ייצור PCB ביתי ? - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

ייצור PCB ביתי ?


Mike-

Recommended Posts

אהלן,

הייתי רוצה לנסות לייצר PCB חד שכבתי ביתי.

מישהו התנסה בייצור PCB ביתי ?

לפי מה שאני רואה הדרך הפשוטה ביותר היא להדפיס בעזרת מדפסת לייזר את הPCB על דף מיוחד. לאחר מכן לגהץ אותו ע"ג לוח הנחושת, להסיר את הדף. ולהשרות בחומצה או חומר ממיס.

כאן נשאלת השאלה, האם זאת באמת הדרך הכי פשוטה ?

איזה סוג נייר צריך ?

מאיפה משיגים לוחות נחושות ?

ובאיזה חומר ממיס הכי כדאי להשתמש ?

לפי המדריך הזה ניראה שאפשר להשתמש בעיתונים/פרסומות בתור הנייר אך הבנתי שתמיסת "Ferric chloride" לא הכי ידידותית לסביבה ובעצם לא חוקי לשפוך אותה לביוב.

יש אלטרנטיבה ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לוחות PCB ו"חומוס" אתה יכול לקנות בחנויות שמוכרות רכיבי אלקטרוניקה - איפה אתה גר ?

בכל אופן מה שעושים זה מדפיסים על שקף , מצמידים את הצד שעליו הדפסת ללוח, שמים לאיזה יום יומיים בשמש טובה או אם יש לך מנורת אולטרה אז זה גם עובד ,

לאחר מכן שההדפסה"נצרבה " על גבי הלוח נחושת אתה מוציא את זה , שם בתמיסת חומוס , ומנער את זה כל הזמן עד שהנחושת המיותרת יורדת- לאחר מכן פשוט עם דרמל עושים חורים קטנים לרכיבים וזהו יש לך לוח מודפס בייתי .

לא ממש מסובך

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לפי מיטב ידעתי יש רק חנות אחת באשדוד שמוכרת רכיבי אלק' והיא על הפנים.

את הרכיבים אני מזמין בדרך כלל מאריהב או שאני הולך לת"א לשד' הר ציון, אני מניח שיש שם ?

את הFerric chloride מוכרים בצורת גרגירים, צריך להמיס אותם במים ? בחומר אחר ? באיזה יחס ?

באמת לא חשבתי על השמש בתור מקור לאור UV מישהו באמת ניסה לצרוב את ההדפסה כך ? בשיטה זאת צריך נייר שקפים רגיל ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

את הנוזל אתה שומר - לא נראה לי שזה ממש בעייתי לזרוק לפח או משהו - אולי יש מקומות מיוחדים שאפשר למחזר את זה שם , אני יודע שבחיפה בטלמיר יש את כל הציוד הזה - אני מאמין שגם בהר ציון בת"א וגם באריהב תוכל למצוא את זה .

מערבבים את זה עם מים חמים היחס אמור להיות רשום על השקית או שתשאל את המוכר בחנות הוא בטוח ידע יותר טוב ממני .

בהצלחה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 3 חודשים מאוחר יותר...

שלום,

אומנם עבר הרבה זמן מאז שנפתח דיון זה אך יש לי מה לתרום בידע וניסיון בנושא זה ואני בטוח שהוא עדיין רלוונטי.

אז ככה - דבר ראשון ישנם שתי שיטות חובבים נפוצות 1. שיטת החשיפה לאור אולטרה סגול - שיטה קצת מורכבת שדורשת הכנה מרובה של ציוד יעודי וחומרים כימיים. יתרונה הוא בדיוק המוליכים והפדים - קישור http://www.hydepark.co.il/topic.asp?cat_id=18&topic_id=1746976&forum_id=4252

שיטה שנייה - מאוד נפוצה בתחום החובבים היא השיטה בשימוש של מדפסת ( הרשת מלאה בצילומים והסברים) אך היא פחות מדויקת ודורשת ליפעמים במעגלים קצת מורכבים שניים שלושה ניסיונות של העברת הטונר במדויק ולפעמיים " עריכה של ההדפס " על לוח הנחושת - מניסיוני:

שלב 1 - הדפסת המעגל בעזרת מדפסת (תמונת ראי) על הנייר - אני משתמש בנירות מגזינים ישנים (נייר מבריק ) ופליירים של הום סנטר בטאון חיל האויר וכ"ד. רצוי לבחור בהגדרות המדפסת שההדפסה תהיה מודגשת .

שלב שני - לנקות היטב את לוח הנחושת בעזרת אציטון (יש לחתוך אותו לגודל הרצוי תחילה) - אם הלוח מלוכלך מאוד אפשר לשפשף אותו בעזרת סקוץ או ברזלית עדינה!- אבל בסוף לנקות היטב עם אציטון וצמר גפן.

שלב 3- לגזור את אזור המעגל המודפס (כגודל הלוח נחושת ) ולהדביק אותם בשתיים שלוש נקודות בהיקיף עם איזולירבנד .- לקחת נייר אפיה לקפל אותו לישניים ולהכניס את לוח הנחושת באמצע - אני משתמש בשלב זה במכונת לימינציה אבל אפשר גם במגהץ לחמם את ההדפס ללוח הנחושת בצורה שווה ככל האפשר (עם מגהץ דורש יותר עבודה ,ניסיון והרבה תהייה - אבל במעגלים פשוטים עובד די נחמד ויש להניח את לוח הנחושת על מצע עץ או עיתונים לבידוד אבל בזהירות) צריך לחמם היטב -דורש קצת ניסיונות להגיע לטמפ הרצויה ולמספר הפעמים שצריך להעביר את הלוח במכונה.

שלב 4- לאחר העברת ההדפס ללוח הנחושת יש להסיר את הנייר- ע"י טבילה של הלוח בקערת מים הנייר מתרכך וניתן להסירו בשיפשוף קל באצבע או במברשת - אם הטונר יורד בשלב סימן שהטמפרטורה של המגהץ נמוכה מידי או הלחץ על הנייר כנגד הלוח היה חלש מידי , אם ההדפסה מרוחה מידי סימן שהלחץ על הנייר היה גבוה מידי או הטמפרטורה של המגהץ.

שלב 5 - לאחר שהנייר ירד מלוח הנחושת יש לודא בעזרת זכוכית מגדלת שקוי המוליכים והפדים מודגשים ונקיים מקצרים ולתקן אותם בעזרת טוש ארטליין דק להדגשה ו מברג מחודד להסרה של קצרים.

שלב 6 - עיכול הנחושת יעשה לרוב ע"י מה שמכונה גרגירי חומוס - מהילה שלהם במים חמימים (35 - 40 מעלות) ביחס של 1:3 (יותר מים כמובן) וטבילה תוך כדי ניענוע הלוח בתמיסה - שים לב התמיסה מלכלכת מאוד ומעכלת מתכת - עבוד במקום מאוורר ועל משטח מתאים - ככל שהטמפרטורה גבוה או הריכוז גבוה העיכול הוא מהיר " ואגרסיבי " יותר. את התמיסה לרוב אני שומר לשימושים חוזרים . כדי להיפטר ממנה יש למהול אותה היטב ולשפוך בביוב אך לא בכיור \שירותים - מלכלך ועלול לפגע בצנרת המתכת.

לאחר עיכול הנחושת המיותרת מהלוח יש לשטוף אותו במים , להסיר את הטונר בעזרת אציטון או צמר פלדה עדין, ולקדוח חורים לרכיבים.

שיטה נוספת לעיכול נחושת עם חומרים יותר זמינים ופחות מזיקים לסביבה - חומצת מלח בריכוז גבוה של 30 אחוז בערך (ניתן לקנות בחנויות של בריכות שחיה - מוסיפים בזהירות !!! מי חמצן (לקנות בבית מרקחת) ביחס של 1:1 - חשוב מקום מאורר ,כפפות , ומישקפי מגן לעניים.

למרות שאתה מערבב חומר בסיסי עם חומצה לי לא היתה ריאקציה מוגזמת אך בכול זאת הוסף את החומרים בחלקים קטנים - ניתן למהול במים את התמיסה ואין צורך לחמם אותה (טמפרטורת החדר ).

- כמו בעבודה עם הפריק כלוריד (גרגרי החומוס ) יש לשטוף היטב את לוח הנחושת לאחר העיכול . את התמיסה המשומשת ניתן לשפוך באסלה.

נראה קצת מסובך אך זה פשט מאוד - לי לוקח כשעה מהדפסת המעגל ועד ליצירת הלוח המודפס .

בהצלחה

naor

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני השתמשתי לאחרונה ב-iteadstudio. אני הזמנתי 10 לוחות (זו הכמות המינימלית) בגודל של 5cmX10cm בערך, בעלות של 30$ כולל משלוח לארץ. הלוחות כרגע מחכים בסניף הדואר ולכן אני עוד לא יכול להעיד על האיכות שלהם - אך להבנתי הם בודקים רק 5 לוחות מה-10 וסך הכל התגובות עליהם ברשת דיי חיוביות. הם לא מייצרים את הלוחות בעצמם אלא משמשים כמתווכים. ברגע שהלוחות יהיו אצלי ואני אשתמש בהם אני אוכל להעיד יותר בנוגע לאיכותי שלהם, אך זו בהחלט נראית כמו אופציה טובה למי שלא רוצה לייצר את הלוחות בעצמו.

אגב, יש חברה נוספת (שכרגע ברח לי השם שלה) שמתחרה ב-itead והמחירים שלהם דומים מאוד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זה בדיוק האתר ששכחתי איך קוראים לו :)

המחירים שלהם זהים למחירים של itead כך שזה עניין של העדפה אני מניח.

הסיבה שאני מעדכן היא שסוף סוף קיבלתי את הלוחות שלי מ-itead. מצורפות התמונות של אחד הלוחות. אני חייב לציין שאני דיי מרוצה, הלוחות נראים באיכות טובה, אין קצרים במקומות שלא אמורים להיות, והם אפילו שלחו 12 לוחות במקום 10.

הלוח הזה הוא לא ממש מבחן לאיכות היצור של החברות שהם עובדים איתן פשוט כיוון שהוא עם מוליכים עבים יחסית (ספק כח שאמור להיות מסוגל להעביר 2-3 אמפר לכל הפחות באופן רציף, לכן המוליכים חייבים להיות עבים). עם זאת, להבנתי כבר קרו להם פשלות בלוחות כאלה פשוטים וגם היו לוחות עם מוליכים של 8mil שהם ייצרו בלי שום בעיות. בסך הכל במחיר הזה שווה לנסות ;)

[attachment deleted by admin]

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הבנתי שאם אתה מקבל אקסטרה לוחות אז יש מצב שהם מצאו כמה תקולים.

תבדוק אותם טוב לפני השימוש.

השאלה היא מה יש לחובב לעשות עם 10 לוחות של מעגל אחד שהוא בנה ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

א. ממה שהבנתי הם תמיד מייצרים אקסטרא לוחות בכדי שאם יימצאו לוחות דפוקים יהיו להם ספיירים. אני בדקתי את הלוחות בזריזות והם נראים טובים ולא מצאתי שום קצרים במקומות שלא אמורים להיות. אפילו השתמשתי באחד מה-7 שלא סומנו ככאלה שנבדקו והוא פועל מעולה (כאמור המעגל בנוי ומתפקד היטב).

ב. שאלה טובה, אני יודע שלי יהיה מה לעשות עם 10 (או לצורך העניין 12) מייצבי מתח. בכל פרוייקט שאני בונה אני מוסיף ספק כח, אז למה לא להשתמש בספק שתכננתי, במיוחד כשהוא ספק טוב ולכן יכול להועיל מאוד בפרוייקטים שלי שקשורים לאודיו. מעבר לזה שבמחיר של 30$ כולל משלוח אני ממש לא חושב שיש על מה להתלונן. אם הייתי מזמין 2-3 לוחות (שלזה בטוח יש לי שימוש) לא הייתי משלם הרבה פחות (אני גם לא מכיר הרבה מקומות שמוכנים לייצר לוחות בכזו כמות קטנה במחיר הגיוני).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 8 חודשים מאוחר יותר...

ניסיתי לעשות לוח מודפס שהוא צורב לAVR יצא סביר אבל בסוף לא איכלסתי אותו ברכיבים וקניתי צורב מוכן.

זה היה בערך בתקופת פתיחת התראד הזה.

עכשיו החלטתי לנסות שוב לעשות לוח, בהזדמנות קניתי גם מדפסת .

עיצבתי לוח בדיקה עם כמה רכיבי SMD אקראים כדי לראות אם אוכל לרדת עד לרזולוציה הזאת והנה התוצאה בקובץ המצורף.

כמעט מושלם !

ניתן להבין בגשרים בין הרגליים של הTQFP48 ואולי גשרון קטן ברגל אחת של הTQFP32, בSSOP ו SOIC אין בעיה.

את הגשרים האלה לא בעיה לסדר, פשוט לעבור עם כלי חד בין הפינים, עדיף לפני ההשריה בחומר.

עכשיו נישאר לפענח איך להכין לוח דו צדדי ואיך להלחים TQFP על הלוח.

למישהו יש טיפים להכנת לוח דו צצדי ? מה לגבי Silk Screen בייתי ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...