מאמר קטן: מהי טכנולוגיית S.M.A.R.T. ? - אמצעי אחסון - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מאמר קטן: מהי טכנולוגיית S.M.A.R.T. ?


1_Nike_1

Recommended Posts

מהי טכנולוגיית S.M.A.R.T. ?

המשמעות של ראשי התיבות S.M.A.R.T. היא Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology. כבר מזה ניתן להבין במה מדובר - טכנולוגית ניטור, ניתוח ודיווח. טכנולוגיה זו נמצאת בכל הכוננים הקשיחים המודרניים והיא נועדה לזהות ולדווח על מדדים לאמינות הכונן הקשיח במטרה לצפות מראש כשלים, מעין "מערכת אזהרה מוקדמת". מה שהיא עושה פשוט מאוד, היא קולטת אינפורמציה בכל מיני שלבים, מנתחת אותה כפי שהיא הוגדרה לעשות ומדווחת לנו המשתמשים את הממצאים.

הבקר המובנה שבכונן הקשיח קולט ממספר חיישנים את ההתנהגות של הכונן (כל חיישן מתעד אינפורמציה שונה), ובעזרתם הוא מחליט האם ישנה בעיה או שלא, ובעזרת תוכנה מתאימה ניתן לגלות את הממצאים הללו.

העיקרון שמאחורי SMART ובעצם הרעיון הכללי של הטכנולוגיה הוא שהרבה מהבעיות בכוננים קשיחים אינן באות במפתיע וניתן לחזות אותן. הבעיות הללו הן כתוצאה משחיקה של מספר רכיבים, מכניים ואלקטרוניים. SMART התפתחה מטכנלוגיה שפותחה ע"י IBM אשר עונה לשם PFA או "Predictive Failure Analysis" אשר מחלקת כשלים לשני סוגים, כשלים שניתן לצפות מראש וכשלים שלא ניתן לצפות מראש. כשלים צפויים מתרחשים לאט במשך הזמן ולעיתים מספקים רמזים על כשל הדרגתי שניתן לזהות.

דוגמא לכשל שניתן לצפות- שחיקה במיסב המנוע הסיבובי (צירי): זהו כשל שיקרה לעיתים במשך הרבה זמן וניתן יהיה לגלות זאת ע"י גילוי תשומת לב .. (א) לזמן שלוקח לכונן הקשיח לעשות Spin-Up או Spin-Down; (ב) או לטמפרטורה של המיסבים; (ג) או לזרם בו משתמש המנוע הסיבובי;

דוגמא לכשל שלא ניתן לצפות- שחיקה של שבב על-גבי הPCB של הכונן הקשיח, לפעמים זה פשוט יקרה ב"יום בהיר וצח".

כפי שנאמר, באמצעות תוכנה מתאימה ניתן לגלות את הערכים שכל מאפיין מייצג בהתאם להערכה ולבדיקה של טכנולוגיית SMART. לכל מאפיין יש ערך מינימלי, מקסימלי וכמובן ערך עכשווי (הערך שנכון לרגע זה). הערכים מוצגים כמספרים שבד"כ בין 1 ל253. חלק מהערכים חשובים יותר מהאחרים, נטיה קלה באותם ערכים עלולה להצביע על בעייתיות שצפויה לגרור בעתיד כשל בלתי-הפיך.

מהנדסי האמינות של יצרניות הכוננים הקשיחים מנתחים כוננים תקולים (פגומים, בעלי כשל כזה או אחר) ומספר מאפיינים מכניים ואלקטרוניים של כוננים על מנת לקבוע מספר קשרים/קורלציות: קשרים שבין כשלים צפויים, ערכים ונטיות במספר תכונות (אינפורמציה שמתקבלת ע"י החיישנים) של כונן קשיח שמובילים לאפשרות של השחקות איטית במשך הזמן. המאפיינת שמנוטרים תלויים ביצרן ובדגם הספציפי של הכונן, לכן לא ניתן לומר שערך X במאפיין Y הוא נורמלי/מומלץ לכל הכוננים. להלן כמה מאפיינים שכיחים.

01 Read Error Rate- מצביע על שיעור שגיאות קריאה חומרתיות בעת קריאה ממשטח דיסק (פלטה). בד"כ משמעותו של ערך שאינו 0 במאפיין זה- בעיה עם משטח דיסק או עם ראש כתיבה-קריאה.

05 Reallocated Sectors Count- זוהי הספירה של Reallocated Sectors- סקטורים פגומים אשר הוקצו מחדש במקום אחר בדיסק (סקטורים רזרווה). כשהכונן הקשיח מוצא שגיאת כתיבה/קריאה/אימות, הוא מסמן את הסקטור כפגום וכותב את המידע באחד ממספר סקטורים אשר נשמרו במיוחד לשם כך. ככל שיש יותר סקטורים שהוקצו מחדש, כך מהירות הכתיבה/קריאה תרד.

0A Spin Retry Count- מספר הפעמים שהכונן ניסה מחדש לסובב את הדיסקים עד למהירות אופרטיבית. שימו לב, מספר הפעמים שהוא ניסה מחדש לאחר שהוא לא הצליח. עליה בערך של מאפיין זה היא סימן לבעיה מכנית בכונן הקשיח.

כיצד אני יכול לדעת את המשמעות של כל הערכים?

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

http://smartlinux.sourceforge.net/smart/attributes.php

http://www.siguardian.com/products/siguardian/on_line_help/s_m_a_r_t_attribute_meaning.html

כיצד אני מוודא שהכונן הקשיח שלי חי ובועט, שהוא תקין ואני לא הולך להפרד ממנו בעתיד הקרוב?

ובכן.. אין לזה תשובה חד משמעית. ראשית, מערכת הSMART לא תמיד יכולה לצפות כשל, יש כשלים שלא ניתן לצפות מראש. שנית, זה לא פשוט להעריך האם הכונן הקשיח תקין על פי המידע שמספקת SMART (בעזרת תוכנה מתאימה). יש כוננים קשיחים שיגיעו חדשים עם נטיה לכאן ולכאן בערכים מסוימים, וגם כוננים שאינם חדשים לפעמים מראים נטיות חשודות אך למעשה לא מדובר בבעיה. כך שמומלץ לבדוק מידי פעם בפעם, זה יכול להציל את התחת שלכם, אך לא להיות אובססיבי לגבי העניין.

אם קניתם כונן קשיח חדש, מומלץ להעיף מבט ואולי לקחת Screenshot של המצב על פי SMART. מאוחר יותר יהיה ניתן להשוות, ואם בעתיד תהיה חריגה מוזרה.. לאחת מהתוכנות הבאות יש אפשרות לבצע השוואה אונליין מול כוננים זהים/אחרים, כך שזו אמת מידה טובה ביותר. אני חוזר ואומר, זה לא מוחלט אבל זה גם בהחלט יכול להיות נכון. זה כמו שאתם לא תסתמכו ברכב על נורות אזהרה בדאשבורד על מחסור בשמן או טמפ' גבוהה/נמוכה מידי. אתם תבנו על כך שזה יועיל ויעזור לכם, אבל אתם לא תסמכו אך ורק על זה.

אילו תוכנות מאפשרות בדיקת SMART?

HDTune, SpeedFan.. וכלי אבחון יעודיים מבית היצרניות שניתן למצוא בסטיקי של פורום תוכנה.

SF מאפשרת השוואה אונליין של תוצאות.

אם מישהו רוצה להמליץ על תוכנות נוספות הוא מוזמן לרשום לי בהודעה פרטית.

אם זה היה מעניין, מומלץ לקרוא גם את זה: (באנגלית)

Can we believe S.M.A.R.T. ?

אה, כן.. מקור עיקרי: http://www.storagereview.com/guide/featuresSMART.html

טענות/מענות/שאלות או כל דבר אחר.. אתם מוזמנים לרשום על כל שעל ליבכם.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...