עבור לתוכן

האם מותר לחנות לגבות כסף על בדיקת מוצר תקו&#15

Featured Replies

פורסם

עבדתי ברשת שעושה הכל, אבל הכל לפי הספר. בטופס שליחת מוצר למעבדה ישנו סעיף לפיו אם המוצר תקין הלקוח ישלם X שקלים. אם אני זוכר נכון הכוונה הייתה רק למחשבים ניידים.

  • תגובות 45
  • צפיות 6.8k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם

דיברתי היום עם אחד העובדים של SkyPC ואיך שהוא במהלך השיחה העלנו את הנושא הזה, והתברר שגם המעבדה שלהם עובדת לפי המדיניות הזאת.

פורסם

בדר"כ יש תת סעיף למדיניות גביית הכסף עבור מוצר שהסתבר כתקין בסופו של דבר.

התקנון של SKYPC (שאגב לא ניתן להעתיק ממנו קטעים :bash: אלא ע"י שימוש בצפייה ב SOURCE) אומר:

רכיבי מחשב בודדים או חלקי מחשב שהותקנו עצמאית על ידי הלקוח שיבדקו וימצאו תקינים או שנעשה בו שימוש לקוי יחוייב בדמי בדיקה של 120 שקלים.

הוכחה: http://skypc.co.il/Page.asp?page=182#

אני די בטוח שאמרו לי אותו דבר בחנות LOGICPC ולכן:

- אם שילמת על הרכבת המחשב השלם וקנית אותו מהם - החנות תעשה מה שצריך כולל בדיקה חינם על חשבונה ולא משנה אם היה תקול או לא.

במידה ולא קנית את המחשב כולו בחנות ושילמת על הרכבה - אתה תשלם אם תביא להם את הרכיב / מחשב עם הרכיב והוא יתברר כתקין.

לדעתי - צודקים לחלוטין.

פורסם
ממך ציפיתי לתגובה קצת יותר עמוקה... חגיגה על פרטי אשראי קל מאוד להוכיח. מצד שני, לך תוכיח שהיתה תקלה.

אם עובד בחנות כלשהי יחליט לחגוג לך על הכרטיס אשראי, המקסימום שתוכל לעשות זה לקבל את הכסף חזרה מחברת האשראי. הסבירות שתגלה את הזהות של מי שחגג לך על הכרטיס שואפת לאפס, שלא לדבר על להוכיח שזה מישהו מחנות ספציפית. ובלי קשר עד כמה קל/קשה להוכיח, זו עדיין הונאה. בדיוק כמו שתיקון תקלה וטענה שהיא לא התקיימה היא הונאה. החוק להגנת הצרכן גם לא אוסר על המוכר לדקור אותך, או להכות אותך עם אלה. אז מה? זה אומר שמותר לו?

פורסם

האמינות היא בראש ובראשונה מול הלקוח ויושר פנימי.

לקוח שמגיע עם בעיה ברכיב לא יגיע בד"כ עם הרכיב הבודד (לא כולל מוצרי מדף) אלא עם המחשב כולו, בבדיקה מקצועית ניתן לומר ללקוח מה הבעיה והאם החלק/רכיב הוא הגורם לבעיה (ניתן לבודד את הבעיה).

ניתן לומר באופן גורף שאחרי ניטור התקלה הלקוח שמח תמיד לשמוע האם הבעיה היא ברכיב שהוא חשב, או שזה חלק אחר שגורם לבעיה.במידה ויש רכיב זהה במלאי - יוחלף . במידה ולא ישלח ליבואן לצורך מימוש אחריות.

וזה שירות שהלקוח חייב (!!) לקבל ללא כל תמורה. וזה קורה לפעמים, זה חלק מהשירות של החנות מול הלקוח שהיום הוא מזדמן ומחר..קבוע.

לא נראה לי שאם מגיע מישהו/לקוח לבדוק בעיה ברכיב שבמסגרת/לא במסגרת האחריות הוא יחויב על בדיקה שתסתבר כי החלק באחריות אינו הגורם לבעיה, וכי למה לו ללקוח לנחש מה הבעיה? ולמה להענישו על שחשב שהלוח (דוגמה בלבד) אינו תקין?

פורסם

לרוב לקוחות מגיעים עם מחשב שלם שלא הורכב בחנות ממנה נקנה ובחנויות עם נפח תנועה גדול, לעשות "ניחושים" לכל לקוח שלא עשה אצלהם הרכבה זה בזבוז מוחלט של זמן טכנאי.

ככה היה גם בגיבור מחשבים כשעבדתי שמה. אין אחד שעובד בחינם בחנויות הרציניות בעלות נפח תנועת קונים גדול.

פורסם
וכי למה לו ללקוח לנחש מה הבעיה? ולמה להענישו על שחשב שהלוח (דוגמה בלבד) אינו תקין?

לקוחות לעולם לא מנחשים מה הבעיה. הם תמיד יודעים בדיוק מה היא, ותמיד דורשים שתחליף להם את הרכיב "הבעייתי", גם אם אין בו שום בעיה. לכן, זה סביר והגיוני שכל חנות תצהיר מראש כי במקרה של פניה למעבדה הלקוח מתחייב לשלם על הבדיקה במידה והרכיב תקין.

אני אתן לך דוגמה "מהעולם האמיתי" - לפני כמה שנים נסעתי מטעם העבודה להחליף שרת אצל אחד הלקוחות של החברה. הבן אדם התקשר ואמר שאין לו תקשורת עם השרת, הוא לא מגיב לשום דבר, גם כשהוא מתחבר אליו ישירות עם RJ45 (כדי לשלול בעיות רשת/ניתוב בדרך). החברה חתומה מול הלקוח על SLA של 4 שעות און-סייט, אז אני נסעתי לשם עם שרת שלם חדש כדי להחליף את השרת התקול (כביכול). הגעתי לשם, הוצאתי את השרת "התקול", התקנתי את השרת החדש - ואיזה קטע, עדיין אין שום תקשורת אליו... כי הכבל RJ45 שהוא השתמש בו היה תקול.

כל הסיפור הזה עלה לחברה שעבדתי בה X ש"ח (השכר שלי על הנסיעה) + Y ש"ח על הדלק הלוך ושוב + Z ש"ח על הזמן שלוקח לוודא שהשרת הישן אכן תקין ולהתקין עליו מחדש את התוכנה.

אז כן, אם מישהו טוען שהמוצר שמכרת לו מקולקל, מן הראוי שייקח בחשבון שהוא עלול להדרש לתשלום מסוים במידה והוא טועה...

פורסם

לקוחות לעולם לא מנחשים מה הבעיה. הם תמיד יודעים בדיוק מה היא, ותמיד דורשים שתחליף להם את הרכיב "הבעייתי", גם אם אין בו שום בעיה. לכן, זה סביר והגיוני שכל חנות תצהיר מראש כי במקרה של פניה למעבדה הלקוח מתחייב לשלם על הבדיקה במידה והרכיב תקין.

לא הייתי מכניס את כל הלקוחות למסקנה הגורפת הזאת.

אז כן, אם מישהו טוען שהמוצר שמכרת לו מקולקל, מן הראוי שייקח בחשבון שהוא עלול להדרש לתשלום מסוים במידה והוא טועה...

פורסם
  • מחבר

מינימייזר, אני אנסה להקצין את הדוגמאות שלי כדי שתבין סוף-סוף שגם אם יש הגיון במה שאתה אומר, מדובר במישור מאוד חלקלק:

1. לקוח שמחזיר לוח אם "תקול" שפשוט נגמרה בו הסוללה (בדגמים שלא מסוגלים לעבוד בלי).

2. לקוח שמחזיר כונן IDE "תקול", כאשר הבעיה היא למעשה בחיבור הIDE על לוח האם. אין ללקוח כונן IDE נוסף כדי לבדוק את החיבור, אין על הלוח חיבור IDE נוסף כדי לבדוק את הכונן, אין מחשב אחר בהישג יד והמחשב נקנה בחלקים ואי אפשר להביאו "כולו ביחד" לאף חנות לתיקונים במסגרת האחריות.

3. לקוח שמחזיר כרטיס מסך ש"מתחמם יותר מדי והמחשב קורס", לאחר שבשלבי התקנתו הלקוח בטעות ניתק את הכבל המספק חשמל למאוורר שלו (בהנחה שהכבל נתיק, מדובר ב"תיקון" של שנייה וחצי בערך).

4. (דומה ל(2), פשוט זה היה המקרה הספציפי שלי אילולי הייתי מבצע ניחוש מושכל בעזרתם האדיבה של חברי הפורום ומחליף את הלוח, לפני שנזכרתי שהוא עדיין באחריות) הלקוח נתקל בתקלה, שלפי הבדיקות שלו מקורה או בספק או בלוח האם (נניח לצורך העניין שהבדיקה נכונה והתקלה בוודאות באחד מהם). אין לו ספק חלופי המתאים למחשב, ומן הסתם אין לו לוח אם חלופי. הלוח והספק נקנו בחנויות שונות. האם הלקוח חייב "להמר" על כספו בבחירת סדר הפניה שלו לשתי החנויות?

בקיצור, אתה לא יכול לדרוש שלכל מי שקונה מחשב תהיה הבנה יסודית מרכיביו או מעבדה עם חלקי חילוף לזיהוי וודאי של תקלות. כל עוד אתה מוכר את המחשב בחלקים (ייתכן שמכמה מקומות שונים) ולא בהכרח כיחידה אחת, בהבדל מכל מוצר אחר כמעט בשוק, לא הגיוני לדרוש מהלקוח שלא יטעה באבחון התקלות. אם הציבור ידע שכאשר הוא רוכש מחשב בחלקים הוא מסתכן לא רק בצורך לאבחן בעצמו ולפעמים לפנות לכמה מקומות, אלא גם בתשלומים כלשהם אפילו שהרכיבים עדיין באחריות - הדבר יהווה מכת מוות לחנויות המחשבים הקטנות יחסית, כי לקוחות יעדיפו לקנות הכל במקום אחד אפילו אם זה יצא יותר יקר, ואי אפשר להתחרות בחנויות הגדולות במבחר ובמלאי. יותר מזה, זה גם יקשור את הלקוחות לאותה החנות בכל מה שקשור לשדרוגים...

רגע, ואם החנות פשטה רגל בינתיים? אה כן, פונים ליבואן... או ליתר דיוק 7 יבואנים שונים, שכן גם אם המחשב נקנה כולו בחנות אחת סביר שהרכיבים בו הם מיצרנים שונים... ואז חוזרים לאותה הבעיה...

בקיצור, מבחינתך מינימייזר אם הלקוח לא רוצה שיטילו עליו תשלומים במסגרת האחריות ואין לו מעבדה בבית, שיקנה מחשב מותג. נכון?

פורסם

מחשב הוא החלק היחיד שאתה מתייחס אליו בזלזול ובכלל מעלה את הנושא הזה.

קח דוגמה של רכב. בזמן אחריות היצרן, כל עוד כל החלקים מקורייםשלו הוא יחליף לך הכל בלי בעייה ואף לא ייקח כסף על הבדיקה.

ברגע שיש לך חלק פגום שלא הורכב מהמפעל או תקלה בחלק אחר (דלק מזוהם שפוגע בחלק X) אתה משלם באותה שנייה אלפי שקלים על ניקוי אינג'קטורים וכדומה...

מדוע שמחשב יהיה שונה ? תשלם הרכבה כמו על כל כלי תחבורה או רכיב אלקטרוני שאתה קונה ואז תבוא ותחליף אותו במלואו אצל היצרן בחינם ואל תשלם על בדיקה. כמו מצלמה, מכונת כביסה וכל דבר אחר.

פורסם
  • מחבר

אלכס, טרחת לקרוא בכלל על מה הדיון (לא רק ההודעה האחרונה) לפני שכתבת את התגובה הזו? לא מדובר על מצב של נזק למוצר באחריות בגלל גורמים חיצוניים כלשהם... אז מה הקשר לדוגמאות עם האוטו?

לא ביקשתי שיתקנו רכיב שלא נקנה בחנות המדוברת, לא ביקשתי שיבדקו לי את המחשב ויחפשו את מקור התקלה למרות שהם לא אלה שהרכיבו אותו ואף לא ביקשתי שיתקנו רכיב שנגרם לו נזק עקב רשלנות צד שלישי. כל מה שאני מדבר עליו זה מצב בו לוקחים כסף על "בדיקה" של רכיב אחד שהוחזר להם בתקופת האחריות כשמסתבר שהרכיב תקין.

"מדוע שמחשב יהיה שונה"? אתה מכיר מכונת כביסה שקונים בחלקים כי לחנות X אין את התוף הנכון ובחנות Y אין את פאנל הבקרה שאני רוצה? אתה מכיר מיקרוגל שתרצה לשדרג לו את המאוורר אחרי שנה? תרצה או לא תרצה, גם בלי קשר לסוגיה הנידונה שוק המחשוב שונה.

פורסם

כל מה שאני מדבר עליו זה מצב בו לוקחים כסף על "בדיקה" של רכיב אחד שהוחזר להם בתקופת האחריות כשמסתבר שהרכיב תקין

אז תגיד לי מה אתה מצפה ? לא קנית מוחשב כיחידה אחת . קנית מוצר שתלוי בהמון גורמים ומורכב מאוד .

אתה מצפה שהחנות תישא בעלויות על שטויות שהלקוח עושה בבית ?

מנגד . לגבי סיטואציה שעובדים על הלקוח מחליפים בול את אותו הלוח בלוח חדש, וטוענים שאין שום תקלה בלוח ומחייבים על בדיקה . זה כבר רמאות .

ולא על כך נפתח הדיון הזה .

שורה תחתונה המדיניות הזו מוצדקת .

יכולים לבוא חנויות לקראת הלקוח ולבצע בדיקה בסיסית מהירה של החלק התקול .ו \ או להצהיר במדיניות שלהם על נגיד . 3 בדיקות ראשונות במעבדה בחנות בחינם וכדומה .

חנויות קטנות לא יפגעו מזה כמו שאמר מקודם מישהו אלא להפך זה יעיד על רמת שירות גבוהה

פורסם

vic07, מי שקונה *מחשב* מקבל אחריות על *המחשב*, לא משנה אם זה מחשב מותג או לא. אם קנית מחשב שלם בחנות מסוימת, ונדפק לך החיבור של האודיו מאחורה - אז כן, החנות תקבל את המחשב למעבדה, תאתר את הרכיב הבעייתי ותחליף אותו, על חשבונה.

מי שקונה מחשב בחלקים, כנראה יצטרך לקחת בחשבון שלפני שהוא רץ לבזבז את זמנו של טכנאי במעבדה ב-KSP בגלל שהספק שהוא קנה באייבורי דופק לו את המחשב, שיחשוב פעמיים. אם אתה לא יודע לזהות את המקור לתקלה מסוימת, תקנה את כל החומרה שלך בקופסה סגורה מחנות אחת, ושלום על ישראל.

אם היית מרכיב מערכת קולנוע ביתי בבית, שמורכבת מרמקולים קדמיים, סנטר, סאב וופר ורסיבר - ואת כל החלקים היית קונה בחנויות שונות, אתה לא מצפה שבמידה ופתאום איבדת את הסאונד בערוץ השמאלי הקדמי בגלל שנדפק הרמקול עצמו, החנות שבה קנית את הרסיבר תשלח אותו למעבדה של היצרן על חשבונה, רק כי נדמה לך שהבעיה היא ברסיבר ולא ברמקול? אתה מבין בכלל את האבסורד במה שאתה מבקש?

אם הציבור ידע שכאשר הוא רוכש מחשב בחלקים הוא מסתכן לא רק בצורך לאבחן בעצמו ולפעמים לפנות לכמה מקומות, אלא גם בתשלומים כלשהם אפילו שהרכיבים עדיין באחריות - הדבר יהווה מכת מוות לחנויות המחשבים הקטנות יחסית, כי לקוחות יעדיפו לקנות הכל במקום אחד אפילו אם זה יצא יותר יקר, ואי אפשר להתחרות בחנויות הגדולות במבחר ובמלאי. יותר מזה, זה גם יקשור את הלקוחות לאותה החנות בכל מה שקשור לשדרוגים...

המצב הזה הוא אכן המצב ששורר דה-פקטו לפחות בעשר השנים האחרונות, אם לא יותר מזה, ו"מכת המוות" שאתה מנבא עדיין לא הגיעה...

אין שום הצדקה שלא לגבות תשלום על בדיקה של רכיב שמתגלה כתקין. שום הצדקה לחלוטין.

פורסם
  • מחבר

"מכת המוות" לא הגיעה כי הציבור ברובו לא מודע למצב הזה. גם אני, כמישהו שמבין בחומרה הרבה יותר מהלקוח הממוצע, מודה שיש תקלות שקשה עד בלתי אפשרי לאבחן בצורה חד משמעית מבלי לבדוק עם חלקים אחרים - וזה אומר שכל הלקוחות חוץ מכמה יחידי סגולה אולי חייבים לקנות את המחשב כיחידה אחת.

אה, רגע, זה מה שאמרתי. זו גם הנקודה היחידה ממה שאמרתי שבחרת בכלל להתייחס אליה - ומה עם שדרוגים? ומה עם פשיטת רגל של החנות, כשהמחשב מורכב מחלקים של מספר יבואנים?

פורסם

vic07, מי שקונה *מחשב* מקבל אחריות על *המחשב*, לא משנה אם זה מחשב מותג או לא. אם קנית מחשב שלם בחנות מסוימת, ונדפק לך החיבור של האודיו מאחורה - אז כן, החנות תקבל את המחשב למעבדה, תאתר את הרכיב הבעייתי ותחליף אותו, על חשבונה.

מי שקונה מחשב בחלקים, כנראה יצטרך לקחת בחשבון שלפני שהוא רץ לבזבז את זמנו של טכנאי במעבדה ב-KSP בגלל שהספק שהוא קנה באייבורי דופק לו את המחשב, שיחשוב פעמיים. אם אתה לא יודע לזהות את המקור לתקלה מסוימת, תקנה את כל החומרה שלך בקופסה סגורה מחנות אחת, ושלום על ישראל.

אם היית מרכיב מערכת קולנוע ביתי בבית, שמורכבת מרמקולים קדמיים, סנטר, סאב וופר ורסיבר - ואת כל החלקים היית קונה בחנויות שונות, אתה לא מצפה שבמידה ופתאום איבדת את הסאונד בערוץ השמאלי הקדמי בגלל שנדפק הרמקול עצמו, החנות שבה קנית את הרסיבר תשלח אותו למעבדה של היצרן על חשבונה, רק כי נדמה לך שהבעיה היא ברסיבר ולא ברמקול? אתה מבין בכלל את האבסורד במה שאתה מבקש?

המצב הזה הוא אכן המצב ששורר דה-פקטו לפחות בעשר השנים האחרונות, אם לא יותר מזה, ו"מכת המוות" שאתה מנבא עדיין לא הגיעה...

אין שום הצדקה שלא לגבות תשלום על בדיקה של רכיב שמתגלה כתקין. שום הצדקה לחלוטין.

מיני, זה שאני קונה מחשב ומרכיב אותו באופן עצמאי לא אומר שאני צריך לפתוח מעבדת מחשבים בבית.

קניתי מחשב המורכב מלוח-אם, מעבד, גוף קירור למעבד, כרטיס מסך, זכרונות, אמצעי אחסון, מארז, ספק כוח ושאר הציוד ההיקפי.

כמות הבעיות שיכולות להופיע במהלך שימוש במחשב הוא עצום, כולל תקלות חומרה.

זה לא דורש אינטלקט נעלה בכדי לקנות את החלקים הנדרשים להרכבת מחשב ולהרכיבו, בעיקר בימינו

אנו שג'ימפורים וכל השטויות האלה הם נחלת עבר ושכל שנותר הוא בעצם לא להיות דגנרט גמור,

קצת חוש טכני ושליטה סבירה בשפה האנגלית.

אולם, בכדי לאבחן תקלת חומרה, בעיקר מהמסובכות שבהם(למשל, מחשב שקורס כל כמה ימים)

יכול להיות לעיתים תובעני מעט יותר.

ז"א שמבחינתך בנאדם שרכש מחשב בחלקים על מנת להרכיב בעצמו את המחשב בפניו האפשרויות הבאות:

1. לעשות קורס טכנאי מחשבים.

2. להקים בבית מעבדה עם חלקים חלופיים לכל אירוע שלא יצוץ על מנת לבדוק.

נראה לי לא הגיוני בעליל, הלקוח לא עובד אצל החנות אם כבר ההיפך הוא הנכון,

לכן אני מצפה למעט יותר הגיון והבנה מצד חנויות המחשבים כלפי לקוחות בנושאים כאלה

ולא לחייב אותם על חלקים שנמצאו תקינים.

בעיקר אם זה לא לקוח שידוע כבעייתי.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים