המדריך המלא לשימוש ב-MSI Afterburner - אוברקלוקינג וקירור - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

המדריך המלא לשימוש ב-MSI Afterburner


djelectric

Recommended Posts

המדריך המלא לשימוש ב-MSI Afterburner

המהרת כרטיס המסך היא על אחריותכם בלבד, נא להיות זהירים.

הכירו את ה- Afterburner:

msiafterburnerid.png

התוכנה שנכתבה על מנוע הRIVATUNER הפופולארי ומיועדת להמהרת כל כרטיסי מסך המודרניים RADEON X1800 \ 6000 ומעלה.

את התוכנה ניתן להוריד מכאן:

http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

הגדרות

לחיצה על כפתור ה-Settings תפתח לכם את חלון ההגדרות בו ניתן למצוא את ההגדרות הבאות:

כללי:

generaltab.png

בחלק הראשון אפשר לבחור באפשרות להחל את ההגדרות הנקבעות בתוכנה לכל הליבות הזהות (כמובן שזה מתבצע במערך CFX\SLI)

בחלק השני הפעלת התוכנה עם אתחול וינדוס והפעלה ממוזערת או רגילה.

החלק השלישי הוא חשוב מאוד, בלי האפשרויות המסומנות (כמו בתמונה) לא יהיה ניתן לגשת ולשנות מתח

לכרטיסי מסך אשר תומכים בשינוי מתח תוכנתי ולכן חשוב שאפשרות זאת תהיה מסומנת.

מאורר:

fantab.png

כאן ניתן להגדיר את פעולת המאורר בהתאם לטמפרטורות, הגדרה זאת (תיבת הסימון) "דורסת" את הגדרות ברירת המחדל אשר נקבעו בדרייבר או בביוס הכרטיס.

חשוב למצוא את האיזון הנכון שבין אחוזי פעולת המאורר לרעש הנוצר ממנו. בעת מנוחה אפשר לקבוע מאורר על אחוזים נמוכים

(כמובן אחרי בקרה מלאה על הטמפרטורה) וכך לחסוך אגב ראש מיותר. בעת מאמץ הכרטיס נהיה חם יותר וכמובן שדרושה יותר עבודת מאורר.

לכן יש להתאים את הפרופיל בצמוד לביצוע האוברקלוק על מנת להפיק את היחס הטוב ביותר שבין ביצועים לרעש.

זכרו כי ישנם אשר המאורר שלהם אינו ניתן לויסות ולכן אין זה משנה. (על מנת לבדוק, גררו את מד המאורר בתוכנה והקשיבו לרעש,

במידה והוא מתגבר המאורר שלכם אכן ניתן לויסות וניטור. הגרף עובד כמו מגלשה, ככל שהעליה תלולה יותר הליבה יותר תתקשה להגיע לטמפ' גבוהה יותר ו"תחליק" למטה.

בחלק התחתון של הכרטסת ניתן לראות את האפשרות שבעצם קובעת בכל כמה זמן (מילישניות) התוכנה תעדכן את המאורר לפי טמפ' הליבה.

פה כמובן שכמה שפחות הבקרה תהיה צמודה יותר לטמפרטורה ותמנע מקרים שבהם מהירות המאורר תתעדכן בדיליי אחרי חום הליבה,

עוזר מאוד להשתמש במספר נמוך 500-1500 כאשר מעמיסים מבחן מאמץ קשה במכה אחת ולא רוצים להסתכן בהתחממות.

ניטור:

monitoringtab.png

בחלק העליון ניתן לקבוע במילישניות את הזמן שאנחנו רוצים שהגרפים יתעדכנו בתמונה (1000 מילישניות הן שניה אחת).

שניה אחת היא הזמן האופטימאלי למערכת בשימוש רגיל, במידה ומבצעים או מבחן ביצועים ורוצים להוציא יותר דיוק ניתן לשנות לפחות.

זכרו כי ככל שהגרף יתעדכן יותר במהירות התוכנה תדרוש יותר משאבי מערכת. אבל, התוכנה בקושי לוקחת משאבים ולכן זה זניח.

הייתרון שבעדכון איטי הוא שלאחר יציאה מאפליקציה ניתן לבחון שינויים שקרו לפרק זמן ארוך יותר.

בחלק האמצעי ניתן לסמן מה אנחנו רוצים בעצם לראות בגרפים, החל מטמפרטורת הליבה, תדרי הליבה והזכרון, המתח, מהירות המאורר ואפילו מספר הפריימים לשניה (FPS) באפליקציה מסויימת.

החלק השלישי מאפשר להגדיר את הערך המקסימאלי בגרף שאותו סימנתם בחלק השני, לדוגמא בתמונה, הגדרתי שהערך המקסימאלי בגרף לטמפרטורת ליבת הכרטיס יהיה 75 מעלות צלזיוס.

החלק האחרון מאפשר תצוגה כללית של מצב הכרטיס בדרכים שונות. תצוגה על המסך, אייקון בסרגל ההתחל או תצוגת נתונים במקלדות לוג'יטק בעלות מסכי LCD.

תצוגת נתונים:

onscreedntab.png

בתיבה הראשונה ניתן לקבוע צירוף מקשים אשר יאפשר לראות את טמפרטורת כרטיס המסך בתוך .

בשני ובשלישית זה בעצם מצב שבו אפשר להגדיר כפתורים נפרדים להפעלה ולביטול תצוגת הטמפרטורה.

סימון התיבה האחרונה בעצם יאפשר לצפות בשעון (שמוגדר לנו במערכת) לייד טמפרטורת הליבה.

פרופילים:

profilestab.png

בכרטסת זאת אנחנו בעצם קובעים את צירופי המקשים שיפעילו לנו פרופילים שמורים. (יותר על זה בהמשך)

כמו כן בחלק השני ניתן לקבוע אילו פרופילים יטענו למצב דו מימד ולמצב .

ממשק למשתמש:

uinteface.png

הכרטסת האחרונה בה ניתן לשנות שפה, לבחור אם להציג או להסתיר בועות עזרה בעת מעבר עם העכבר על חלקים בתוכנה.

בחלק התחתון ניתן לשנות ערכת נושא, ערכות הנושא באות בצבעים שונים וגם בגדלים שונים, הקלאסי הוא הכסוף-ירוק שרואים בכותרת הדיון.

ביצוע האוברקלוקינג בשימוש ה-Afterburner:

אוקי אז על מנת להתחיל בהמהרת הכרטיס אנו צריכים תוכנה שתעזור לנו ליצור מאמץ על הכרטיס, על מנת שנוכל לראות אם הכל יציב

ואיזו תוכנה יותר טובה מATITOOL. הסיבה שלי בבחירה של ATITOOL היא פשוטה מאוד, התוכנה מאתרת ארטיפקטים וכמובן יוצרת לחץ שהוא גדול אבל מתון על כרטיס המסך, לחץ יותר חזק מכל משחק אבל לא אחד כזה ש"ישרוף" את הכרטיס כמו המבחן של OCCT או FURMARK.

את ATITOOL ניתן להוריד מכאן.

atitool.png

אני יודע, קיימת גרסא שנקראת KOMBASTOR שהיא תוסף לAFTERBURNER אבל אני ממליץ להמנע ממנה כי היא אינטנסיבית לא פחות מFURMARK.

**להזכירכם, FURMARK בעבר גרמה להרס חומרתי של , הן בכרטיסי ATI והן בכרטיסי NVIDIA**

נתחיל בהמהרה:

לחיצה על כפתור סריקת הארטיפקטים בATITOOL תתחיל להאמץ את הכרטיס, אנו ניתן לכרטיס במצב אוטומאטי בשעוני הסטוק לעבור ב10-15 דקות,

על מנת שנוכל לקבל מידע בסיסי על הכרטיס לביצוע .

stocki.png

אז הנה אנחנו אחרי 15 דקות שמאמץ בסטוק.

הכרטיס שאני משתמש בוא הוא כרטיס HD5850 של היצרנית . הכרטיס הרגיל, לא שום גרסא מיוחדת.

350__1_sapphire-5850.jpg

אז קבעתי פרופיל מאורר אינטנסיבי יותר כמו שרואים בתמונה למעלה, על מנת שאוכל להמשיך באוברקלוק מבלי שהטמפרטורה תעלה, רק אחוזי המאורר.

fanspeed.png

על מנת להפעיל את הפרופיל שקבעתי, לחצתי על כפתור ה"User Define" (בצד ימין) מה שהופך את המסגרת לירוקה. (חשוב גם שכפתור האוטו' יהיה דולק)

תחילת ההמהרה:

אני משתמש באותה המתודה הישנה והטובה, לא נוגע בכלום חוץ משעון הליבה, מזיז כל פעם בהדרגה 10MHZ, לאחר שהוספתי 10MHZ אני בדיקת מאמץ (שהיא גם סריקת ארטטיפקטים) למשך 10 דקות-רבע שעה וממשיך הלאה. בכרטיסי המסך מסדרת HD5000 למשל אפשר להתחיל בקפיצות של 20-25MHZ ולאחר 3-4 קפיצות להתחיל בקפיצות קטנות של 10MHZ. כמו כן גם בכרטיס הGTX470.

אוברקלוק מקסימאלי:

oc1j.png

אז הנה האוברקלוקינג המקסימאלי שהגעתי אליו לאחר הוספות קטנות של תדר ובדיקת יציבות, לאחר שסיימתי עם העלאת התדר לליבה התחלתי בהעלאת התדר לזכרון וזאת התוצאה הסופית.

קודם כל העלתי את שעון הליבה למקסימום של 835MHZ (כ110MHZ תוספת) ללא תקלות ולאחר מכן התחלתי באוברקלוקינג לזכרונות, בהם הגעתי ל1250MHZ (כ250MHZ תוספת) יציב.

מעל ל1250MHZ אין ממש מה לחפש, בשל טעויות יתבצע חישוב נוסף ולכן 1250MHZ הוא המקסימום של המקסימים, מעליו לא נרוויח ביצועים כאן.

בכרטיסי זה לא שונה, לאחר מציאת שעון ליבה מקסימאלי ושעון זכרון מקסימאלי ניתן לעשות לשיידרים.

זכרו - לשיידרים לפני הכל בהכרח יסרס את יכולות האוברקלוק של הליבה, החלק היותר משמעותי בביצועים.

ללא תוספת מתח מדובר בסוף הדרך (תוספת נכבדת של ביצועים), אין להתקדם אלא אם...

עקיפת מגבלת הCCC לכרטיסי ATI*

גשו לתיקיה הראשית של תוכנת הAFTERBURNER וכנסו לקובץ הAfterburner.cfg בעזרת ה-Notepad

גשו לערך EnableUnofficialOverclocking = 0 ושנו את "0" ל"1", שמרו את הקובץ וזה צריך לעשות את העבודה.

אוברקלוקינג מתקדם - בעזרת תוספת מתח

**אוברקלוקינג בעזרת תוספת מתח מעלה את טמפרטורת הליבה בצורה משמעותית ולכן יש לפקח יותר עליה**

**תוספת מתח מעלה את צריכת החשמל של הכרטיס ולכן יש לוודא כי ספק הכח איכותי ומספק את כמות החשמל הנדרשת**

** לא כל כרטיסי המסך תומכים העלאת מתח, אם ברשותכם כרטיס מסך בעל PCB שונה ייתכן והוא לא ייתמך**

**תוספת מתח מאמצת בצורה ניכרת את חלקי הכרטיס ועלולה להסב נזק לכרטיס, לכן יהיו זהירים וקחו זאת בחשבון**

אז נתקענו ב835MHZ לליבה, את הזכרונות נעזוב כעת, לאן ממשיכים?

מתח הסטוק בכרטיס שלי הוא 1.087V ולכן אני מעלה אותו בקצת ל1.11V, מכאן אפשר להמשיך ולהרים את תדר הליבה.

בכל פעם שנקבל ארטיפק או תקיעה אנחנו נרים את המתח בקצת, למשל מ1.11 ל1.15V ומשם ל1.18V וכן הלאה.

עם כל הרמת מתח נמשיך להרים את התדר עד לדרישת העלאת מתח נוספת ופה מומלץ לקפוץ רק ב5MHZ בכל פעם.

אוברקלוקינג בעזרת תוספת מתח:

ocmax.png

יש למצוא את האיזון הנכון שבין מתח לתדר, לדוגמא, מתח של 1.35V נותן את התדר 1030MHZ יציב אבל עם זאת צריכת חשמל גבוהה יותר משמעותית וכמובן גם טמפ' מאוד גבוהה. אז הנה, ננעלתי על תדר של 1002MHZ (כ277MHZ תוספת לסטוק) יציב לליבה במתח של 1.27V, למרות שגם ב1.25V יציב על מנת להבטיח יציבות. היחס שבין המאורר לבין טמפרטורת הליבה הוא האופטימאלי בשבילי, כ70-71C במאמץ מלא וכ62-65C מאמץ במשחק, ליבת הסייפרס יכולה להתמודד עם זה בקלות, טמפרטורה מעולה בשימוש של הסטוק.

שמירה לפרופיל:

אוקיי אז את האוברקלוק שלנו סיימנו, כיצד נוכל לטעון אותו מפרופיל מוכן?

זה פשוט מאוד

profilesave.png

לחיצה על כפתור הSAVE תגרום לתיבות הפרופיל להבהב, לחצו על אחד המספרים בשביל לקבוע את מיקום הפרופיל.

בשביל לטעון את הפרופיל אתם יכולים לבחור צירוף מקשים (עיין ערך כרטסת פרופיל^) וכך בעצם לעבור ממצב של אוברקלוקינג למשחקים בלבד

למצב של שעוני הסטוק, שמשתמשים בטכנולוגיית POWERPLAY לשימוש בשולחן העבודה ובמנוחה.

**זכרו - טכנולוגיית הPOWERPLAY החסכונית בחשמל תפעל אך ורק כשהגדרות היצרן פועלות על הכרטיס, משמע פרופיל סטוק**

יצרו לעצמכם צירוף מקשים שיטען את פרופיל הסטוק האוטומאטי, כך תחסכו מעצמכם מאמץ וטכנולוגיית הPOWERPLAY תוכל לפעול.

על מנת למחוק פרופיל מחזיקים את המקש Ctrl יחד עם המספר (1-5). לחיצה על כפתור המנעול תנעל אפשרות של שינוי ומחיקת פרופיל.

שאלות ותשובות:

Q: האם התוכנה מיועדת אך ורק לכרטיסי מסך מתוצרת MSI?

A: לא, התוכנה מיועדת לכל כרטיסי המסך מסדרת 6000 של ומסדרת X1000 של ATI

Q: אני לא מוצא אפשרות לשנות מתח למרות שסימנתי באפשרויות אפשרות לשנות, למה?

A: ישנם אשר יוצרו עם לוח מעגל מודפס (PCB) שונה ומכילים מייצבי מתח מדגם אשר אינו נתמך בתוכנה ולכן במידה

ורוצים לבצע אוברקלוקינג מתקדם יש לרכוש כרטיס מסך אשר נתמך (גרסאות מתקדמות של למשל או כל כרטיס רפרנס רגיל כמו זה שאני משתמש בו פה).

דוגמא לכרטיס בעל PCB שונה:

http://www.tweak.dk/uploads/0911/sapphire_nu_med_vaporx_radeon_hd_5870_og_hd_5750_image_2.jpg

זה כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לקחת את הכרטיס שלכם לרמת הביצועים הבאה, מקווה שתמצאו שימוש רב במדריך,

Dj-ElectriC

:DJsmile:

עריכה: זה בסדר גמור אם תגיבו, בשביל זה הדיון הזה הוא פתוח, לכל דבר החל מהצעות, הארות, הכל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 58
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

משתתפים בולטים בדיון

תודה רבה על המדריך . מושקע מאוד , יפה , ורציני , עבדתי עם BURNER לפני כמה ימים , אני עדיין לא מבין כמה דברים , למשל הענין עם המשחק עם ה שם בתפריט , מה יקרה אם אעלה את הזכרונות ליותר מ 1024 ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תודה רבה על המדריך . מושקע מאוד , יפה , ורציני , עבדתי עם BURNER לפני כמה ימים , אני עדיין לא מבין כמה דברים , למשל הענין עם המשחק עם ה זכרונות שם בתפריט , מה יקרה אם אעלה את הזכרונות ליותר מ 1024 ?

שבבי הזכרון בסדרת HD5800 הם זהים וכך יכולת האוברקלוק של כולם, לא צריכה להיות שום בעיה לקחת את הזכרון מ1000 ל1200 בקלות.

הזכרון בHD5850 ובHD5870 מגיעים לאותה הנקודה למרות שהסטוק בHD5870 הוא 1200 לעומת 1000

אבל לאוברקלוקינג של בכרטיסים האלה יש חלק ממש קטן בשיפור הביצועים, הייתי אומר עד 10%

עריכה: much77, 1024MB זה נפח הזכרון ולא התדר שלו, אתה לא יכול להמציא נפח מה שיש לך בשבב זה מה שיש לך.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 3 שבועות מאוחר יותר...

כמה צריכת חשמל מוסיפה העלאת מתח? אם תוכל לפרט בוואטים פר מיליוולט או משהו כזה.

כמה צריכת חמשל אתה הוספת ב OC שאתה עשית עם העלאת מתח בדביל המדריך?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

צריכת החשמל עולה משמעותית. למשל הHD5850 צורך במאמץ תוכנתי פה כ155W בערך בשעוני הסטוק.

כאשר מעלים מתח למשל לאיזור ה1.25V הצריכה עוברת את קו ה200W (!) וכאשר הולכים עד סוף הסקאלה ל1.35V ותדר של 1GHZ+

צריכה החשמל עוברת בכיף את ה250W (!!!) ולכן חשוב מאוד להבין את זה.

לגביך LOL הכרטיס שלו כמו שאמרתי בעבר אינו רפרנס ולכן (לפחות כרגע) אין אפשרות לשלוט על המתח

אך זאת חרב פיפיות, אולי אי אפשר לשלוט על המתח אך על המגרעה הזאת יש 101 ייתרונות כאשר בראש ובראשונה הכרטיס הזה לא עושה 835MHZ לליבה במתח סטוק כמו כרטיסי הרפרנס אלא מעל ל900MHZ וזאת כבר תוספת רצינית. בנוסף לכך בשל המתח הנמוך הכרטיס אינו צורך כמו כרטיס רפרנס בתדר הזה, משמע לפחות 35W פחות. יחד עם זאת גם הליבה קרירה יותר והקירור המאסיבי מתמודד איתה בקלות יתרה.

איך כן אפשר להעלות בכל זאת מתח? חפש VMOD עפרון, אבל זה באמת האקסטרים ונדרש ידע מקצועי וכלים על מנת לא לשרוף את הכרטיס.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 3 שבועות מאוחר יותר...

בכל כרטיסי זה ככה, בדיוק בשביל זה יש את כפתור הלינק מימין להם (ראה בתמונה בתחילת המדריך) :)

אגב אני מזכיר שוב, שיידרים אחרונים בתור באוברקלוקינג. קודם כל ליבה ואז .

אוברקלוק לשיידרים לפני הזכרון יתבצע אך ורק במידה והליבה בתדר כל כך גבוה, עד כדיי כך שיש צורך בהעלאת התדר של השיידרים על מנת להמשיך להרים את התדר שלה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...