GrubDAC - לחובבי DIY, ממיר D-A ל-USB - אודיו וקולנוע ביתי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

GrubDAC - לחובבי DIY, ממיר D-A ל-USB


anatoli

Recommended Posts

אהלן אנשים,

אחרי הרבה זמן שעסקתי בלהשיג את החלקים, בשבועות הקרובים אני סוף סוף אבנה כמה דברים נחמדים. היום התחלתי מקטן, עם ה-GrubDAC (קישור לדיון בהד-פי).

מדובר על ממיר דיגיטאלי לאנאלוגי, DAC שמתחבר למחשב באמצעות , משם לשבב PCM2707 (דיי סטנדרטי לשימוש הזה) שממיר ל-I2S, משם ל-DAC של וולפסון שאומנם עולה קצת מאוד, אבל מוצלח מאוד.

הבנייה כולה לקחה לי בערך 30 דקות, אך לצערי הממיר הראשון עשה בעיות, אבל כמו שעון. 7 דקות מוזיקה, שקט, ובעיות בזיהוי ב-, וחוזר חלילה. אני לא בטוח ממה נבעה הבעיה. אפשרות אחת היא אחד מהקבלים שהיה שונה ממה שמומלץ בדף המפרט של היצרן, אך אין לדעת, כי האחד הזה כבר עף מהחלון לפני כמה שעות :) בצד החיובי, בזמן שניסיתי למצוא דרך לפתור את הבעיה, מצאתי דרך נוחה מאוד שבעזרתה הסרתי את כל השבבים, הרגולטור, ה-DAC ושבב ה- (סיפור לא פשוט בכלל). אני מניח שכמה דולרים על חלקים אבודים הם שכר לימוד שווה מאוד בכדי ללמוד כיצד לפרק שבבי SMT עם 32 רגליים :)

אז אחרי כמה שעות עם היחידה הבעייתית, עברתי פשוט לאחד אחר. אחרי עוד חצי שעה בערך של הלחמה, ושינוי קטן (הקבל שהיה בערך הלא נכון הוחלף לקבל שהגיע מהיחידה הפגומה. אומנם הערך שלו הוא לא זה שרשום ב-BOM, אבל הוא כן בדיוק בערך שהשבב אמור לקבל). ה-DAC השני מנגן כבר שעתיים-שלוש, ובינתיים התוצאה מרשימה מאוד. פרוייקט זול מאוד, קטן מאוד, ולמרות זאת איכות הסאונד מפתיעה.

עוד לא חיברתי למערכת הרצינית (אני אעשה את זה בימים הקרובים אני מניח), ובינתיים ה-DAC מחובר רק ל-ATP3, אבל כבר עליהם שומעים שיש למה לחכות. הסאונד מאוד מפורט ועשיר, שיפור עצום לצעצועים אחרים במחיר הזה כמו ה-Alien DAC לדוגמא.

הנה 2 תמונות של ה-DAC הגמור. בכדי להבין כמה הוא קטן, תסתכלו על חיבור ה- בתור השוואה. הלוח בערך 2.5ס"מ על 5.5ס"מ (כמו שרואים נשאר לי עוד קצת Flux לנקות :)):

img016622.jpg img016722.jpg

תלחצו על התמונה לגרסא גדולה יותר.

זה פרוייקט שאני לא ממליץ למתחילים. הוא דורש הלחמה של שבבים קטנים שאם לא מבוצעת כראוי כנראה שתכריח אתכם לזרוק הכל לפח, כי לתקן הלחמות על שבבים כאלה דורש ניסיון. כמו כן, הפרוייקט עוד בחיתולים, מדובר על revision1 שעוד סובלת מבעיות. לדוגמא, אם משרשרים ל-DAC (בעזרת החיבור הפנימי שלו) רכיב USB שדורש מעל עשירית אמפר בערך, עלולים להיתקל בבעיה של סגירת הפורט עקב דיווח לא נכון של צריכת זרם לבקר ה-USB. יש לזה פיתרון ככל הנראה על ידי הרמה של פין 16 של ה-USB וגישור שלו למתח הגבוה, אבל זו עבודה מיותרת אם אין צורך בשירשור רכיבים נוספים. כמו כן, התכנון של הגרסא הבאה כנראה יכלול יציאת I2S על הלוח (ואולי גם כניסה), ייתכן ויהיו פונקציות נוספות, אך לא פחות חשוב, יהיו נקודות מדידה בכדי לבדוק את הרגולטור ואת VDD בלי להסתכן בלקצר רגליים של שבבים. דבר אחרון, לפרוייקט אין עדיין שום אתר מסודר, לכן אחרי ההרכבה (שאותה אפשר לעשות בקלות כמו פאזל על ידי מספר רכיב), צריך לבדוק הכל לפני החיבור למחשב, וזה דורש לדעת לעקוב אחרי סכימה, ולקשר לרכיבים הפיסיים. לאנשים חדשים בתחום זה כנראה יהיה קשה מדיי וכדאי יהיה להתחיל ממשהו אחר.

לבעלי ניסיון, מומלץ בחום לבדוק את ה-DAC הקטן הזה. הוא חלופה מצוינת בתור DAC , או בתור DAC לסטריאו למי שלא רוצה להוציא הרבה כסף.

Anatoli.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני אישית לא חובב גדול של רעיון ה-Cable DAC. זה נראה פשוט רע. כמו כן, היחידה הזו תישלח בעוד מספר ימים לחו"ל. ייתכן מאוד שאני אבנה אחד נוסף לעצמי מתישהו, אבל כרגע החלטתי שלא לשמור לעצמי אחד פשוט כי במקור תכננתי להשתמש ב-DAC כזה במחשב הנייד. אבל כיוון שיש לי צורך ב-DDL ויציאה דיגיטלית (החלטתי שהנייד יהפוך למחשב הראשי לחיבור למערכת), אני כנראה ארכוש כרטיס חיצוני, ולהסתובב עם שניים כאלה פשוט לא בא לי.

זה כן היה חימום לקרת כמה פרוייקטים אחרים שיש לי לבנות. כבר הרבה זמן שלא הלחמתי משהו רציני, אז להיזכר קצת איך זה נעשה בהחלט יעזור לי בשבועות הקרובים. והפרוייקט הזה בהחלט חימם אותי :)

Anatoli.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כן הייתי צריך לדעת שפס הייצור של אנטולי לא שוקט על שמריו.

Y2 מספיק רציני בשבילך? יש לו יציאה דיגטלית אבל לא נראה לי שהוא תומך בDDL וכו'. אבל זה DAC מטורף ללא ספק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לי יש כוונה *לנסות* לבנות את הגמא 2 - נראה מה ייצא מזה, מקווה לטוב. הGrubDAC נראה לי יותר גדול מהפיקו, ובטח יותר מהסלים שהוא בעובי של פחות מס"מ.

הפיקו הרגיל קצת יותר קטן מהקואון D2 וטיפה יותר שמנמן ממנו.

ו- IlyaN, דבר איתי בפרטי בקשר למה שדיברנו מזמן.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

האמת היא שה-GrubDAC קטן יותר מה-D2. כמו שרואים הוא כמעט כולו SMT שזה בהחלט חוסך במקום וכיף יותר לעבודה (לא צריך לחתוך רגליים). ובגובה שלו הוא פחות מס"מ. אפשר לשנות את הגובה על ידי בחירה נבונה של קבלים. המינימום הוא קצת פחות מאיך ששלי נראה, המקסימום יגיע לגובה של בניין (BG ושאר קבלי חרתא).

האחד הזה יעזוב את מדינת בימים הקרובים, יחד עם החלקים לאחד נוסף. לשמחתכם כחלק מזה, יגיע אליי בקרוב זוג נוסף של K340 מהגרסא הירוקה שיעבור גם הוא התעללות קלה :)

איליה, ה-y2 הוא בהחלט משהו ששקלתי, אבל אם אני אעשה את זה, זה יהיה ללא ה-y1 באותו מארז. אני אבנה רק את ה-y2, אבנה לו ספק כח חיצוני מיוצב (לא בעיה לבנות על פרוטו-בורד משהו כמו ה-walt jung) ואחבר אותו עם כבל DIN או כבל רשת ל- של ה-y1 ששוכב בארון ויודע להוציא I2S. הבעיה היא ששוב, אין DDL אז לא עשיתי בזה כלום. לכן כרגע אני לא ממש שוקל את זה.

Anatoli.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זה זול יותר אם חוסכים בספק. אפשר גם לבנות ספק שלא יחסוך שום גרוש. ה-y1 מיועד לספק שם את המידע והמתח. אם אתה לא רוצה אותו, אפשר במחיר שלו לבנות ספק כח נחמד יחד עם כרטיס שיוציא I2S.

Anatoli.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מבחינת אריזה, יש אריזות הרבה יותר יפות לדעתי. הקופסא של ה-y2 נראית דיי זולה (ויש מלא חיקויים שלה באיביי).

מבחינת ביצועים, תיאורטית אפשר לשפר קצת אם תבנה ספק טוב יותר משמעותית.

Anatoli.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כמובן שיש יפות יותר, אבל במחירים גבוהים יותר. זה גם יתאים למגבר שאני מתכנן לבנות שישתמש במארז של HiFi2000 דגם Galaxy בצבע שחור.

http://www.modu.it/galaxyeng.html

ד"א - אתה לא חושב דווקא לבנות את הבופלו?

מבחינת ביצועים, הרעש מאוד מאוד נמוך, העיוות לא רלוונטי [נמוך מדי בכדי שיהיה ניתן להבחין] ותגובת תדרים כמעט שטוחה לגמרי...נראה מאוד מרשים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מבחינת ביצועים, כרטיס קול ממוצע מספק ביצועים שאוזן אנושית לא אמורה להיות מסוגלת להבין במגבלות שלהם. נו אז?

אני לא מחפש שום DAC דו-ערוצי, לא ראיתי בינתיים משהו שהדהים אותי מבחינת תכנון. וכיוון שבינתיים אין ליצורך ממשי במכשיר כזה, אז אני לא ממהר לבנות משהו. הסיבה היחידה שבניתי את ה-Grub היא כי הוא זול, וזה היה לכיף בלבד.

Anatoli.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...