שימושים שונים
שימושים שונים:
לרמקולים למחשב יש שלושה שימושים עיקריים. כל אחד צריך לבדוק מה הוא צריך, ולפי זה להחליט אלו רמקולים לקנות:
- מוזיקה
- משחקים
- סרטי DVD
כפי שציינתי בהתחלה, ה-ADA880 מתאימים בעיקר למוזיקה וסרטי DVD, ופחות למשחקים (אל תבינו לא נכון, הם מצויינים גם במשחקים! פשוט אולי יש פיתרונות טובים יותר..).
עכשיו אני אסביר מדוע..
מוזיקה:
בשמיעת מוזיקה, ניתן להשתמש בשני מצבים: סטריאו ו-Dolby Pro-Logic.
במצב של Pro-Logic הרמקולים האחוריים יקחו מספר צלילים (ע"י מקודד ה-Pro-Logic המובנה במגבר, כמובן) וישמיעו אותם. במצב של סטריאו, הרמקולים האחוריים מושתקים.
בעוד שמיעת מוזיקה היא נחמדה במצב של Dolby Pro-Logic כשהרמקולים נמצאים מאחוריכם, ובעיקר כשהסאונד עצמו מקודד מראש ב-Pro-Logic (כמו ב-Soundtracks של סרטים רבים), בעת שמיעת מוזיקה כשהרמקולים האחוריים "מולבשים" על הקדמיים, הסאונד המתקבל פשוט מזעזע.
כשניסיתי לשמוע כך מוזיקה, מצאתי את עצמי מחזיר את המצב לסטריאו רגיל תוך מספר שניות… וטוב שכך, כי במילא זה היה סאונד שמקודד בסטריאו רגיל, וחבל לפגוע ברצון הטוב של כותב המוזיקה..
כשחזרתי לסטריאו, גיליתי שאיכות הסאונד, ללא ספק, פשוט מצויינת.
הבאסים חזקים וטובים, וה-Cross Over עושה עבודה טובה בחלוקת תחום התדרים בין הסאב-וופר, המיד-ריינג\', והטוויטר, כך שניתן להבחין בקלות בין התרדים השונים.
בהשוואה למערכת הסטריאו ה"רגילה" שלי, Sony RXD8 (לא מצאתי פרטים עליה באתר של סוני, כנראה בגלל שמדובר בדגם ישן יחסית – שנתיים-שלוש), ניתן בהחלט לשמוע את העליונות של ה-ADA880, בעיקר בתחום הבאסים.
בנוסף, גיליתי שקיימים צלילים מסויימים שכלל לא שמעתי עם המערכת הרגילה שלי!
מבחינת העוצמה, הדבר האחרון שניתן להגיד על ה-ADA880 זה שהיא מערכת חלשה…
מתוך 7 נורות הבקרה האפשריות, כמעט מעולם לא מצאתי את עצמי רואה מעל 6 דלוקות, וברוב המקרים הסתפקתי ב-4 בלבד…
עם זאת, כאשר רציתי באמת לפוצץ כמה חלונות (כמו שאני נוהג לעשות בד"כ כשאני כותב ביקורות.. :-)) הרגשתי געגועים רבים ל-Sony RXD8 שלי, ולכל 200 הוואטים שלה..
הפיתרון האולטימטיבי למוזיקה, לטעמי, הוא לשלב את המערכת שלי עם הסאב-וופר של ה-ADA880 (או כל סאב-וופר אחר…), רק אל תשכחו שהמערכת עלתה בזמנו כ-3,000 ש"ח, כך שרק מי שיש לו כבר מערכת כזאת "מבעוד מועד" יכול בכלל לחשוב על מצב כזה..
חשוב לציין שיש לי חדר גדול למדיי, וה-ADA880 חזקים מאוד במילא, כך שלמוזיקה, ה-ADA880 הם פיתרון ממש מושלם.
משחקים:
משחקים הם הצד החלש יחסית של ה-ADA880…
מכיוון שה-ADA880 לא כוללים חיבור אנלוגי לרמקולים האחוריים, לא ניתן להשתמש בהם בקונפיגורציה של 4.1!
האפשרויות למשחקים הן שתיים:
- מצב 2.1
- מצב Dolby Pro-Logic או Live! Surround (השני הוא לכרטיסי !SB Live ומעלה של קריאטיב בלבד..)
מצב 2.1:
במשחקים, החלק שהכי הרבה בא לידי ביטוי הוא הסאב-וופר. וכאמור, כאן ה-ADA880 נמצאים במיטבם…
מי שמעולם לא חווה את החוויה של פיצוץ אדיר, כאשר כל החלונות בחדר (במציאות..) רועדים, והעכבר כמעט בורח לו מהידיים, לא חווה חווית משחק (כמעט) מושלמת מעולם…
ה-ADA880 מספקים את זה, ובצורה מצויינת.
בנוסף, עיוות הסאונד הנמוך אפילו מעצים את החוויה, כאשר כל הצלילים מדוייקים להפליא, חזקים, וברורים.
עם זאת, במצב של 2.1 בלבד אין סראונד.. וכידוע קיימת משוואה פשוטה: סראונד = כייף…
במצב של 2.1 פשוט מפספסים את זה, וחבל…
אבל – בשביל זה יש את האפשרות הנוספת.. 🙂
מצב Dolby Pro-Logic או Live! Surround:
יש לא מעט משחקים שתומכים ב-Dolby Pro-Logic, כמו רוב המשחקים של EA (שזה כולל את כל סידרת FIFA\NBA\NHL וכו\', סידרת NeedForSpeed, ועוד הרבה), ומשחקים כגון Unreal Tournament ו-Expendable.
המצב הזה הוא ללא ספק טוב יותר ממצב של 2.1, ובעיקר כאשר הרמקולים האחוריים נמצאים באמת מאחור.. גם כאשר הם מולבשים על הרמקולים הקדמיים, עדיין זה עדיף על מצב של 2.1, ובכלל נשמע לא רע..
מכיוון שב-Dolby Pro-Logic הרמקולים האחוריים מופעלים ע"י ערוץ אחד בלבד, במונו, אין הבדל בין "אחורי-שמאלי" לבין "אחורי-ימני", מה שמזכיר את היתרון הגדול של מצב 4.1 (שלא קיים ב-ADA880) על-פני המצב הזה..
זה גם יגרום לאיבוד כל מידע ה-HRTF (קיצור של Head Related Transfer Function), שבעזרתו ניתן לקבוע במשחקים צלילים שמגיעים מלמעלה ו\או מלמטה. אומנם זה יהיה קיים (מן הסתם) ברמקולים הקדמיים, אך מכיוון שזה יאבד ברמקולים האחוריים זה יהיה חסר ערך לחלוטין.
בנוסף, ב-Pro-Logic הרמקולים האחוריים עובדים בתחום תדרים מוגבל של 100Hz עד 7kHz בלבד, מה שמאפשר להבחין (במובן הרע של המילה..) בין צלילים שמגיעים מאחורה לבין צלילים שמגיעים מקדימה.. גם הסאב-וופר יושפע מכך, ופיצוצים שיהיו מאחורה ישמעו פחות טוב בסאב-וופר מאשר צלילים שיהיו מקדימה..
אם כל החסרונות האלה לא מספיקים, תיזכרו בעובדה שהרמקולים האחוריים הם בצורת חצי אליפסה, מה שעוזר לפיצור הצליל במרחב, אך מעצם כך גם פוגע ביכולת לזהות את מקור הצליל המדוייק.
אם יש לכם כרטיס !SB Live (או Live! 5.1 או Audigy..), ניתן להשתמש במצב שנקרא Live! Surround, המאפשר לנצל את הרמקולים האחוריים גם במשחקים שלא משתמשים ב-Pro Logic, והתוצאה הסופית אמורה להיות דומה, עם כי אני מניח שניצול המעבד יגדל, מכיוון שהפיענוח נעשה בתוכנה.
ולסיכום, אזכיר: כל מצב של סראונד (אפילו כאשר הרמקולים האחוריים מולבשים על הרמקולים הקדמיים) עדיף במשחקים על מצב של 2.1 בלבד, אך עדיין פחות טוב ממצב של 4.1…