המלצה בבחירת קירור AIO למעבד 9900K ועוד שאלות נוספות לגבי קירורים - אוברקלוקינג וקירור - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

המלצה בבחירת קירור AIO למעבד 9900K ועוד שאלות נוספות לגבי קירורים


JentuS

Recommended Posts

שלום לכל חברי הפורום.

 

אז כמו שכתוב בכותרת, אני זקוק לעזרה בבחירת נוזלי במע' סגורה (AIO), עבור המעבד 9900K, ועוד כמה שאלות שנוגעות לקירור המערכת החדשה שאני מתכוון לבנות עבורי.

אני מבין שאני צריך לפרט יותר לגבי המע' שאני בונה, ועכשיו אני אפרט.., רק שאני לא יודע ממה להתחיל, אז טוב, לאט לאט אפרט הכל, מקווה שתבינו:

 

המערכת החדשה שאני בונה לעצמי יותר ממוקדת באסטטיות בנייה וחלקים כמובן, אך גם תיהיה אפקטיבית אם אפשר לקרוא לה כך, עבור השימושים והדרישות שלי.

אז עקב הדרישה לבניית מערכת יפה אסטטית ומאווררת היטב בו זמנית, הפרמטר הראשון לדעתי הוא המארז, שיראה את האסטטיות הזאת במקסימום שאפשר, אך גם לא ייפול מבחינת ביצועים, הכוונה אוורור טוב בתוך המארז.., וכיום דיי קשה למצוא מארז כזה שעונה על שתי הדרישות האלו, כי הן מתנגשות האחת בשנייה.

ואחרי חיפושים רבים בארץ ובחו''ל, מצאתי את המארז העונה בו זמנית (לדעתי) על שתי הדרישות האלו, אך הבעיה היא שאינו נמכר כלל בארץ, ואחרי מחשבות רבות החלטתי לקחת סיכון ולהזמין אותו מחו''ל, אני רק מקווה שיגיע אליי בשלום ובלי הוצאות כספיות נוספות כגון מכס, מיסים, מע''מים וכו' וכו'.

בגלל זה פרק אחד נפרד בשרשור שלי הוא לגבי המארז, כי שוב, לדעתי זה מרכיב מאוד חשוב עבורי לבניית מערכת שכזאת עם דרישות כאלו, הלאה אחרי זה נמשיך עם שאר הפרטים...

 

אז המארז המדובר הוא מארז - Lian Li -O11 Dynamic, קיים בחו''ל בשני צבעים, שחור או לבן, ואני בחרתי לעצמי בראשון, שחור. והנה שני סרטונים על המארז הזה בכדי שתבינו יותר טוב, אם מישהו לא מכיר או לא שמע על שכזה, ובכדי שאולי יהיה לכם יותר קל לעזור לי בבחירת נוזלי AIO למעבד 9900K שיורכב במארז הזה, ובנוסף לעזור בעוד כמה שאלות נוספות שיש לי לגבי קירורים:

https://www.youtube.com/watch?v=Zs51JtTxiY0&t=441s

 

https://www.youtube.com/watch?v=OH0fyooKmns

 

אז זה הוא המארז שבדרך אליי, וכמו שכתבתי קודם, אמשיך לפרט עוד פרטים על המערכת שאני בונה, כי יכול להיות שהם חשובים לשאלות שלי לגבי הקירור:

1. הכרטיס מסך שיורכב במערכת הוא Gigabyte Ti G1 Gaming עם הקירור יצרנית צד ג' או איך שזה לא נקרא, בכל מקרה לא ה-Blower Style, שפרט זה גם חשוב ממה שאני מבין מבחינת האוורור הכללי בתוך המארז, והכ. מסך יותקן בצורה הרגילה ולא בצורה האנכית, למרות שהמארז מאפשר זאת.

2. המעבד שיותקן, כמו שכתבתי כבר, 9900K, ויהיה לו OC.

3. אם זה חשוב, אז המארז ימוקם דיי גבוה על השולחן, ולא ברצפת החדר\שולחן העבודה.

4. בגלל האסטטיות של המע' וכל התאורות RGB למיניהן, אני כמובן מעדיף שבלוק המעבד של הקירור הנוזלי יהיה עם תאורת כלשהי, לגבי מאווררי הרדיאטור פחות חשוב תאורת כי אני כנראה אתקין מאווררים שאני אבחר, למרות זאת בהמשך גם לגבי מאווררי הרדיאטור תהיה לי שאלה אליכם.

זהו כעקרון, אלו הם הפרטים החשובים לדעתי על בניית המע' החדשה שלי, אם צריך לפרט עוד משהו שלא רשמתי, אז תגידו לי ואני אפרט בשמחה.

 

ומפה ברשותכם אני אשאל עוד כמה שאלות לגבי הקירורים, אם תוכלו לעזור לי אני אשמח:

אך קודם אני אציין למה במע' החדשה החלטתי ללכת על נוזלי AIO למעבד במקום אוויר טוב.., התשובה היא פשוטה: כי כמו שרשמתי אני רוצה לבנות מע' אסטטית יפה ופרקטית, ומבחינת האסטטיות לפחות, קירור אוויר מסוג מגדל אינו נכנס בתמונה, כי הוא פשוט מסתיר חצי מהלוח אם ומהרכיבים שמותקנים במארז - אסטטיות לפח.

עקב כך הגעתי למסקנה שאני רוצה, לפחות למעבד, לקנות ולהתקין קירור נוזלי AIO.

 

השאלה הראשית שלי אליכם היא, באיזה קירור נוזלי AIO למעבד 9900K עם OC לבחור על סמך המארז בו תורכב המערכת החדשה?

איזה יצרן?, איזה גודל רדיאטור (120X2, 120X3, 240X2, 240X3)?

מבחינת תקציב, אני מוכן להשקיע עד 1,000 ש''ח לקירור נוזלי אך לדעת שקניתי את אחד הטובים שיש בשוק הזה.

 

אני דיי אהבתי את הקירור הנוזלי של NZXT מדגם ה - KRAKEN X72, בלוק המעבד נראה דיי יפה עם תאורת ה- הזאת בעיצוב המראה האינסופית, ולפי מה שהבנתי הקירורים שלהם משתמשים במשאבות של היצרן הידוע ASETEK שנחשבות לדיי טובות ואיכותיות, שוב, אם אני לא טועה, כי הניסיון שלי בתחום קירורי AIO לא ממש רחב.

לגבי קירורי AIO של , אם תמליצו לי.., רק אגיד שפעם היה לי קירור של H100I, (וזה היחידי שהיה לי מקירורים נוזליים) וביחד איתו הניסיון הלא טוב..,אחרי זמן מסויים התאורה שעל בלוק המעבד התחילה להתחרפן ואז בכלל הפסיקה לעבוד, אחרי זמן מסויים הגומיות שבסוף הצינורות, הן בחיבור לבלוק המעבד והן בחיבור לרדיאטור, פשוט התחילו להראות סדקים ואז בכלל להתפרק לחתיכות קטנות שנפלו למטה במארז, כמו כן גם המאווררים של הרדיאטור היו דיי רועשים, אפילו כשעבדו במצב סטנדרטי ולא במאמץ.

עקב כך אמונתי בקירורי ירדה, אך אם תגידו לי שזה היה פעם, בקירורים הראשונים שלהם (כי זה באמת היה לפני איזה 5 שנים בערך), ושכיום הם שיפרו את האיכות בנייה הירודה שהייתה להם אז, בקירורים החדשים שלהם, אז כנראה שאני אאמין, אך עם עוד ''המלצות'' למה כדאי על גבי יצרניות אחרות של קירורי AIO...

 

עוד שאלה שרציתי לשאול היא:

על סמך איזה שקירור AIO תמליצו לי, ועל סמך המארז בו יורכב, איפה בתוך המארז הזה תמליצו לי להרכיב אותו ובאיזו קונפיגורצייה?

האם להרכיב אותו כך (הרדיאטור כמובן) שהוא יקבל אוויר ''קריר'' מחוץ למארז שיעבור דרכו ואז לתוך המארז (שזה יכול לגרום לטמפ' יותר גבוהות של הכ. מסך)?, או שלהרכיב אותו אך ורק למעלה במארז (כי רק שם אני רואה לנכון לפלוט אוויר חם מהמארז, ולא מהצד או מלמטה), בצורה הזאת שיקח אוויר ''חמים'' שבתוך המארז, יעביר דרכו ובהמשך יוציא אותו אל מחוץ למארז (אך פה זה עלול לגרום לטמפ' יותר גבוהות כבר של המעבד עצמו)?

אני כעקרון חשבתי על קונפיגורצייה כזאת:

להתקין את הרדיאטור בצד המארז, שהמאווררים שלו יכניסו אוויר ''קריר'' מבחוץ - דרכו ולתוך המארז, שזה אידאלי לדעתי לטמפ' כמה שיותר נמוכות של מעבד 9900K עם OC, אך הכרטיס מסך (שאת סוגו רשמתי מעלה) עלול עקב כך לסבול מטמפ' יותר גבוהות ובכדי להמנע מזה כמה שאפשר, אני פשוט אוסיף עוד 2 או 3 מאווררים בתחתית המארז שיכניסו אוויר ''קריר'' גם הם לתוך המארז ויותר לכיוון הכ. מסך....

עקב כך בינתיים מה קיבלנו?, קיבלנו 4-6 מאווררים שרק מכניסים אוויר לתוך המארז..., ומה עם מפלט לאוויר החם?, אז פה חשבתי להתקין 2 או 3 מאווררים בתקרת המארז שיוציאו את כל האוויר החם שבמארז החוצה כלפי מעלה שזה גם אופייני לאוויר החם יותר לעלות למעלה, ולא הצידה או למטה...

וכך גם לדעתי אני אצור לחץ אוויר חיובי בתוך המארז, כאשר 4-6 מאווררים מכניסים אוויר קר למארז, ו-2-3 מאווררים מוציאים אוויר חם מהמארז החוצה, שזה אומר שיהיה ממש פחות הצטברות של אבק בתוך המארז ועל הרכיבים.

מה אתם חושבים על קונפיגורציה שכזאת?, האם אני טועה במשהו? אשמח להערות והארות שלכם לגבי זה.

 

ושאלה אחרונה לדעתי היא:

על סוגי המאווררים שצריך לבחור במיוחד עבור הרדיאטור, כי כמו שרשמתי מעלה, את מאווררי הסטוק של הרדיאטור אני כנראה אחליף באחרים שאני אבחר, על סמך תאורת , שליטה וכו'.

כי אני ארצה לשים את אותו הסוג מאווררים בכל המארז, אם זה על הרדיאטור ואם זה פשוט בתוך המארז...

אבל אני יודע שמאווררים שמותקנים על הרדיאטורים, ''נלחמים'' ביותר התנגדות הכנסת\העברת אוויר בגלל הרדיאטור עצמו, והבנתי שיש איזה מאווררים מיוחדים שנקראים STATIC PRESSURE FANS עבור רדיאטורים.

אז השאלה שלי היא האם זה נכון שלרדיאטור חובה להתקין רק מאווררים כאלו, או שאפשרי להתקין גם מאווררים סטנדרטיים מחברה מוכרת ולא יהיה ממש הבדל גדול בזרימת האוויר עם כאלו או כאלו?

כי אני כעקרון רוצה להרכיב במארז מאווררי CORSAIR מדגם LL RGB בגדלים 120 או 140מ''מ, וחשבתי להרכיב אותם גם על הרדיאטור במקום מאווררי הסטוק, האם עקב כך לא תפגע יותר מידי זרימת האוויר דרך הרדיאטור?

 

זהו כעקרון, אלו השאלות שרציתי לשאול אותכם לגבי הקירורים בכללי ולגבי בחירת הקירור הנוזלי AIO בפרט.

אני יודע שיצא שרשור ארוך בטירוף🙄, אך איני יכול לעשות עם עצמי כלום בנוגע לזה, כי כשאני מתחיל לרשום אני לא יכול לעצור😄, ובכל מקרה פשוט באמת חשוב לי לדעת במה לבחור, על איזו קונפיגורצייה ללכת וכו' בקטע של הקירורים למערכת החדשה.

 

אז אני מאוד מקווה שתוכלו לעזור לי ולכוון אותי בנושה הזה, אני באמת אשמח לדון איתכם על כך בשרשור הזה.

תודה מראש לכל המשתתפים.

 
קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 3 שבועות מאוחר יותר...

טוב, אז ככה:

 

בסוף קניתי את ה-KRAKEN X72 של , הכל טוב ויפה, הוא עדיין ''שוכב'' לו וממתין להרכבת מערכת חדשה, כמו גם שאר חלקי החומרה...

כמו כן גם קניתי 9 מאווררי LL120 של קורסאייר, עם כל מיני הרחבות וכל מיני מפצלים ובקרים...

 

אז אני כנראה אלך על הקונפיגורציית זרימה במארז (LIAN LI -O11 DYNAMIC) כפי שרשמתי קודם:

3 מאווררים יונקים אוויר קריר מתחתית המארז וזורקים אותו לתוך המארז כאשר הכרטיס מסך הוא הראשון שיקבל את האוויר ה''קריר'' הזה.

3 מאווררים על\עם הרדיאטור (של המעבד) יורכבו בצד המארז (הצד של הלוח אם) וגם הם יכניסו אוויר קריר אל תוך המארז, כאשר בהתחלה האוויר ישר יעבור דרך רדיאטור של המעבד ויקרר את נוזל המעבד.

* עד עכשיו 6 מאווררים אשר ''מכניסים'' אוויר למארז, כאשר 3 מהם בפול פוטנציאל, אלו שבתחתית, ו-3 מהם בפחות פוטנציאל אך עדיין מכניסים, כי פשוט ממש בכניסה האוויר יעבור דרך רדיאטור.., איכשהו ככה...

ועכשיו צריך לדאוג גם ל''הוצאת'' האוויר החם מהמארז, שהתחמם עקב רכיבים חמים בתוכו, החוצה, נכון?, אז פה יהיו 3 מאווררים ש''מוציאים'' את האוויר המחומם מתוך המארז, והם ימוקמו למעלה במארז, שזה מיקום הכי הגיוני עבור ''הוצאת'' אוויר חם החוצה, וגם הם יעבדו בפול פוטנציאל כמו אלו המכניסים אוויר בתחתית המארז.

כמובן שעל כל המאווררים האלו, אני יכול לשלוט מבחינת הסל''ד, להקטין או להגביר, כמו כן זה טוב גם מבחינת עוצמת הרעש שלהם.

 

יש לי רק שאלה בנוגע לרדיאטור של המעבד:

האם כדאי לי להרכיב עליו 6 מאווררים, ז''א 3 LL120 ועוד 3 שבאו איתו של , כי ידוע שאלו הם מאווררים גם טובים שבמיוחד הותאמו לעבוד על הרדיאטור כי הדרישה שלהם היא לחץ סטטי מוגבר.., ואז בכך ליצור פוש-פול לרדיאטור?

אין לי שום בעיה בלעשות את זה, השאלה היא האם זה משמעותית משפר את יכולות הרדיאטור מאשר מאווררים רק בצד אחד של הרדיאטור במקום משני צידיו?, או שהתוצאה תיהיה זניחה מאוד וזה לא שווה את זה?

 

O11D-s5-00-2.thumb.jpg.25413e32a9b2d66fa3e1c8ac76886465.jpg

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תשים לב למהירות סיבוב של המאווררים אם חשוב לך הרעש. יש גם מפצלים כדי שתוכל לחבר יותר מאווררים ללוח אם ולשלוט על המהירות שלהם.

לגבי הפוש-פול יש המון סרטונים, בדר"כ מדובר בכ3 מעלות הבדל.

אני הייתי עושה הפוך, שם אחד למטה, 3 מכניסים ברדיאטור ואחד למעלה, מנטר טמפ' ולפי הצורך מוסיף.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תודה על התגובה none77.

וזה רעיון טוב לעשות כמו שאמרת, כי אני מבין למה אתה ממליץ לעשות זאת, בגלל הרעש של המאווררים, לשים כמה שפחות בשביל להנמיך את עוצמת הרעש הכוללת, ואז לבדוק לפי טמפרטורות אם חסר אז להוסיף עוד ועוד.., אך כל זה היה ב-100 אחוז שימושי אילו וזה היה מארז אחר שלא נועד לבנייה יפה בתוכו ורואים הכל כמו במארז הזה שקניתי.

דבר שני הוא שראיתי מבחני השוואה של המארז הספציפי הזה עם כמויות מאווררים שונות בכל מיני מצבים, ובכולם ממליצים או פשוט שמים גם למעלה וגם למטה 3 מאווררים, כי לשים שם 2, פה אחד, שם 3 - זה פשוט יגרום לאיזה בלאגן לא אסטטי בתוך המארז כי שוב, זה מארז שרואים בו הכל, הוא נועד לכך.

לי לא כל כך מפריע רעש מאווררים, בגלל זה אני אתקין את כל ה-9 מאווררים, חוץ מזה אני לא צריך מפצלי מאווררים לשליטת סל''ד שלהם, יש לי הכל, אני יכול לחבר גם יותר מ-9 ועדיין לשלוט על כולם מבחינת הסל''ד של כל אחד בנפרד, ומפה גם תהיה לי האפשרות אם צריך להוריד את הסל''ד של מאווררים מסויימים בכדי גם להוריד את עוצמת הרעש, שוב, אם יהיה צורך.

 

מה שחשוב לי לדעת זה הפוש-פול לרדיאטור, האם יהיה הבדל משמעותי עם 6 מאווררים עליו (3+3), או שזה ייתן רק איזה 3 מעלות שיפור כמו שאתה אומר ואז אולי עדיף להתקין עליו רק 3 מאווררים במקום 6?

בכל מקרה אני אחפש גם מידע לגבי הפוש-פול ברחבי הרשת, אך אם למישהו יש מה להוסיף או להמליץ אני אשמח לקרוא גם כאן 😀

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...