עבור לתוכן

קניתי Dimmer מ DX. איך לחבר אותו?

Featured Replies

פורסם

מה שרשמתה "בתוך הדימר אחד מהחוטים כנראה עובר ישר מהכניסה ליציאה. כך שלא חייבים להעביר את ה N למנורה דרך הדימר (כי הוא סתם מחובר), אבל הדימר עצמו עדיין צריך N כדיי שיהיה לו N ו L קבועים (שיש אליהם מתח כל הזמן), כדיי לתת מהם מתח למעגל שקולט את השלט וכו"

בגלל שמדובר בזרם חילופין ותיכנון של המערכת, קיים עיצוב אות (כמה אנרגיה תעבור בכל מחזור פעולה) והוא מופק לשתי החוטים, N לא עובר ישירות למנורה.

פורסם

במעגל של הבית (כשהאור נשלט אל ידיי מפסק פשוט), ה N עובר ישר למנורה ורק ה L דרך המפסק. כלומר בקופסה של המפסק יש רק 2 חוטים, L in (נקרא לו P) ו L out (נקרא לו L)

הדימר הרגיל (שמסובבים) שנמכר בהום סנטר, מיועד להתקנה ישירות למערכת קיימת בבית ולכן הוא חייב להיות בנוי "להתמודד" אם 2 חוטים בלבד (P ו L), כלומר אין לו מקור מתח קבוע של 240V כי אין לו N

הדימר (כל דימר אלקטרוני, לא נגד משתנה ענקי) שולט בעוצמת האור בכך שבכל חצי מחזור של ה AC יש רכיב מיתוג שממתין חלק מהחצי מחזור כשהוא לא מעביר זרם, ורק בשלב מסויים "נדלק" ומתחיל להעביר זרם, עד הסוף של החצי מחזור

כמו כל מעגל חשמלי אם מפסק, מספיק לפתוח את המעגל מצד אחד כדיי לחבר או לנתק את הזרם כלומר : רק אחד מהחוטים של ה AC אמור לעבור דרך רכיב המיתוג, החוט השני יכול ללכת ישר למנורה. אז עושים כך ש L-P עוברים דרך הדימר ו N הולך ישר למנורה - תמונה 1

דימר פשוט שעובד אם פוט, משתמש אם טריאק בתור רכיב המיתוג. כשהטריאק סגור יש מעבר מלא של זרם והמתח בין 2 הצדדים של הדימר הוא 0, כשהטריאק פתוח אין מעבר של זרם והמתח בין 2 הצדדים של הדימר הוא מתח הרשת (הרגעי באותו רגע)

דימר פשוט עובד כך : - תמונה 2

יש את הטריאק בין P ו L. כשהוא פתוח, הוא לא מעביר זרם ובין P ו L יש 240V AC (בטור למנורה, שלא נופל עליה מתח כי אין זרם, כלומר L שמגיע לדימר מהמנורה = N). כשהטריאק מקבל מתח בכניסת הבקרה שלו, הוא מקצר את P ו L, עכשו מה שקורה זה P=L, וכך P מגיע למנורה, ולמנורה יש 240V בין L ו N.

יש קבל שמחובר בטור לנגד נוסף ולפוט (הידית), כל זה בין P ו L במקביל לטריאק. בתחילת המחזור הדימר פתוח, כלומר יש בין P ו L מתח מלא, ורק קבל קטן מחובר דרך 2 נגדים גדולים מאוד כך שהזרם טעינה שלו אפסי (לא מספיק אפילו קצת להדליק את המנורה). מהירות הטעינה של הקבל הקטן נקבעת אל ידיי המצב של הפוט - כמה שההתנגדות שלו נמוכה יותר, הקבל הקטן נטען מהר יותר, ויכולה להגיע כבר קרוב מאוד לתחילת החצי מחזור למתח משמעותי

הקבל הזה מחובר לבקרה של הטריאק. ברגע שהמתח על הקבל הגיע למתח קריטי כלשהוא (המתח הקריטי תלוי בטריאק, אבל הזמן שלוקח לקבל להיטען עד אליו תלוי במצב של הפוט), הטריאק נסגר ומקצר בין P ו L, ומעביר זרם למנורה. הטריאק נשאר סגור עד לסיום החצי מחזור

יש עוד כמה רכיבים פשוטים (סליל, כמה נגדים וקבלים) לייצוב וכו שלא קריטיים להבנה של איך הדימר עובד

וכך יש לנו דימר אם פחות מ 10 רכיבים, שיש לו רק 2 חוטים P ו L, וניתן לחבר אותו במקום מפסק במעגל קיים, והמעגל הפנימי שלו עובד ישר מ 240V מה שמאוד מפשט אותו

עכשו יש לנו דימר אלקטרוני שעובד אם שלט, לדימר כזה יש בעיה נוספת : יש בתוכו מעגל בקרה שעובד אל מתח נמוך מאוד, שצריך אספקה קבועה של מתח (נניח 5V)

ניתן לעשות קומבינות שונות (כלומר, שמתכנן הדימר יכול לעשות) כדיי "לדפוק" את ה 5V שלו בטור למנורה בצורה כזאת או אחרת ולהסתפק ב P ו L, אבל לא כל דימר בנוי ככה

לכן בהרבה דימרים "חכמים" צריך לתת קבוע 240V בכניסה (אל ידיי P ו N אמיתיים), כדיי להפעיל ספק כוח פרימיטיבי שמוציא 5V למעגל בקרה. (המבנה של ספק כוח כזה : מחלק מתח של קבל + נגד הספק לקבלת קצת יותר מ 5V AC, מיישר, דיודת זנר כדיי לחתוך בדיוק את ה 5V שרוצים, וקבל לייצוב. ספק כוח ב 5 רכיבים) - תמונה 3

אז הנה כבר קיבלנו דימר שיש לו כניסות P ו N

ההמשך של הדימר הוא בדיוק כמו בדימר רגיל : טריאק בטור למנורה. כלומר, אנחנו צריכים יציאה אחת נוספת מהדימר - L

כלומר, בתוך הדימר יש ספק כוח בין P ו N, וטריאק בין P ו L

החיבור של דימר כזה לחשמל יהיה : L מהחשמל ל P, ו N מהחשמל ל N. המנורה תהיה מחוברת בין L מהדימר ו N

יצרן הדימר יכול לפשט קצת את העניינים בשביל המשתמש שמתקין אותו, ולסדר את החיבורים כך : חיבור AC IN שיש בו P ו N, וחיבור LAMP OUT שיש בו L ו N (כשה N שלו פשוט מחובר ישירות ל N מהכניסה). כלומר עכשו, כל מה שהמתמש הפשוט אמור לדעת זה שהוא מחבר חשמל ל AC IN ומנורה ל LAMP OUT, ולא אכפת לו בכלל מ L או N או המיקום שלהם - תמונה 4

אם אנחנו מחברים דימר כזה, אין לנו ברירה אלא להעביר N מקופסת החיבורים עד לקופסה שבה אנחנו מתקינים את הדימר, כדיי שיהיה לנו N בשביל הדימר (ה P ו L זה 2 החוטים הקיימים)

אז נכון שהיינו יכולים להעביר N נכנס לדימר ו N יוצא מהדימר, 4 חוטים בקופסה, שמתחברים בדיוק ל 4 החיבורים של הדימר

אבל אם בדימר הזה אכן N עובר ישר מהכניסה ליציאה וכל הדברים "המעניינים" נמצאים רק ב P-L, אז לדימר לא משנה אם המנורה מקבלת את ה N דרכו (סתם קו במעגל, בלי רכיבים) או ממקום אחר

[attachment deleted by admin]

פורסם
  • מחבר

כששלפתי את המפסק מהקיר ראיתי שלושה חוטים, לכן אני מניח שהשלישי הוא אדמה. (לא זכורים לי הצבעים).

פורסם

בדרך כלל הצבעים הם :

בתים ממש ישנים :

אדום - P

אדום או כחול - L

שחור - N

לבן - אדמה

בתים בינוניים :

חום - P

כחול או סגול - L

שחור - N

צהוב ירוק - אדמה

בתים חדשים :

חום - P

חום אם פס שחור או כתום - L

כחול - N

צהוב ירוק - אדמה

יש בתים שבהם החשמלאים השתמשו בצבעים הלא נכונים, או עירבבו חוטים מתקופות שונות (בתקפות מעבר כשעוד יש להם מלאי של חלק מהחוטים הישנים וכו) ולכן תמיד רצוי לבדוק בצד השני מה מחובר למה ולא לנחש

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים