בקרה ידנית במצלמות קופקטיות - צילום דיגיטלי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

בקרה ידנית במצלמות קופקטיות


fungiman

Recommended Posts

הנושא עלה מספר פעמים לאחרונה. הייתי רוצה להביא את התיחסותי לעניין זה.

בעבר הייתי הבעלים של קאנון A630 (אח שלי הצליח להשבית אותה), בחרתי אותה בין השאר בגלל שרציתי מצלמה עם שליטה ידנית מלאה ואכן קיבלתי אחת כזאת. לא רק זאת, אלא שעם תוסף CHDK הייתה לי שליטה מלאה על כל הפרמטרים הצילומיים, יותר מאשר ב-DSLR מתקדמת.

בהמשך רכשתי פוג'י F40 (גם היא ז"ל, אין לי מזל עם קומפקטיות) שבחרתי כי רציתי מצלמה זולה עם איכות תמונה מירבית -מדובר במצלמה עם אפשרויות שליטה מאוד מוגבלות, בוודאי ביחס ל-A630, אולם במבחן התוצאה בכל הרלוונטי לשימושים טיפוסיים של מצלמה קומפקטית ואפילו מעט מעבר - הפוג'י ניצחה במבחן התוצאה בלי למצמץ.

לפני כן, בין לבין ואחרי כן צלמתי גם במצלמות רפלקס פילם ודיגיטליות שונות ומשונות - כולל כמה מאות חשיפות בזניט מיושנת ידנית לחלוטין (עם מד אור חיצוני).

עם הזמן הבנתי שבעוד שב-DSLR שליטה ידנית ישירה הינה חיונית (ומאוד מהנה) הדבר כמעט ואינו נחוץ במצלמה קומפקטית טיפוסית (חיישן קטן) ולהלן הנימוקים :

* הצלם - מצלמה קומפקטית משמשת לרוב צלמים שלא רוצים להתעמק בעניין הצילום או כמצלמה משנית שמשמשת גם אנשים אחרים במשפחה. מי שלא מבין או מתכוון ללמוד בהמשך את הקשר בין מפתח צמצם(בריבוע ביחס הופכי)/מהירות סגר/רגישות חיישן וחשיפה, פשוט חבל שיתעסק עם זה. במצלמה קומפקטית חשוב להתמקד בבחירת נושא וקומפוזיציה ולתת למצלמה לעשות את עבודת המיקוד וחישוב החשיפה (עם קצת עזרה מדי פעם בתיקון +/- לדוגמא).

* גודל החיישן - החיישן הזערורי ואורך המוקד הקצרצר של העדשה מכתיבים עומק שדה עצום (עומק שדה, באופן גס, הוא התחום בצילום שנראה בפוקוס), כמו כן הבדל איכות הצילום במפתחי צמצם שונים הם אפסיים אם בכלל במצלמות אלו. לרוב במצלמות קומפקטיות הצמצם צריך להשאר פתוח לחלוטין בכל מצב תאורה שאינו מושלם. להבדיל, במצלמות "גדולות" (DSLR) לבחירת מפתח צמצם יש חשיבות רבה בשליטה בעומק השדה, באיכות התמונה ובאפקטים שונים (שליטה בצורת תאורת רקע בשעת לילה לדוגמא).

זאת ועוד - במצלמות קומפקטיות לאחרונה יש אופנה נלוזה שהצמצם אינו מתכוונן כלל - המצלמה פשוט מפעילה פילטר ND (פילטר "כהה") על מנת להפחית את כמות האור הנכנס.

* ארגונומיקה - מצלמות קומפקטיות הן קומפקטיות... הכל קטן ודחוס והכפתורים והגלגלות (אם יש בכלל) זעירים ולא תמיד באיכות הטובה ביותר. ב-DSLR רוצה לשלוט על פוקוס -סובב את הטבעת בעדשה, שליטה במפתח צמצם? מהירות סגר? רגישות? הכל בסיבוב מהיר של גלגלת, מקסימום בשילוב לחיצה עם כפתור. הגישה לכל בקרה מאוד מהירה ונוחה והמידע כולו מופיע בעינית ואין צורך לעזוב את הנושא לרגע (או ככה לפחות המצב ב-DSLR הרציניות). במרבית הקומפקטיות - מדובר במטלה הדורשת גישה דרך תפריט, לחיצות חוזרות על כפתורים ובכלל הסחת דעת מהנושא.

המסקנה האישית שלי - שליטה ידנית במצלמה קומפקטית היא בונוס חביב שיש לו לעיתים חשיבות בעת צילומי מאקרו, צילומים בתנאי תאורה מאוד חריגים וצילומים מעל חצובה, אולם לא הייתי מכניס אלמנט זה במערכת השיקולים העיקרית בבחירת כנ"ל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שלום לכל חברי הפורום

גודל החיישן - החיישן הזערורי ואורך המוקד הקצרצר של העדשה מכתיבים עומק שדה עצום (עומק שדה, באופן גס, הוא התחום בצילום שנראה בפוקוס), כמו כן הבדל איכות הצילום במפתחי צמצם שונים הם אפסיים אם בכלל במצלמות אלו. לרוב במצלמות קומפקטיות הצמצם צריך להשאר פתוח לחלוטין בכל מצב תאורה שאינו מושלם. להבדיל, במצלמות "גדולות" (DSLR) לבחירת מפתח צמצם יש חשיבות רבה בשליטה בעומק השדה, באיכות התמונה ובאפקטים שונים (שליטה בצורת תאורת רקע בשעת לילה לדוגמא).

יש לי שאלה . כדי "לייצר" אפקטים שיוצר עומק שדה ניתן לעשות זאת רק ע"י מצלמת DSLR בעלת חיישן גדול? או שאולי מצלמות

מנישות אחרות יכולות גם כן לייצר?

האם ניתן לייצר את האפקטים האלו ע"י תוכנות כדוגמת פוטושופ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...