עדכון, 29/09/2006: חברת Dell הודיעה כי לאחר שקיבלה מידע נוסף במהלך 45 הימים שעברו מאז הודעתה, היא מגדילה את מספר הסוללות מ-4.1 מיליון ל-4.2 מיליון.
חברת Dell (דל) פרסמה שלשום (ג') הודעה לפיה היא קוראת להחזרת כ-4.2 מיליון סוללות פגומות, מחשש להתחממות יתר אשר יכולה להסתיים בהתלקחות. הסוללות, מיוצרות על ידי Sony (סוני), משמשות במחשבים הניידים של החברה, ונמכרו ברחבי העולם בין ה-1 באפריל 2004 ועד ה-18 ביולי 2006. כ-1.5 מיליון מן הסוללות נמכרו ברחבי העולם. ההודעה באה לאחר שהחברה קיבלה 6 דיווחים על התחממות יתר של סוללות, אשר גרמו לנזק ברכוש. לא דווח על פציעות, על פי הרשות האמריקאית לבטיחות מוצרי צריכה.
אין זו הפעם הראשונה בה Dell מדווחת על תקלה בסוללות ומודיעה על החלפת הסוללות הפגומות. למעשה, בשנה שעברה, הודיעה החברה על החלפת 35,000 סוללות פגומות. זה גם לא היה המקרה היחיד, HP הודיעה על החלפת סוללות ניידים פגומות פעמיים, פעם אחת באוקטובר ופעם שנייה השנה, באפריל. קודם לכן ב-2005, היו אלו Fujitsu-Siemens (פוג'יטסו-סימנס) ו-Apple (אפל) אשר הודיעו החלפת סוללות פגומות.
כפי הנראה, ההודעה של Dell מסמנת את הודעת איחזור הסוללות הגדולה ביותר שהתרחשה אי פעם בתעשיית האלקטרוניקה. רק כדי להדגיש את היקף ההודעה, במהלך 2005 המספר הכולל של הסוללות הפגומות, עליהן הודיעו החברות, נאמד ביותר מחצי מיליון ואילו המספר עליו הודיעה Dell גדול פי 8 מכך(!!).
הסוללות הפגומות מופיעות בכל ארבע סדרות הניידים המובילות של החברה. על מנת לבדוק אם ייתכן כי מחשבכם מושפע מהודעה זו, בדקו תחילה האם הדגם של הנייד שברשותכם מופיע בטבלה הבאה, אותה הפיצה Dell:
אם מצאתם כי הדגם שברשותכם מופיע בטבלה הנ"ל, בצעו כיבוי מסודר של הנייד, ניתוק ממקור חשמל חיצוני וניתוק הסוללה בהתאם להוראות המפורטות במדריך למשתמש אשר סופק לכם עם הנייד. כעת, הכנסו לאתר האיסוף אותו הקימה Dell ומלאו אחר ההוראות. תוכלו גם לנסות ולזהות אם הסוללה באמצעות עמוד זה. אולם, מומלץ כי תהיו בקשר עם הסניף הישראלי של Dell בארץ בכל הנוגע לנושא החלפת הסוללות בארץ ולפרטים אחרים בנושא.
על פי Dell, משך זמן ההמתנה מרגע השלמת הפרטים ושליחת ההזמנה ועד קבלת הסוללה עומד על עד 20 ימי עבודה. אולם, עבור סוללות בעלות מספרים M3006 ו-H3191 זמן ההמתנה ארוך יותר ועומד על עד 75 ימי עבודה. סוללות אלו משמשות בדגם ה-Inspiron 9100 ובמשפחת ה-XPS.
רענן ביבר, מנכ"ל Dell ישראל, ציין כי מתוך 4.1 מיליון הסוללות הבעייתיות, כמיליון נמכרו באירופה – האזור אליו שייכת ישראל. "ברגעים אלה ממש מבצעים אנשי Dell באירופה עבודת מטה יסודית, שבסופה – בתוך יום-יומיים – נקבל מספרים סידוריים ואת כל הפרטים הדרושים על מנת לדעת בדיוק מי קנה מחשבים עם הסוללות האלו וכמה. בכל מקרה, מדובר באלפי מחשבים ואנחנו ב-Dell ישראל מתחייבים להחליף ללא תשלום כל סוללה. אנחנו נפנה לכל הרוכשים, נסביר להם את הבעיה וננחה אותם לאילו מהמשווקים המורשים שלנו עליהם לגשת כדי לקבל סוללה חדשה".
ביבר הוסיף, כי בתקופה האמורה נמכרו כ-13.5 מיליון מחשבים ניידים מתוצרת Dell, מתוכם כ-30% כללו את הסוללה המדוברת, אך עד היום דווח רק על שישה מקרים ברחבי העולם בהם התלקחה הסוללה. "בואו נכניס את הדברים לפרופורציה: אני לא מקל ראש ולא מזלזל, אבל זה לא שמחשבי Dell מתלקחים על בסיס יומיומי. מעבר לזה, Sony אישרה אתמול שהסוללות הנ"ל סופקו גם לחברות נוספות חוץ מ-Dell, כך שהפרשה הזו לא הסתיימה ולא נוגעת אך ורק ל-Dell".
Sony איננה מספקת סוללות ל-Dell באופן בלעדי וגם Lenovo, HP (לנובו) ו-Apple וחברות אחרות עושות שימוש בסוללות שלה. מ-Sony נמסר כי הם מאמינים שהבעיה שנתגלתה היום ייחודית לסוללות של Dell, אולם עוד צוין כי הודעות נוספות על החלפת סוללות הן החלטה שתלויה אך ורק באותן חברות. גם HP ו-Lenovo ציינו כי הבעיה ייחודית ל-Dell ומ-Apple נמסר כי הם בודקים את העניין.
מן הרשות האמריקאית לבטיחות מוצרי צריכה נמסר כי הם אינם מתכוונים לחכות לחברות הנ"ל והחלו בבדיקה מקיפה של כל הסוללות של Sony אשר משמשות ניידים שנמכרו בארה"ב, בין אם בניידים של HP ו-Lenovo, או כל חברה אחרת. אין ספק שאכן נשמע עוד בענין הסוללות הפגומות של Sony ואם יהיו הודעות נוספות על החלפות, שוק זה עומד בפני זעזוע גדול רציני.