הבלו מתייקר שוב בינואר 2011 ושוב בינואר 2012? מישהו שמע? - עמוד 2 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

הבלו מתייקר שוב בינואר 2011 ושוב בינואר 2012? מישהו שמע?


nineball

Recommended Posts

אחת המטרות של הטלת מס זה לכוון את המשק בהתאם לרצון הממשלה

נניח שהסיגריות יהיו זולות והרבה יעשנו הרי שבסופו של דבר יהיו לאוצר הרבה הוצאות על בתי חולים והוצאות ריפוי למעשנים

עכשיו האוצר מטיל מס בלו ומעלה את מחיר הסיגריות, כל הטלת מס מביאה להקטנת הביקושים, לכן יהיו פחות מעשנים.

פחות מעשנים = פחות הוצאות לכן הוצאות הממשלה יקטנו ובסופו של דבר האוצר הרוויח.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 64
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

משתתפים בולטים בדיון

קודם כל, הראה לי בבקשה מחקר אחד ויחיד שיראה שחלה ירידה (משמעותית) בכמות המעשנים בתגובה להתייקרות, או לחילופין מחקר אחד ויחיד המראה שפחות אנשים בחרו לסוע ברכב פרטי (שלא ע"י מעבר לאופנוע!) בעקבות התייקרות הדלק הרצינית לפני כמה שנים.

דבר שני, אני חוזר ואומר - גם אם אכן תחול ירידה כלשהי בצריכת הדלק בישראל, הרי שלא זה מה שמעניין את האוצר. גם הציבור זה לא מה שמעניין את האוצר (אם כי חסכון בהוצאות רפואיות דווקא עלול). הסגריות, לפיכך, הן לא דוגמה טובה, שכן בהחלט ייתכן שלמרות שפחות אנשים יעשנו (וישלמו את המס ברכישת סיגריות), האוצר ירוויח בטווח הארוך. בתחום התחבורה זה לא המצב - בעל פרטי משלם למדינה הרבה יותר משהמדינה משקיעה בו בצורת תשתית, ואילו האלטרנטיבה (אם אפשר לקרוא לה כך, תחבורה ציבורית) דווקא עולה כסף למדינה שכן היא מסובסדת בחלקה - בין השאר באמצעות המיסים הישירים והעקיפים שמשלמים בעלי רכבים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אחת המטרות של הטלת מס זה לכוון את המשק בהתאם לרצון הממשלה

נניח שהסיגריות יהיו זולות והרבה יעשנו הרי שבסופו של דבר יהיו לאוצר הרבה הוצאות על בתי חולים והוצאות ריפוי למעשנים

עכשיו האוצר מטיל מס בלו ומעלה את מחיר הסיגריות, כל הטלת מס מביאה להקטנת הביקושים, לכן יהיו פחות מעשנים.

פחות מעשנים = פחות הוצאות לכן הוצאות הממשלה יקטנו ובסופו של דבר האוצר הרוויח.

תיזה נחמדה, אך לא נכונה (ולו רק בגלל שירידה בהוצאות על מעשנים היא עניין של עשרות שנים ושום מס על סיגריות לא יגרום לשינוי כזה בתוך 1-5 שנים). אני לא בטוח אם זו סטייה מהנושא או לא, אבל הנה תמצית דעתי כפי שהבעתי אותה באחד מהפוסטים הקודמים:

תחסוך ממני להביא לך לינקים וחפש לבד כמה עולה מערכת הבריאות למדינת בשנה. נסה לסנן מתוך זה כמה עולה למדינת לטפל בחולי סרטן ובנפגעי תאונות הדרכים. במקומות אחרים בעולם הבינו מזמן שפחות חשוב לגזור את הסרט. מה הכוונה? אף פוליטיקאי כאן לא מוכן לעשות כלום לטווח ארוך. פיתוח תשתיות תחבוריות זה דבר שאורך מעל ל-10 שנים. הקמת רכבת תחתית בירושלים זה תהליך של מעל 10 שנים. את תוצאותיו של קמפיין אמיתי נגד עישון שפונה לילדים בגיל הרך תראה רק בעוד 10-15 שנים. את תוצאותיו של חינוך תעבורתי ונהיגה נכונה בבתי ספר יסודיים תראה רק בעוד 10-15 שנים (זה נכון לגבי כל התחומים בחברה הישראלית אבל אלו הם התחומים הרלוונטיים לדיון הזה).

פוליטיקאים מבינים שבתום הקדנציה שלהם (פחות מ-4 שנים בממוצע של 15 השנים האחרונות) לא יהיה להם שום דבר להשוויץ בו מכיוון שלא הם יזכו לקבל קרדיט על התוצאות, אותם לא יזמינו לגזור את הסרט. בנקודה הזו לא מעניין אותם מה יקרה בעוד 10 שנים, אותם מעניין מה יקרה בעוד שנתיים.

כמו שהתחלתי לומר קודם, במקומות אחרים בעולם הבינו שזו לא הדרך וכך לא משיגים תוצאות. הם הבינו שבתהליכים ארוכי טווח ניתן לחסוך למדינה מיליארדי דולרים בעזרת הקטנת נפגעי תאונות הדרכים (חיסכון בפיצויים, ימי מחלה, אישפוז, ביטוח לאומי, אובדן כושר עבודה וכו') ועוד מיליארדי דולרים בהקטנת המעשנים (חיסכון בפיצויים לנפגעי סרטן, אסתמה, דלקת ריאות, נפחת, אובדן כושר עבודה, ימי מחלה, אישפוזים, ביטוח לאומי וכו').

אבל אם נחזור לפואנטה: אצלנו הדברים האלו לא מעניינים. אנחנו מעדיפים לקחת כסף עכשיו (דרך אגב, רק בשביל להזיז אותו למקום אחר) במקום להשקיע אותו ולקבל פירות הרבה יותר גדולים בעוד 10 שנים. כי שוב - אף אחד לא ייתן לשר הבריאות הנוכחי את הקרדיט על ירידה חדה בתחלואת הסרטן במדינת . אף אחד לא יזמין את שר התחבורה הנוכחי לגזור את הסרט לפתיחת הרכבת הקלה בת"א. אף אחד גם לא יזמין את חיית המחמד הידועה בכינויה "שר האוצר" הנוכחי לקבלת תעודת הוקרה על ראייה לטווח ארוך וחיסכון אדיר במשאבים.

אז מה איכפת להם? להם איכפת אך ורק מה קורה עכשיו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חלק III: אמצעים הקשורים לצמצום הביקוש לטבק

סעיף 6

כלים של תמחור ומיסוי לצמצום הביקוש לטבק

1. הצדדים מבינים כי תמחור ומיסוי הינם כלים יעילים וחשובים לצמצום צריכת הטבק בקרב מגזרים שונים באוכולוסייה, ובמיוחד בקרב הצעירים.

2. מבלי לפגוע בזכות הריבונית של הצדדים לגבש וליישם את מדיניות המיסוי שלהם, כל צד יתחשב במטרות הבריאות המקומיות שלו בנוגע לפיקוח בתחום הטבק, ויקבל או יחזיק באמצעים על פי הצורך, לרבות הבאים:

(א) יישום מדיניות מיסוי, ואם רלוונטי - מדיניות תמחור, של מוצרי טבק על מנת לקדם את מטרות הבריאות בעזרת צמצום של צריכת הטבק.

הקטע הנל לקוח מתוך

אמנת מסגרת לפיקוח על הטבק של ארגון הבריאות העולמי- WHO

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ראו באוצר שהאזרח מוכן לשלם 7 ש"ל לליטר. נשבר המחסום הפסיכולוגי הזה והאוצר הבין שיש לו פה אפשרות לסחוט עוד כסף מהאזרח שחבל לא לנצל אותה. אבל אי אפשר להקפיץ את המחיר בבת אחת, אז מעלים במנות קטנות.

מה זה מוכן? אף אחד לא מוכן, אבל איך אסע לעבודה? על פחם? האוצר לא טיפש. פקידי האוצר יודעים איפה נמצאת נקודת האיזון שמצד אחד נמשיך לשלם ומצד שני לא נצא לרחובות עם לפידים. תעבור לדיזל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לדלק בדומה לתרופת יש ביקוש קשיח, כלומר לא משנה מה יהיה המחיר אנשים יקנו תרופות (כדי לחיות) ודלק כדי לסוע.

הביקוש לא משתנה (כמובן שמדובר על דברים שהם יחסית תאורתים) אבל הביקוש לא חייב להיות קשיח הוא יכול להיות ממש קרוב לקשיח:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%A9

בכל מקרה לא משנה כמה יעלה הדלק הביקוש ישאר זהה.

דרך אגב בשנת 2009 כשמחרי הדלק עלו בכל העולם, ובישראל. בכל המדינות פרט לישראל היו ירידות בביקוש לדלק, בישראל מר ליסינג מהעבודה גרם לזה שלא היו ירידות אלא עליות בביקוש.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לדלק בדומה לתרופת יש ביקוש קשיח, כלומר לא משנה מה יהיה המחיר אנשים יקנו תרופות (כדי לחיות) ודלק כדי לסוע.

הביקוש לא משתנה (כמובן שמדובר על דברים שהם יחסית תאורתים) אבל הביקוש לא חייב להיות קשיח הוא יכול להיות ממש קרוב לקשיח:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%A9

בכל מקרה לא משנה כמה יעלה הדלק הביקוש ישאר זהה.

דרך אגב בשנת 2009 כשמחרי הדלק עלו בכל העולם, ובישראל. בכל המדינות פרט לישראל היו ירידות בביקוש לדלק, בישראל מר ליסינג מהעבודה גרם לזה שלא היו ירידות אלא עליות בביקוש.

אז מר אוצר דאג שגם ליסינג לא יהיה משתלם לאזרח הממוצע. :)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא מסכים

אישית הפסקתי לעשן אחרי שהמחירים עלו ועלו.

אז לא עישנת הרבה (זמן/סיגריות)/לא היית מכור (או קרוב לזה). אף בנאדם שמעשן באמת (עם כמה שזה נשמע מוזר) לא יפסיק לעשן בגלל שעלו המחירים, הוא זקוק לניקוטין. הוא יעבור לסיגריות זולות יותר/לגלגל, אבל לא יפסיק. אם הוא היה רוצה להפסיק הוא היה עושה זאת בגלל הבריאות שלו, וממש לא בגלל שזה עולה לו יותר.

^ זה קצת מתנגש, מצד אחד הם רוצים שניסע פחות, מצד שני יש המון אבטלה.

:lol: :lol: :lol: ענק, קרעת אותי מצחוק!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לדעתי עד שהשינוי לא ייכנס לתוקף לא ממש נדע כלום. כל מספר שמפרסמים היום, פירסמו אתמול או יפרסמו מחר - הכל נתון לשינוי, הכל יהיה תלוי לדעתי במצב הפיננסי של הממשלה בימים שאותו שינוי ייכנס לתוקף.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בתדובה השניה בנושא כאן, הבאתי את הנוסח המדוייק של החלטת הממשלה. ומדובר שם על 20 אגורות ב2011 ו20 אגורות ב2012.

כמובן שהסכומים תמיד יכולים להשתנות, אבל זה אומר שהממשלה תדון בזה שוב ותוציא החלטה נוספת.

אז נכון לעכשיו אלה הסכומים הכי מדוייקים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...