עכשיו הזמן של Radeon
ההמתנה נגמרה – ערכנו מבחני ביצועים בשלל משחקים לכרטיסי המסך החדשים של AMD מדגמי Radeon RX 6800 XT ו-Radeon RX 6800. כל המספרים כאן
היום באופן רשמי מתרחשת אחת מהשקות החומרה החשובות ביותר של עולם הגרפיקה בשנים האחרונות, כאשר מותג ה-Radeon של AMD רוצה לבצע את הקאמבק בו חושקים משתמשים רבים.
היום הזה חשוב במיוחד עבור עולם הגרפיקה והגיימינג פשוט בשל מצב השוק בשנים האחרונות. NVIDIA, שידועה יותר מהכל בכרטיסי המסך המתקדמים שלה היא שליטה ביד רמה בעולם הגיימינג של המחשבים הנייחים והניידים. במשך רוב העשור האחרון, כשרצו את כרטיסי המסך המתקדמים ביותר, תמיד מצאו כאלה בעלי מיתוג GeForce של NVIDIA. זאת, הודות לארכיטקטורות היעילות והמתקדמות שלה, גם כשהמחירים לא תמיד היו נגישים.
נכון לעכשיו, הפעם האחרונה שבה מותג ה-Radeon של AMD התחרה ב-Geforce עבור הקצה העליון של כרטיסי המסך הייתה בשנת 2013 עם סדרת Radeon R9 290 אל מול GeForce GTX 780 ו-GTX 780 Ti. הביצועים היו תחרותיים למדי, וגם הבדלי צריכת החשמל לא גדולים במיוחד. שנה לאחר מכן, השיקה NVIDIA את סדרת GeForce GTX 900 המפורסמת בכיכובם של GTX 980 ו-GTX 970 כאשר GTX 980 Ti היה הדובדבן שבקצפת, רק כדי לוודא שמוצרי Radeon נקברים היטב תחת ערימה של מוצרי GeForce. התשובה של AMD הייתה… השקה של אותם כרטיסי המסך עם שמות חדשים וכמות זיכרון כפולה תחת סדרת Radeon R9 390.
במשך השנים החולפות, המשיכה AMD להשיק כרטיסי מסך, אך אלו היו בעיקר כאלה שמתחרים מול שוק הביניים וגם קצת בשוק הגבוה, היה RX 480 שלא הצטיין במיוחד ביעילות חשמלית, ולאחר מכן הוא רוענן כ-RX 580. כרטיסי המסך הללו התחרו בעיקר נגד GTX 1060 של NVIDIA. לאחר מכן קיבלנו את ארכיטקטורת RDNA של AMD עם השקת RX 5700 XT ו-RX 5700 שדווקא הציגו ביצועים לא רעים מול כרטיסי המסך המקבילים של NVIDIA, אך עדיין לא זכו להצלחה מסחרית מסחררת. אמנם, ל-NVIDIA עדיין היו מספר דגמים חזקים יותר ששלטו בקצה העליון של השוק עם RTX 2080 Ti ו-RTX 2080 לצד RTX 2070.
כעת, לראשונה מאז שנת 2013, אנחנו מקבלים על פי AMD סיכוי אמיתי לכרטיסי מסך מתקדמים עבור גיימרים שרוצים את הטוב ביותר שקיים, או לפחות קרוב מאוד לכך. מאז 2013 חברת AMD השתנתה מקצה לקצה, למדה להכין את המעבדים השולחניים המהירים ביותר, למדה להכין ארכיטקטורות גמישות עבור קונסולות שנמכרות בעשרות מליונים, וכעת היא מגיעה לזירה אל סיבוב נוסף מול NVIDIA. הקרב הגדול הוא Radeon RX 6800 ו-Radeon RX 6800 XT נגד GeForce RTX 3070 ו-GeForce RTX 3080.
צמד כרטיסי המסך החדשים של AMD מתומחרים ב-649 דולר ו-579 דולר בהתאמה, כאשר אלו הקיימים של NVIDIA מתומחרים ב-699 דולר ו-499 דולר בהתאמה. אפשר ללמוד הרבה על כוונות הביצועים של מוצרים מהסוג הזה לפי המחיר שיצרן מחליט לתת להם. כביכול, AMD מתמחרת את RX 6800 XT ב-50 דולר פחות מאשר RTX 3080 במטרה לחטוף משתמשים פוטנציאליים עם ביצועים שצריכים להיות שווים לכל הפחות. המחיר הגבוה יותר של RX 6800 לעומת RTX 3070 מספר על כך ש-AMD מאוד בטוחה שהכרטיס שלה יהיה שווה את תוספת המחיר כתוצאה מביצועים גבוהים יותר.
הדרך לארכיטקטורה חדשה
אנחנו מתחילים היכן ש-AMD התחילה בדרך לעצב את הארכיטקטורה שמניעה את כרטיסי המסך החדשים שלה. הארכיטקטורה שמאחורי Radeon RX 6800 היא ה-RDNA 2 אותה עיצבה על בסיס הדור הקודם אותו הכרנו ב-RX 5700 של שנה שעברה.
הארכיטקטורה הזאת כמו קודמתה מיוצרת בתהליך היצור המפורסם של מפעל TSMC ב-7 ננומטרים. מדובר באותו התהליך בדיוק בה TSMC מייצרת גם את הסיליקון שמאחורי ליבות העיבוד של Ryzen 5000. למעשה, AMD מגיעה למצב בו היא בוחרת כיצד להקצות את פסי היצור שנותנת לה TSMC במפעל.
בין מטרות RDNA 2 – שיפור יעילות חשמלית, שיפור ביצועים פר מחזור שעון והספקת מענה סיליקון לכל שכבות הביצועים היעודיות. הליבה המלאה של RDNA 2 מכילה 80 קבוצות עיבוד לעומת 40 בלבד שהכרנו ב-RX 5700 XT. בנוסף, ישנו זיכרון מטמון גדול במיוחד מרמה שלישית.
הנסיון של AMD עם מעבדי ה-Zen שלה מלמד אותה שזיכרון מטמון מרמה שלישית הוא רכיב מאוד חשוב לביצועי מעבד. בליבות RDNA 2 החליטה AMD ליישם את העקרון הזה, לקרוא לו Infinity Cache ולצייד את הליבה ב-128MB של אותו זיכרון מטמון עשיר. בריכת הזיכרון הגדולה הזאת תאכיל את ליבות העיבוד השונות בזריזות עם מידע חיוני לצרכי פלט גרפי.
בשל שיפורי המטמון ושאר אלגוריתמים בארכיטקטורה, כל אשר השבב הזה זקוק לו הוא בקר זיכרון ברוחב 256BIT על מנת לתקשר עם הזיכרון הגרפי בלוח המודפס. בקר רזה שכזה חוסך המון משאבים בהשוואה לשימוש בבקרים רחבים יותר. AMD החליטה להרים את הרף ולהגדיל את כמות הזיכרון הגרפי המצוי ל-16GB מסוג GDDR6. הנפח הזה בהחלט נותן יתרון יחסי אל מול התחרות, כרטיסי המסך RTX 3080 בעל 10GB ו-RTX 3070 בעל ה-8GB.
בכל אחת מקבוצות העיבוד שבליבה הגרפית הזאת מתחברים גם שני רכיבים המיועדים ל-Ray Tracing. כן, עם ההשקה הזאת, NVIDIA היא כבר לא היחידה בעלת חומרה יעודית ל-Ray Tracing בכרטיסי מסך. חשוב להבין שכשמדובר בנדל"ן סיליקוני, ההשקעה של AMD במעבדי Ray Tracing היא צנועה משמעותית מאחוז הסיליקון הגדול שבליבות NVIDIA האחרונות למטרה זאת. על מנת להנות מטכנולוגיית ה-Ray Tracing חשוב לדעת אם המשחק תומך בכך. הטכנולוגיה נקראת DXR או DirectX RayTracing והיא זמינה בכותרי DirectX 12 מסויימים בלבד, ממש כמו קיימות של טכנולוגיות RTX מסוימות של NVIDIA.
AMD חזתה עוד בעידן RDNA הראשון שתשפר 50% ביעילות חשמלית פעם נוספת במעבר ל-RDNA 2 כמו שעשתה במעבר מ-GCN, דור כרטיסי המסך של RX 580 הקדם ל-RX 5700. עם דור RDNA 2 טוענת שהשיפור בפועל עקף את הציפיה ועומד על עד 54% ביעילות החשמלית.
התוצר של מקצה שיפורים יחד עם ההתחייבות לשטח סיליקון גדול ויקר הולידו את ליבת ה-NAVI 21. היא הליבה שמככבת בשלושת כרטיסי המסך החדשים של AMD: ה-Radeon RX 6800 XT, ה-Radeon RX 6800 וה-Radeon RX 6900 XT. שטח ליבה של 536 מילימטר רבוע בתהליך היצור של 7 ננומטרים הוא כזה שאפשר לייצר ממנו מספר מוצרי Ryzen עם רווח גולמי גבוה, ובכל זאת, בשל הצורך לספק מוצר לעולם הגרפיקה, אנחנו מקבלים את כל הסיליקון הזה עבור כרטיס מסך בודד.
כרטיס המסך Radeon RX 6900 XT הוא זה המכיל את כל 80 קבוצות העיבוד הזמינות בליבה הזאת. הליבה הגרפית של ה-RX 6800 XT מכילה 72 מהן, וזאת ב-RX 6800 מכילה 60 מהן בלבד. סגמנטציה שכזאת מאפשרת יצירת מוצר בעל ביצועים שונים בתגי מחיר שונים, גם אם איכות הסיליקון מעט פחות איכותית. מעטפות החום של שני המובילים הינן 300W וזאת של RX 6800 היא 250W. הסיבה למעטפת חום זהה גם בדגם בעל יותר חומרה פעילה על פי AMD היא שרמת הסיליקון הגבוהה מאפשרת זאת מבלי לדרוש יותר חשמל.
כפי שהצגנו באיטם תמונות המוצרים – שני כרטיסי המסך אשר מושקים היום הם ה-RX 6800 XT וה-RX 6800. כרטיס המסך RX 6900 XT יושק בתאריך מאוחר יותר.
כרטיסי המסך הללו הינם באורך של 26.7 סנטימטרים. גובהם הינו 12 סנטימטרים. ה-RX 6800 XT עבה יותר, 5 סנטימטרים. עוביו של ה-RX 6800 הינו 4 סנטימטרים. שני כרטיסי המסך הללו דורשים צמד חיבורי חשמל מספק הכח מסוג 8PIN PCI-Express.
ממשקי התצוגה כוללים שנייים מסוג DisplayPort 1.4, אחד מסוג HDMI 2.1 ואחד מסוג Type-C בעל פרוטוקול DisplayPort 1.4. ניתן להשתמש בכל ארבע היציאות בו-זמנית.
אקסקלוסיביות עבור קהל יעד נטול יכולת רכישה
לפני שניגש למבחני הביצועים עבור כרטיסי המסך הללו, ישנן תכונות כלליות נוספות שכדאי להכיר עם כרטיסי המסך החדשים של AMD.
טכנולוגיית Anti-Lag היא כזאת שמאפשרת הנמכת זמן תגובה בין הקלדה או שימוש בעכבר לפלט במסך על ידי שימוש בסנכרון של עיבוד פריימים בין המעבד לכרטיס המסך. טכנולוגיית Radeon Boost היא כזאת שמאפשרת שינוי דינאמי של רזולוציית משחק על מנת לשפר את כמות הפריימים לשניה שמקבלים, שימושי בעיקר במשחקי ספורט תחרותי למיניהם.
טכנולוגיה מעניינת נוספת שמושקת עם סדרת Radeon RX 6000 היא ה-SAM או Smart Access Memory. מי שמכיר את החומרה של קונסולות המשחק יודע ש-AMD פיתחה יחד עם סוני שיטה לאחסון ושליפה מהירה יותר של מידע גרפי מאמצעי האחסון במערכת אל כרטיס המסך. כאן AMD מחליטה לאפשר את הטכנולוגיה הזאת גם עבור משתמש המחשב הנייח. עם זאת, ישנן שלל הגבלות. הראשונה והכואבת למדי היא שהתכונה הזאת אפשרית אך ורק בשימוש מעבדי Ryzen 5000 שהושקו ממש עכשיו ועדיין קשים מאוד להשגה.
התכונה השניה שנדרשת היא שימוש בלוח אם בעל ערכות שבבים מסדרה 500 דוגמת B550 או X570. על פי AMD ניתן להבחין בשיפורי ביצועים בשלל משחקים אשר נעים בעיקר בין 0% לבין 5% כאשר ישנם גם מקרים נדירים יותר בהם ניתן לראות שיפורים של בין 6% ל-12%.
אנחנו לחלוטין מצפים ממגוון מדיות ברחבי העולם לכסות בצורה רחבה למדי את שיפורי הביצועים כתוצאה משימוש בטכנולוגיה הזאת. אמנם, חשוב מאוד לציין כי עוד לפני ההשקה היום ציינה NVIDIA במפורש כי גם היא תביא שימוש בטכנולוגיה הזאת, כאשר אצלה אפילו לא ידרש מעבד או לוח אם מיוחד. על מנת לפנות אל הרוב המוחלט והמוחץ של קהל היעד של כרטיסי המסך הללו, וגם כדי לתת הזדמנות ל-NVIDIA להשיק את הטכנולוגיה שלה (ול-AMD להגיב עם פתיחת הנעילה הקיצונית) – אנחנו נבחן את סדרת Radeon RX 6800 מול סדרות כרטיסי מסך אחרות על אותה פלטפורמת אינטל ניטרלית עליה בחנו עד כה את כל כרטיסי המסך החדשים לאחרונה. לכן, חשוב לקחת את התוצאות בקונטקסט הראוי.
זמן להתקין את כרטיסי המסך במערכת ולראות האם הם עומדים במטלה – כל זאת בעמוד הבא