שימושים שונים – המשך
סרטי DVD:
בסרטי DVD ניתן להשתמש בשלושה מצבים:
- סטריאו (שממנו כמובן פשוט נתעלם..)
- Dolby Pro-Logic
- Dolby Digital (AC3) – בחיבור דגיטלי בלבד
קודם כל, צריך להבין את ההבדל בין Dolby Pro-Logic לבין Dolby Digital..
- Dolby Pro Logic כולל שני ערוצים קדמיים (ימני + שמאלי), ערוץ סנטר, וערוץ אחד אחורי (במונו!). בנוסף, הערוץ האחורי מוגבל לתחום תדרים של 100Hz עד 7kHz בלבד.
- Dolby Digital (AC3) כולל שישה ערוצים: קדמי ימני, קדמי שמאלי, סנטר, אחורי ימני, אחורי שמאלי, וערוץ LFE (קיצור של Low Frequency Effects) עבור הסאב-וופר.
פורמט זה גם לא סובל ממגבלה בתחום התדרים בערוצים האחוריים.
ב-Dolby Pro Logic ניתן להשתמש למטרות רבות, והוא כמובן טוב בהרבה מסטריאו פשוט..
יש סרטים בווידאו, ואפילו מספר תוכניות טלוויזיה (בעיקר בערוצי מוזיקה ומשחקי ספורט) שמקודדות ב-Dolby Pro-Logic, ומאפשרות גם במצב הזה להנות מצליל הקיפי..
לסרטי DVD, מומלץ מאוד להשתמש ב-Dolby Digial AC3. אך שימו לב: בשביל להשתמש בזה, חובה לחבר את הרמקולים בחיבור הדגיטלי של כרטיס הקול, בעזרת כבל S/PDIF! (חיבור כזה קיים אפילו ב-SB Live! Value הפשוט). חוץ מהיתרונות הברורים של Dolby Digital על-פני Dolby Pro-Logic, יש להזכיר שחיבור הרמקולים בעזרת החיבור הדגיטלי גורם לעוצמה חזקה יותר, וזה חשוב כשמדובר בסרטי DVD (שבהם העוצמה תמיד נמוכה למדיי, כשמשתמשים בחיבור אנלוגי רגיל).
אין הרבה מה להגיד כשמדובר ב-Dolby Digital בסרטים… צריך לשמוע את זה כדי להבין.. 🙂
הנתונים הטכניים המצויינים של ה-ADA880 מוכיחים את עצמם, ואיכות הסאונד בסרטי DVD (ובעיקר ב-Matrix, בסצינות היריות הרבות [בכניסה לביניין הצבאי, ביריות מתוך המסוק, וכו\'] שבו.. :-)) פשוט מדהימה. הצליל נקי ומדוייק, והבאסים חזקים וללא עיוותים.
גם כאן, כמו בשמיעת המוזיקה, פתאום גיליתי כל מיני צלילים, אפקטים, ודיבורים של אנשים ברקע, שעד עכשיו לא ידעתי שקיימים בסרט!
מכיוון שב-Dolby Digital גם הרמקולים האחוריים עובדים בסטריאו, ניתן ליצור (וכמובן גם יוצרים..) כל מיני אפקטים במרחב, כך שהצופה ירגיש ממש כאילו הוא "בתוך הסרט", ויוכל להגיד בדיוק מאיפה הוא שמע כל צליל..
אם למשל מישהו ירה על הגיבור בסרט, כאשר הוא נמצא מאחוריו, בצד שמאל, ומגג בניין (כלומר, מעליו) – זאת בדיוק הנקודה שממנה תשמעו את הסאונד! בצד שמאל שלכם, מאחורה, ולמעלה!
עוד אפקט נחמד, שבד"כ שומעים בהדגמות לקולנוע ביתי, הוא של אליקופטר שמסתובב מעליכם, ואתם יכולים ממש לשמוע אותו עובר מצד לצד, מכל מיני כיוונים, ותמיד זה נשמע ממש כאילו יש משהו מעליכם …
רבים (או מעטים?) יבואו ויגידו שאין ל-ADA880 רמקול סנטר (אמצעי), ולכן לא יתכן שזוהי מערכת 5.1 אמיתית.
אז זהו, שלא…
כאמור, ה-ADA880 משתמשים בערוץ סנטר ווירטואלי, שנוצר ע"י שני הרמקולים הקדמיים, והתוצאות טובות למדיי.
כמובן שה-ADA880 נחותים יחסית למערכת עם רמקול סנטר אמיתי, אך אם הרמקולים הקדמיים ממוקמים קרוב אחד לשני (כמו שניתן לראות בתמונה [למרות שבה מצולמים גם הרמקולים האחוריים, שלא אמורים להיות שם…]), ואתם יושבים במרחק סביר מהם (לא יותר מכ-2 מטרים), התוצאות טובות מאוד, ויהיה קשה להבדיל בין זה לבין רמקול סנטר אמיתי.
Altec עשו פה התפשרות טובה מאוד. הם וויתרו על רמקול סנטר אמיתי, לטובת איכות סאונד הרבה מעל המתחרים באותו טווח מחירים, שבהחלט מפצה על החיסרון של הסנטר האמיתי.
מכיוון שהסנטר הווירטואלי מדמה כמעט באופן מושלם את הסנטר האמיתי שהם הורידו, ניתן לומר שזאת היתה בחירה טובה מאוד מצד Altec.
גם כאן ניתן להלביש את הרמקולים האחוריים על הקדמיים, במקרה שאין מקום להניח אותם במקום ה"טיבעי" שלהם..
הפעם, בניגוד למשחקים במצב הזה, אך בדומה לשמיעת מוזיקה במצב הזה, התאכזבתי מאוד. קרה כאן בדיוק מה שקרה לי כשניסיתי לשמוע מוזיקה בצורה הזאת – כל מיני צלילים מוזרים ולא ברורים, שמגיעים מכל מיני מקומות שאלוהים יודע מה המקור שלהם.. 🙂
זה נשמע מוזר, ובכלל לא מומלץ.