רמקולים - מה השתנה מעבר לצורה? משנות ה-60 המרובעות, עד הרהיטים של היום, מסע אישי - אודיו וקולנוע ביתי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

רמקולים - מה השתנה מעבר לצורה? משנות ה-60 המרובעות, עד הרהיטים של היום, מסע אישי


anatoli

Recommended Posts

אהלן אנשים,

לדיון הזה אין הרבה פואנטה, יותר משהו כללי שאולי יהיה מעניין לדבר עליו (תלוי כמובן אם יש פה עוד אנשים שיצא להם להתעסק עם כמות גדולה יחסית של רמקולים).

אני זוכר כשנכנסתי לצד "האודיופילי" של העניין לפני משהו כמו 4 שנים. הציוד שנתקלתי בו בתחילה היה מאוד אקזוטי. בצורת כדורים, מגברי מנורות, אלקטרוסטטים, מייצבי מתח, כבלים של אלפי דולרים, ועוד הרבה. כל אלה היו רכיבים בשלוש-ארבע מערכות הראשונות שנתקלתי בהן דרך אנשים שהכרתי עם הכניסה לתחום.

בזמנו, בתור תלמיד (לקרת תיכון) התקציב שלי לא היה גדול במיוחד, וחיפשתי להיכנס לתחום עם מערכת טובה, אבל במחיר נמוך. אז את המגבר הראשון קניתי ממישהו שהכרתי, מגבר מנורות, שנבנה בארץ על ידי מישהו שהוציא מידו לא מעט מגברים לאורך השנים. הספק צנוע, מארז בסיסי, סאונד חלומי. אז המשכתי לכיוון חיפוש הרמקולים. אותם החברים הפנו אותי לשוק המשומשים. לשוק המשומשים מאוד למעשה. תחפש ציוד בין 20 שנים ומעלה אמרו לי. את סדרה L של . את ה-104 של KEF, ועוד מספר דגמים מפורסמים לא פחות. בתור אחד שלא התנסה בציוד הזה הרבה, (למעשה, רק פעמים ספורות, אצל סבא שלי שגם הוא אודיופיל לא קטן, אשר החליף ציוד הרבה פעמים, ובפעמים הספורות שיצא לי לבקר אותו (הוא אינו גר בישראל) שמעתי מהשנים ההן. אחד מהזוגות (המרשימים יותר יש לציין) היה אפילו זוג שהוא בנה במו ידיו), ברור מדוע הייתי מעט סקפטי בנושא. חבריי החדשים שמו לב לעובדה, וזימנו אותי להדגמה קצרה.

ההדגמה כללה שני זוגות של רמקולים דיי ישנים. הראשון, של חברת WESTRA, מהימים שעוד לא הייתה מדבקה סתמית. רמקולים רחב, גבוה, ולא עמוק. טוויטר ומיד-באס (5") אקטיביים, בתיבה אטומה עם וופר של 12" אשר מילא בקלות חדר גדול מאוד. כל זה עם מגבר ווינטאג' ותיק של Marantz (אשר לפני כשנתיים החזיר נשמתו לבורא). המערכת הזו הייתה כל כך כיפית, כל כך מלאת חיים ואנרגיה, האזנה למוזיקה הייתה קלה, ומהנה במיוחד. הזוג השני, זוג בגודל דומה של חברת KEF. הזוג עבר החלפת טוויטרים אצל רפי-האוזמן, ומלבד זאת היה מקורי לגמרי. הוא היה משודך למגבר Kalypso שפורפרתי, שילוב שהניב מלא מפורט, נקי, ואמיתי בצורה קיצונית. בתור נער בן 15-16, חדש לגמרי בתחום, אשר המערכת האיכותית ביותר ששמע עד אז הייתה מערכת סטריאו שהכילה מגבר טרנזיזטורי כלשהו עם Mordaunt-Short 904 בתור רמקולים, השילובים האילו היו מבחינתי מעשה האל. חלומי, מדהים שמילא אותי אושר שכמותו לא חוויתי מעולם.

(בתמונה: MLP200 של מורל, הרמקולים האמיתיים הראשונים שלי).

לאחר החוויה הזו, הייתי סגור על הכיוון. לחפש רמקולים, ישנים, יותר ממני, זו הדרך. פצחתי במסע. ביקור אצל ניסן בגבעתיים (פיוז סטריאו), שמעתי כמה דברים מעניינים, אבל רק זוג אחד באמת קרץ לי. L110 של חברת , משופצים לגמרי, במצב טוב (גם אם במחיר קצת גבוה מדיי). ניתן היה לשמוע איך בקלות הם מנצחים את החברים החדשים והיפים יותר שישבו שם בלי בעיות. רמקולים מכל החברות ומכל המדינות, עם תג מחיר של פי 4 יותר לא הצליחו להישמע טוב כל כך, מלאים כל כך, אנרגטיים כל כך. אבל לא קונים את הזוג הראשון שנתקלתי בו, נכון?! כמובן שלא. המשכתי בחיפושים, ושמעתי לא מעט רמקולים, של לא מעט חברות. את ה-Concerto של KEF, את ה-L100 של , לא מעט זוגות חדשים יותר. ואז קיבלתי טלפון מאותו החבר שהכיר לי את התחום "הבאתי משהו, בו תשמע מחר דבר ראשון על הבוקר". כמובן שדבר ראשון על הבוקר, עם חיוך על הפנים, והתרגשות שרק בתור ילד אפשר לחוות, ציפייה שלא נותנת נחת, תפסתי כמה דיסקים שישבו על השולחן, ויצאתי אל החבר. כשהגעתי, ראיתי שחורים, לא גדולים מדיי (חצי מטר בערך בגובהם) אשר עומדים על זוג ה-WESTRA אשר משמש כמעמד. הרמקולים, שחורים, מרובעים, עם סרט שהדגיש "British Technology", וסמל שקרא Morel. שמעתי אותם קצת, נשמעו מעניינים, אך קצת משעמים. "קח אותם הביתה, תן להם לנגן, נדבר אחרי זה" אמר לי החבר. שאני אתווכח?! נותנים תיקח, מרביצים תברח. הפעם נתנו, ולא מכות :)

(בתמונה: Castle Severn MKII, אחד הזוגות שהיו לי מאוחר יותר).

הגעתי הביתה, חיברתי, חיכיתי, ובאמת עם הזמן השתפרו החברים הקטנים (שפתאום לא נראו קטנים כל כך). החברים הקטנים האילו, MLP200 של מורל, אשר יוצרו בישראל ב-79, במפעל אשר היום עונה לשם של חברה אחרת בכלל, היו במצב מצוין. כמובן שלאחר כשבועיים שהיו אצלי, החלטתי שאני שומר אותם, שילמתי סכום סימלי, וקיבלתי רמקולים פשוט פנטסטיים שלימדו את הרמקולים ששמעתי בחנות בתקציב גבוה פי כמה, מאיפה משתין הדג (במקרה שלנו, מאיפה מוציא הרמקול את האויר). עם הזמן, נפרדתי מהרמקולים האמיתיים הראשונים שלי, התמסחרתי, עברתי לרמקולים מודרניים יותר, עם צליל שונה, אודיופילי יותר, עם פרופיל צר יותר, עם אלמנטים מחומרים מרוכבים שמשמשים בתעשיית החלל, עם ספייקים מתכווננים, עם זוויות מיוחדות בתיבות שדאגו לבלום רזוננסים. עם כל מעבר, הרגשתי איך אני עולה ברמה, הרגשתי איך אני נותן לעצמי את "הזריקה" שאני צריך, איך אני מספק את ה-upgraditis, לפחות עד לפעם הבאה.

(בתמונה: Omega-Audio Encore 705, הרמקולים היחידים שקניתי כחדשים)

מאז, הספקתי לשדרג הרבה. את הרמקולים לא פחות מ-5 פעמים (להזכירכם 4 שנים לכל היותר), את המגבר החלפתי לא פעם, את המקור, הרחבתי אופקיי לאוזניות ולעולמם, וגם שם שידרגתי לא מעט. התקדמתי, כמו כולם. אבל עמוק בפנים, עדיין יש בי את הזיכרונות מהאושר שקיבלתי מהמערכת הראשונה שלי. אושר, אשר גם היום, כשאני שומע מערכת באמת מיוחדת, אני מקבל טעימה ממנו.

למרות ההתקדמות של החומרים בשימוש, למרות ההתקדמות בתכנון הרמקולים, יש משהו ברמקולים ההם, הרמקולים שהאודיופילים הותיקים יותר זוכרים מילדותם, משהו שאני במקום כלשהו, שותף לו. המראה שלהם וולגרי, הגודל שלהם מפלצתי, אבל הסאונד שלהם מחזיר אותנו למקום אחר. הוא משהו שלא נתקלתי בו באף רמקולים מודרניים, זה כיפי, קליל, סאונד כנה ואמיתי, שבאמת מזכיר לנו מה אנחנו כל כך אוהבים בתחום הזה.

(בתמונה: Omega-Audio Perfect 709, אחד הזוגות שברשותי כעת)

אני מקווה שנהנתם לקרוא, ואם יש לכם חוויות דומות, אתם בהחלט מוזמנים לשתף.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לאומגה שיש לי (יש לי כמה זוגות למעשה :) ה-603 שיש לו זוג של 8" בכל רמקול, וה-709 שמעבר למה שרואים בתמונה יש להם עוד וופר 9" של מורל בצד) לא חסר באס. הם יורדים נמוך מאוד. למעשה, ה-709 יורדים יותר נמוך מכל רמקול אחר ששמעתי כמעט. (לדוגמא, ה-L110 שאתה מכיר ויודע לעשות באס מצוין, לא מצליח להתחירות עם ה-709 בכלל). ואת המגבר מנורות לא החלפתי במרנטז (ולצורך העניין, בתמונה זה הדנון). יש לי עוד מגבר ישן לסטריאו של רוטל, אבל זה הכל זמני. הסיבה היחידה שאתה לא רואה מגבר מנורות שיושב על הסטריאו היא שפשוט אין לי צורך כרגע. בתור סטודנט שנמצא בבית יומיים בשבוע, וגם אז שומע לא הרבה, אין לי טעם כרגע להשקיע כמה אלפים במגבר נוסף.

Anatoli.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...