מדריך פוטושופ למתחילים, לשימוש ב custom brushes - ציור טקסטורה של קיר - תוכנה - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מדריך פוטושופ למתחילים, לשימוש ב custom brushes - ציור טקסטורה של קיר


SerpentMage

Recommended Posts

שלום לכולם :)

החלטתי לפרסם מדריך קטן של ציור טקסטורה חצי-ריאליסטית של קיר, מואר במרכזו. הרעיון הוא להראות דברים שניתן להשיג ע"י שימוש במברשות בלבד, ולעשות שימוש בכלים הבסיסיים ביותר, כדי שהמדריך יהיה נגיש לכל אחד. לכן לא נעשה שימוש בפיצ'רים ייחודיים לגרסאות ה CS המתקדמות כלל, וכמובן שהכל נעשה עם העכבר בלבד ללא שום צורך בטאבלט.

מה דרוש לנו?

- , כל גרסה החל מ 7.0

- עכבר

- ידע בסיסי לגבי כלי המברשת, שימוש בשכבות והכרת היכולות הבסיסיות של התוכנה כגון levels או hue\saturation

אם כן, נתחיל...

אנחנו נעשה שימוש במברשת נוספת שקיימת באוסף המברשות שמגיע עם , מדובר ב tool preset שנקרא Chalk Build Up. לשם כך פתחו את אוסף ה presets של מברשות באופן הבא:

3951925972_1edd09e3a7_o.jpg

- אם ברצונכם לשמור את האוסף הנוכחי, לחצו על save tool presets

- כעת לחצו OK בחלון שמופיע

עכשיו מתחילים:

- פתחו מסמך חדש, המימדים לא עקרוניים (למרות שהכוונה היא ליצור קובץ גדול, במקרה שלי מדובר ב 1680X1050)

- מלאו את שכבת ה background בצבע אפור נייטרלי כלשהו, וצרו שכבה חדשה מעליה. את המשך העבודה נעשה בשכבה החדשה.

- בעזרת מברשת בסיסית עגולה (hard round) בצבע שחור, ציירו משהו כמו בתמונה למטה וסמנו עם ה magic wand.

- לאחר מכן לחצו על define brush preset כמתואר בתמונה:

3951792504_545275a8d9_o.jpg

בחלון שנפתח תוכלו לתת שם למברשת החדשה שאת צורתה הבסיסית הגדרתם כרגע, ותוכלו לראות אותה בחלון brushes:

3951015823_1ea22dc052_o.jpg

רגע, זה לא הכל. רק התחלנו. עכשיו נגדיר את תכונות המברשת. אנחנו לא רוצים שהיא תהיה אחידה כל כך בזוית שלה ובפיזור. לכן נגדיר את הפרמטרים הבאים:

- בקטגורית brush tip shape, הגדירו spacing = 50%.

- בקטגורית shape dynamics, הגדירו angle jitter = 100%, roundness jitter = 15%, minimum roundness = 25%, ואת כל הסעיפים של control הגדירו כ off.

- בקטגוריית scattering הגדירו scatter = 35%.

כעת אמור להתקבל משהו כזה:

3951793434_79165335b0_o.jpg

תוכלו בקלות לשחק עם הערכים הנ"ל כדי להבין איך כל אחד משפיע על תכונות המברשת, כשבעקרון angle jitter, spacing ו scatter הם החשובים ביותר.

למשתמשים בטאבלט, ניתן להגדיר ב other dynamics את 2 סעיפי ה control כ - pen pressure (כלומר ש opacity ו flow יישלטו ע"י עוצמת הלחיצה), ואז יתקבל משהו כזה:

3951793590_40eeafb664_o.jpg

(אבל זה לא רלוונטי לכאן.)

אוקיי, סיימנו להגדיר את המברשת וכעת נגדיר עבורה tool preset שישמור את כל התכונות שהגדרנו, כך שנוכל להשתמש בו שוב ושוב. לצורך כך, ראשית ציירו קו ישר ובדקו שאתם מקבלים משהו דומה לתמונה למטה, ושמרו את ה tool preset כמתואר:

3951793764_1778fcd966_o.jpg

אתם עדיין איתי?

יופי, כי עכשיו מתחילים לצייר. אנחנו כרגע למעשה מתחילים לצייר את ה highlights על פני הקיר. כל מהלך העבודה מתחיל ממשהו גס ופשטני ונעשה מפורט יותר ויותר.

הערה: 3 עקרונות חשובים לציור עם מברשת שכדאי לשים לב אליהם ולהשתמש בהם במהלך ציור עם הכלי הזה:

1. מאפיין ראשון של ציור עם מברשת, הוא היכולת לבצע משיכת מברשת אחת ארוכה שחוזרת על אותו הקו ומעבה ומצופפת אותו. הפרמטר flow רלוונטי לתכונה זו, וככל שה flow נמוך יותר, המברשת תהיה פחות צפופה / עבה. לצורך הדיוק אפשר לומר ש flow משפיע על פרמטר ה spacing שמוזכר לעיל.

2. מאפיין שני של ציור עם מברשת, הוא ביצוע משיכות קטנות אחת אחרי השנייה על אותו קו לשם הוספת עוד ועוד צבע והקטנת השקיפות. הפרמטר opacity רלוונטי לתכונה הזו, וככל ש opacity נמוך יותר המברשת שקופה יותר.

3. מאפיין שלישי הוא היכולת בכל רגע נתון בשימוש במברשת לדגום צבע מתוך הציור ולהמשיך לצבוע בצבע הזה, ע"י לחיצת alt. מקש alt לחוץ תוך שימוש בכלי המברשת מעביר ל color picker. כשעוזבים אותו חוזרים אוטומטית לכלי המברשת.

הגדירו את צבע המברשת - לבן מוחלט.

בחרו גודל מברשת גדול למדי, הגדירו את opacity ואת flow להיות בערך 20%, ובעזרת משיכות מברשת עגולות מבחוץ פנימה (כמו ספירלה לכיוון מרכז התמונה), נסו לצייר משהו כזה:

3951794076_81f84b187b_o.jpg

תוך כדי התהליך שחקו עם גודל המברשת, ועם הפרמטרים של opacity ו flow באופן שיתאים למטרתכם, ו keep in mind את שלושת הסעיפים שהזכרתי קודם.

חזרו על התהליך כשאתם שמים יותר ויותר דגש לכיוון מרכז הקיר (כפי שאמרתי בהתחלה - הרעיון הוא שהקיר מואר במרכזו), המשיכו עבדו במשיכות מברשת עגולות מבחוץ פנימה , אבל בעדינות חברים!

3951016075_4f93c6ae49_o.jpg

כעת הקטינו את המברשת, וקבעו את הצבע לשחור מוחלט. התחילו להכהות בעזרתה בהדרגה את התמונה מבפנים החוצה, הרעיון הוא ליצור הדרגתיות שהקיר נעשה כהה יותר ככל שמתקרבים לקצוות. שימו לב שעדיין ההבדלים עדינים מאוד:

3951794360_6f4ff32787_o.jpg

הקטינו את המברשת עוד יותר, והגדילו את opacity ו flow, עכשיו יורדים עוד קצת ברמת הפירוט. המשיכו להכהות ולהבהיר באותה דרך (להכהות עם צבע שחור, להבהיר עם צבע לבן), ונסו לקבל תוצאה כזאת:

3951794544_7322d0c4a3_o.jpg

ובהגדלה ל 100%: (לא הכי חד בעולם, אבל לא נורא)

3951794688_a5db4f1543_o.jpg

השלב הבא (מקווה שעדיין לא נטשתם אותי..) - ציור שכבה תחתונה שתהווה את הבסיס לקיר.

זוכרים את המברשת Chalk Build Up? כעת נעשה בה שימוש.

בחרו אותה מרשימת ה tool presets:

3951016643_559073bb57_o.jpg

וקבעו opacity לבערך 30%, ו flow בערך 50%.

- צרו שכבה חדשה בין ה background לשכבה שציירתם עליה עד כה, ונקרא לה under-paint ולשכבה מעליה over-paint (שמות שרירותיים לחלוטין, אבל עם שמץ הגיון :P)

- "כבו" את שכבת ה over-paint (בטלו את סמל העין לידה)

- קבעו צבע לבן ובשכבת under-paint התחילו לצבוע, תוך כדי משחקים עם הפרמטר flow ועם גודל המברשת, משהו כזה:

3951795034_425fbcdee0_o.jpg

שימו לב שיש טעם להתנסות עם משיכות ארוכות וקצרות, כמו גם משיכות שחוזרות על אותו הקו לשם עיבוי או משיכות קטנות אחת אחרי השנייה על אותו קו לשם הוספת צבע לבן, כלומר הנאמר בהערה הרחק שם למעלה רלוונטי מאוד גם כאן.

כעת נכהה את ה under-paint. מזגו את השכבה הנוכחית עם שכבת ה background (הקיצור ctrl+E), ובאמצעות image->adjustment->levels נסו להגיע לתוצאה דומה לזו:

3951017009_c48d1e9197_o.jpg

- הגיע הזמן לצרף לכל זה את ה over-paint וכך לקבל טקסטורה. "הדליקו" את שכבת ה over-paint שוב, ובתפריט ה drop-down בחלק העליון השמאלי של חלון layers, בחרו באפשרות overlay. למי שלא יודע, אפשרויות אלו נקראות blending modes.

- כעת קבעו לשכבת over-paint את הפרמטר opacity לבערך 50%, כך שיתקבל משהו כזה:

3951017191_ca610f36ef_o.jpg

- עכשיו מזגו את 2 השכבות לשכבה אחת. יש לנו בסיס לטקסטורה, כעת רק נותר ללטש ולהוסיף קצת חדות ע"י שימוש נכון ב dodge ו burn.

הערה כללית לגבי dodge ו burn - ברוב גרסאות הכלים הללו גורמים לעיוותי צבע. שימו לב שאני משתמש בהם ב greyscale, ושימוש נכון בכלים האלה מתבצע בעיקר בערוצי צבע נפרדים.

רק בגרסת CS4 יש אופציה שנקראת "protect tones" שמאפשרת הימנעות מהמצבים האלה, אבל במחיר של הגבלת טווחי חשיפת/שריפת הטונים.

- אוקיי, מתחילים ללטש. בחרו את כלי ה dodge. הגדירו exposure = 10% (כן, שימוש בכלים האלה צריך להיות עדין), ותחת range בחרו highlights.

- לחצו לחצן ימני, זה יעלה את המברשות לבחירה, ובחרו במברשת החדשה שיצרתם בהתחלה (היא תופיעה בתחתית הרשימה). אתם כעת תבצעו dodge עם המברשת הזו.

- בחרו בגודל מברשת קטן יחסית לפעמים הקודמות כדי לתת חדות לתמונה (רצוי לעשות זום ל 100% או קרוב), והתחילו להבהיר חלקים על הקיר מבחוץ פנימה בצורה ספיראלית-מעגלית בסגנון שבו ציירתם ממש בהתחלה.

נסו להגיע למצב כזה:

3951017385_9c63392f52_o.jpg

שימו לב עד כמה dodge תורם להקניית חדות ומוחשיות בשימוש נכון, בזכות הבלטת הטווחים הבהירים שנותנים אשלייה של "תבליט".

- כעת נעשה דבר דומה, להקניית ניגודיות כדי להגביר את החדות ואשליית ההבלטה. ניצור זאת ע"י הוספת כהות לטווחים הבינוניים, כלומר - burn לטווח midtones. בוחרים דווקא midtones כי אנחנו רוצים להכהות בעיקר את החריצים הקטנים (שהם בגוון בינוני) שבין האיזורים הבהירים ביותר, וכך להגביר את הניגודיות.

- גם כאן, בחרו exposure ל 10%, ו range ל midtones, וצבעו בצורה דומה לאופן שבו צבעתם בהתחלה בצבע השחור עם המברשת, מבפנים החוצה. אל תתביישו לעשות burn גם לאיזורים שבתוך החלקים המוארים ביותר בתמונה, להיפך - וודאו שאתה עושים זאת כדי לתת ניגודיות טובה.

אתם אמורים בסוף להגיע למצב דומה לזה:

3951017579_6747ccfaf0_o.jpg

ובהגדלה ל 100%:

3951795934_745baa95f2_o.jpg

אוקיי, יש לנו טקסטורה. אפשר לשמור כעת את הקובץ ולהשתמש בו כל זמן שנרצה, פשוט נלביש אותו כשכבה מעל אובייקט כלשהו שנרצה לשוות לו את הטקסטורה הזאת, נעביר ל blending mode של overlay ונשחק עם ה opacity של אותה שכבה עד שנגיע לתוצאה הרצויה.

למרות זאת, כשמדובר בציורים בלבד ולא ב photo manipulation, אני אישית מעדיף לצייר כל פעם טקסטורות מחדש, כשהדבר היחיד המוכן מראש שאני משתמש בו הוא סוגי מברשות שונים. זאת מאחר וציורים נוטים להשתנות במידת הריאליזם שלהם, וכל ציור חדש לגופו. אם מסתמכים על קבצי טקסטורות מוכנים למטרות ציור, קורה לאחר זמן מה שהאמן נאלץ להתאים את הסגנון שלו ל stock images שברשותו במקום ההיפך.

אז מה עכשיו? ניתן קצת צבע לשם השעשוע:

-שלב ראשון - hue/saturation, לא לשכוח לסמן את colorize:

3951796124_ec628db2f9_o.jpg

- שלב שני - image->adjustment->color balance, לתת קצת yellow בטווח ה highlights, וקצת cyan בטווח ה shadows (טונים וגוונים משלימים לתאורה משכנעת, למרות שאני קצת הגזמתי מדי כאן ב shadows....)

3951018203_22cdb62479_o.jpg

וסיימנו!

בהגדלה זה נראה כך:

3951796604_e4523a10ea_o.jpg

לסיום ולצורך המחשה ואם לא התייאשתם ממני לגמרי, הנה דוגמה לציור בו עשיתי תהליך כמעט זהה, כשציירתי את הקיר והמדרכה:

newyear1280x800.jpg

אז זהו, מקווה שהמדריך יעזור למישהו, ושתהיה שנה נפלאה לכולם! :)

(בקרוב אשתדל לפרסם מדריכים נוספים, בין היתר שימושים מעניינים נוספים ל custom brushes)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אגב, משהו קטן שנשאלתי כבר פעמיים בפרטי ומצטער שלא הבהרתי במדריך עצמו -

לשחק עם הגודל של המברשת, זו לא צריכה להיות פעולה סיזיפית שכרוכה בהקפצת תפריטים. ניתן להגדיל את המברשת (או כמעט כל כלי אחר) ע"י מקש הקיצור "[" ולהקטין ע"י המקש "]".

כנ"ל לגבי משחקים עם ערכי opacity ו flow:

לשינוי מיידי של opacity, פשוט הקישו את המספר הרצוי במקלדת.

בנוסף, הקשה על ספרה כלשהי בלבד תתן לכלי הנוכחי (במידה והוא תומך בתכונת opacity כמו מברשת) את הערך של הספרה שהוקשה כפול 10. כלומר, אם תקישו את הספרה 5 תוכלו לראות שמתקבל opacity = 50.

לגבי שינוי flow הדבר נעשה באותו אופן, אבל עם מקש shift לחוץ.

בכלים שנעשה בהם שימוש ב airbrush capabilities, כלומר כמו בתמונה (המסגרת באדום):

arb.jpg

מקשי הקיצור של opacity ו flow הם בצורה הפוכה (כלומר צריך shift כדי לשנות opacity)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...