T-amp - באיחור אופנתי, גם אני הייתי צריך לבדוק אותו מתישהו :) - אודיו וקולנוע ביתי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

T-amp - באיחור אופנתי, גם אני הייתי צריך לבדוק אותו מתישהו :)


anatoli

Recommended Posts

אהלן שוב אנשים,

במפגש האחרון ביום שבת לקחתי את ה-T-Amp של רפי אליי בשביל לשחק איתו קצת. אחרי שקראתי עליו בהמון מקומות המון שבחים, ואחרי ההייפ הלא נורמאלי שהיה סביבו כשהוא יצא, ואחרי ששמעתי אותו במספר הזדמנויות הגיע הזמן שאני אבדוק אותו קצת יותר לעומק.

אני מניח שהרוב פה יודעים על מה מדובר, אבל לאלה שלא שמעו על המכשיר. מדובר במגבר דיגיטלי Class T. מה שאומר שהוא מקבל אות אנאלוגי, ממיר אותו לדיגיטלי ועובד איתו. בעבר בדקתי את ה-iDome שכללו מגבר דיגיטלי Class D שעובד בצורה דומה אך מקבל בכניסה אות דיגיטלי. הסבר קצר על שיטת ההגברה יש בעמוד הביקורת:

המאפיין השני אשר גורם לסט זה לבלוט מהשאר הוא טכנולוגיית ההגברה שלו. מערכות רמקולים אחרות למחשב עושות שימוש בהגברת טרנזיסטורים אשר נמצאת בשימוש כבר כמה עשורים מאז המצאתה. ה-iDome עושים את הצעד הראשון קדימה אל עבר העתיד וכוללים בתוכם הגברה שהיא כולה דיגיטלית מסוג Class D. בקצרה, טכנולוגיית הגברה זו, בניגוד לאלו שהיו קיימות עד כה, שונה בכך שהאות שעובר בה הינו דיגיטלי לחלוטין. בניגוד למגברים אחרים בהם הזרימה של האות הינה קבועה, מגברים אלו מיתוג מהיר במיוחד (נתק וקצר - כיבוי והדלקה) בקצב ובעוצמה הדרושים בכדי להפיק את אות השמע. להגברה מסוג זה כמה יתרונות, כאשר הבולט שבהם הוא נצילותם הגבוהה (85% ואף יותר), אשר מאפשרים לצמצם את כל מעגל ההגברה לשבב אחד בודד ומאפשרים שימוש בספקים חלשים יותר. אלו בתורם תורמים לתפוקת חום נמוכה יותר ועלויות ייצור נמוכות אשר מעלות בצורה משמעותית את התמורה לכסף.

המגבר הספציפי הזה הוא קטן במיוחד, חלש מאוד (13W לצד במקרה הכי טוב אם זכור לי נכון), וכמובן מאוד נציל. ככזה, הוא יכול לפעול גם על 8 AA. כתבו עליו המון מאז שהוא יצא. כתבו שהוא מבייש מגברים אחרים, יקרים עשרות מונים, ועוד המון שבחים. אני במספר פעמים ששמעתי אותו לא שמעתי שום דבר מיוחד, לא לטובה ולא לרעה. עם זאת, מעולם לא באמת בדקתי אותו לעומק במערכת שאני מכיר טוב.

כרגע אני מריץ אותו על 8 AA של בערך 2400mAh. בעיקרון כל עוד הסוללות טעונות כראוי הן יהיו מקור מתח טוב יותר מאשר שנאי AC-DC כיוון שהם עם זרם ישר יותר. המערכת אליה המכשיר מחובר:

SqueezeBox3 בתור טרנספורטר דיגיטלי

Zhaolu 2.5A w/ L4562 OPA ממיר D-to-A

Omega-Audio OLP603 רצפתיים אשר למרות המראה המאיים (2 וופרים של 8" ו-2 טוויטרים) למעשה דיי קלים לדחיפה. הנתונים על הנייר הם 92db עם 8ohm. לא בדקתי את זה יותר מדיי לעומק, אבל אני כן יודע שהרמקולים דיי קלים לדחיפה. יותר קלים מכל הרמקולים שהיו אצלי בשנתיים האחרונות (וזה לא מעט :)).

אז הדבר הראשון שבדקתי עם הרמקולים האלה הוא האם למגבר יש מספיק כח. כאמור, מדובר ברמקולים יחסית לא קשים לדחיפה. עוצמה מספקת לא חסר. למעשה, בהקלטות חלשות במיוחד הגעתי עם חוגת הווליום לחצי. בהקלטה ממוצעת על בערך רבע. עם זאת, כמו שמי שיש לו קצת ניסיון עם ציוד כבר יודע, להגיע לעוצמה גבוהה זה לא חוכמה. השאלה היא איך הוא מצליח לשלוט ברמקול. ובכן, לא רע בכלל. יש באס דיי נמוך עם שליטה טובה יחסית ללא הרגשה שהמגבר נותן לוופר "להתנדנד" יותר מהנדרש. גם הפאנץ' דיי טוב, כך שזוהי בהחלט נקודה לטובה.

הפירוט לא רע בכלל, למעשה למחירו שלו הוא אפילו טוב מאוד :) הדבר שהכי הפתיע אותי במגבר הזה הוא הבמה שלו. הבמה פשוטה הרבה יותר רחבה ממה שציפיתי ממכשיר כזה שיהיה מסוגל להוציא. אז אם כך, קיבלנו מגבר קטן, זול, קריר וקל. הוא מצליח להסתדר עם הרמקולים בלי בעיות מורגשות, הוא מפורט, הוא מאוזן, ויש לו במה טובה. נראה שיש פה מוצר פשוט מושלם, לא?!

ובכן,

לא.

לא הכל ורוד עם המגבר הזה. הדבר הראשון שמפריע לי בסאונד של המכשיר הזה הוא שלמרות שהוא מסתדר עם הרמקול לא רע בכלל, אני יודע למה הרמקול הזה מסוגל. הוא מסוגל להוציא באס עם פאנץ' פשוט הרבה יותר טוב. כנראה שפה אין מה לעשות ומגבלות ההספק של המכשיר הזה הן הגורם שמונע ממנו לתת לרמקול לעשות מה שהוא יכול לעשות.

הדבר הבא שהפריע לי מגיע דווקא מתדרים גבוהים יותר. איזור המיד הגבוה ומעלה. לאילו מכם אשר עקבו אחר הביקורת של ה-iDome בזמנו. הגדרתי אותם כמפורטים יותר, אבל חדים יותר מאשר ה-T20 שסקרתי לפניהם. גם ה-T-Amp סובל מהבעיה הזו. הצליל שלו חד שזהו יתרון, אך זה בא על חשבון דברים אחרים. הצליל שלו לא "חלק" כמו של מגברים טרנזזיטוריים, ובעיקר מגברי שפורפרות שנשמעים הרבה יותר "עגולים". זה משהו שלא היה שמיע בצורה קיצונית, אך כן הפריע לי במידה מסוימת. אך כיוון שהרמקול הספציפי שאליו חובר המגבר הוא רמקול עם סלחני מאוד (מי ששמע את ה-Dome Tweeter של אומגה אודיו ושל מורל אני מניח שכבר מכיר את התכונות שלהם) אני קצת חושש מהתופעה הזו שאני אפילו מעז להגדיר כ"עיקצוץ" בסאונד עם פחות סלחניים.

אז אם כך, אחרי הבדיקה הזו של יומיים עם המערכת הזו. מה דעתי על המגבר הזה?

ובכן, יש לו יתרונות. הגודל, המשקל, המחיר, הניידות שלו, וגם הסאונד שלו דיי טובה. בטח שביחס למחיר הזה. עם זאת, האם כל מי שיש לו תקציב נמוך כדאי שירכוש את המגבר הזה? לא. מעבר לתופעת ה"עיקצוצים" שלו, מעבר לעובדה שמדובר בחיבור mini-PL 3.5mm לכניסה ובטרמינלים קטנים ומעצבנים ליציאות לרמקולים, יש דבר אחד שמפריע לי במכשיר הזה. לרכוש סוללות עם מטען/שנאי חזק מספיק להריץ אותו כראוי (המינימום עם רמקולים ממוצעים כדאי שיהיה 1.5A ב-12V, אחרת הוא יתקשה להזיז את הרמקול) יעלה עוד 100 שקלים, ובמקרה של 8סוללות עם מטען, כנראה שקצת יותר (אלא אם כן אתם מוכנים לחכות 8 שעות לכל טעינה של 4 סוללות). מדובר כבר על 350-400 שקלים הוצאה. ברמות המחיר האילו כבר אפשר להתחיל לדבר על מגברי Vintage משנות ה-80. לי אישית יש שני מגברים כאלה אשר עלו לי 400-550 שקל (תלוי מי מהם). כן, הם גדולים יותר. כן, הם כבדים יותר ופחות . וכן, הם ישנים. עם זאת, מבחינת הסאונד שלהם הם לא פחות טובים, אם כבר אז ההיפך הוא הנכון. המגברים האילו גם כוללים ספק כח פנימי שמתאים להם ואין צורך לחפש את השנאי שיהיה מספיק יציב/חזק בשביל המגבר. זאת ועוד, הם כוללים תכונות רבות יותר (כמו ריבוי כניסות, רדיו, כניסה לפטיפון, יציאות קדם-מגבר, אפשר לחיבור זוג A וזוג B של רמקולים) ולא פחות חשוב, הם חזקים יותר משמעותית (גם אם על הנייר רק פי 2 :)).

בימים הקרובים אני אחבר את המגבר הקטן הזה אל זוג אחר שיושב אצלי כרגע בחדר השני (למשך שבוע-שבועיים הקרובים בלבד) שהם טובים יותר (בכל אספקט), ולמרות שהם לא קשים כל כך לדחיפה, סביר להניח שהם כן ידרשו מהמגברון הקטן הזה קצת יותר.

Anatoli.

[attachment deleted by admin]

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ובכן, כמה שעות אחרי החיבור לרמקולים האחרים הנה הרשמים שלי.

המערכת בבדיקה זהה לזו שבה השתמשתי לפני כן, כאשר רק הרמקולים התחלפו. הרמקולים הפעם הם Omega-Audio Perfect 709. אני ארחיב קצת על הרמקול בכדי שהביקורת על המגבר תהייה יותר רלוונטית. מדובר ברמקול אשר למרות הנתונים של 92db ו-8ohm (זהים לשל ה-603) הוא קשה יותר לדחיפה, ועם כל מגבר שחיברתי אליו עד עכשיו דרש כמה וואטים יותר מאשר ה-603. מבחינת אופי צליל, מדובר ברמקול מאוד איכותי. פירוט מצוין, במה מאוד גדולה, באס שלא יבייש את רוב הסאב-וופרים, מיד מאוד דומיננטי (לא בהכרח בגלל עוצמה, הוא פשוט לא משאיר אף אחד אדיש). וכפי שכתבתי בעבר, הוא פשוט עושה הכל נכון. החיסרון היחיד שלו הוא שהוא דורש מקום בשביל להיפתח, גם מבחינת הבמה וגם בגלל התדרים הנמוכים שהוא מפיק.

ועכשיו קצת יותר על הצליל השילוב עם ה-T-Amp. ראשית, כן, צריך קצת יותר כח. מצאתי את עצמי מגביר כמעט פי 2. בהקלטות לא חזקות במיוחד/כאלה שחייבים לתת קצת כח כדי להינות (ע"ע Romeo and Julia של טצ'ייקובסקי) כאשר עברתי במעט את חצי סיבוב החוגה המגבר נחנק ופשוט הכל התחיל להתבלגן (ודאגתי לשים לו סוללות חזקות מספיק, טעונות לגמרי כמה דקות לפני כן. גם עם שנאי המצב לא היה טוב יותר). מבחינת הבאס, עדיין יש לי בעיה כלשהי. לא היה חסר לי שום דבר מבחינת כמות (אפילו לא היה מזיק להוריד דציבל או שניים בהקלטות מסוימות), אבל כן הייתה חסרה לי שליטה טובה יותר באלמנט של הבאס שבקטעים עם באס מתמשך עבד קצת יותר מהנדרש. כנראה שה-T-Amp פשוט לא מספיק חזק לרמקול הזה.

כפי שכתבתי בפוסט המקורי, התדרים הגבוהים יחסית הדאיגו אותי עם החדות שלהם. הרמקול הזה, ה-709 אומנם עושה שימוש ב-ODT33 שהוא עם צליל יחסית "עגול". אך הוא מפורט בצורה קיצונית, ולכן הוא לא מסתיר את העקצוץ של המגבר. זה כן מפריע לי. בעיקר בווקאלים נשיים.

אחרי ששמעתי אותו לעומק עם שני הזוגות האלה, אני כן חושב שלמגבר הזה יש את המקום שלו. למי שלא רוצה להתעסק עם לחפש מגבר Vintage שיהיה זול ויתאים לאופי שלו, זו בהחלט אפשרות. אך כדאי לקחת בחשבון את ההוצאה הנוספת על מקור מתח טוב, ולוודא לפני הרכישה שהרמקולים שישודכו יהיו קלים מספיק לדחיפה.

לצעי המצלמה כרגע לא לידי, לכן אני מצרף תמונה קצת ותיקה של הרמקול (יש לו וופר נוסף של 9" בצד הפנימי שלא רואים בתמונה)

Anatoli.

[attachment deleted by admin]

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...