ההיסטוריה של אילון מאסק: Tesla הופכת ליצרנית הרכב בעלת השווי הגדול בעולם כולו

זה משהו שנצפה באופק כבר זמן-מה – שווי המניה של יצרנית הרכבים החשמליים הצעירה לא מפסיק לעלות, וכעת היא עוקפת רשמית את טויוטה בדרך לצמרת הדירוג

גם הכרזה של אילון מאסק, המנכ"ל בכבודו ובעצמו, על כך ששווי המניות הוא גבוה מדי לא עזרה – חברת טסלה (Tesla Inc) ממשיכה לדהור קדימה ושוברת את כל החוקים והמוסכמות בכל הנוגע לקשר בין שווי השוק המנייתי לביצועים הכלכליים המעשיים.

בעבר נשמעו טענות על כך שמחיר של 1,000 דולר לכל מנייה של יצרנית הרכבים החשמליים הטרנדית יהווה את תקרת הזכוכית שלה בעתיד הנראה לעין, אך בפועל גם קריסת ערך שהגיעה במסגרת משבר הקורונה העולמי לא הצליחה למנוע את השיאים שמגיעים כעת: מניית טסלה עלתה לשווי של 1,135 דולר, יותר מפי 3 מערכה בנקודת השפל במהלך חודש מרץ 2020 – ומעניקה לחברה שווי שוק של כמעט 208 מיליארד דולר שהופך אותה לראשונה לחברת הרכב בעלת השווי המנייתי הגדול ביותר לא רק בצפון אמריקה אלא בעולם כולו.

טסלה לא מדגדגת את הנתונים הכלכליים האדירים שצברה טויוטה ב-87 שנות קיומה – אך בעיני המשקיעים היא עדיין החברה בעלת הפוטנציאל הגדול והמבטיח ביותר בתעשיית הרכב

שווי השוק של טסלה עקף את שווי השוק של טויוטה, לה שווי שוק נוכחי של 22.11 טריליון יין שהם כ-205 מיליארד דולר "בלבד" – וזה מדהים בעיקר משום שהענקית היפנית מייצר 10 מיליון כלי רכב מדי שנה בעוד שטסלה ציינה רק השנה את הייצור החגיגי של הרכב המיליון שלה, 17 שנים לאחר שנוסדה. אם זה לא מספיק, כדאי לציין גם את העובדה בשנת 2019 הכניסה קבוצת טויוטה סכום שווה ערך ל-275 מיליארד דולר וסיפקה רווח נקי של כמעט 20 מיליארד דולר, בזמן שטסלה סיפקה הכנסות כוללות של 24.5 מיליארד דולר עם הפסד של 862 מיליון דולר בשורה התחתונה.

טסלה עקפה גם את שווי השוק של ענקית הדלק האמריקאית ExxonMobil, שהייתה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם כולו במספר הזדמנויות בעשורים הקודמים – וזה משהו שמעיד בעיני רבים על הטרנספורמציה העולמית מתאגידי ענק מיושנים לחברות צעירות וחדשניות

טסלה צפויה לספק דיווח פיננסי עבור הרבעון השני של שנת 2020 בימים הקרובים, וניתן להעריך כי תוצאות שמנצחות את הערכות האנליסטים יזניקו את שווי המניה כלפי מעלה פעם נוספת, בדרך להתבססות חזקה ומשמעותית במקום הראשון במונחי שווי שוק. במקביל, התחושה הרווחת היא שגם אם הנתונים הכלכליים הקרובים לא יעמדו בציפיות – היצרנית הצעירה תצליח איכשהו להמשיך ולקרוץ למשקיעים השונים ללא פגיעה משמעותית בטווח הארוך.

העתיד של טסלה נשמע מבטיח ביותר – היא לא מצליחה לעמוד בביקוש לדגמיה כבר עתה, וזה עוד לפני שראינו את כניסתן של ה-Semi וה-Cybertruck לייצור באופן רשמי

האם זה בלון שסופו להתפוצץ בבת אחת, או שטסלה היא באמת עתיד עולם הרכב ונמצאת בדרך הבטוחה להפוך למובילה טכנולוגית בזמן שאחרות דועכות? אין ספק שאנחנו נמשיך לעקוב בעניין אחר ההתפתחויות המרכזיות בעולם המרתק הזה.