סביר להניח שרובכם משתמשים במסך מחשב. אפילו ברגע זה…. (מה, לא?!)
קרה לכם פעם שרציתם לקנות מסך, אבל לא ממש הבנתם מה רוצים ממכם עם כל המושגים האלה ?
תמשיכו לקרוא, ותדעו הכל…
הבסיס:
רוב המסכים הנמכרים כיום מבוססים על שפופרת קתודית (CRT, Cathode Ray Tube) בעוד מחשבים ניידים משתמשים בעיקר בצג גביש נוזלי (LCD, Liquid Crystal Display) שהחל להיכנס גם לשוק המחשבים השולחניים.
כשאתם באים לקנות מחשב, יש מספר נתונים שתמיד יופיעו:
כך הכל התחיל….
הזקנים מאתנו (ואני ביניהם, משום מה..) וודאי זוכרים את אותם מסכים שחור-ירוק בשנות השבעים… (בשם האלוהים, אני לא נולדתי בשנים האלה!)
המהפכה החלה בשנת 1981, שנה שבה IBM הוציאה לשוק מסכי CGA (Color Graphics Adapter) שהיו מסוגלים להציג 4 צבעים (שחור, לבן, כחול וסגול) ולעבוד ברזולוציה של 320×200.
בשנת 1984, IBM הוציאה את מסך ה EGA (Enhanced Graphics Adapter), שהציג 16 צבעים ועבד ברזולוציה של 640×350 (רזולוציה משונה משהו, שחלק ממסכים ה"חדשים-ישנים" (סביר להניח שהכוונה היא למסך ה-14" שיש להם במחסן..) לא יכולים להציג. זאת הסיבה לכך שלא ניתן כמעט לשחק משחקים ישנים ב-16 צבעים, ואי-אפשר להיזכר בנוסטלגיה..).
לאחר עוד 3 שנים, בשנת 1987, הוציאה IBM את מסך ה VGA (Video Graphics Array) שהציג 256 צבעים ועבד ברזולוציה של 640×480.
בשנת 1990, יצא לאוויר העולם מסך ה XGA (Extended Graphics Array) שהציג 16.8 מיליון צבעים ברזולוציה של 800×600 ו-65,536 צבעים ב 1024×768.
רוב (אם לא כל) המסכים הנמכרים היום עובדים ב UXGA (Ultra Extended Graphics Array), שתומך ב 16.8 מיליון צבעים ברזולוציה של 1600×1200, בהתאם ליכולות של הכרטיס הגרפי במחשב. סביר להניח שזה מה שקיים לכם ברגע זה במחשב.