עוצמה ואיכות
עוצמה…
* לפני שנתחיל – כרטיס הקול שהיה בשימוש במשך כל הזמן היה Creative SB Live! Value.
ה-ADA880 מתהדרים במגבר בעוצמה מקסימלית של 80 וואט RMS, הרבה מעל הנתונים של רמקולים מתחרים מבית קריאטיב, אך מתחת לרמקולים כמו ה-Klipsch ProMedia, הכוללים מגבר של 400 וואט (!) RMS.
בעוד עוצמת המגבר לא בהכרח אומרת מה תהיה ה"עוצמה" שלהם בפועל, יש יסוד חזק להאמין שה-ADA880 יהיו "חזקים"..
בבדיקה סובייקטיבית, ניתן בהחלט להגדיר אותם כ"חזקים מאוד"..
הרמקולים הלוויניים מסוגלים להוציא צליל כלכך חזק, שאפילו אני (!!) לא העזתי לעלות את העוצמה עד המקסימום למשך יותר מחצי דקה..
הסאב-וופר הוציא בסים חזקים מאוד כבר בווליום נמוך יחסית (כאשר מד-עוצמת הבאסים נמצא באמצע), וכשהווליום עלה (או פשוט כשמד-עוצמת הבאסים הועבר לדרגות הגבוהות יותר), הוא הצליח להרעיד את כל הקומה שמתחת לחדר שלי..
מי שמתעקש לראות נתונים מספריים, באתר 3DsoundSurge (המתמחה בסאונד, ולכן גם יש לו את הכלים המתאימים לבדוק זאת…), הגיעו לתוצאות הבאות:
בדיקה | Altec ADA880 | Creative DTT2500 |
תדר של 1kH – בדיקת הרמקולים הלוויניים בלבד | 104dB | 98dB |
מוסיקה – שילוב של הרמקולים הלוויניים והסאב-וופר | 102dB | 99dB |
סרט DVD (האלמט החמישי…) – בעיקר צלילים נמוכים (סאב וופר) | 107dB | 102dB |
כל התוצאות נבדקו ממרחק של 3feet (כמטר אחד) מהרמקולים והסאב-וופר, והרמקולים האחוריים פעלו, ממרחק דומה.
לשם השוואה, שיחה רגילה בין אנשים "מתנהלת" בעוצמה של כ-65dB, תזמורת חזקה בעוצמה של כ-80dB, עוצמות מסוכנות מתחילות ב-90dB, רעם הוא בעוצמה של 109dB, מופע רוק הוא בעוצמה של כ-110dB, ו"אחוז החסימה" שאחריו כבר האוזן מתחילה לכאוב באמת, עומד על 130dB (נראה לי שהייתי שם לא מעט פעמים.. :-)).
התקן של מחלקת העבודה בארה"ב אומר שאסור להיחסף לצלילים בעוצמה הגבוהה מ-105dB ליותר משעה ביום! (ותודה לאתר 3DSS על המידע החשוב..)
חשוב לדעת: יחידת ה-dB (דציבל) זו יחידה לוגריטמית.
עליה של dB אחד באה לתאר הכפלה של עוצמת הצליל (מבחינת המגבר) פי-1.258, או הכפלה של ה"עוצמה" שתשמעו פי-1.122. בפועל, ניתן להגיד ששתי הבחינות דומות, פחות או יותר.
ע"י שימוש בחישוב פשוט זה, ניתן לראות שהרמקולים הלוויניים ב-ADA880 יהיה "חזקים יותר" פי-6.7 (בערך) מהרמקולים הלוויניים של ה-DTT2500!
זה נתון שגם ניתן היה להסיק ללא שמיעת הרמקולים, מכיוון שההספק (בוואטים) שכל רמקול לווייני ב-ADA880 מקבל, גבוה יותר בערך פי-6 ממה שמקבל כל רמקול לווייני ב-DTT2500..
באופן מוזר, במצב סטריאו העוצמה גבוהה יותר מאשר במצב Dolby Pro-Logic או Dolby Digital..
באופן מוזר אפילו יותר, בעת שימוש בחיבור הדגיטלי, העוצמה חזקה הרבה יותר מאשר בחיבור האנלוגי. עם זאת, העוצמה המקסימלית שווה בשני החיבורים.
ואיכות…
הרמקולים מדורגים כ-20Hz – 20kHz, מה שאומר שהם מסוגלים לרדת לרמת באס נמוכה מאוד (תדר של 20 הרץ הוא תדר נמוך, שקשה מאוד לרדת ממנו). אומנם אין לי את הכלים לבדוק את טווח התדרים האמיתי בפועל, אך ניתן בהחלט לשמוע שהבאסים יורדים לרמות נמוכות מאוד (שזה טוב!).
לא נתון באיזה תדר ה-Cross Over מחלק את הצלילים בין הרמקולים הלוויניים לסאב-וופר, אך משמיעה סובייקטיבית ניתן בהחלט לראות שהוא עושה זאת טוב למדיי.
רמת עיוות צליל העומדת על 0.1% THD בלבד, ו-SNR (קיצור של Signal to Noise Ratio – יחס צליל\רעש) גדול מ-70dB מציגים תוצאה אחת ברורה – צליל נקי מאוד, אפילו בעוצמות הגבוהות יחסית.
כשעולים לעוצמה המקסימלית (שזה, אגב, מאוד חזק.. ואני בספק אם מישהו באמת ישתמש בזה ליותר ממספר שניות לבדיקה..) ניתן להבחין בעיוות צליל מסויים, אך לא משמעותי, וזה טבעי לחלוטין. עם זאת, הצליל נשאר "נקי" וללא הפרעות ורעשי רקע (רעשים שנשמעים ברמקולים באיכות נמוכה, שמזכירים פיצוצים קטנים..).
חשוב לזכור שעיוות הצליל מוגדר כשינוי בצורת הגל (Waveform) של צליל מסויים בזמן החישוב שלו. רמה של 0.1 אחוז (כמו במקרה הזה), אומרת שצורת הגל תשתנה בעשירית האחוז בלבד (ברמקולים מתחרים, רמת העיוות יכולה להגיע אפילו ל-10 אחוז!). השינוי הזה מתרחש בד"כ בעיקבות חומרה שפשוט לא מסוגלת להתמודד עם צליל בעוצמה חזקה כזאת. זאת גם הסיבה שהעיוות מתרחש רק בעוצמות החזקות..