הרפורמה בבחינות הבגרות וועדת דברת - עמוד 2 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

הרפורמה בבחינות הבגרות וועדת דברת


DXT

Recommended Posts

איפה אתה לומד?

תראה, מתוך הנסיון שלי ( אני גם כן בי"ב), פשוט אי אפשר להעביר את האחריות הספציפית הזאת לתלמידים.

מה שאתה אומר, על זה שהאנשים שמעוניינים ללמוד יסחפו אחריהם את אלה שלא, לא בהכרח נכון. ובד"כ זה בדיוק להיפך.

חוצמזה, כדי להכנס לסכסוך עם מורה, ממש לא צריך להיות בכאסח איתו. יש יותר מדי תלמידים שמצפים ליותר מדי מהמורה, ובאמת חושבים שהם יכולים לצפות ליחס רציני ומכובד מהמורה, כשהם לא שמים עליה קצוץ. סתם מקרה שקופץ לי לראש, זה מישהו שלומד איתי אנגלית. עכשיו, לבנאדם יש ראש על הכתפיים, והוא יודע אנגלית ברמה גבוהה, ובגלל זה הוא מזלזל בזה לגמרי (לא מכין שיעורים, לא מגיע בכלל לכיתה וכו'), ונורא מתפלא כשהמורה כועסת עליו. עכשיו, הוא לא לגמרי טועה מבחינת נחיצות המקצוע, אבל למה הוא מאשים את המורה ביחס של עצמו? וזה לא דוגמה יחידה. הבעיה לא בהכרח במורים, ובמקרים רבים היא דווקא בתלמידים.

ושוב פעם, אתה מייחס בגרות רבה מדי לאוכלוסיית התלמידים. נכון שיש כאלו שאפשר לסמוך עליהם בחוות דעת על המורה (וגם אמרתי את זה קודם), אבל יש הרבה יותר מדי שפשוט אי אפשר. ואתה לא תמיד יכול לזהות את אותם תלמידים לפי הצלחה בלימודים.

אתה אומר שהתלמידים הם ה"לקוחות", ואם רובם אומרים משהו אז הם צודקים. טעות. יש לך מושג באיזו קלות אפשר לגרום לכיתה שלמה לעמוד נגד מורה מסויימת? מספיק שתלמיד או תלמידים בודדים יסתכסכו עם המורה, יסיצו את החברים הקרובים שלהם, ותוך שבוע כל הכיתה נגד המורה (בלי להבין בכלל שהם בעצם פוגעים בעצמם באיזשהו מקום).

בקשר לנסיון מורים - בהנחה שאין שחיקה*, אני מסכים שברוב רובם של המקרים, נסיון לא יכול להזיק. אבל בהרבה מקרים, אין לו השפעה יותר מדי גדולה. נניח שמתעלמים מהשנה-שנתיים-שלוש הראשונות, שבהן ברור שמורה צריך להסתגל למערכת, לתלמידים וכו', וברור שמורה עם אפילו שנת נסיון אחת יותר יהיה עדיף בד"כ. אבל אם תשווה מורה שמלמד 6-7 שנים למורה שמלמד 20 שנה, יכול להיות שהאחרון יהיה יותר טוב, אבל זה ממש לא הכרח.

*הנחה די טפשית, כי שחיקה תמיד קיימת באיזשהו מקום. זה פשוט שאלה של כמה המורה נותן לזה להשפיע עליו, האופי שלו וגם מצב בבית- מורה שאין לה ילדים, או שהילדים שלה בוגרים, יכולה "להרשות לעצמה" להשאר עוד שעות בבי"ס, לתת יותר תגבורים וכו' - בניגוד למורה שצריכה לחזור בצהרים ולהתחיל לטפל בילדים.

בקשר לתואר שני - אני מסכים איתך שמורה עם תואר שני יש ידע מעמיק יותר בחומר, ויכול להיות שהוא מסוגל להעביר אותו טוב יותר. אבל אין לזה שום השלכה על היכולת שלו לשפוט ולהעריך מורים אחרים.

ולסיום: אמרת שאני רק מעביר ביקורת ולא מציע פתרונות. WELL, קודם כל, זה לא התפקיד שלי להביא פתרונות...

אבל אם אני בכל זאת מנסה, הייתי הולך על מין סדרה של מדדים למורים, שתשלב מבחנים מקצועיים, מבחנים אישיותיים, ראיונות אישיים עם אנשי מקצוע שיוסמכו לכך, מעקב בכיתות (ולא בצורה המטומטמת שקיימת עכשיו - שפשוט מכניסים מפקח לכיתה, אלא אולי ביקורת 'פתע', או מעקב ללא ידיעתו של המורה. לא בהכרח נסתרת או משהו, אבל למצוא דרך לקבל רושם על תפקוד המורה בכיתה בלי לשאול אותו או את התלמידים ישירות. אחרי כל אלה, אפשר לשלב חוות דעת של שותפים לעבודה ואולי, *אולי* גם של תלמידים, כשאלה יקבלו חשיבות פחותה יחסית.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...