שאלה בקשר להכנת פאנל שליטה - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

שאלה בקשר להכנת פאנל שליטה


nehmia

Recommended Posts

כפי שכבר הסברתי יותר מפעם אחת (ובחיפוש פשוט היית מוצא...)

קודם כל - חישוב ההתנגדות - מזה תדע את הזרם במעגל ואת המתח המקסימלי שנופל על הנגד...

אם ברצונך לחבר נגד משתנה למאוורר ע"מ לשלוט בעוצמתו תוכל לחשב את ההתנגדות בפשטות כך :

ניקח לדוגמא את המאוורר 12V שדורש 0.14A (מאוורר ג'נרי סטנדרטי פחות או יותר) ונניח שאנחנו מעוניינים להוריד את המתח המגיע אליו ל7V.

משמע שעפ"י הנוסחא התנגדותו (R=V/I) היא 12/0.14=85.71אוהם ~ 86 אוהם. - למאוורר אין באמת התנגדות - אלא הוא רכיב לינארי, משמע שהזרם בו תלוי במתח. ז"א ש86אוהם היא מה שנקרא ההתנגדות התיאורטית שלו ב12V או התנגדות אפקטיבית (יש לה עוד שמות אבל אין ברצוני לבלבל אותך).

מכיוון שהזרם הוא 0.14A במתח של 12V משמע שכל וולט בודד שווה בערך 0.14/12 = 0.0116A שזה בערך 0.012A - למה זה מעניין אותנו? - מכיוון שכפי שאמרתי הרכיב לינארי - שוב זה אומר שיש יחס ישר בין הזרם/מתח/התנגדות - משמע שכאשר נוריד את המתח ל7V ההתנגדות האפקטיבית תיקטן מפני שהזרם יקטן (מפני שהמתח קטן - לינארי...) אותנו מעניין מה הזרם החדש?

מכיוון שכל וולט שווה בערך 0.012A - אז 7V מתח יגרום לעומס של 7*0.012 = 0.084A - זהו הזרם החדש במעגל ומכיוון שמדובר במעגל בטור (המאוורר מחובר מצד אחד למתח ומצד שני לנגד) הזרם בכל המעגל הוא אותו זרם בדיוק ולכן כעת מכיוון שאנו יודעים את הזרם במעגל ואת המתח הרצוי על הנגד (5V) אין שום בעיה לחשב את ערכו (שוב R=V/I) ששווה 5/0.084 = 59.5 ~ 60אוהם.

הנגד יאלץ לעמוד בהספק של 0.084*5=חצי וואט לפחות (הייתי ממליץ על 1וואט) ע"מ שלא יישרף...

***לא ממש נחוץ אבל ע"מ להדגים את העיקרון - ההתנגדות האפקטיבית של המאוורר במצב זה היא 7/0.084 = 83.3אוהם...

היה ניתן לבצע את החישובים הנ"ל גם בעזרת יחסים :

- אנחנו רוצים 7/12 מתוך הזרם הקודם -> 0.14*7/12 = 0.084...

כפי שאתה רואה השפעת הנגד תלויה ברכיבים האחרים שבמעגל או לחילופין בנתוני המעגל עצמו. המתח שיתפתח על הנגד תלוי בזרם במעגל (שהוא הדבר החשוב והעיקרי וזה שנחשב בד"כ) ובהתנגדות הרכיבים (שקובעת את הזרם אם הם ליניארים).

באופן כללי ניתן לאמר שע"מ לחשב את הערך המקסימלי של הנגד המשתנה, הנח שלמאוורר מגיעים 2V (תחום בו לא מוכר לי מאוורר 12V שעוד פועל) וחשב קודם כל את הזרם החדש... חלק ב-12 את הזרם אותו צורך המאוורר ואת מה שקיבלת תכפיל ב-2 ע"מ לדעת מהו הזרם ב-2V...

מה שקיבלת הוא הזרם הרצוי במעגל - עכשיו חלק 10 בתוצאה הזאת וקיבלת את ערך הנגד...

ע"מ לקבל את ההספק בו יצטרך הנגד לעמוד, הכפל את הזרם במעגל ב-10 וקיבלת את ההספק - חשוב שהנגד יעמוד לפחות הפי 1.5-2 מההספק הזה ע"מ להבטיח שלא יעלה באש מכיוון שהספק במקרה זה הוא אנרגיה המתבזבזת הנגד בתור חום

מדוע כופלים את הזרם ב-10 - מכיוון שהספק שווה לזרםXמתח - את הזרם תחשב וההנחה היא שבהגבלה נכונה לא יפול כל המתח (אחרת צריך לכפול ב-12) על הנגד, מכיוון ורוב המאווררים מפסיקים לעבוד כבר בטווח של 3-4 וולט, 2V זה מספיק נמוך...

בהצלחה - ואני הייתי הולך על מעגל שליטה (אחד שפירסמתי נמצא כמה ת'ראדים למטה...) ולא על נגד - אבל נשמח לראות של התוצאה הסופית.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

זה בעייתי לדבר על התנגדות של מאוורר, כי כמו שתום אמר, אין לו ממש התנגדות, אלא יותר כמו התנגדות אפקטיבית במתח מסוים.

סתכל על החישוב של תום... במתחים (וזרמים) שונים, ההתנגדות משתנה.

אז אפשר להגיד שההתנגדות משתנה -> לא רכיב ליניארי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הבעיה היא בהגדרות שלך. לא אני המצאתי אותן - רכיב לינארי - הוא רכיב בו מתקיים יחס ישר/הפוך וקבוע בין הזרם המתח וההתנגדות (עפ"י חוק אוהם) - מה שקורה במאוורר - בו המתח נמצאת ביחס ישר לזרם והפוך להתנגדות... מכיוון שניתן לצייר גרף המייצג את היחס הזה ע"י קו ישר (יחסית), הרכיב נקרא לינארי (מהמילה קווי). בניגוד לרכיבים בהם היחס הוא אקספוננציאלי או לוגריתמי - ואני מניח שאני לא צריך לתת דוגמאות לכאלה נכון ;)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני מכיר את ההגדרה ל"ליניארי", ואני יודע שזה בא מאופי הגרף.

אבל לפי החישוב שלך בציטוט - ההתנגדות משתנה.

ההתנגדות היא היחס בין הזרם למתח (שיפוע הגרף), ואם היא אינה קבועה - הגרף לא ליניארי, והרכיב אינו ליניארי...

במלים אחרות, אם כמה גורמים במשוואה תלויים אחד בשני, ואין גורם קבוע, היחס לא יכול להיות ליניארי...

מה שכן, אתה יכול להגיד שהחישובים שלך הם קירובים, וההתנגדות האפקטיבית קבועה (או קרובה לזה), ואז המאוורר הוא ליניארי (או יותר נכון, כמעט ליניארי).

מצד שני, אפשר להדגים את המצב בעזרת דיודה: אפשר להגיד שגם לדיודה יש התנגדות מסויימת בטווח מסוים, אבל היא תלויה במתח ובזרם ולכן לא מתייחסים לדיודה כליניארית.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ההתנגדות היא היחס בין הזרם למתח (שיפוע הגרף), ואם היא אינה קבועה - הגרף לא ליניארי, והרכיב אינו ליניארי...

מממ... טל, מה שאתה מתאר הוא רכיב ליניארי מסוג ספציפי מאוד, אני מודה שטעיתי מקודם כשהשתמשתי במושג קו ישר (מה שהתכוונתי זה כיוון רציף - ואני עדיין לא בטוח שאני מתנסח נכון - בקיצור, לא פרבולה לדגומה בה יש עליה וירידה או בקיצור - להגיב כשאני פחות עייף ויותר מרוכז) אבל כל עוד היחסים מתקיימים כפי שתיארתי בהודעה הקודמת (למה לחזור על הכל שוב? במיוחד כשאני כ"כ! עייף :-[ ) הרכיב נופל לתוך ההגדרה של לינארי לפחות למיטב ידיעתי. ונראה לי שגם אתה מסכים עם זה :

מה שכן, אתה יכול להגיד שהחישובים שלך הם קירובים, וההתנגדות האפקטיבית קבועה (או קרובה לזה), ואז המאוורר הוא ליניארי (או יותר נכון, כמעט ליניארי).

אז אפשר לסגור בזה?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

פשוט, לפי מה שאני יודע, גרף ליניארי מתקבל רק עם התנגדות קבועה (רק ניסיתי קצת להסביר למה...)

אבל...

אז אפשר לסגור בזה?

מתוך סימפתיה למצב שעות השינה שלך: פסיידר... :silly:

אבל אם תנוח עליך הרוח, תרגיש חופשי להסביר קצת את ההודעה האחרונה שלך... ;)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...