להשאיר בשקע, או לעבוד על בטריה? - ייעוץ לפני רכישת מחשב - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

להשאיר בשקע, או לעבוד על בטריה?


Itzik208

Recommended Posts

כבר ראיתי פה בפורום דיון בנושא הזה, אבל מכיוון שלא יצא לי דבר ברור משם (ממש לא.. היו כ"כ הרבה דעות, שבסוף לא הבנתי מה עדיף) רציתי לדעת, אחת ולתמיד -

מה עדיף במחשב נייד (במקרה שלי - G7030EJ) - בשימוש רגיל - להשאיר אותו מחובר לחשמל, או לעבוד עם הבטריה?

קצת הסבר: במקום שאני בדר"כ משתמש במחשב, יש שקע. אני בקושי משתמש בו בדרכים. בעיקר במקומות עם חיבור לחשמל.

חשבתי בהתחלה להוציא את הבטריה מהמחשב, ולעבוד רק עם חשמל. כך חשבתי 'לשמור' על הבטריה, למקרים שאצטרך אותה. אולם אח"כ קראתי פה ובמקומות אחרים שצריך לפרוק ולטעון את הבטריה לפחות פעם בחודש או משהו כזה, ושגם הפרדה של הבטריה מהמחשב לא תועיל הרבה לשמירה על הבטריה, כיוון שיש לה 'בלאי טבעי' או משהו.

ניסיתי גם להבין ממסמכי העזרה שהגיעו מצורפים למחשב, מה עדיף, אבל כנראה שאני ממש אהבל, כי גם משם לא הצלחתי להבין תשובה ברורה -

זה עוזר לאחסן את הבטריה בארון, או שעדיף להשתמש איתה במחשב?

מצורף ציטוט מהמסמך המדובר, אולי מישהו אחר יצליח להבין מה הם אומרים בעצם.. (הדגשתי את הקטע שנראה לי חשוב..)

מהו כיול סוללה חכמה?

פריקות וטעינות קצרות אשר מתבצעות באופן חוזר ונשנה גורמות להגדלת אי הדיוק בין מצב הטעינה של הסוללה וקריאת מד המתח. מפעם לפעם, יש לכייל את הסוללה כדי "ללמוד מחדש" את הקיבולת השמישה שלה כדי שניתן יהיה לסנכרן את מצב הטעינה שלה עם מד המתח. הליך הכיול ממקסם את זמן ההפעלה של המחשב הנייד באמצעות מתן הערכה של טעינת הסוללה שנותרה. הכיול גם מונע אובדן נתונים שיכול להתרחש במהלך התקיימות מצב שינה אם אין די מתח להשלמת תהליכים קריטיים של שמירה לדיסק.

סוללות חכמות מכיילות את ה-FCC שלהן בכל פעם שהן עוברות מחזור טעינה-פריקה מלא, בין אם הן נטענות מחדש במחשב הנייד או במטען עצמאי. כיול באמצעות המחשב הנייד עשוי להימשך מספר שעות; עם זאת, הוא יכול להביא לתוצאות מדויקות יותר ממטען עצמאי.

תוצאות של כיול שמתבצע באמצעות המחשב הנייד מדויקות יותר מכיוון שהסוללה לומדת מחדש את ה-FCC שלה תוך כדי התנסות בעומס מתח אמיתי. במטען עצמאי, הסוללה נפרקת באמצעות עומס קבוע. אם העומס הקבוע נמוך מהעומס הרגיל שקיים במחשב הנייד, קיבולת הסוללה שנלמדת עשויה להיות גבוהה יותר מהקיבולת בפועל. במילים אחרות, ייתכן שהסוללה שכוילה מחדש לא תספק את משך ההפעלה שמד המתח צופה אם קיים עומס גבוה יותר מזה ששימש לכיול הסוללה.

הדיוק של הסוללה החכמה מאפשר לבצע כיול מדויק כאשר הסוללה נפרקת עד לרמה של כ-‏5% מהקיבולת הנותרת שלה. כתוצאה מכך, באפשרותך להגדיר את התראת הסוללה ל-‏5% מהקיבולת הנותרת כדי שהסוללה החכמה תכייל את הקיבולת במהלך שימוש רגיל.

יש לפרוק את הסוללה בקביעות עד שתישאר קיבולת של 5%.[/b] הצורך בביצוע הליך זה משתנה בהתאם לשימוש האישי. ככלל, יש לכייל סוללת ליתיום-יון לפחות פעם בשלושה חודשים. יש לכייל בערך פעם בחודש סוללה שנפרקת לחלוטין לעתים רחוקות בלבד. הפעל את Battery Check (בדיקת הסוללה של HP‏) כדי לקבוע באופן מיידי אם עליך לכייל את הסוללה.

לקבלת הוראות לכיול סוללה חכמה, עיין בסעיף כיול הסוללה.

מיטוב הקיבולת ותוחלת החיים של הסוללה

המצבים הבאים משפיעים באופן שלילי על משך ההפעלה ותוחלת החיים:

תאי סוללת ליתיום-יון סובלים מאובדן קיבולת הדרגתי ובלתי הפיך עם כל ביצוע של מחזור טעינה-פריקה. התיישנות כזו מתרחשת במהירות רבה יותר עם עליית הטמפרטורות ועומסי הפריקה.

קצב הפריקה העצמית של סוללת ליתיום-יון גבוה יותר אם הסוללה מושארת במחשב נייד לא מופעל.

במהלך תקופות ממושכות של אחסון או חוסר שימוש, טעינת הסוללה תרד אל מתחת לרמת המתח הנמוך המומלצת.

השארת הסוללה במצב מרוקן לפרקי זמן ארוכים תאיץ את ירידת ה-FCC. השארת הסוללה ברמת טעינה גבוהה בסביבה עם טמפרטורה גבוהה לפרקי זמן ממושכים (לדוגמה, הפעלת מחשב נייד בתחנת עגינה בעומס כבד), תאיץ גם היא את אובדן הקיבולת.

הפעלת יישומים המשתמשים במתח גבוה באמצעות מתח הסוללה מאיצה את אובדן הקיבולת. לדוגמה, הפעלת משחקי תלת-ממד תוריד את ה-FCC במהירות גבוהה יותר מאשר שימוש ביישומי עיבוד תמלילים.

נהלים מומלצים לטיפול בסוללות

המלצות לשימוש בסוללות ואחסונן מפורטות במדריכים למשתמש עבור כל דגם. נהלי טיפול נוספים עבור סוללות מפורטים להלן:

אחסן סוללות ליתיום-יון בטמפרטורות של ‎‎10°C-25°C, עם טעינה של 40%-60%.

אל תשאיר סוללות חשופות לטמפרטורות גבוהות לפרקי זמן ממושכים. חשיפה ממושכת לחום (לדוגמה, בתוך מכונית חמה) תאיץ את הבלאי של תאי הליתיום-יון.

הסר את הסוללה אם המחשב הנייד יאוחסן (כבוי ולא מחובר למתח AC) לתקופה בת למעלה משבועיים.

הסר את הסוללה מהמחשב הנייד אם המחשב הנייד יחובר למתח AC באופן רציף (באמצעות מתאם לשקע בקיר או תחנת עגינה) לתקופה בת למעלה משבועיים.

השתמש בסוללה מהסוג בעל ערך הקיבולת (Ah) הגבוה ביותר אם יופעלו במחשב הנייד יישומים המשתמשים במתח גבוה באמצעות מתח סוללה.

מפעם לפעם, כייל את הסוללה בהתאם לדגם שבשימוש. בשימוש רגיל, יש לכייל סוללות לפחות פעם אחת בכל שלושה חודשים; עם זאת, יש לכייל בערך פעם בחודש סוללה שלא נפרקת במלואה בתדירות גבוהה.

מדי פעם, הפעל את Battery Check (בדיקת הסוללה של HP). לקבלת מידע נוסף אודות כלי זה, עיין בסעיף בדיקת מצב הסוללה באמצעות Battery Check (בדיקת הסוללה של HP).

אשמח לכל פיסת מידע שתעזור לי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יש לי 110l כבר שנתיים וחצי ותמיד כשיש שקע, הוא מחובר..

פעם בחודש / חודשיים אני מבצע כיול בטריה ע"י הביוס (כן כן.. דל חשבו עלי...) ומעבר לזה תמיד בשקע כשיש שקע.

חייב לציין שהבטריה אחרי שנתיים וחצי מחזיקה כחצי שעת עבודה ב-XP ועד כשעתיים(!!!) ב-...

כך שאני מאמין שהתחזוקה שלי נכונה והולמת...

המלצתי.. כל עוד יש, אז שקע..

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

המלצתי.. כל עוד יש, אז שקע..

האמת, גם אני הייתי בטוח ככה, עד שקראתי פה את האשכול ההוא על הבטריה. היה שם מישהו שאמר שכדאי לעשות פריקה וטעינה מלאה כל חודש לפחות.

ות'אמת - גם במסמכים שציטטתי לעיל (אלה של HP) כתוב ש"יש לפרוק את הסוללה בקביעות עד שתישאר קיבולת של 5%" (בשביל זה בעצם הדגשתי את המשפט הזה). אם אתה משתמש כל הזמן בשקע - יוצא שאתה כמעט אף-פעם לא פורק את הסוללה במלואה, אלא תמיד עושה פריקה וטעינה חלקיות בלבד.

מישהו יודע אם זה בריא/לא-בריא לסוללה?

ובשבילכם, כל השאר - קבלו:

כיול הסוללה

אם הסוללה מבצעת טעינה ופריקה חלקית בלבד לעתים קרובות, היא מאבדת את היכולת למדוד את רמת הטעינה שלה בפועל. כתוצאה מכך, מד הסוללה במגש המערכת של עשוי לדווח על מצב טעינה שגוי. כיול מאפשר לסוללה "ללמוד מחדש" את הקיבולת השמישה שלה בפועל.

בהתאם לשימוש, יש לכייל הסוללה אחת לחודש עד שלושה חודשים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כפי שצויין במעלה הדף, יש דרכים לשמור על בטריה במהלך הזמן...

כיול בטריה מומלץ לעשייה פעם בחודש / חודשיים, ומהותו היא פריקת הסוללה עד לרמה מאד נמוכה של טעינה ואז מילוי חוזר שלה לטעינה מקסימלית...

שוב.. גם שלי מחזיק כ-חצי שעה ב-Windows XP, אבל על מחזיק בסביבות השעתיים... כולל Wifi וסאונד ועוצמת מסך סבירה (לא מינימלית..)

בהצלחה...

רק עכשיו ראיתי את תגובתך גם.. Well Done! :)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כיול הסוללה זה רק בשביל חיווי כמה שיותר מדוייק של מערכת ההפעלה לגבי הערכת משך פעולת הסוללה.

יש צורך לבצע זאת מדי פעם היות ואורך חיי הסוללה משתנה ככל שהיא מזדקנת.

אך אין הכיול משפיע כלל על אורך החיים שלה.

בכדי לשמור על הסוללה כלל הברזל הוא : שמור עליה בטמפרטורה הכי נמוכה שאפשר.

ולכן מומלץ ,כל עוד אתה מחובר (או יכול להתחבר) לשקע, להוציא את הסוללה (היא מתחממת בגלל פיזור החום במחשב) ולשמור עליה במקום קריר.

הסיבה לכל זה - החום מאיץ את פעולת החומר הפעיל (וגורם לפריקה עצמית) וכך הסוללה מזדקנת מהר יותר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...