחון קטן יותר לספק DC מיוצב

3. LM317

4. נגדים לקביעת המתח ל LM317. ניתן לשים נגד ופוט כדיי לקבוע את המתח בדיוק אל ידיי הפוט, או 680 ohm ו 2 נגדים של 3.3K בטור מה שנותן בדיוק 13.4V (עד כדיי הדיוק של הנגדים)

5. נגד טעינה. יכול להיות נגד הספק "אמיתי" או בערך כל אלתור אפשרי שיש לו התנגדות של כמה ohm. אם השנאי לא מיועד מעל זרם מסויים, הנגד אמור להיות גדול יותר בהתאמה כדיי להביא את זה בחשבון ולהגן אל השנאי מעומס יתר

המעגל שהבאת מאיביי מכיל את 1-4 וצלעות קירור בינוניות - זה מספיק אם נגד הטעינה לא קטן מידי כך שהוא לא יאפשר יותר מידי זרם

ה LM317 עצמו הוא נפוץ בצורה בינונית, יש כאלה בשנאי קיר שכתוב אליהם stabilized וניתן להשתמש אם השנאי כולו, רק להחליף כמה נגדים בפנים ולהוסיף נגד טעינה מבחוץ. יש אותו גם באלקטרוניקה אחרת שלפעמים ניתן למצוא זרוקה אבל לא הרבה. אוליי תמצא כזה באיזה או CRT (אם כל הזהירות המתבקשת בפירוק מסך אם CRT, יכול להיות מתח גבוה מאוד טעון ב CRT עצמו)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

העניין הוא אם בכלל יש טעם ללכת על משהו מוכן או להכין אחד בעצמי.

מאיפה אני משיג ממותג?

מזה ממותג מבחינתי? (לא מכיר חברות שמייצרות מעגלים כאלו)

כמה זה אמור לעלות לי?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מבלי להכנס יותר מידי לעומק ספק ממותג יודע גם להקטין וגם והגדיל את המתח שהוא מקבל, כמו כן יש לו נצילות גבוהה יותר - ז"א פחות הספק מבוזבז על חום.

אם אין לך את הרכיבים הדרושים לספק ליניארי (LM317, זוג נגדים מתאים וזוג קבלים) אתה יכול לקנות יחידה מוכנה שהיא ספק ממותג שכל מה שתצתרך הוא ספק DC (של מחשב נייד/מדפסת או כל מכשיר אחר) כדי להפעיל אותו.

עוד 2 מונחים שכדאי להכיר אם אתה מתכוון ללכת על ספק ממותג:

Step Up = Boost - ספק שיודע להמיר מתח מסויים למתח גבוה יותר בלבד.

Step Down = Buck - ספק שיודע להמיר מתח מסויים למתח נמוך יותר.

אם יש לך ספק של מתח גבוה (כמו הספק של מחשב נייד/מדפסת) לך על Step Down.

שים לב שאם אין לספק הממותג הגבלת זרם פנימית או שהיא גדולה מהזרם שמומלץ לטעינת המצבר (רשום על המצבר בדרך כלל) תצתרך להגביל את הזרם ע"י נגד הספק קטן כפי שתואר בפוסטים הקודמים.

לינק לחיפוש באיבי לספק

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כל ההבדל בין מה שאתה הבאת למה שאני הבאתי זה עניין המיתוג? כי מבחינת מעגל הם דיי זהים.

הסוללה שאני בונה עליה היא 12V 7A. מה מהרשימה אמור להתאים לי?

זה לדוגמא? : http://www.ebay.com/itm/5-Amps-1-5-to-32V-Adjustable-Voltage-Regulator-Module-/400292643191?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d334d0177#ht_8224wt_1110

או אולי זה : http://www.ebay.com/itm/1-5-to-27V-DC-Adjustable-Voltage-Regulator-Module-Board-Based-on-LM317-/200757569114?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ebe15665a#ht_3600wt_1110

יש כ"כ הרבה שאני באמת לא יודע על מה להסתכל..

והשבב הזה LM338T אמור להתאים גם כן אני מניח..

כמו כן לא ראיתי על הספקים הנ"ל שהם מוגברים בזרם, אני טועה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שניהם עושים את אותו הדבר אבל הם נורא נורא יקרים.

הנה אופציה הרבה יותר זולה:

http://www.ebay.com/itm/NEW-LM2596-DC-DC-adjustable-power-step-down-module-/170814548036?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c5572844

או יכולת טעינה מהירה יותר במחיר גבוה יותר:

http://www.ebay.com/itm/Mini-DC-DC-Step-Down-Module-Adjustable-Power-Supply-In-3-6-24V-Out-0-8-20V-/180824739993?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a19fe9099

כמובן שלשני האופציות תצתרך ספק DC עם מתח גבוה מ16v, יש לך אחד כזה ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

במיתוג הכוונה היא לא חברת מותג/גנרי, אלא אם הרכיב הפעיל מתפקד כמו מתג on-off (בספק ממותג) או כמו נגד (בספק ליניארי כמו LM317)

המעגלים שהבאת הם ספק כוח ממותג (1) וספק כוח ליניארי (2), שמייצבים מתח קבוע

ספקים ממותגים יכולים לשנות את המתח ב 2 הכיוונים : ספק boost מעלה את המתח, buck מוריד (ולכן אתה חייב לוודא שאתה נותן להם את המתח המתאים שלא יקרה מצב למשל שאתה מצפה מספק boost להוריד מתח), ויש boost+buck שיכול להמיר ב 2 הכיוונים לבד

ספקים ליניאריים תמיד רק מורידים מתח

עכשו שיש לך מתח קבוע ויציב אל ידיי שימוש בכל 1 מהספקים האלה, אתה אמור לכוון אותו ל 3.4V ולשים נגד טעינה מתאים כדיי לקבל טעינה צפה, או למתח גבוה יותר ולהוסיף מעגל בקרה כדיי לקבל טעינה מהירה

זרם הטעינה המקס' בסוללות כאלה הוא 0.3C כלומר 2.1A בסוללה 7Ah. ניתן לתכנן ספק לטעינה צפה לפי הזרם הזה כי הוא יהיה מקס' רק בהתחלת הטעינה ואז יירד באיטיות לזרם הסופי שהוא נמוך מאוד

בלי יש לך אפשרות כזאת לספק ליניארי : יש שנאי קיר "מיוצבים" שמשתמשים אם LM317

בשנאי קיר DC adapter הכי פשוט המפסק שבוחר את המתח מחליף בין כמה יציאות AC מאמצע הסליל בשנאי

בשנאי קיר מיוצב יש יציאת AC אחת מהשנאי בתוכו, ואז LM317. המפסק שבוחר מתח מחליף בין כמה נגדים שמתחברים אם ה LM317. אתה יכול לנסות לפתוח אחד כזה ולהחליף לו את הנגדים כדיי לקבל 13.4V (אני מקווה שיש שם מספיק מתח "ספייר" כדיי לאפשר לעלות קצת את המתח)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אם ככה למיטב הבנתי הלינק הראשון שהבאתי הוא BOOST+BUCK נכון?

נניח ואני לוקח אותו + מטען של שפולט 18.5V ו 3A אני צריך להוריד את הזרם ל 2A בעזרת נגד הספק ולכייל את הספק הנ"ל ל 13.4V נכון? ההפרש בין ה 18.5 ל 13.4 מומרים בעצם ע"י הרכיב הזה לאנרגיית חום שהולכת לצלעות (שאגב מספיק גדולות?).

את ה DC OUTPUT של הספק הזה מאיביי אני מחבר ישירות למצבר?

אם טעיתי בדרך אשמח לתיקון.. (אני יודע שאני קצת קשה הבנה אבל בסוף הכל מחלחל.. משתדל לקרוא כל תגובה מס' פעמים)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...