שאלות ותשובות
שאלות ותשובות
לאחר שסיימו אנשי ATI לדבר, התפנינו להציג לפניהם מספר שאלות.
מדוע בחרתם להגיע לישראל דווקא עכשיו?
כריס הוק: "כשאנחנו נכנסים לשוק חדש, אנחנו מתצפתים עליו במשך כמה חודשים, ואז מחליטים מה לעשות ומודיעים לעיתונות. אנחנו בונים יסודות עכשיו בכל אירופה ובכל מיני מקומות בעולם כמו רוסיה, טורקיה, הודו וכו\' – מגיעים למקום, לומדים ומכינים אסטרטגיה.
ישראל מהכיוון הזה דומה לאוסטריה – מבחינת מספר היחידות שהשוק צורך. אנחנו רואים שיש כאן הרבה התלהבות לשימוש בטכנולוגיה, והקהל כאן ברובו לא מורכב מטכנופובים."
האם ישראל לדעתכם היא שוק בוגר, או מתפתח?
סוון אייטן: "מבחינת ATI, זה עדיין שוק מתפתח. אנחנו עדיין לא מימשנו את הפוטנציאל שלנו כאן."
סוון אייטן: "מבחינת ATI, זה עדיין שוק מתפתח. אנחנו עדיין לא מימשנו את הפוטנציאל שלנו כאן."
חברות טכנולוגיה עולמיות רבות מחזיקות בישראל מרכזי מחקר ופיתוח – חברות כמו אינטל, מיקרוסופט, מוטורולה, סמסונג, סיסקו וכו\'. ל-ATI מרכזי פיתוח מחוץ לקנדה, האם אתם לא חושבים להקים מרכז שכזה גם בישראל?
ראובן סורייה: "כרגע, אין לנו תוכניות מידיות לפתיחת מרכז פיתוח בישראל. האסטרטגיה שלנו היא לרוב לקנות חברות מקומיות ולהכניס אותן אל תוך ATI, אבל עד עכשיו עוד לא מצאנו מה לקנות בארץ. אבל ממשיכים לחפש…"
ראובן סורייה: "כרגע, אין לנו תוכניות מידיות לפתיחת מרכז פיתוח בישראל. האסטרטגיה שלנו היא לרוב לקנות חברות מקומיות ולהכניס אותן אל תוך ATI, אבל עד עכשיו עוד לא מצאנו מה לקנות בארץ. אבל ממשיכים לחפש…"
האתר של ATI מתורגם לשפות רבות, האם נראה אתר של ATI גם בעברית?
כריס הוק: "יש לנו תמיכה בדרייברים ובאתר בכ-5 שפות. נדמה לי שאפילו קיימת תמיכה בעברית בדרייברים שלנו. אנחנו כל הזמן מרחיבים דברים, ואנחנו בהחלט נעים בכיוון הזה."
כריס הוק: "יש לנו תמיכה בדרייברים ובאתר בכ-5 שפות. נדמה לי שאפילו קיימת תמיכה בעברית בדרייברים שלנו. אנחנו כל הזמן מרחיבים דברים, ואנחנו בהחלט נעים בכיוון הזה."
יש X1800, ו-X800, ו-X1300 וכו\' וכו\', ולכל משפחה יש כרטיסי משנה: XT, LE, Pro, XL, GT, GTO וכו\'. הצרכן לא מבולבל בגלל כל מגוון הכרטיסים?
כריס הוק: "יש הרבה סוגים של צרכים, ואנחנו מנסים לענות על כולם. המטרה של שותפי המדיה שלנו, העיתונות, היא לנסות ולהסביר מה ההבדל בין הכרטיסים ולעדכן את הצרכנים, ולדעתי אתם עושים עבודה לא רעה בכלל."
סוון אייטן: "אנחנו מנסים להיכנס לכל תקציב, כך שכל אחד יוכל להתאים לעצמו את הכרטיס על פי התקציב שלו. חלק גדול מהמכירות של המוצרים האלו, מעל ל-75% באירופה המערבית, הוא דרך האינטרנט – ושם לרוב החנויות מצמידות למוצר הסברים, לינקים לביקורות ולהשוואות וכמובן, ביקורות של הגולשים שמספרים בדיוק מה זה כל מוצר."
כריס הוק: "יש הרבה סוגים של צרכים, ואנחנו מנסים לענות על כולם. המטרה של שותפי המדיה שלנו, העיתונות, היא לנסות ולהסביר מה ההבדל בין הכרטיסים ולעדכן את הצרכנים, ולדעתי אתם עושים עבודה לא רעה בכלל."
סוון אייטן: "אנחנו מנסים להיכנס לכל תקציב, כך שכל אחד יוכל להתאים לעצמו את הכרטיס על פי התקציב שלו. חלק גדול מהמכירות של המוצרים האלו, מעל ל-75% באירופה המערבית, הוא דרך האינטרנט – ושם לרוב החנויות מצמידות למוצר הסברים, לינקים לביקורות ולהשוואות וכמובן, ביקורות של הגולשים שמספרים בדיוק מה זה כל מוצר."
האם יש לכם דרך לפשט את זה?
כריס הוק: "אנחנו מנסים לשמור על טרמינולוגיה מוסכמת. כל הכרטיסים כוללים דירוג בסדר עולה, כך שברור שכרטיס ממשפחת ה-X1600 חזק יותר מכרטיס X1300."
כריס הוק: "אנחנו מנסים לשמור על טרמינולוגיה מוסכמת. כל הכרטיסים כוללים דירוג בסדר עולה, כך שברור שכרטיס ממשפחת ה-X1600 חזק יותר מכרטיס X1300."
מה אתם צופים בעתיד של תעשיית הגרפיקה?
כריס הוק: "עיבוד מקבילי יכנס אל תוך ה-GPU – אני מקווה שנתחיל לראות עוד יישומים, כמו עיבוד פיזיקלי וזיהוי קול, המנצלים את יכולות כרטיס המסך."
כריס הוק: "עיבוד מקבילי יכנס אל תוך ה-GPU – אני מקווה שנתחיל לראות עוד יישומים, כמו עיבוד פיזיקלי וזיהוי קול, המנצלים את יכולות כרטיס המסך."
האם יש לך יותר ממילים על תוכנות שירוצו על ה-GPU?
כריס הוק: "אנחנו עובדים עם אוניברסיטאות על מחקרים שלהם שרצים על כרטיסים שלנו, יש תוכנות של זיהוי קולי, תעשיית האנימציה עושה שימוש בכרטיסים וגם תעשיית הסרטים.
הפיתוח של תוכנות כאלו תלוי בעיקר בתוכניתנים. אין לנו SDK (ערכת מפתחים מ.ש.) רשמי לזה, אבל יש לנו צוות שעוזר לתכניתנים שמבקשים עזרה."
כריס הוק: "אנחנו עובדים עם אוניברסיטאות על מחקרים שלהם שרצים על כרטיסים שלנו, יש תוכנות של זיהוי קולי, תעשיית האנימציה עושה שימוש בכרטיסים וגם תעשיית הסרטים.
הפיתוח של תוכנות כאלו תלוי בעיקר בתוכניתנים. אין לנו SDK (ערכת מפתחים מ.ש.) רשמי לזה, אבל יש לנו צוות שעוזר לתכניתנים שמבקשים עזרה."
מה עם ארכיטקטורת ה-Unified-shader? האם נזכה לראות אותה מגיעה ל-PC?
סוון אייטן: "הרבה מדברים על DirectX 10 ועל שיתוף הפעולה שהיה לנו עם מיקרוסופט בפיתוח ה-Xbox360. אני לא יכול ולא רוצה להגיב, אבל אתם אנשים חכמים ויכולים לחבר את הדברים."
סוון אייטן: "הרבה מדברים על DirectX 10 ועל שיתוף הפעולה שהיה לנו עם מיקרוסופט בפיתוח ה-Xbox360. אני לא יכול ולא רוצה להגיב, אבל אתם אנשים חכמים ויכולים לחבר את הדברים."
בשנה האחרונה אנו רואים יותר ויותר את כניסת ה-DualCore אל שוק המעבדים (CPU), האם נזכה לראות דבר דומה בשוק ה-GPU?
כריס הוק: "נכון לעכשיו יש לך 16 ליבות בכל כרטיס Radeon X1800. יש לך 48 ליבות בכל שבב גרפי של ה-Xbox. יחידות העיבוד של השבבים הן לדעתנו ליבות עצמיות לחלוטין. מתחת למיקרוסקופ יש שם למעשה MultiCore. עידן ה-MultiCore הגיע אל שוק כרטיסי המסך הרבה לפני שהוא הגיע לשוק ה-CPU.
כמובן שיש לך את מערכי ה-CrossFire אם אתה רוצה לראות באמת שני מעבדים."
כריס הוק: "נכון לעכשיו יש לך 16 ליבות בכל כרטיס Radeon X1800. יש לך 48 ליבות בכל שבב גרפי של ה-Xbox. יחידות העיבוד של השבבים הן לדעתנו ליבות עצמיות לחלוטין. מתחת למיקרוסקופ יש שם למעשה MultiCore. עידן ה-MultiCore הגיע אל שוק כרטיסי המסך הרבה לפני שהוא הגיע לשוק ה-CPU.
כמובן שיש לך את מערכי ה-CrossFire אם אתה רוצה לראות באמת שני מעבדים."
למתחרה הגדולה שלכם, NVIDIA, יש טכנולוגיית ריבוי כרטיסי מסך בשוק כבר מעל לשנה (טכנולוגיית ה-SLI). מה קורה עם טכנולוגיית ה-CrossFire שלכם?
כריס הוק: "מה שעושה את טכנולוגיית ה-CrossFire אחרת, היא העובדה שאין צורך בדרייבר ייעודי אשר יאפשר לכל משחק לתמוך בטכנולוגיה, ולמעשה כל משחק הוא תומך CrossFire מהקופסא. הטכנולוגיה של המתחרה שלנו דורשת שסט הדרייברים של הלקוח יכלול תמיכת SLI במשחק בו הוא בוחר לשחק – ותמיכה כזאת לא קיימת לרוב המשחקים בשוק."
סוון אייטן: "בנוסף, כרטיסי ה-Radeon X1300 וה-Radeon X1600 לא יזדקקו לכרטיס Master על מנת לעבוד במערך CrossFire. כרטיס Master יידרש רק במערך של שני כרטיסי Radeon X1800, וזאת על מנת לספק אפשרויות נוספות כמו Super AA."
כריס הוק: "מה שעושה את טכנולוגיית ה-CrossFire אחרת, היא העובדה שאין צורך בדרייבר ייעודי אשר יאפשר לכל משחק לתמוך בטכנולוגיה, ולמעשה כל משחק הוא תומך CrossFire מהקופסא. הטכנולוגיה של המתחרה שלנו דורשת שסט הדרייברים של הלקוח יכלול תמיכת SLI במשחק בו הוא בוחר לשחק – ותמיכה כזאת לא קיימת לרוב המשחקים בשוק."
סוון אייטן: "בנוסף, כרטיסי ה-Radeon X1300 וה-Radeon X1600 לא יזדקקו לכרטיס Master על מנת לעבוד במערך CrossFire. כרטיס Master יידרש רק במערך של שני כרטיסי Radeon X1800, וזאת על מנת לספק אפשרויות נוספות כמו Super AA."
ועדיין, מאוד קשה למצוא בחנויות כיום כרטיסי Master.
כריס הוק: "רשמית, ההכרזה על ה-Radeon X1800XT CrossFire היא רק ב-12 לדצמבר (מסיבת העיתונאים נערכה ב-8.לדצמבר. מ.ש.)."
כריס הוק: "רשמית, ההכרזה על ה-Radeon X1800XT CrossFire היא רק ב-12 לדצמבר (מסיבת העיתונאים נערכה ב-8.לדצמבר. מ.ש.)."
ומה עם כרטיסי ה-Radeon X800 וה-Radeon X850? הם אמורים להיות בשוק כבר מספיק זמן ועדיין אין כרטיסים.
כריס הוק: "הכרטיסים האלו בהחלט נפלו בין הכיסאות. הזמן שלהם בשוק נפל בדיוק בין השקת ה-CrossFire לבין יציאת הסדרות החדשות, ולא היה להם מספיק זמן."
כריס הוק: "הכרטיסים האלו בהחלט נפלו בין הכיסאות. הזמן שלהם בשוק נפל בדיוק בין השקת ה-CrossFire לבין יציאת הסדרות החדשות, ולא היה להם מספיק זמן."
מה עם ערכת שבבים למעבדי אינטל אשר תומכת במערכי CrossFire?
כריס הוק: "ראשית, ערכת ה-975 החדשה של אינטל תומכת במערכים אלו. שנית, בקרוב תגיע לשוק גם הערכה שלנו אשר תאפשר CrossFire בשילוב עם מעבדים של אינטל."
כריס הוק: "ראשית, ערכת ה-975 החדשה של אינטל תומכת במערכים אלו. שנית, בקרוב תגיע לשוק גם הערכה שלנו אשר תאפשר CrossFire בשילוב עם מעבדים של אינטל."