שבת "החילונית" והדת היהודית. - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

שבת "החילונית" והדת היהודית.


Ewingum

Recommended Posts

אני רוצה להתחיל דיון ענייני בנושא השמירה החוקית של שבת כיום שבתון יהודי - מדינת משביתה מוקדי בילוי (כדוג' קניונים), תחבורה ציבורית ועוד כאנה וכאנה (שגיאת כתיב?) דברים ביום שבת. האם לדעתכם זה נכון, מכמה כיוונים: האם זה נכון קודם כל לדעתכם, שיש לשמור בצורה כזו על יום השבת, אישית. ודבר שני, האם לדעתכם זה נכון להשבית מערכת שלמה מצרכי ההתחשבות באחר, בשביל לא לפגוע ברגשות המגזר החרדי למשל.

בזמן האחרון אנו רואים יותר ויותר קניונים הנפתחים בשבת (דוגמא מהשבועות האחרונים: קניון ערים בכפ"ס, קניון רננים ברעננה נכון לשבוע הבא), האם אנו רואים פה התחלה של שינוי נוסף בסטטוס-קוו בחברה הישראלית או אפיזודה חולפת שתושתק, אם בצדק ואם לא, ע"י גורמים כאלה ואחרים?

אני אתחיל בדעתי האישית. אני רואה את עצמי כמסורתי, גם אם זה משתקף בחיי רק בשמירתי על חוקי הכשרות ושבחגי אני הולך לבית הכנסת. לדעתי אכן יש היגיון בחוקי התורה בבסיסם (לדוג' - "אל תעשה עבודה בשבת" כשמשמעותו תנוח, תעשה לך עצירת מנוחה) אבל הביצוע של אותם חוקים נכון ללפני 2500 שנים ולא לימים המודרניים כיום. בעבר בשביל לחמם אוכל למשל היית צריך לקושש עצים, להדליק אותם בדרך לא דרך בתנור, ובקיצור "סיפור מההפטרה". כיום מספיק לחמם כמה דקות או אפילו שניות במיקרו/טוסטר אובן והרי לך ארוחה משובחת יותר מכל ארוחה ממוצעת בתקופת התנ"ך. כדי באמת לנוח לפני 2500 שנה ביום שבת היית צריך באמת לא לעשות עבודה, לא לחמם אוכל, כיוון שדברים אלו בעבר הרחוק לקחו באמת מאמץ רב. כיום לעומת זאת אתה יכול לנוח, אפילו בצורה טובה יותר, גם כשאתה מנצל את כל האמצעים המודרניים שלרשותך. אם כך דעתי האישית היא שאכן חשוב לבן אדם לשמור על יום מנוחה, אך זוהי ראייה יותר של דרך חיים מאשר של דת, ואכן (לדעתי) דת הינה אמצעי קדום לאכיפת דרך חיים תקינה, ובבסיסה הרעיונות אכן יפים, המטרה יפה - אבל האמצעים לא מתאימים לתקופתנו.

איך אמרו חז"ל..... "your turn"

נ.ב. - לא לרדת פה לפסים אישיים ובבקשה מכל המשתתפים, לנהל דיון תרבותי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 46
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

ובכן כל עוד יש לחרדים מפלגות וכוח הצבעה משמעותי זכותם להחליט מה שהם רוצים.

כשיגיעו 3-4 מיליון עולים מרוסיה שיקבלו זכות הצבעה, הם כמובן יטו את הכף לכיוון השני ויחליטו דברים אחרים.

זו בעצם מהותה של דמוקרטיה , זכות הבחירה כח הבחירה.

לא מזמן דנו כאן בנושא גיוס - ומשתמטי גיוס.

אחד הנושאים הכאובים והבעייתים בארץ. אני מרים את ידי בעד שלילת זכות הצבעה בכנסת לחרדים,חילונים, או כל מגזר משתמט אחר לכנסת.

מי שלא מתגייס לא יכול לבחור לכנסת.

אם זה לא יהיה כך, נקבל כאן מדינה מלאה בחרדים וערבים הפועלית לאינטרסים שלהם ולא למגינים עליהם - החיילים שזכותם על המדינה עולה על כל המגזרים .

רק מי שמגן על המדינה יזכה להטבות .

נ.ב- לא מדובר על פטורים מבעיות .

פטורים כתוצאה של הצטיינות בנבחרות כדור-רגל למינהם - מוזמנים לעזוב לחצי האי האיברי או לטורקיה כדי לעשות כסף.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ומה אתם אומרים, האם אנו עדים לשינוי בסטטוס-קוו בחברה הישראלית? לדעתי זה מתחיל כאפיזודה חולפת, אבל עקב העלייה הצפויה של שינוי, מי יודע.

יש סיכוי לשינוי בסטטוס-קוו.

אני אישית לא אכפת לי פתיחה של קניונים בשבת, אבל אתנגד לממכר בשר חזיר ברחובות עירי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

פתיחת הקניונים בשבת נועדה לכסות מעט על ההפסדים הכספיים של אותם קניונים עקב פיגועים שבוצעו בהם או בסביבתם, לדעתי לא מדובר כאן על שינוי בסטטוס קוו.

לגבי הייצוג של החרדים בכנסת, הרי שמהות הבעיה היא לא בכך שיש להם רוב בכנסת (חס וחלילה), לש"ס יש כרגע משהו כמו 18 (תקנו אותי אם אני טועה) מנדטים; בכנסת יושבים 120 ח"כים; איך זה ש 18 אנשים מצליחים לכופף 80%-90% מהמדינה לפי דעתם ואיך זה שנציגי הציבור החילוני אינם נוקטים אצבע כדי לעשות משהו בדבר?!

זכורה לי היטב הבטחתו של שרון בעת מסע הבחירות שלו לעשות שירות צבאי שווה לכולם - זו אחת הסיבות שאנשים בחרו בו, ולא בברק.

עוד יותר טוב זכורה לי ההצבעה על חוק טל, בה מר שרון הנכבד לחם בעוז כנגד ההשתמטות החרדית והצביע כן לעיגון ההשתמטות בחוק - הרי מי שהחוק מתיר לו לא לשרת בצבא, אינו משתמט כלל וכלל וכך מר שרון פתר את הבעיה!

חוסר המעש של המפלגות החילוניות, שנובע ממניעים פוליטיים גרידא, הוא שיביא למפלגת שינוי את אותו מספר מנדטים שחוזים לה (11 IIRC).

אגב, udicol, אני בהחלט תומך בך ברעיון שרק למי ששירת שירות צבאי/לאומי ותרם למדינה בצורה כלשהי (ולא, תפילה לאלוהים לא נחשבת תרומה למדינה) יקבל את זכויותיו המלאות של אזרח במדינה - מי שרוצה זכויות, מן הראוי שיכבד קודם כל את חובותיו.

הנושא של ספורטאים מצטיינים הוא קצת יותר מסובך, כי בשביל ספורטאי, גיל 18 הוא הגיל בו הוא חייב להשקיע באימונים את מרבית האנרגיה כדי להצליח בהמשך, לכן אם אתה לא רוצה שלא יישארו ספורטאים בישראל, אותם ספורטאים מצטיינים צריכים לקבל הקלות בשירות הצבאי, כי בסופו של דבר הם תורמים הרבה למדינה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

udicol, יש משהו במה שאתה אומר (אולי אני עדיין באופוריה מהפועל ת"א ;) ) אבל עדיין חסר שם משהו

גם שירות לאומי זו תרומה לחברה.

כאשר אתה אומר שערבים לא הולכים לצבא- הם לא עושים זאת בגלל שהם לא יכולים. אין להם סיווג בטחוני.

צריך לאפשר מסגרת של שירות לאומי, שירות סוציאלי כזה שכל אזרח מתחייב לתת.

ספורטאים מצטיינים באמת צריכים מדלל.. אין מה לעשות. גיל 18-21 זה גיל שחייבים להתאמן בו הרבה.

צריך להתחשב בהם, משום שזוהי הריסת הקריירה שלהם.

בנוגע לנושא המקורי-

חז"ל/התורה מעולם לא קבעה שפתיחת חנויות בשבת (בתי עינוגים אם תרצה) פוגעת ברגשות.

זה החרדים החליטו ע"מ לכפות את תפיסת עולמם..

גם ממכר חזיר לא פוגע (ולא יפגע) באף מסורתי/חרדי/חרד"ל - אלא ההפך

אי המכירה יפגע בקבוצת אוכלוסיה גדולה מאוד.

אף אחד לא אמר שמדינת היא יהודית אורתודוכסית, ולפי תפיסת עולמם של יהודים רבים הם אינם מחוייבים לחוקים החשוכים של חז"ל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

go nice-1 , behind u 100%

שמישהו יסביר לי איך פתיחת קניונים בשבת או מכירת מזון לא כשר פוגעת בחרדים ?! הם ממילא לא הולכים לאחד בשבתות ולא אמורים להכניס את השני לפה.שאלתי ואענה לעצמי- החרדה היחידה של החרדים היא אבדן מקורות הכוח וההשפעה שלהם (money money money ) בשביל אוכל כשר - צריך משגיח כשרות? בשביל להתחתן - צריך רבנות? כל עוד החרדים ימשיכו להחזיק את הרוב בביצים - למה שהם יעבדו? הרי יש להם מדינה שלמה של פראיירים שממנים אותם, שומרים עליהם ועוד אומרים תודה על כל חוק אווילי שעובר בכנסת בחסות הסיעות החרדיות. קחו לדוג' את החרדים בארה"ב - הרי אף אחד לא מאכיל אותם בכפית וכולם משום מה מצליחים לשלב עבודה ולימוד תורה , ובנוסף לכך יוצאים לא פחות גדולים בתורה מהחרדים בארץ. אז לסיכום אני לא רואה שום סיבה למה מדינת מממנת לבחורי הישיבות גם לימודים וגם מחיה (כשבסופו של דבר תרומתם לחברה היא שלילית ) ולא עושה לפחות את אותו הדבר לציבור הסטודנטים (אלא להיפך - תשלום המס שלהם- חלקו גם עובר למימון אותם החרדים) שזה הציבור שבסופו של דבר אמור לבנות ולפתח את המדינה.

אז תגידו לי בבקשה איך לאור כל זאת החבר'ה הצעירים אמורים להשאר פה? לדעתי המדינה צועדת בצעדי ענק ובבטחון רב אל עבר מדינת הלכה יהודית קיצונית - אירן יהודי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חבר'ה אנחנו עדין מדינה יהודית (אני חושב)ואתם רוצים למכור חזיר ברחוב?!!?!? השתגעתם?

לדעתי איש איש באמונתו יחייה.

יש להבדיל בין חרדים (הגנבים) לבין הדתיים (שמשרתים בצבא ועודים וכד'...)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חבר'ה אנחנו עדין מדינה יהודית (אני חושב)ואתם רוצים למכור חזיר ברחוב?!!?!? השתגעתם?

זה לא סותר קצת את

לדעתי איש איש באמונתו יחייה.

תחליט באיזה צד של הגדר אתה נמצא.

קצת? סותר כמו Bitch Slap עצבני.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...