צריך עזרה במציאת חומר בהיסטוריה - כללי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

צריך עזרה במציאת חומר בהיסטוריה


GWeizman

Recommended Posts

בוקר טוב.

כחלק מעבודת הגשה בהיסטוריה (המהווה יחידה אחת לבגרות), אני כותב על הסיבות להטלת הפצצה הגרעינית על יפן וכיוצ"ב.

בכל מקרה, נשאר לי נושא אחד לכתוב עליו, שכרגע אין לי עליו חומר כמעט בכלל.

אני יודע כעובדה כמעט שטרומן רצה לנצח את המלחמה 'לבד' ולא לתת לסטלין להשתתף בנצחון, ובטח שלא רצה לחכות עד שסטלין יכנס ליפן (דבר שהוא הבטיח שיעשה ושהיה צפוי כדרך נוספת לסיום המלחמה) ויזכה ביתרונות טריטוריאלים במלחמה, ולכן אחת הסיבות שבחר הממשל האמריקאי להטיל את הפצצה בגללן היא הפחדת הסובייטים והרחקתם מיתרונות טריטוריאלים.

כל זה טוב ויפה, אבל כרגע אין לי חומר על זה - כל הספרים/מאמרים שיש לי מציעים, במקרה הטוב ביותר, שורה אחת שטוענת שטרומן רצה לייצור אפקט פסיכולוגי על הסובייטים - זה לא מספיק. גם אין לי גישה לספריות, והאינטרנט לא נותן שום דבר שאני מצליח למצוא. כעקרון העבודה להגשה בראשון למאי, אבל אני צריך לסיים את זה עד מחר כדי שתהיה לי אפשרות להדפיס ולכרוך אותה כמו שצריך.

אם מישהו מסוגל למצוא - באנגלית או בעברית - חומר מאתר שנחשב אמין (עיתונאי, אוניברסיטאי וכו') ובמקרה הכי גרוע גם כזה שלא נחשב - זה יפתור לי הרבה מאוד בעיות בחיים. לא צריך הרבה, אפילו שתי פסקאות שעוסקות בנושא יעזרו לי.

תודתי הנצחית לכל העוזרים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

"According to this formulation, the atomic bomb might well have been used against Japan on the same days, in the same ways, even if the Bolshevik Revolution had never occurred and the Soviet Union had not existed. But the prospect of intimidating the Soviet Union added another reason, a kind of bonus, or what some would call overdetermination."

~Understanding the Atomic Bomb and the Japanese Surrender: Missed Opportunities, Little-Known Near Disasters, and Modern Memory, by Barton J. Bernstein

יש לזה התייחסות יותר ישירה ב"ההיסטוריה של ארצות הברית", כרך ב', עמ' 694 (אין לי גישה לספר כרגע, זאת רק הפניה שעשיתי מתוך העבודה עצמה).

בנוסף, זה גם מה שהמורה שלי להיסטוריה טוען. הוא גם טוען שיש לו מאמרים מודפסים בנושא, אבל אני לא אוכל לקבל אותם עד יום חמישי וזה קצת על גבול לוח הזמנים שלי.

תודה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יש הרבה סיבות אפשריות להטלת הפצצה על יפאן.

לאחר כיבוש אוקינווה (אמצע 1945) התכונן צבא ארה"ב למבצע הפלישה לאיי יפאן עצמה.

לציין שבשלב זה יפאן הייתה רצוצה לחלוטין, לצי היפני נותרו ספינות בודדות, חיל האוויר היפני היה מסוגל לפעולות קמיקזה בלבד, צבא היבשה היה מדולדל - לא נותרו כלים משורינים ואפילו לא היו מספיק רובים לתת לכל חיילי המילואים שגויסו להגנת המולדת.

למרות זאת ולמרות ההפצצות האוויריות האדירות (שהפילו הרבה יותר קורבנות מאשר פצצות האטום) היפנים לא הראו נכונות להכנע.

פלישה ליפאן הייתה אפשרית וככל הנראה הייתה מסתיימת בניצחון אמריקאי, אולם התחזיות דיברו על בין 50 ל-500 אלף הרוגים (לציין שבכל המלחמה היו לארה"ב 418 אלף הרוגים) זאת בנוסף לאובדן של 200-300 ספינות (בעיקר מקמיקזה) ואלפי וטנקים.

אני לא יודע אם טרומן ידע בוודאות שהשימוש בפצצות יביא לכניעה של יפאן, אולם הן היו אמצעי בנוסף להפצצות האיסטרגיות "הרגילות" שננקטו עד אז ובנוסף ככל הנראה אכן כאמצעי הרתעה מול הסוביטים.

ככל הנראה היו גם תוכניות להשתמש בפצצות אטום באופן טקטי במקרה של פלישה ליפאן ובאופן כללי בשנים המוקדמות של העידן האטומי הייתה תפיסה צבאית שניתן לעשות בנשק אטומי שימוש טקטי מוגבל ולא רק כאמצעי הרתעה ונשק "מוצא אחרון".

אני לא חושב שהרוסים תכננו לפלוש ליפאן בעצמם ואין עדויות התומכות בכך. פלישה כזאת דורשת הכנות אמצעים אדירים, בין השאר צי גדול שלא היה בידי הרוסים. ייתכן והאמריקאים פחדו מכניסה סוביטית למזרח אסיה אל תוך החלל שנוצר עם קריסת האימפריה היפאנית (בסוף המלחמה הסוביטים פלשו למנצ'וריה, אבל לא מעבר לכך), אבל לא מפלישה סוביטית ליפאן עצמה.

יש המון המון חומר במקורות זמינים ברשת, וויקיפדיה (באנגלית) מאוד מרחיבה בנושא ויש עוד המון אתרים רציניים שמביאים מקורות רציניים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

התזה הזו מעניינת מאוד, אך היא נראת לי יותר מדי רטרוספקטיבית.

כפי ש-fungiman ציין, היכולת הרוסית לפלוש ליפן הייתה מוגבלת עד לא קיימת, הסיכוי שהאמריקאים העריכו אותה כגבוה ולכן רצו בהכנעת היפנים קודם - קיים, אך הוא אינו גדול.

זה יפה מאוד שאתה מעוניין להשקיע כמה שיותר בעבודה לבית ספר, אך זו תזה חדשה יחסית ולא מנומקת ומתועדת מספיק - מקומה בעבודת מחקר יסודית ומעמיקה, ולא בעבודה לבית הספר. לא משנה שהמורה שלך טוען אחרת.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זה מאוד משנה שהמורה שלי טוען אחרת, היות והוא אחראי ל50% מהציון שלי על העבודה הזאת (שהולך ישירות לציון הסופי ליחידה בבגרות שהעבודה הזאת מחליפה) ול100% מהציון שלי ביחידה השניה בהסיטוריה.

היסטוריונים (לפחות כאלה שאני קראתי) דווקא מדברים על פלישה סובייטית ליפן כאפשרות קיימת לגמרי לדרך אחרת לסיים את המלחמה. באפריל 1945 סטלין הודיע שלא תתחדש מדיניות הנייטרליות שברית המועצות החזיקה כלפי יפן עד אז, והיה בהחלט יכול להצטרף אז לבעלות הברית כנגד יפן

11 באפריל, המודיעין המאוחד הודיע ש"If at any time the U.S.S.R. should enter the war, all Japanese will realize that absolute defeat is inevitable".

למעשה, בשמיני לאוגוסט 1945, יומיים אחרי הטלת הפצצה הראשונה, הכריזו הסובייטים על מלחמה כנגד יפן. אמנם לא מדובר פה על פלישה אמיתית, אבל האפשרות קיימת.

בכל מקרה, אני לא טוען שזאת הייתה הסיבה להטלת הפצצה, אולי ניסחתי את עצמי קצת לא נכון. אני טוען שכמעט ללא ספק זאת הייתה אחת הסיבות להטלת הפצצה ולא להמשכת השימוש רק בנשק קונבנציונלי, תוך תקווה לסיים את המלחמה לפני הפלישה המתוכננת ליפן בראשון לנובמבר, אאל"ט.

הבעייה היא שאין לי חומר מפורט על העובדה שהאמריקאים לא רצו את הפלישה הסובייטית מטעמים טריטוריאלים ושהם רצו להפחיד את הסובייטים בעזרת השימוש בנשק הגרעיני (וכתוצר לוואי גם לזכות לייתרון במלחמה הקרה) מעבר לשורה אחת פה ושם בכמה ספרים שאני לא יכול להוציא מהם הרבה. תהיה לי לקראת סוף השבוע גישה למאמרים מודפסים בנושא, אבל אני עדיין מאוד אשמח לעזרה שתהיה נגישה לי לפני סיום החופשה (i.e, היום או מחר.)

תודה רבה על הניסיון.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יתכן ופלישה רוסית לצפון יפאן הייתה מזרזת את כניעת היפאנים (או לחילופין את הפלישה של ארה"ב). הרוסים כבשו את החלק הדרומי של סחלין (שהיה טריטוריה יפנית) ופלשו למנצ'וריה. הם כנראה גם תכננו להנחית כוחות באי הצפוני של יפאן (שמאוכלס יחסית בדלילות ולא היו בו הרבה כוחות צבא). בהיקף כזה בהחלט היה עשוי להצליח ולהשפיע על מאזן הכוחות בין ארה"ב לרוסיה במזרח אסיה לאחר המלחמה, יתכן אפילו ויפאן הייתה מחולקת לשניים כמו גרמניה אם רוסיה הייתה פולשת לצפון יפאן.

אולם על מנת לטעון שכוונת הפלישה הרוסית זרזה את טרומן להחליט להטיל את הפצצה, עליך להראות שטרומן ידע על הכוונה הרוסית כנ"ל, מה שלא בטוח שאכן היה.

לא חסרים נושאים פשוטים יותר סביב המערכה הפסיפית של מלחמת העולם השניה שאתה יכול לבחור?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...