חיבורים, שטח תצוגה, ורזולוציה
מה זה DVI, ומה ההבדל בינו לבין חיבור VGA רגיל ?
מתאם UXGA (כן, זה מה שמותקן אצלכם) לוקח את האות הדגיטלי שהתוכנה שולחת, ממיר אותו לאות אנלוגי שהמסך מכיר בעזרת DAC (Digital to Analog Convartor), ושולח אותו דרך כבל ה VGA.
חיבור ה VGA כולל, בין השאר, שלושה פינים לצבעים. אחד לאדום, אחד לירוק ואחד לכחול.
בחיבור רגיל של טלוויזיה, המכונה Composite, שלושת הצבעים מאוחדים לאחד (כפי שניתן להבין לפי השם..) ולכן גם האיכות יורדת בצורה דרמטית. זה גם מה שקורה כשמחברים את המחשב לטלוויזיה באמצעות חיבור זה.
חיבורי VGA רגילים לא תומכים במסכים דגיטלים (LCD, לדוגמה), ולכן פותח סטנדרט חדש, הנקרא DVI (Digital Video Interface).
מכיוון שחיבור VGA רגיל מחייב שימוש ב DAC כדי להפוך את האותות לאנלוגיים, נוצרת ירידה באיכות התמונה. השימוש בכבל DVI (שקיים, אגב, אפילו בחלק מכרטיסי ה GeForce 2 MX למיניהם) משאיר את הנתונים דגיטליים all the way עד המסך, ובכך משפר את איכות התמונה.
כמובן שכדי לנצל את סוג החיבור הזה, יש להשתמש במסך עם חיבור DVI וגם עם כרטיס מסך בעל יציאה כזאת..
הגודל קובע ?
גודל התצוגה במסכים נמדד עפ"י המרחק מפינה לפינה (באלכסון).
הסיבה לכך, באופן מפתיע ומשעשע היא פשוט בגלל שיצרני הטלוויזיות הראשונות רצו לגרום לגודל המסך שלהם להישמע מרשים יותר…
חוץ מגודל המסך, קיים גם גודל תצוגה אפקטיבי (Viewable size) שקטן מהגודל המפורסם בד"כ באינץ\' אחד, פחות או יותר. ההבדל נובע מהשוליים הלא מנוצלים שיש בקצוות המסך.
חשוב לציין שבמסכים גדולים (נניח, 21") רזולוציה נמוכה (שוב, נניח 640×480) תהיה בצורה משמעותית פחות חדה מאשר אותה רזולוציה במסך קטן יותר (15"). הסיבה לכך ברורה: אותו מספר פיקסלים (640 לרוחב ו-480 לגובה, במקרה הזה) צריכים להתפרס על שטח תצוגה גדול יותר, ולכן המרווחים ביניהם יהיו גדולים יותר, והחדות תרד.
Its all about the Resolution…
רזולוציה מתייחסת למספר הפיקסלים (הנקודה הקטנה ביותר במסך) שנמצאים על המסך, כך שרזולוציה של 800×600 אומרת שיש 800 פיקסלים לרוחב המסך, ו-600 לגובה.
גודל המסך, וגודל ה- Dot Pitch משפיעים ישירות על הרזולוציה המקסימלית שהמסך יוכל להציג.