צריך הסבר על הנדסת תעשייה וניהול - כללי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

צריך הסבר על הנדסת תעשייה וניהול


Ovid

Recommended Posts

שלום,

לפי מה שהבנתי יש במקצוע הזה גם היבט כלכלי וגם הנדסי. זה נשמע לי מאוד נח, כי אני כבר הרבה זמן מתבלט בין שני הענפים (כלכלה / הנדסה)

אני עדיין לא מבין אבל עד הסוף את מהות המקצוע, את התפקיד של מהנדס תעשייה וניהול.

מה הידע הדרוש ממהנדס תעשייה וניהול בכל אחד מהתחומים? למשל, בהיבט ההנדסי, זה יותר בכיוון הנדסת אלקטרוניקה או תוכנה ? (שמתי לב שיש קורסים כמו JAVA בתכנית הלימודים של התואר)

תודה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בהנדסת תעשייה וניהול אתה יכול ללכת לכמה כיוונים, אבל אם להתייחס ספציפית למה ששאלת זה יותר לכיוון תוכנה מאשר אלקטרוניקה. יש אנשים למשל שעושים את התואר הזה והולכים לעבוד בתור מתכנתים בסופו של דבר, למרות שלא בטוח שלזה התכוון המשורר. מצד שני אתה יכול לסיים את התואר בלי לדעת כמעט כלום במחשבים. הרעיון של התואר הזה הוא לתת לך את הכלים להיות מנהל אבל כזה שמבין את המקצוע גם מבחינה טכנית, לפחות ברמה הבסיסית+.

אתה יכול למשל להתמחות בתחום של תוכנה ולהתחיל בתפקיד של מהנדס תוכנה ואולי להתקדם משם. עוד תחום שהולך במקצוע הזה הוא סטטיסטיקה וחקר ביצועים שיותר קשור נניח לשיפור תפוקות, קצב יצור וכו'. בכל מקרה בתואר הזה יש גם דגש על ההיבט הכלכלי והרבה קורסים שקשורים לכלכלה.

אם מה שמעניין אותך זה לפתח דברים ולהתמקצע בלפתח דברים (לכתוב ממש את האלגוריתם או לתכנן ממש את הצ'יפ) אז הנדסת אלקטרוניקה/תוכנה תהיה התחום בשבילך. אם מה שמעניין אותך זה לדעת את הצד הטכני ברמה מספיק טובה אבל לא עד הסוף לעומק ומצד שני לעבוד על פרוייקטים ברמה מערכתית יותר אז שווה לך לשקול את התחום של תעו"נ.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

האמת שאני גם חושב ללמוד את זה.

אני עובד כמנהל בארגון קטן ואני מחפש איזה תואר שיוכל גם לעניין אותי וגם איכשהו להשאיר אותי ״מקורב״ למקצוע.

סתם דוגמא... התואר הזה עוזר לך בסוף להגיע למשרת יועץ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תראו, אני עומד לסיים הנדסאי אלקטרוניקה, ובמקביל לומד תואר כלכלה באו"פ. בשניהם הולך לי מצויין עד עכשיו.

בגלל ההתלבטות שלי אני גם לא ניסיתי ללכת לתואר מהנדס אלקטרוניקה, אלא הנדסאי כדי לראות אם זה משהו שמתאים לי. (יש אפשרות להמשיך למהנדס בתום לימודי הנדסאי). מה שהבנתי עד עכשיו,זה שאני אוהב פחות את הנושאים כמו תקשורת ואלק' תקבילית, ויותר מתחבר לשפות לתיאור חומרה, שפות תכנות, אלק' ספרתית. מצד שני, אני די אוהב גם את לימודי הכלכלה. אני לא מתייחס ללימודים באוניברסיטה כנטל נוסף, אלא להפך, אני אוהב את זה. אני מתבלט כבר המון זמן מה לבחור, ועכשיו יצא לי היום לקרוא על תעשייה וניהול וכשראיתי את המילים "הנדסה ,כלכלה" ישר חשבתי לעצמי - אולי זה הפתרון.

מהקריאה שלי ברשת, הבנתי שזהו תחום די רחב, ויש כמה התמחויות בתחום הזה. אתם יודעים אולי במקרה מה הם ?

ואם כבר התלבטות בין כלכלה ,הנדסה ותעשייה וניהול, יש הבדל משמעותי במשכורות במקצועות האלה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

http://www.universities-colleges.org.il/%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99-%D7%94%D7%A0%D7%93%D7%A1%D7%AA-%D7%AA%D7%A2%D7%A9%D7%99%D7%99%D7%94-%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%94%D7%95%D7%9C/

בנוגע לביקוש - תפתח דרושים באינטרנט ותבדוק כמה מחפשים מהנדסי מחשבים, מהנדסי תעשייה וניהול, כלכלנים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

קודם כל חשוב להבין שמהנדס תעשייה וניהול אינו מהנדס, במובן שאינו עובד על מחקר ופיתוח של מוצרים.

מהנדסי תעשייה וניהול מגיעים למשרות הבאות:

א. ליווי ופיתוח וייצור. יצירת תוכניות עבודה (גאנט), מעקב ודיווח. איש מטה של מנהל / מפעל / וכו'. זה מאד תלוי בכללים של מקום העבודה (תקן ISO וכו'). הרבה מסמכולוגיה ובירוקרטיה.

ב. ניהול מאגרי מידע. שליפת נתונים וחקר של יעילות הפיתוח. בחלק מתוכניות הלימוד יש לכך התמחות מיוחדת.

לפעמים עוברים מתעשייה וניהול לפיתוח (בעיקר תוכנה) אבל זה לא טריוויאלי.

בגדול לאנשים ברמה גבוהה שמעוניינים לקחת חלק מהותי בפיתוח (בניגוד לתפקיד מלווה) הייתי מציע ללמוד הנדסה קלאסית כמו אלקטרוניקה, מכונות או תוכנה. יש אשליה שהנדסת תעשייה וניהול זה קיצור דרך מעולם ההנדסה לעולם הניהול. אין פה קיצור דרך.

לצורך הדוגמא, להיות פקיד של מנהל מפעל לא מקדם אותך למסלול להיות מנהל מפעל, למרות שתהיה איתו בקשר צמוד יותר ממהנדס זוטר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

http://ie.technion.ac.il/Academ/Under/IE_heb.php

גם אמרו פה הרבה שטויות קודם. מהנדס תעו"נ הוא מהנדס לכל דבר, ויש מגוון גדול של משרות שנדרש להן מהנדס תעשיה וניהול, כלומר הוא אינו מתחרה על משרות של מהנדס אלקטרוניקה או מחשבים או תוכנה.

מהנדסי תעו"נ עוסקים בתכן, אופטימיזציה ותפעול של מערכות. לא מערכות חומרה או תוכנה אלא מערכות ארגוניות. לכן, הרבה פעמים בגלל הראיה המערכתית שלהם וההכשרה שלהם מתקדמים מהר לתפקידי ניהול.

דרך אגב, לפי התיאור של מה שאתה אוהב נראה לי שזה יתאים לך יותר:

http://ie.technion.ac.il/Academ/Under/IS_heb.php

לגבי משכורות, אז לימודי תעו"נ עדיפים על לימודי כלכלה, ובד"כ בוגרי מערכות מידע מרוויחים יותר מבוגרי תעו"נ אלא אם כן מהנדס התעו"נ התקדם לעמדה בכירה שם השמיים הם הגבול (וגם שעות העבודה :)) או שעובד בתחום מערכות המידע.

בכל מקרה, זה לא צריך להיות השיקול היחידי. מהנדס איכותי יגיע למשכורת שתאפשר לו להתקיים בכבוד, ואז נשאלת השאלה של האם הוא הולך לסבול 40 שנה כי הוא בחר במקצוע שאינו אוהב או שהוא הולך ליהנות בעבודה כי בחר לעשות משהו שהוא אוהב.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הנדסת מערכות מידע זאת התמחות בתעשייה וניהול,או שזה מקצוע נפרד ?

אם הוא משלב ידע מתחום הכלכלה וההנדסה(יותר בכיוון תכנה לפי מה שהבנתי) , במה הוא שונה מתעשייה וניהול?

היות ואני בשלבי סיום של הנדסאי אלקטרוניקה (עם ציון גבוה כמובן), זה יכול להוריד קורסים מסויימים בלימודים?

אני יודע שלמשל הקורסים שאני לומד (ולמדתי) בינתיים באו"פ בכלכלה הם קורסים רלוונטים גם לתעשייה וניהול(לא בטוח לגבי מערכת מידע) אז זה כבר טוב. בסה"כ זה תואר די גדול וקשה, 160 נקודות בערך(תלוי במוסד). לשם השוואה כלכלה וניהול 110 (באו"פ). יהיה נחמד אם יהיו לי כבר כמה פטורים מקורסים מסויימים.

האם ישנו ביקוש למקצועות האלו (תעשייה וניהול , מערכות מידע) גם בחו"ל ?

האם כדאי ללמוד לימודי הנדסה באו"פ ? (תעשייה וניהול / מערכות מידע) . איך היא נחשבת מבחינת תארים אלו?

תודה רבה על העזרה.

אני עצרתי עכשיו לא יודע מה לעשות עם האו"פ, פוחד לקחת קורסים לסמסטר הבא (באו"פ נרשמים לקורסים לא לשנת לימודים), ההתלבטות שלי עכשיו איזה כיוון לקחת לא יוצאת לי מהראש, ואני מקווה שבסופו של דבר אני אבחר מה שאני הכי אוהב.

חח הבחירה קשה לא פחות מהלימודים לדעתי...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

קשה מאוד לשים את הדברים בכתב באופן מצומצם, אבל אני אנסה.

הניהול היום בארגונים תלוי במידה מהותית במערכות מידע. מערכות המידע העיקריות היום בארגונים הן מערכות ERP שמשלבות את כל הארגון תחת דאטאבייס אחד ומטפלות או משלבות בין כל התהליכים בארגון.

מישהו צריך לאפיין (לתכנן) ולנהל את המערכות. אפיון מערכת דורש הבנה בתהליכים בארגון ובזה מתמחים אנשי הנדסת תעשייה ורצוי מאוד גם הבנה בתוכנה עצמה וביישום שלה שבזה מתמחים בתוכנה.

בעבר ועדיין היום לתחום מערכות המידע אנשים מגיעים משני כוונים: הנדסת תעשייה ותוכנה.

עכשיו תחשוב שכשמאפיינים מערכת בעצם מנתחים את התהליכים בארגון ומטמיעים אותם לתוך המערכת (היום זה גם עובד הפוך, כלומר מטמיעים את התהליכים הקיימים במערכות כ BEST PRATICE לארגון).

הבעיה עם אנשי התוכנה היא שידע בתכנות יש להם, אבל אין יותר מדי הבנה בארגונים. כשאתה מטמיע תהליכים אתה לא רוצה להטמיע אותם כמו שהם, אלא רוצה לפני כן לשפר ולייעל אותם שזו עבודה קלאסית של הנדסת תעשייה. אז אפיוני מערכת של אנשי תוכנה בד"כ תכלול דגשים לתכנות אבל בד"כ פחות התייחסות לתהליכים עצמם. לחילופין, הטמעה של תהליכי BEST PRACTICE גם דורשת הבנה במערכות ותהליכים ואנשים וגם זה התחום של הנדסת תעשיה.

הבעיה עם אנשי הנדסת תעשיה היא שהם מבינים בתהליכים, אבל לא מבינים כ"כ בתוכנה הנדרשת להטמעתם. אבל חשוב שבן אדם שמתכנן מערכת יקח בחשבון את היישום בפועל של מה שתכנן.

לכן, בנו תוכנית לימודים חדשה, שנקראת הנדסת מערכות מידע, ובה לומדים את שני התחומים: קורסים מתחום התוכנה וקורסים מתחום הנדסת תעשייה.

כמובן, שיש התמחות בהנדסת תעשיה במערכות מידע, אבל כמובן שתתאים פחות לנושא (אם כי בהחלט אפשרי) מאשר תואר בתחום של מערכות מידע שכן יש הרבה פחות קורסים בנושא התוכנה. מצד שני, אנשי מערכות מידע לא יעסקו בד"כ בתפעול ותכן כללי וניהול של מערכות, מה שכן עושים רבים מבוגרי הנדסת תעשיה. לכן, אפשר להגיע לתחום מערכות מידע מהנדסת תעשיה אבל בד"כ לא מגיעים לתחום התפעול מהנדסת מערכות מידע.

לא יודע לגבי קורסים שלמדת. בעבר הטכניון היה קמצן מאוד בפטורים, אבל תצטרך לבדוק פר מוסד מה הם הכללים היום ולפחות בזמן שאני למדתי זה השתנה ממוסד למוסד, והיות ויש היום הרבה יותר מוסדות אז אני מניח שהיום גם השונות בתחום גדולה יותר.

ספציפית האו"פ נחשבת טובה, אבל בד"כ מתאימה יותר לאנשים שכבר עובדים וחסר להם התואר. אני הייתי מעדיף ללמוד במוסד כמו הטכניון, תל אביב או אחת המכללות הטובות (ויש כמה).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זה נשמע מעניין.

זה גם כנראה די דומה לניהול פרוייקטים, שכן אתה צריך ידע גם מבחינת הנדסה והבנה כיצד הכל עובד ומתנהל ברמה הטכנית, וכמובן היכולת לנהל נכון את המשאבים שברשותך ולייעל את הפרוייקט ,גם מבחינה כלכלית.

לא התייחסת לשאלה של האם יש למקצוע ביקוש בחו"ל, אבל אני מניח שיש. השאלה מה הדרישות בתחום (מבחינת ניסיון) ולאו דווקא בחו"ל. האם קיים קושי להשתלב במקצוע?

אתה יודע איך זה, אין לך ניסיון, לא רוצים לקחת אותך, אתה הולך בסוף על משרה שלא קשורה למקצוע ,או לפחות לא מה שקיווית למצוא,כדי לצבור איזהשהו ניסיון...

האם אפשר כבר בשלב מתקדם של התואר (שנה שלישית לפחות) למצוא עבודה בתחום, לצבור את הניסיון וגם את הביטחון, בתום הלימודים, שיאפשרו להשתלב בשוק העבודה במידה קצת קלה יותר?

נשמע מהתאור שלך, שהנדסת תעשייה וניהול עדיף, בגלל הסיבה הפשוטה שיש לך את האפשרות להתמקצע להנדסת מערכות מידע. אפשרות שאין למהנדס מערכות מידע (מ-מערכות מידע ל-תעשייה וניהול).

הסיבות שבגללן הייתי מעדיף להמשיך ללמוד דווקא בפתוחה :

1. מבטל את הצורך בפסיכומטרי ומכינות שיסתכמו בעלות של יותר מכמחצית שנת לימודים אקדמאית שלמה.

2. הייתי רוצה כבר כעת ,או לפחות בזמן הקרוב להתחיל ללמוד. העניין פה שיש לי את השירות הצבאי (הנדסאי שאני עושה - במסגרת עתודה). מן הסתם, אני לא אוכל ללמוד באונ' רגילה וגם לא במכללה. (למרות שאם מכללה,לדעתי כבר עדיף או"פ, כי היא בכל זאת אונ', המוכרת על ידי המועצה להשכלה גבוהה)

בעצם על הסיבה הראשונה אפשר להתגבר :

http://www.openu.ac.il/afik/TECH_7.html

מה שמשאיר את הסיבה השנייה.

עכשיו השאלה היא, האם ת''א/טכניון עדיפים כל כך על או"פ , שכדאי לבזבז שנים ? (לאחר שירות החובה לא יודע אם אני אשאר לקבע. לפי מה שאני רואה זה ממש שכונה מה שנקרא, 70% לא נשארים קבע. זה בעתודה טכנולוגית כמובן. באקדמאית המצב שונה לפי מה שאני יודע).

תודה על העזרה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לפותח השירשור שלום,

אני לא הבנאדם הנכון להגיד לך את זה, כי עדיין לא התחלתי לימודי מהנדס.

אני בינתיים הנדסאי תו"ן, כאשר בצבא אני נמצא במערכת התפ"י כבר למעלה משנה.

(לפי מה שאני קורא, אני מאמין שאתה עושה מסלול כמו שלי...)

אני יכול להגיד לך, לדעתי, שאין דבר כזה "שווה" או "לא שווה", בגלל שהשוק כיום משתנה בתדירות גבוהה, מהנדס תעשייה וניהול יכול להיות תחום משתלם/לא משתלם בהתאם למצב השוק. לדעתי, כנ"ל גם עבודות אחרות.

שכמובן אל תהייה פזיז, לא משתלם לעשות בזמן מהנדס, כי אתה צריך לבוא ללימודים עם ראש פתוח ולא אחרי שאתה מותש מהעבודה בבסיס.

לפי דעתי תזרום עם מה שיש בינתיים, על מהנדס תחקור לקראת סיום השירות הצבאי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ניהול פרוייקטים זה אחד התחומים שמהנדסי תעשיה לומדים ועובדים בו.

יש ביקוש למקצוע, גם בחו"ל, ותמיד יש מקום למהנדסים חדשים. כמובן שכמו שאמרו קודם זה יכול להשתנות עם השנים. היתרון של הנדסת תעשיה במובן הזה הוא המגוון של הדברים שהם יכולים להתעסק איתם.

יש הגיון במה ש BORN2KILL אמר. מצד שני אם יש לך עודף זמן, אז אפשר להשתמש בו לצבור קורסים בפתוחה. לפי מה ששמעתי קורסים של הפתוחה בהנדסה מוכרים טוב יותר ע"י מוסדות להשכלה גבוהה כפטורים (יותר מאשר קורסי הנדסאים) שכן הרמה שם טובה, אבל תבדוק קודם בהתאם למוסד שאתה חושב ללמוד בו.

לגבי או"פ או מכללה, יש מכללות עם שם מצויין ויש יתרונות בללמוד עם אנשים ולא מהבית. כמו כן, יש ארגונים שמשתפים פעולה עם מכללות ואוניברסיטאות וזה יותר נפוץ מאשר עם הפתוחה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא. בכל מקרה אני הולך ללמוד בזמן הצבא. אני לא מבזבז זמן.

אלא אם, עם התואר של או"פ אני לא אוכל למצוא עבודה . אבל.. מממ.. באמת, אפשר יהיה למצוא עבודה אחרי זה בלי ניסיון?

שאלתי על זה כבר בתגובה הקודמת שלי האמת. לגבי ההשתלבות בשוק העבודה, בתחום הנ"ל. והתמחות בזמן הלימודים, לפחות בשנה השלישית..

אגב, אם אני עושה סתם לדוגמא 15 קורסים באו"פ, אחרי זה אני מחליט לעבור לטכניון למשל, הם יכירו בכל ה15 קורסים, והאם בסוף כשאני אקבל את התואר יהיה כתוב "טכניון" או "או"פ" ? אם נגיד יצא לי ללמוד שנה-שנתיים בטכניון זה ייחשב שסיימתי את הטכניון ? או שזה הולך לפי כמות הקורסים?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תשמע, התחום הזה רק הולך וגדל בארץ ועדיין ממשיך. כלומר כרגע יש עבודה. מה יהיה כשתסיים אף אחד לא יכול להגיד לך.

במה יכירו רק הטכניון ומוסדות אחרים יכולים להגיד לך ובאילו תנאים. תרים טלפון לנילי, או מי שיושבת היום בטכניון במחלקה לתעו"נ ותבקש שישלחו לך את התנאים שלהם, בטוח שיש משהו כתוב. את אותו דבר תעשה עם כל אוניברסיטה/מכללה שבאה בחשבון.

אם תסיים בטכניון, על התעודה שלך יהיה כתוב טכניון. כנ"ל בכל מקום אחר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...