עבור לתוכן

דת ואמונה - דיון מרוכז - V2.0

Featured Replies

פורסם

תורת משה + עשרת הדברות שניתנו לצידה הן דבר אחד, בלתי נפרד. הן מילת האל. אין להן תחליף. מה שנאמר שם זה מה שהאל רוצה מאיתנו. כל מה שנכתב לאחר מכן על ידי בני אדם זו התדיינות\פרשנות לכתוב בתורה.

המשנה זה התורה שבעל פה כפי שידוע לך, וזאת קיבל משה רבנו בהר סיני ,

בתוך התורה עצמה אפשר לראות זאת...

"כ??י?ת?א?ו??ה נ?פ?ש??ך? ל?א?כ?ל ב??ש??ר... ו?ז?ב?ח?ת?? מ??ב??ק?ר?ך? ו?מ?צ??אנ?ך? א?ש??ר נ?ת?ן ה' ל?ך? כ??א?ש??ר צ?ו??ית?ך?. ו?א?כ?ל?ת?? ב??ש??ע?ר?יך? ב??כ?ל א?ו??ת נ?פ?ש??ך?." [דברים יב, כ-כא]

כאן מדובר על השחיטה שאם תרצה לאכול בשר עלייך לשחוטם,אבל לא לפי איך שבא לך אלה לפי החוקים והכללים "אשר צויתיך עליהם".

בכל התורה שבכתב לא נתבארו כלל דיני הלכות שחיטה אם כן היכן ציוונו?

לשון רש"י בפירושו על התורה: וזבחת כאשר צויתיך - "למדנו שיש צווי בזביחה היאך ישחוט. והן הלכות שחיטה שנאמרו למשה בסיני".

ב. ויאמר ה' אל משה: עלה אלי ההרה, והיה שם. ואתנה לך את: לוחות האבן, והתורה, והמצוה. [שמות כד, יב] - הסבר. חז"ל מפרשים את הפסוק, "ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם" (שמות כד:יב): לוחות אלו עשרת הדברות, תורה זה מקרא, והמצוה זו משנה, אשר כתבתי אלו נביאים וכתובים, להורותם זה תלמוד, מלמד שכולם נתנו הלכה למשה מסיני" (ברכות ה).

הם סותרים אחד את השני יותר משאתה חושב. לא רק שבתורה ה' אומר בפרוש: "כל אשר אני מצווה אתכם לא תוסיפו עליו ולא תגרעו ממנו" והם הלכו והוסיפו עשרות מצוות חדשות כאוות נפשם שרק הקשו על עם ישראל לשמור תורה ומצוות ולעתים רק הרחיקו אותו מכך (אם כי כוונתם היתה טובה בהחלט). למשל: האיסור על בישול בעלי כנף בחלב (עופות, אווזים) אין איסור כזה ומעולם לא היה איסור כזה בתורה. יש איסור על בישול גדי בחלב של אמא שלו (הפרשנות הקלאסית ממליצה להמנע מאכילת\בישול בשר צאן בחלב בפרט) אלו הרבנים שהוסיפו מתוך "דאגה" את האיסור המיותר בעליל הזה.

"לא תוסיף ולא תגרע" מדובר על המצוות המעשיות כמו תפילין וציצית וארבעת המינים וכדו' ועל מצוות אלו לא הוסיפו חכמים ,

שאר הדברים חכמים מצוווים לשמור,"ועשיתם משמרת למשמרתי".

כל גדר פרוצה הם מצווים לעשות לה גדר, ראו הסנהדרין באותם הדורות שמתבלבלים בני העם בין בשר בקר לבין בשר עוף וחוטאים בזה אז סנהדרין תקנו מצווה שאסור לאכול חלב גם לאחר אכילת בשר עוף וזאת כדי שלא יטעו האנשים ויגיעו משם לידי אכילת חלב לאחר אכילת בשר בקר.

זה קל ופשוט -גדולי ישראל הולכים פלס עם דברי התורה.

  • תגובות 4.6k
  • צפיות 449.4k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

פורסם

רצו לחסוך באכיפה אז ...

כמו השאלות קיטבג בצבא : הטירון :" המפקד , צריך לבוא גם עם האפוד ? " המפקד :" גם עם האפוד " הטירון :"ומה עם הקיטבג ?" המפקד :" גם עם הקיטבג ! "

רצו לחסוך עלויות , במקום שהמורים ישלחו את האנשים שלהם שיסבירו לעם וישגיחו על העם , אמרו לעצמם המורים והמנהיגים , :" סעמק , מה איכפת לי שלא יוכלו גם עוף עם חלב , זה חוסך לי במשכורות של כמה מורים רוחניים ומדריכים וגם ככה אני אוכל למכור להם תנורים בהפרדה ואני אעשה עוד כמה גרושים "

במקרא הזה אני מכיר אישית כל הזמן נוספים עוד חוקים ועוד גדרות , למרות שהם יטענו מה פיתאום ההוא הזה והזה ("המורה הרוחני " ) משתדל להקל על העם - פחחח להקל .

המערכת איננה אישית היא מערכת שעוברת מדור לדור , גם של הכנסיות וגם של הרבנות וגם של המסגדים וגם של הלמות וגם של הבודהיסטים וגם של הראלים - אין דת שהיא שייכת לעם - היא מימסד בפני עצמו , אפשר להתקדם בו ואפשר לעלות בסולם אבל אם אינך נולד למשפחה הנכונה סיכוי סביר שלא תשיג את הראשות של ההנהגה בחייך אתה , אולי הילדים שלך או משהו כזה - למרות שיש כתות שהן רק בירושה - הלמות בטיבט ( דרך גילגול נשמות ומימסד ) אדמורות , אני לא ממש מכיר אז..

פורסם
המשנה זה התורה שבעל פה כפי שידוע לך, וזאתא?ש?? קיבל משה רבנו בהר סיני.

מאיפה אתה יודע שהוא קיבל את המשנה?, הרי המשנה עצמה אינה המשנה השלמה. היא רק 6 סדרי משנה שהספיק לפלוט רבי יהודה הנשיא מחכמי דורו. כל השאר נשכח.

וחוץ מיזה, אין שום פסוק בתורה שמעיד על קיומה של תורה שניה. אם היתה תורה כזו, הרי אלוהים היה צריך להצהיר על נתינתה..לא?.

בתוך התורה עצמה אפשר לראות זאת...

"כ??י?ת?א?ו??ה נ?פ?ש??ך? ל?א?כ?ל ב??ש??ר... ו?ז?ב?ח?ת?? מ??ב??ק?ר?ך? ו?מ?צ??אנ?ך? ר נ?ת?ן ה' ל?ך? כ??א?ש??ר צ?ו??ית?ך?. ו?א?כ?ל?ת?? ב??ש??ע?ר?יך? ב??כ?ל א?ו??ת נ?פ?ש??ך?." [דברים יב, כ-כא]

כאן מדובר על השחיטה שאם תרצה לאכול בשר עלייך לשחוטם,אבל לא לפי איך שבא לך אלה לפי החוקים והכללים "אשר צויתיך עליהם".

בכל התורה שבכתב לא נתבארו כלל דיני הלכות שחיטה אם כן היכן ציוונו?

לא יודע מה להגיד לך. נשמע לי מוזר. יש לך מקור שיאשר שבכל התורה שבכתב כולה - לא מוזכרת אפילו דרך בודדת לשחיטת הבשר?.

לשון רש"י בפירושו על התורה: וזבחת כאשר צויתיך - "למדנו שיש צווי בזביחה היאך ישחוט. והן הלכות שחיטה שנאמרו למשה בסיני".

ב. ויאמר ה' אל משה: עלה אלי ההרה, והיה שם. ואתנה לך את: לוחות האבן, והתורה, והמצוה. [שמות כד, יב] - הסבר. חז"ל מפרשים את הפסוק, "ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם" (שמות כד:יב): לוחות אלו עשרת הדברות, תורה זה מקרא, והמצוה זו משנה, אשר כתבתי אלו נביאים וכתובים, להורותם זה תלמוד, מלמד שכולם נתנו הלכה למשה מסיני" (ברכות ה).

איך פירוש רש''י הוא תורה שבעל-פה?, אם היתה זו תורה שבעל-פה כל חכמי הדור בכל הארצות בהן ישבו יהודים במהלך הגלות היו מגיעים לאותה מסקנה של רש''י בדיוק - מה שלא קרה.

"לא תוסיף ולא תגרע" מדובר על המצוות המעשיות כמו תפילין וציצית וארבעת המינים וכדו' ועל מצוות אלו לא הוסיפו חכמים ,

שאר הדברים חכמים מצוווים לשמור,"ועשיתם משמרת למשמרתי".

סליחה סליחה?, אני מתפלא עליך?, מי אתה, אני, או כל אדם אחר שנקבע בשביל אלוהים לאלו מצוות התכוון ולאלו לא?. אלוהים אמר לנו לא להוסיף - לכן אדם שמוסיף על המצוות הוא כופר.

אם אין איסור תורני לאכילת עוף\בעל כנף בחלב - אלוהים מתיר את זה, ואם הוא מתיר את זה.. אז זה מותר.

כל גדר פרוצה הם מצווים לעשות לה גדר, ראו הסנהדרין באותם הדורות שמתבלבלים בני העם בין בשר בקר לבין בשר עוף וחוטאים בזה אז סנהדרין תקנו מצווה שאסור לאכול חלב גם לאחר אכילת בשר עוף וזאת כדי שלא יטעו האנשים ויגיעו משם לידי אכילת חלב לאחר אכילת בשר בקר.

מי מתבלבל?, מה אני אשם שהם התבלבלו?, אני כאחד שעשה קורס בתדמור (3 שנים) יודע תודה לאל להבדיל בין בשר בקר\אווז\עוף\כבש\טלה. באמת.. תודה לאל שאני יודע. מי שיתבלבל עשה טעות וזה חשבון שלו עם אלוהים לא שלי. אני לא צריך לגרום לעצמי עוול (אפילו ברמה הקטנה ביותר) בגלל שמספר חברים בסנהדרין (על כולם השלום) התבלבלו בין סוגי בשר שונים.

זה קל ופשוט -גדולי ישראל הולכים פלס עם דברי התורה.

ברוב המקרים, לא תמיד.

פורסם

דשנו על זה פעם, מה קרה לך? אני מרגיש שמשהוא זר נכנס במשתמש שלך חחח ,אני אחזור מעבודה ואפרט.

פורסם

שאלות לגיטימיות אחינו.

פורסם

כן ,אבל כבר דנו על זה ,תשאיר אני אחזור ואפרט...

אין בעיה שאדם שאול,אבל אתה קובע קביעות לפני שמברר [בתוך התורה]-חבל אחי.

פורסם

לעכביש.

אני באמת מתייחס לזרם האורטודוקסי או הפרושי או הרבני שהוא הזרם העיקרי והוא בעצם מייצג את היהדות.

העניין שלא ראיתי אצלהם מלחמות אחים כמו אצל המוסלמים. אצל הנוצרים לא ידוע לי על מלחמות אחים, לא בתקופה שלנו בכל מקרה.

לגבי התמונות, הפסוק שהבאת " והיו עיניך רואות את מוריך ", מה רע בו? כתוב מוריך לא אלוהיך?

אני מכיר אנשים ששמים בבית תמונה של ראש הממשלה או הנשיא, אבל הם לא סוגדים להם (או שכן?)

אני אישית חושב שזה לא לעניין לשים תמונות אבל, אם יש מישהו שרואה את הרבי שלו ומקבל מזה כוח ללמוד תורה והשראה להיות אדם יותר טוב,

מי אני שאומר לו לא.

לגבי הכולל והישיבה שאמרת, נכון לומדים שם גמרא ומשנה וגם עיונים ופירושים אבל מה רע בזה? הרי זה לשמה של התורה.

שאותה לומדים דרך הגמרא והמשנה שהרי כל הגמרא והמשנה הם פירושים לתורה.

להזכירך בימים שני חמישי ושבת קוראים בתורה. בשבת גם קוראים את ההפטרה שהיא מהנביאים והכתובים.

למה לקרוא בתורה שבכתב ועוד 3 ימים בשבוע אם יש את ההלכה?

פירושים ניתנים למצוות מהתורה שבכתב לא?

אני יודע ששולחן ערוך הוא הספר שבו בעצם מאוגדים כל ההלכות, זו לא יצירה. אגב הוא ממש נוח הכל רשום שם.

פירושי תורה ממש לא סותרים, ראיתי וקראתי. הם משלימים אחד את השני. בין אם זה רש"י, אונקלוס, רמב"ן, רשב"ם,תוספות או אבן עזרא.

אחד מוסיף ומחזק את השני.

זה קצת לא מסתדר לי עם האג'נדה של "נתקע להם כל מיני פירושים איך שנראה לנו, וכך נרוויח עליהם כסף"

איפה פה הרווח החומרי? ממה מרוויחים כל הרבנים האלו מכל הפירושים הללו.

אפילו ממכירת הספרים הם לא מרוויחים. הם מועתקים חינם אין כסף לכל ספרי הלימוד בישיבות ובכוללים.

ספר לכל שני תלמידים, לאורך שנים.

הדוגמא שהבאת על הרב דרוקר והשמיטה היא יפה. אבל אני חושב שאם הרב יוסף שלום אלישיב היה רוצה להרוויח על חשבון הציבור, או

להיות יותר פופולארי, הרי שהיה צריך להיות בדעה אחת עם הרב דרוקר, וכך לצבור עוד נקודות.

להזכירך (אם כבר העלית את הנושא) הוא אמר "או ששומרים שמיטה במלואה, או שנכשלים. מה שייך בזה עניין חומרא וקולא?"

זה ההפך מלהרוויח מהציבור. למה לא ללכת לקראת הציבור ולהרוויח מכך?

יש בעיתיות מסויימת אצל החילונים עם הנושא של הכשרויות אני מסכים. אבל אף אחד לא מכריח לקנות גלאט, אפשר לקנות כל מוצר כשר שרוצים, ללא חשש.

מוצר כשר אני מתכוון כשר לפי הרבנות הראשית לישראל. הרבה יעדיפו לקנות קילו בשר מכשרות א' שהיא גלאט מאשר 2 קילו מכשרות ב'

שהיא כשרה אבל לא גלאט.

עדיין, הרב או אותו שוחט מכשרות הגלאט, לא מקבלים לידיהם אחוזים על כמות הקניה (אני מכיר שוחט גלאט לעופות).

אז איפה הרווח מהכשר גלאט או כל הכשר כזה או אחר.

אם כל הדתות לא מאמינות בבורא עולם אלא בדברי המורים הרוחניים שלהם, למה המורים עצמם אומרים להאמין בבורא עולם, למה הם לא אומרים

להאמין בהם עצמם?

עכשיו, כתוב בתורה:

ויאמר משה לחותנו כי יבוא אלי העם לדרוש א-להים, כי-יהיה להם דבר, בא אליי, ושפטתי, בין איש ובין ריעהו; והודעתי את-חוקי האלוהים, ואת-תורותיו.(פרק י"ח פס' י"ג - ט"ז)

מה הכוונה תורותיו? הרי אפשר להסיק מכך שמדובר בתורה שבעל-פה לא?

שכן מינימום של רבים זה שניים. מכאן שתי תורות. תורה שבעל פה ותורה שבכתב.

ויש גם את זה:

היה אתה לעם מול הא-להים, והבאת אתה את הדברים אל הא-להים, והזהרתה אתהם את החקים ואת התורות והודעת להם את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון" (שם, פס' י"ט -כ').

שוב התורות, איזה שתי תורות?

אם אני יוצא מנקודת הנחה שהיהדות המיוצגת על פי רוב ע"י הרבנים היא מושחתת ובכלל דת חדשה אשר לא מכירה את תורת משה,

הרי צריכים לראות סימוכין לכך.

אני לא ממש מוצא. להפך אני מוצא שהם מחזקים את המאמינים שלהם ללכת לפי דרכי התורה שהם קוראים ומפרשים.

הרבנים מתנהגים בפירושיהם את התורה בדיוק ההפך ממה שהייתי מצפה מהם לעשות במקרה של ניצול ציבור למטרות רווח.

ישנן דרכים טובות יותר לעשות כסף על חשבון הציבור.

אז איך ניתן לקבוע.

דת מושחתת או לא.

פורסם

ויאמר משה לחותנו כי יבוא אלי העם לדרוש א-להים, כי-יהיה להם דבר, בא אליי, ושפטתי, בין איש ובין ריעהו; והודעתי את-חוקי האלוהים, ואת-תורותיו.(פרק י"ח פס' י"ג - ט"ז)

מה הכוונה תורותיו? הרי אפשר להסיק מכך שמדובר בתורה שבעל-פה לא?

שכן מינימום של רבים זה שניים. מכאן שתי תורות. תורה שבעל פה ותורה שבכתב.

אנא תן את הפסוק בדפוס תנכ"י.

ויש גם את זה:

היה אתה לעם מול הא-להים, והבאת אתה את הדברים אל הא-להים, והזהרתה אתהם את החקים ואת התורות והודעת להם את הדרך ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון" (שם, פס' י"ט -כ').

שוב התורות, איזה שתי תורות?

כתוב שני התורות?.

לא ולא ידידי.

כתוב תורת למיטב זכרוני, האות " ו " אינה מוזכרת. ישנו ניקוד. אבל תורה מסיני אינה הגיעה מנוקדת למיטב זכרוני.

פורסם

ספר שמות

פרק י"ח

פסוק טז:" כִּי-יִהְיֶה לָהֶם דָּבָר, בָּא אֵלַי, וְשָׁפַטְתִּי, בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ; וְהוֹדַעְתִּי אֶת-חֻקֵּי הָאֱלֹהִים, וְאֶת-תּוֹרֹתָיו".

פסוק כ:" וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם, אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַתּוֹרֹת; וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם, אֶת-הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ, וְאֶת-הַמַּעֲשֶׂה, אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן".

פורסם

ZAM

דת היא איננה מושחתת

אנשים הם מושחתים

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3610635,00.html

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3602091,00.html

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3600288,00.html

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3599781,00.html

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3596470,00.html

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3592161,00.html

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3587457,00.html

אלו סתם דוגמא לחילוקי הדעות ^^^

הפירושים נעשים לטובת "המורים הרוחניים " - נקודה .

אתה נישמע מאוד נאיבי וניראה לי שלא תצליח להבין את מה שאני אומר אבל ,

אתה מנסה לעשות חשבון של אנשים אחרים קרי אתה שואל שאלות מה הם מרוויחים ? למה זה מעניין אותך ? אתה טכנאי מזגנים נגיד , את הלקוח שלך צריך לעניין מה וכמה אתה מרוויח ? האם תראה בעיין יפה את החיטוט של הלקוח בכמה אתה מרוויח ועל מה אתה מוציא את הכסף ?

מה אתה שואל אותי כאילו אני בקומבינה אחת עם מאן דהו ? מה אתה חושב שאנחנו יושבים " המורים הרוחניים ואני וסופרים קופה ביחד ? אתה רוצה להצטרף ?

אני מדבר על שיטה כלכלית כללית - חמוד ככה העסק עובד , אתה עובד אתה מרוויח - הדתות עובדות הן מרוויחות , זה שאתה לא מבין את ההסברים שנתתי ואיך הם עובדים בצורה כלכלית זה לא אומר דבר מלבד על ההבנה הכלכלית שלך .

הטריק של להכריז על המורה הרוחני כסוג של אלוהים נעשה בכמה כתות כולל היהדות הרבנית בזרם החסידות הניקרא חב"ד ( חוכמה בינה דעת ) כאשר חלקם הכריזו על האדמור שלהם כמשיח ,

כל אדם שפוי לא יעשה זאת מפני העובדה הפשוטה ----- הוכחות !

אתה מסוגל להבין למה ?

אם מורה רוחני כל שהו יגיד שהו אלוהים יבקשו מימנו הוכחות .

דבר לא פחות חשוב המורים תמיד יגידו שהם יודעים מה אלוהים רוצה ( מה שהם רוצים קרי לשלוט כסף וכח ) אבל אף פעם לא יקחו את מקומו כי הם לא רוצים להתחשבן עם המאמינים עם הפשלות של אלוהים .

המאמין יבוא ויתפלל ללמורה שלו - המורה יכול לעזור ? פחחחח הוא רק בן אדם מניפולטור - מה הוא יעזור לו ? יגיד לו יהיה בסדר ויתן ברכה - אתה יודע מה האחוזים הסטטיסטים שזה יעבוד ?? עדיף לחסוך את הכסף של הנסיעות .

אתה מציג עמדה של תמים .

פורסם

Zam

מסקרן העניין.

פורסם

עוד..-"א?ל??ה ה?ח?ק??ים ו?ה?מ??ש??פ??ט?ים ו?ה?ת?ו?ר?ת א?ש??ר נ?ת?ן ה ב??ינו? ו?ב?ין ב??נ?י י?ש??ר?א?ל ב??ה?ר ס?ינ?י ב??י?ד מש?ה". (ויקרא כו,מו)

אפשר להביא הרבה הסברים ולראות שקיים תורה שבעל פה שניתנה למשה בהר סיני.

הדוגמאות על כך רבות : על השבת נאמר: "לא תעשה כל מלאכה". מהי "מלאכה"? לחרוש בשדה, למיין פרי, ואולי לחתוך סלט? או ציווי אחר, סתום עוד יותר: "אל ייצא איש ממקומו ביום השביעי". מהי ההגדרה של "מקומו"? העיר, הרחוב, הבית, החדר? מצוות תפילין נאמרה בלשון: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך". מה אתם מבינים מזה? מה זה "גדילים תעשה לך על ארבע כנפות כסותך"? [מצוות ציצית]. הרי לא יעלה על הדעת שהקב"ה נתן למשה אוסף הוראות שנראות סתומות, מעורפלות, סותרות ולפעמים חסרות מובן, בלי שיפרשם בעל-פה.

פורסם

רוני.

אם שישה סדרי משנה הן התיעוד היחיד שלנו לאותה מסורת\תורה שבעל-פה.. מדוע אנחנו צריכים ספרות רבנית?, מהיא נותנת לנו?.

פורסם

לנו ?

כלום !

להם ?

הכל!

פורסם

עוד..-"א?ל??ה ה?ח?ק??ים ו?ה?מ??ש??פ??ט?ים ו?ה?ת?ו?ר?ת א?ש??ר נ?ת?ן ה ב??ינו? ו?ב?ין ב??נ?י י?ש??ר?א?ל ב??ה?ר ס?ינ?י ב??י?ד מש?ה". (ויקרא כו,מו)

אפשר להביא הרבה הסברים ולראות שקיים תורה שבעל פה שניתנה למשה בהר סיני.

הדוגמאות על כך רבות : על השבת נאמר: "לא תעשה כל מלאכה". מהי "מלאכה"? לחרוש בשדה, למיין פרי, ואולי לחתוך סלט? או ציווי אחר, סתום עוד יותר: "אל ייצא איש ממקומו ביום השביעי". מהי ההגדרה של "מקומו"? העיר, הרחוב, הבית, החדר? מצוות תפילין נאמרה בלשון: "וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך". מה אתם מבינים מזה? מה זה "גדילים תעשה לך על ארבע כנפות כסותך"? [מצוות ציצית]. הרי לא יעלה על הדעת שהקב"ה נתן למשה אוסף הוראות שנראות סתומות, מעורפלות, סותרות ולפעמים חסרות מובן, בלי שיפרשם בעל-פה.

בזה אני מסכים איתך.

כתוב למשל בעשרת הדברות: זכור את יום השבת לקדשו, התורה מסבירה איך. והתורה שבעל-פה (כמו שזה נראה) מפשטת ומבארת את ההסבר.

הבעייה שלי היא לא עם תורה שבעל-פה.

היא כמו שהסברתי לך - שמוסיפים מצוות כאשר הקב''ה בעצמו הורה לנו במפורש להשאיר את התורה כמו שהיא (לא תוסיפו עליו!).

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים