הממשלה שוקלת לעבור לתוכנות קוד פתוח - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

הממשלה שוקלת לעבור לתוכנות קוד פתוח


Component

Recommended Posts

"ועדת האינטרנט של הכנסת בראשות ח"כ מיכאל איתן ערכה אתמול דיון מיוחד בשאלת השימוש בתוכנות קוד פתוח במשרדי הממשלה. בפני הוועדה הוצגו עדויות שהראו כי ניתן להשתמש במוצרי קוד פתוח, ואולם יו"ר הוועדה הביע ספק ביכולתה וברצונה של הממשלה לתמוך בתוכנות אלה.

ועדת האינטרנט היא ועדת משנה של ועדת המדע של הכנסת. איתן הזמין אתמול לדיון נציגי חברות המפתחות ומשווקות תוכנות קוד פתוח, שטענו כי ישראל יכולה להצטרף למדינות אחרות דוגמת סין, דרום קוריאה, גרמניה וצרפת המעדיפות מוצרי קוד פתוח. לטענתם, בחודשים האחרונים נפתרו רוב בעיות התאימות והגיור לעברית של מערכת ההפעלה החופשית לינוקס (Linux), שלגביה נטען בעבר כי היא מסובכת לשימוש. מנגד טען מנכ"ל מחב"א (מרכז החישובים הבין-אוניברסיטאיים), אבי כהן, כי מניסיונן של האוניברסיטאות עולה שקיימת בעיה בעברית של לינוקס. "הקשיים בולטים במיוחד במסמכים שבהם משולבים טקסט עברי ואנגלי", אמר.

תוכנות קוד פתוח, ובראשן מערכת ההפעלה החופשית לינוקס, מבוססות על קוד תוכנה שאותו יכול לקבל כל מי שמעוניין להשתמש בתוכנה בתוכנה או להכניס בה שינויים. את הקוד ניתן להוריד בחינם מהאינטרנט ולהוסיף לו תכונות חדשות.

תנועת הקוד הפותח צוברת באחרונה תאוצה. ממשלות רבות בעולם תומכות בה, וגם גופי ענק דוגמת יבמ או משרד האנרגיה בארה"ב מתקינים את מערכת ההפעלה לינוקס במחשבים חזקים, בזכות יציבותה ומחירה האפסי. הנפגעת העיקרית מכך היא חברת מיקרוסופט, שמערכת ההפעלה שלה, חלונות, וחבילת התוכנות המשרדיות אופיס שולטות בשוק המחשבים בעולם.

באחרונה גדל גם מספר הגופים התומכים בשימוש בקוד פתוח, בעקבות שינוי שיטת התמחור של מוצרי מיקרוסופט, אשר לטענת רבים מייקרת את השימוש במוצריה. מנהל השיווק של חברת סאן מיקרוסיסטמס בישראל, מוטי סדובסקי, אמר בדיון כי הגרסה העברית של חבילת התוכנות המשרדיות של סאן, StarOffice, שפותחה בתקני קוד פתוח, תהיה מוכנה במארס-אפריל 2003 ומחירה יהיה עשרות דולרים.

עו"ד נמרוד קוסלובסקי, לשעבר עוזרו של שופט בית המשפט העליון מישאל חשין, אמר שעל ישראל להשתחרר מהמחויבות שלה לסטנדרטים של מיקרוסופט, ולתת עדיפות לפיתוח והטמעה של תוכנות קוד פתוח.

סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, איציק כהן, השיב בשם המדינה ואמר כי כבר כיום תומכת המדינה במוצרי קוד פתוח וכי אינה מחויבת למיקרוסופט. כך למשל, אמר, כ-40% מהשרתים בפרויקט מרכב"ה (מחשוב רוחבי של משרדי הממשלה) יהיו שרתי אפאצ'י שיפעלו על מערכת ההפעלה לינוקס, ותשעה משרדי ממשלה עובדים עם סביבת לוטוס נוטס ולא עם סביבת אקסצ'יינג' של מיקרוסופט.

כהן הוסיף כי ב-2001 הוציאה הממשלה כמיליון דולר על רכישת מערכות ההפעלה של מיקרוסופט וכ-4 מיליון דולר נוספים הוצאו על רכישת מסדי נתונים, שרתי דואר אלקטרוני וחבילות אופיס של מיקרוסופט. זאת, בנוסף לרכישת תוכנות מיקרוסופט על ידי הצבא ב-4 מיליון דולר נוספים. "תקציב המחשוב השנתי של ממשלת ישראל מסתכם בכ-300 מיליון דולר, ומכאן שהממשלה מוציאה כ-1.5% מהתקציב על רכישת תוכנות מיקרוסופט", אמר.

כהן טען שהבעיה המרכזית באימוץ תוכנות קוד פתוח היא בעיית ההתאמה לעברית. "רוב תוכנות הקוד הפתוח מפותחות בשפה האנגלית וקשה לגייר אותן", אמר. לעומת זאת, ישראל יכולה לקבל את קוד המקור של מערכת ההפעלה חלונות לצורך ביצוע התאמות, במסגרת תוכנית Shared Source (קוד משותף) של מיקרוסופט. לדבריו, בימים אלה נבדקת האפשרות להשתמש במשרדי הממשלה בדפדפן נטסקייפ במקום בדפדפן אקספלורר של מיקרוסופט, והמדינה בוחנת גם אפשרות לסבסד את תרגום חבילת התוכנות המשרדיות Open Office, המופצת חינם, ולהתאימה לעברית.

ח"כ איתן מנע מנציגי מיקרוסופט שהגיעו לדיון להציג את עמדתם ואמר שיוכלו לעשות זאת בדיון הבא, שמועדו עדיין לא נקבע. עם זאת, בסיכום הדיון העריך כי אין לממשלה די משאבים להיכנס לפרויקטים הקשורים בקוד פתוח."

נלקח מוואלה,

http://news.ep.walla.co.il/ts.cgi?tsscript=item&path=4&id=253731

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יבוא יום וכל המחשבים יעברו לקוד פתוח . הלוואוי ולינוקס יעבוד כמו שעובד Windows2000 עדיין צריכים את הליטוש , והמעבר החלק של מערכת הפעלה זו (כל סוגי הלינוקס) . בסין משקיעים הון בהטמעת מערכת הפעלה של בכל משרדי הממשלה .וזה דיי ידוע , כמות האנשים שם , וכל השוק האסייתי מוכן להשקיע בעבור בעלות חינם , מה שגם יציבה ומודולורית .

אכן אני מחכה ליום שבו אעבוד על הלינוקס בתור פלטפורמה ראשית .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הבעיה היא שלממשלה בסדר גודל של הממשלה שלנו, אין שום סיבה לעבור לקוד פתוח . רק ההסבה לקוד פתוח תעלה מיליונים. וזה בלי לאמן מחדש את העובדים שילמדו לעבוד עם המערכות החדשות. ולארגן מחלקות תמיכה שיאלצו להיות מחלקות של הממשלה ולא של חברה חיצונית.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...