פורסם 2003 באוקטובר 2521 שנים מישהו מוכן להסביר מ-א עד ת איך פועל טרנזיסטור ? איך משתמשים בו למיתוג (וגם הגברה אם אפשר להסביר...), כי אני קצת תקועתודה
פורסם 2003 באוקטובר 2521 שנים מחבר אני מבקש הסבר בעברית אם אפשרו VooDoo3 את הכתבה הזאת ראיתי והיא לא בדיוק מסבירה איך להשתמש בטרנזיסטור ואת אופן הפעולה שלו.
פורסם 2003 באוקטובר 2621 שנים תקשיב כדי להבין תרכיב הזהצריך להיות לך ידע באלק' וחשמלאני אישית לומד על זהואין לי מושג איך הדבר המאפן הזה פועלצריך להתחיל להקשיב בשיעורים=========================יש אפשרות גם לשים קבלים\נגדים בכל כניסה לא זכור לי למה אבל זה מגן על משהו
פורסם 2003 באוקטובר 2621 שנים אתה בטח צוחק?! טרנסיסטורים זה נושא לכמה שיעורים בני כמה שעות כל אחד... אנסה לתמצת מעט מאוד תיאוריה וקצת יותר מעשי כאן (אגב תפיק הרבה יותר מחיפוש בגוגל של : "transistor basics" "transistor ampifying schem" וכד') 1. נתחיל בטרנסיסטורים בי-פולאריים - אעסוק רק בהם כאן הכוונה לpnp וnpn כמובן - הבנויים מ3 שכבות של סיליקון (בד"כ) "מזוהם" באטומי מתכת ההופכים את הסיליקון מחומר שאינו מוליך לחומר מוליך למחצה. 2. ישנם כמה מודלים אשר אף אחד מהם אינו מתאר במדויק את הטרנסיסטור וכולן די מסובכות ולכן לא אכנס אליהן כאן (אלא אם ממש תתחנן ) אבל נתחיל מקביעת כמה מושגים משותפים : (א) לטרנסיסטור 3 רגליים - קולקטור, בסיס, ואמיטר, הזרם בטרנסיסטור זורם בין האמיטר לקולקטור ומווסת ע"י הבסיס ז"א שככל שהזרם המגיע לבסיס יהיה גדול יותר כך הזרם בין האמיטר לקולקטור יהיה גדול יותר (למעשה הבסיס הוא כמו ברז הקובע את עוצמת זרימת המים) (ב) בין טרנסיסטור pnp לnpn אין שום הבדל למעט כיוון החיבור ז"א בטרנסיסטור npn תרצה לחבר מקור חיובי לבסיס ושלילי לאמיטר ואילו בpnp בדיוק הפוך שלילי לבסיס וחיובי לאמיטר. ולכן אתייחס מעכשיו רק לnpn אך ניתן להשתמש בpnp בדיוק אותו דבר ע"י הפיכתו... (ג) יכולת ההגברה של טרנסיסטור איננה קיימת באמת - למה אני מתכוון - אין אפשרות להכניס זרם מצד אחד של טרנסיסטור ולקבל אותו מוגדל מצד שני (יש מאין לא קיים בעולם הפיסיקה אלא רק בעולם הרוחני...) אלא כפי שאמרתי הבסיס ישמש כברז, לכל טרנסיסטור יש קבוע הנקרא "בטא" - קבוע זה מבטא את היחס בין הזרם בבסיס לזרם בקולקטור - למשל כאשר בטא בטרנסיסטור מסויים שווה ל50 משמע שהזרם בקולקטור יהיה גדול פי 50 מהזרם בבסיס - זרם זה הגדול פי 50 מגיע ממקור "נפרד" כך שבעצם מה שהטרנסיסטור עושה מבחינת הגברה הוא לאפשר (ע"י הבסיס) לזרם בפרופורציה קבועה לעבור במעגל מסויים - או כפי שאמרתי מקודם - ברז! *** יש לשים לב כי הבטא של טרנסיסטור בד"כ יהיה שונה בעד 50% מהבטא המוצהר - ז"א שלטרנסיסטור בעל בטא רשום של 50 ייתכ גם 75 או אפילו 25... * נעבור קצת לתכל'ס ובהמשך אוסיף לסעיף הקודם מידע לכשידרש 3. עפ"י מודל זה ניתן להשמש בטרנסיסטור קודם כל למיתוג : בשרטוט זה - הבסיס מחובר ללוח האם (למחבר הhdd) ואילו הקולקטור והאמיטר מחוברים למעגל נפרד המחובר למולקס וללד - כאן הבסיס מהווה מתג - כאשר לוח האם יישלח סיגנל לבסיס - זרם יעבור בטרנסיסטור והלד ידלוק - כך הלד לא צורך את הזרם מלוח האם ומונע תקלות מסוכנות... (זהו השימוש כמתג הפשוט והנפוץ ביותר - לא אגע כרגע בסוגי מיתוג נוספים) 4. ישנם שני סוגי מעגלי הגברה עיקריים אותם אפרט (גם כאן כמובן ישנם סוגים נוספים אך יותר מסובכים ופחות רלוונטים) (א) מעגל הגברה בעל אמיטר משוטף : המעגל הקודם הוא דוגמא קצת פשטנית למעגל שכזה - אתן דוגמא נוספת : במעגל זה ניתן לראות כי האמיטר והבסיס שניהם שותפים להזנת הטרנסיסטור ואילו אות המוצא מגיע מהקולקטור, לכן נקרא מעגל זה אמיטר משותף. מעגל זה ייקח את הזרם המופק ממיקרופון המחובר לטרנסיסטור ויגביר אותו כך שנורה תדלוק (מגבר/מתג - איך שתרצו...) במקרה זה אם בטא של הטרנסיסטור שווה ל100 אזי הזרם המופק מהמיקרופון יוגבר פי 100 ע"מ להספיק להדליק את הנורה (הזרם הכ"כ חלש המגיע מהמיקרופון לעולם לא היה מספיק ע"מ להדליק את הנורה סתם כך...), גשר הדיודות קיים ע"מ לקבל רק זרם ישר... אם היינו רוצים להגביר אות קול מסויים ע"י טרנסיסטור ניתן היה לבצע זאת ע"י מגבר אמיטר משותף כך : בוא ננסה להבין את המעגל : ניתן לראות כי מקור המתח מספק פוטנציאל חיובי גם למיקרופון וגם לרמקול, לרמקול מסיבות ברורות אך למה למקרופון? אמרנו שלבסיס של טרנסיסטור npn ייכנס רק מתח חיובי אך מכיוון שלאות אנלוגי גם פיק שלילי וגם חיובי (הוא גל) רק החיובי יוגבר... לכן אנחנו נותנים מעין "פור" חיובי לאות האנלוגי ע"מ שכולו יוגבר... נמשיך - אם כך אות המיקרופון הוא ה"ברז" במקרה הזה - וכל אות ממנו יועבר בהגבר של בטא לרמקול. אך כאן צץ ראשה המכוער של הגברת אמיטר משותף והוא שהגברת אמיטר משותף מבצעת היפוך פאזה - למה הכוונה? (שאלה מצויינת - 10 נק' לבחור בתוך הראש שלי... :) אם לא היינו מחברים כלום לבסיס בעצם הטרנסיסטור היה מהווה נתק, במצב של נתק הפרש המתחים בין האמיטר לקולקטור יהיה שווה להפרש המתחים של ספק המתח - ה(-) מחובר לאמיטר וה(+) לקולקטור... אך כאשר מגיע זרם לבסיס הטרנסיסטור מהווה קצר ובעצם הקולקטור והאמיטר הם אותה נקודה (כמעט) ולכן לא יהיה ביניהם הפרש מתחים. משמע : דווקא כאשר הברז פתוח (מגיע סיגנל לבסיס) המתח של האות הוא "אפס" - ז"א הפכנו את האות מ-1 ל-0... ועל כן אם נשתמש במעגל זה להגברת שמע נקבל עוותים נכבדים בקול... (ב) מעגל הגברה בעל קולקטור משותף : היתרונות של מעגל זה הם ברורים : קודם כל אין היפוך מתח כמו מקודם, הגברה גבוהה יותר עקב סכימת זרמים (אין לי שום! כוונה להיכנס פה ללמה...) ניקח דוגמא : ניתן לראות כי בדיוק כמו מקודם גם כאן מדובר במגבר אות אנלוגי מאוד דומה רק הפעם האות הנכנס משותף לבסיס ולקולקטור (ולכן השם) - כאן האות המוגבר יוגבר ללא היפוך מתח ובעוצמה השווה לבטא+1. מעגל זה קשה יותר להסבר ללא מתן רקע פיסיקלי והסבר מעמיק יותר של פעולת הטרנסיסטור ולכן קבל כמובן מאליו את הדברים שאמרתי ללא ההסבר המתאים... זהו - תם ונשלם (או לא???) 3 מעגלי מיתוג והגברה שחק איתם בעזרתם ניתן לעשות הרבה מאוד... בהצלחה!
פורסם 2003 באוקטובר 2621 שנים מחבר סוף סוף נימצא מישהו בפורום הזה שמבין הבנת הניקרא ויודע להסביר ! ;Dתודה!
ארכיון
דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.