רפורמה חדשה במערכת החינוך או הפלצה נוספת מפי אנשים שאכזבו אותנו בעבר? - עמוד 2 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

רפורמה חדשה במערכת החינוך או הפלצה נוספת מפי אנשים שאכזבו אותנו בעבר?


Merrymoon

Recommended Posts

דריה, עם כל הכבוד לגבי החלק האחרון אני לא מסכים.

עם כל הסלידה שלי מתנ"ך ומדתיים בכלל, את המקצוע הזה אסור לבטל, זה חלק מהמורשת של העם הזה ומה שמייחד אותו מכל העמים.

אפשר לשנות את התוכנית בהחלט, ולא צריך כל כך הרבה שעות של תנ"ך נכון, אבל להוריד לגמרי לא.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 44
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

תנך וספרות זאת מסורת של העם. את זה לדעתי לא צריך לבטל כי אחרת אנחנו נגדל פה דורות של בורים חסרי ידע כללי.

את התוכניות בספרות והיסטוריה חייבים (אבל חייבים) לעדכן ולתת נושאים יותר חשובים....

אני לא קראתי את כל התוכנית אלה רק את ההמלצות, אני לא יודע אם את קראת את התוכנית אבל אני מאמין שהיא עונה על כל השאלות שהעלית כאן בצורה זאת או אחרת.

אל תמהרו לפסול דברים מהר כלכך .... בכל זאת כתבו את התוכנית אנשים רציניים ולא איזה פוליטקאים מ@#$@#%

ודריה, "תוכניות לימוד" ולא "תכניות למיוד"... אבל לא חשוב כבר

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

איך חצוצרה בוואדי או התפסן בשדה השיפון קשוריה למסורת ישראל?

זה ביזבוז זמן שלי, אני לא מסוגל לקרוא ספר שלא מעניין אותי, ובגלל זה יש לי ציון נמוך בספרות אף שאני אוהב לקרוא (ספרים שמעניינים אותי)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

את התפסן בשדה השיפון לא קראתי אבל חצוצרה בואדי קשור ועוד איך קשור להבנה שלך של המציאות הארצישראלית עמרי

ואם תקרא תראה שכתבתי שצריך לעדכן את התוכנית בספרות והיסטוריה

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ספר לטעמי זה בדיוק כמו סרט, מה שלא מעניין אותי אני לא יכול לראות.

איך הם מצפים שאני אשב ואקרא ספר של מעל ל300 עמודים לפעמים, אני אני לא מתעניין בו בכלל?

קראתי ספרים בחיים שלי, אבל הספרים שהם נותנים לקרוא לא קשורים לכלום.

את המציאות הארץ הישראלית אני לא צריך להבין מספר, מספיק לפתוח עיתון ולראות כל פעם רשימות של הרוגים בפיגועים וכדומה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ודריה, "תוכניות לימוד" ולא "תכניות למיוד"... אבל לא חשוב כבר

תגיד, בא לך להפסיק? תתקן על שגיאות כתיב אם בא לך, אבל על שגיאות הקלדה?! לשני הדברים אתה יכול לכתוב הודעה אישית, ולא לגרור את הת'רד סתם.

ועכשיו לנושא:

אל תמהרו לפסול דברים מהר כלכך .... בכל זאת כתבו את התוכנית אנשים רציניים ולא איזה פוליטקאים מ@#$@#%

וזה אומר שהם לא מושפעים מאינטרסים זרים?

או שאין ביניהם אדיוטים שלא מבינים מהחיים שלהם?

והפעם האחרונה שהם ראו בי"ס זה כשהם עשו בגרות או הלכו עם הילד לאסיפת הורים?

לדוגמא, קחו אחת מהנחות הבסיס שלהם:

"בכל תלמיד חבוי ילד מבריק", בוחרים חברי הוועדה לפתוח את הפרק על האחריות למיצוי הפוטנציאל האישי של כל תלמיד, שייקבע גם כיעד הפדגוגי המרכזי של מערכת החינוך

בולשיט.

יש כ"כ הרבה רמות של תלמידים, בינהם מבריקים ולא מבריקים. מכל בחינה. ואני לא מדבר על כאלה שמצליחים במקצועות מסויימים ובאחרים לא. זה בהחלט נכון שיש אנשים שלא מסתדרים עם פיסיקה, אבל הסטוריה/ספרות/אומנות או כל דבר אחר בא להם בקלות. כל אחד ומה שהוא טוב בו.

אבל מצד שני יש כאלה שלא יצליחו (לפי סטנדרטים מקובלים) בכל מקצוע. וזה נובע מהרבה סיבות, החל מאי רצון ללמוד (ואני אגיע לזה עוד מעט), וכלה באנשים שפשוט לא יכולים. וזה בסדר, וזה נורמלי. לא כל החיים, למעשה רוב החיים, לא קשורים בהכרח במשהו אקדמי.

עכשיו בקשר לפיטורי מורים-לפי איזה סטנדרט בדיוק תפטר אותם? לפי וותק? לפי אחוז תלמידים שעוברים בגרות? לפי מספר שנות לימוד (של המורה)? לפי המקצוע שהמורה מלמד?

אף אחד מהפרמטרים האלה לא יעבוד, כי יש כ"כ הרבה גורמים שמשפיעים על כל אחד מהם, ששום פרמטר לא אובייקטיבי או אפקטיבי.

הדרך היחידה היא לעבור מורה מורה, לבדוק את כל הפרמטרים, ואז להחליט. וזה יכול לקחת ה-ר-ב-ה מאוד זמן.

ואם רוצים למשוך אנשים איכותיים להוראה-שיעלו לא רק את השכר של המורים, אלא גם את התנאים שבהם הם צריכים לעבוד.

תקראו בתגובה מס' 19 (שלי) פה (עזבו אותכם מההודעה והת'רד, תקראו רק את מה שבכתב נטוי) מה זה אומר להיות מורה.

צריך להפוך את עבודת ההוראה לעבודה כמו כל עבודה אחרת. באים מהבוקר עד אחה"צ/ערב (תלוי איך אתם מגדירים 17:00~18:00....), מלמדים, ובזמן הפנוי עד סוף שעות העבודה (או בין השיעורים) יעשו את כל שאר הדברים שמורה צריך לעשות-לבדוק מבחנים ועבודות, להכין מערכי שיעור, להשיג חומרי לימוד, למצוא זמן לשיחות ותגבורים אישיים עם תלמידים או קבלה של הורים. למה? כי בינתיים כל מורה נדרש לעשות את כל הדברים האלה (ובעצם לעבוד בזמן שהוא לא מוגדר כשעות עבודה והוא לא מקבל על זה שכר) בבית, על חשבון זמנו הפרטי, כשהוא צריך לטפל בעוד עניינים כמו המשפחה למשל. בנוסף, בצורה כזאת, כשיש לו את השקט לשבת ולעבוד בלי הפרעות (לא כמו בבית), הכל יוצא יותר איכותי (מהערכת מבחנים ועד להכנת מערכי שיעור).

ובואו אני אגיד לכם משהו-יש בעיה עם מורים, אני מסכים, אבל היא לא כ"כ גדולה כמו שמנסים לתאר אותה פה.

זה מתחיל בתלמידים, שלא שמים ז** על בי"ס, לא רוצים ללמוד, אין להם שום טיפה של חינוך בסיסי, ולהורים שלהם לא איכפת, או שהם אפילו מעודדים אותם. ויש הרבה יותר מדי כאלה, בכל השכבות של האוכלוסייה, מכל האזורים בארץ, המוצאים וכו'. קח את המורה הכי טוב בעולם, והוא לא יצליח ללמד תלמיד כזה. ככה שמורים טובים יעזרו לתלמידים שרוצים ללמוד, והשאר ימשיכו לא לזרוק ז**, ואז יש שתי אפשרויות: אם להורים שלהם יש כסף, הם יקנו איזה ספר או משהו לפני הבגרות, או ישכרו מורה פרטי, ויעברו, אבל ישארו עם 0 חינוך, או שלהורים שלהם אין כסף, ואז לא רק שהם יוצאים בלי חינוך, אלא גם בלי שום כלים ו/או אפשרויות לעשות משהו עם עצמם.

זה ממשיך בהורים, שבעצמם לא זורקים ז** על הלמידה של הילדים שלהם-בין אם בגלל שלא איכפת להם, בגלל שיש להם דברים יותר חשובים על הראש (כמו להביא להם אוכל) או בגלל שגם ככה הילד ילך לעבוד בחברה של אבא שלו או משהו כזה. מצד שני, יש את ההורים הנורא חכמים-שבאים לצעוק על המורה ולהאשים את כל העולם בזה שהילד לא מצליח בבי"ס ולא משיג ציונים טובים, אבל בבית הם לא מבקשים ממנו אפילו שיעשה שיעורי בית (שלא לדבר על מנסים לחנך אותו להתנהגות תרבותית). מה הפלא שהוא לא מצליח, אם הוא מקבל מסרים כאלה מההורים? ואם להורים לא איכפת מהילדים שלהם, למורה צריך להיות איכפת, כשיש לו עוד איזה כמו עשרות תלמידים (הרי כל מורה מלמד לא רק כיתה אחת אלא כמה) לדאוג להם? אז אפשר להגיד כן, צריך להיות לו איכפת, אבל אפילו אם איכפת לו, מה הוא כבר יכול לעשות בנידון?

בקשר למקצועות הלימוד-לפי דעתי כל המקצועות הנלמדים היום חשובים-אבל בהחלט לא במתכונת שבה הם נלמדים.

נכון שצריך ללמוד ספרות, אבל יש יצירות שמקומן בספרות מוגברת, והן ממש לא הכרחיות להשכלה הכללית של אף אחד. מה גם ש-99.8% מהתלמידים לא זוכרים מזה כלום חודש אחרי הבגרות.

ד"א-אותו דבר נכון גם לגבי מקצועות מדויקים-בהם לומדים הרבה מאוד דברים שהם לא בדיוק הכרחיים, במקום להתמקד בנושאים חשובים ובסיסיים ולהעביר אותם בצורה נכונה, ושהתלמיד יזכור את מה שמלמדים אותו.

חייבים, פשוט חייבים להקטין את מספר התלמידים בכיתה, ואולי אפילו כצעד השני (אחרי שיפור תנאי המורים והפיכה של המקצוע ליותר מושך כדי לגרום לאנשים יותר איכותיים להגיע) שיש ליישם.

המצב היום פשוט בלתי אפשרי-פשוט אי אפשר להעביר חומר כמו שצריך לכיתה של 40+ אנשים. ואם מישהו יגיד, "מה עושים באוניברסיטה, גם שם יש כיתות כאלה ואפילו הרבה יותר גדולות", אז חייבים להזכיר שרוב רובם של האנשים שנמצאים באונברסיטה נמצאים שם כי הם רוצים להיות שם, והם מבינים שאפילו אם הנושא שהם לומדים לא מעניין אותם, הם צריכים את הנקודות האלה כדי לקבל תואר. טוב, אולי "רוצים" זה קצת הגזמה, אבל אפשר להגיד שהם מודעים לעובדה שהמקצוע שבו הם רוצים לעבוד דורש מהם להיות שם, ולפחות את זה הם רוצים.

לסיכום, לדעתי התוכנית הזאת, כמו עשרות אחרות, לא תשיג כלום. היא פשוט לא מספיק טובה כדי להצדיק השקטה של כל ההתנגדויות (שיצוצו, שלא יהיה לכם ספק בעניין).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מספיק שתנהל דיון אחד בנושאים אקטואלים עם בחור שמצטט עובדות לא נכונות (כמו שהליכוד קם לפני הקמת המדינה או שהשמאל הביא את ועידת מדריד) כדי שתבין שאת המציאות הארץ ישראלית אי אפשר ללמוד רק מהמצב הנוכחי.

אתה צריך לדעת מה היה כאן

מה הוביל אותנו לכל מיני מלחמות או איך נגררנו אליהן

מה הצד השני חושב וקצת סיפרות להדגים את זה לא הרגה אף אחד.

מה שכן, חלק נחבד מהסיפרות היא לא קשורה לכלום וכבר אפשר לעדכן אותה....

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

top-gun הוציא לי את המילים מהפה אז אני רק אוסיף בקשר לתנ"ך...

אז זהו, שלא! :P

*ושוב חוזרת למרות שזה אופ-טופיק, תעזבו את שגיאות הכתיב שלי! זה לא רלוונטי, תתייחסו לתוכן והבא

שמזכיר את שגיאות הכתיב שלי, מקבל כאפה מצלצלת במפגש הפורום הבא! >:(

כמו שכבר אמרתי פעם - בירה עדיפה על דת כי אף אחד לא דוחף אותה לקטינים חסרי שיפוט או כאלו

שאינם יכולים להחליט בשביל עצמם. כמו שיש לנו הורים שיתנו לנו אישור חתום בכתב כדי לנסוע לטיול עם הכיתה

או לעשות קעקוע או פירסינג וכמובן שהם לא דוחפים אותנו לזה אלא אם נרצה בכך, כך לדעתי צריכים להיות גם

שיעורי התנ"ך. מבחירה ומרצון. איך אתם מצפים שאנשים ילמדו משהו שהם לא רוצים ללמוד? אתם סוטרים את

עצמכם בכך שאתם אומרים שאתם שונאים את זה וזה מוריד לכם מהממוצע (ומהזמן ללמוד למקצועות חשובים

יותר) והייתם מוותרים על המקצוע לגמרי אם היתה ניתנת לכם האפשרות, ואם זאת, אתם אומרים שלא צרייך

לבטל את המקצוע. אני חושבת שזאת מדיניות צבועה ללמד תלמידים תנ"ך. אם זה באמת מעניין אותם והם בכנות

חושבים שזה חלק מהמסורת שלהם והם חייבים ללמוד את זה to keep the torch burning, אז הם ילמדו

את זה וזהו. אנשים שלא רוצים לא לומדים, אלא סתם משננים כמו תוכים. אתם אמרתם את זה בעצמכם, כיצד

נאלצים תלמידים לדקלם חומר שאינם מבינים (או רוצים להבין) רק כדי לעבור בחינה והנה אתם מצדיקים את ה-

-התנהגות הזאת. ובכלל, זה מקצוע דתי, מקומו לא בבית הספר החילוני. כמו שלא מלמדים בבית הספר פוליטיקה

ולמורה אסור להתחיל לדבר על דיעותיו הפוליטיות בכיתה (כדי לא להשפיע על תלמידים), באותה מידה צרייך להיות

אסור להטיף דת בבית הספר. לימודי תנ"ך צריכים להיות מבחירה, או לפחות לא להיות מקצוע חובה שאיתו מעריכים את

הממוצע שלך בכניסתך לאוניברסיטה. איפה ראיתם בית-ספר חילוני בחוץ לארץ, במדינה נוצרית, גם אם שמרנית כמו

ארה"ב, לומדים את הברית החדשה ונבחנים עליה? היהודים בארה"ב הם מיעוט ואם זאת, אם דבר כזה היה קורא, הם

ושאר המיעוטים היו קמים וטוענים שזאת הפליה דתית. אם באמת מעניין אתכם תנ"ך, לכו לשמוע את פרשת השבוע

בבית-הכנסת ולדרשות אחרות...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תגיד, בא לך להפסיק? תתקן על שגיאות כתיב אם בא לך, אבל על שגיאות הקלדה?! לשני הדברים אתה יכול לכתוב הודעה אישית, ולא לגרור את הת'רד סתם.

אקדח נעלה - תן לשחק עם דריה בשקט :)

ודריה אני לא מסכים איתך - תנך הוא לא מקצוע דתי - אני ממש לא איש מאמין, לא באלוהים ולא ביהדות, אבל המסורת היא זאת שהחזיקה אותנו 2000 שנים בגלות בלי להתפרק. אני כן חושב שצריך ללמד תנך - אם כי במתכונת מאוד שונה. מה גם שלימוד תנך נותן הרבה מאוד כלים שעוזרים בלימודים הומניים בכלל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אקדח נעלה - תן לשחק עם דריה בשקט :)

ודריה אני לא מסכים איתך - תנך הוא לא מקצוע דתי - אני ממש לא איש מאמין, לא באלוהים ולא ביהדות, אבל המסורת היא זאת שהחזיקה אותנו 2000 שנים בגלות בלי להתפרק. אני כן חושב שצריך ללמד תנך - אם כי במתכונת מאוד שונה. מה גם שלימוד תנך נותן הרבה מאוד כלים שעוזרים בלימודים הומניים בכלל.

קודם כל אף אחד לא משחק איתי, אלא אם אני שיכורה. אחרי זה, אני ויתרתי על תנ"ך מסיבות אידאולוגיות עוד בחטיבת הביניים והציונים שלי במקצועות ההומניים לא יכלו להיות יותר גבוהים יותר (96-100), אולי כי סופסוף היה לי זמן ללמוד אליהם.

תראה, כשהמורה אומרת לי ש"ה' עשה ככה" ו"ה' עשה ככה", ומדובר בדברים לא הגיוניים או דברים שאפשר להסביר מדעית במקום לנסח את זה בצורה של "לפי האגדה ה' עשה ככה" ולהסביר למה אנשי התקופה חשבו שזהו כוח עליון (ולתת הסבר מדעי לתופעה), היא כאילו הביאה לנו דרשה בבית כנסת. אני לא מסכימה שזאת הדת שהחזיקה אתכם. כשאבי סבי שכב בחפירה מסביב לבית שלו בדרום רוסיה בזמן הפוגרומים, זאת היתה תושייתו, תושיית אחיו ונשקו האישי שהצילו אותו, לא התנ"ך. אני לא אומרת לאסור את לימודי התנ"ך אלא להפכם לבחירה. אתה לא יכול לכפות את זה על מישהו, זה לא הומאני. ובכלל, למה שאני אישית אלמד את זה? אני לא יהודייה, אני מרגישה כאילו זה היה עונש בשבילי ולא חסר תלמידים נוספים כמוני. לתלמידים המוסלמים לפחות ניתנת האופציה ללמוד קוראן, אבל נוצרים ושאר "מיעוטים" שנמצאים במערכת החינוך צריכים ללמוד תנ"ך כמו כולם. לדעתי זה לא הוגן. שיבחנו אותי על הסאגות, על האדה הפואטית (The Poetic Edda - ספר שהוא הכתובה היחידה עם ציטוטים ממי שמאמינים היו האלים הנורדים ו-dieties אחרות. לסיפורים שם יש מוסר השכל ואימרות שמהללות את החוכמה והלימודים ומזלזלות בשתיינות) או על המיטולוגיה הנורדית, מפחינתי זה יותר רלונטי.

אבל למה לכפות???

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

דריה אני לא מסכים איתך לגבי שיעורי התנ"ך: אני ממש, אבל ממש לא אדם דתי, אבל אני חושב שכל עם צריך ללמוד על המורשת שלו. צדק מי שאמר שמתכונת הלימוד צריכה להישתנות, ואני מוסיף ואומר שמתכונת הלימוד של כל המיקצועות ההומניים צריכה להישתנות, אני חושב שזה מטומטם ללמד מקצוע שמתיחס לנפש האדם (או משהו כזה... אני מתכוון לספרות וגם לתנ"ך...) ע"י הרצאה שהמורה מכתיבה. אני חושב שכל המקצועות האלה נתונים לפרשנות אישית והמורה רק צריכה לכוון את התלמיד לכיוון כללי כלשהו ולא לכפות עליו את דעתה!

<בהמשך לתיקון שגיאות הכתב והתחביר של דריה> במישפט "לא יכלו להיות יותר גבוהים יותר" יש "יותר" אחד מיותר ;D ;D ;D (אל תקחי את זה קשה, זה קורה לכולם ;))

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מה אני צריכה לעשות כדי שתרדו ממני? לספר גם על בעיות קשר וריכוז ואינסומניה?

דיי לתקן אותי, תתייחסו לתוכן!

בנושא התנ"ך אני עדיין מתעקשת שזה יהיה מקצוע בחירה, או לפחות שלא ישימו אותו כקריטריון לקבלה לאוניברסיטה.

וגם, אתה עצמך אמרת עכשיו ש"כל אחד צרייך ללמוד על המורשת שלו". צר לי להודיע, אבל ישנם אנשים שזאת לא

המורשת שלהם ספציפית, והם לא מיעוט כ"כ קטן, זה לא רק אני, עצמי ואנוכי, יש המון תלמידים שאינם קשורים או

אינם מרגישים קשורים למסורת היהודית ויש לפחות להציע להם אלטרנטיבה. אני בעד ללמוד תנ"ך מהבט אנטרופולוגי,

אבל לא מהיבט דתי, כי זאת פשוט שטיפת מוח. מה הקטע עם כל הפרושים האלו של רש"י ושל הרב-יצא-משליטה?

זה מה שהם חושבים - שישאירו את המחשבות שלהם לעצמם אבל שלא יטחנו אותן לתוך תודעה של קטינים ויתנו להם

את זכות הבחירה. תודו שאם זה היה מקצוע בחירה, אף אחד לא היה לומד אותו, בטח שלא עם המתכונת הדפוקה ש-

-משרד החינוך מציע לנו...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אוקי, אז ככה: בגלל שזה בלתי אפשרי לכתוב תגובה אחת שתקיף את הכל (כמו שניסיתי, ואני לא יודע אם שמתם לב אבל יצא קצת ארוך....),

פרקתי פה תגובות של אנשים ואני הולך להגיב לפי החלקים (כדאי לכם לעשות את זה גם, כי ככה יבינו אותכם יותר טוב (אני מקווה...))

כמו שכבר אמרתי פעם - בירה עדיפה על דת כי אף אחד לא דוחף אותה לקטינים חסרי שיפוט או כאלו

שאינם יכולים להחליט בשביל עצמם.

דווקא כן, אבל זה סיפור אחר.....  :P ::)

כמו שיש לנו הורים שיתנו לנו אישור חתום בכתב כדי לנסוע לטיול עם הכיתה

או לעשות קעקוע או פירסינג וכמובן שהם לא דוחפים אותנו לזה אלא אם נרצה בכך, כך לדעתי צריכים להיות גם

שיעורי התנ"ך. מבחירה ומרצון. איך אתם מצפים שאנשים ילמדו משהו שהם לא רוצים ללמוד?

...

אני חושבת שזאת מדיניות צבועה ללמד תלמידים תנ"ך. אם זה באמת מעניין אותם והם בכנות

חושבים שזה חלק מהמסורת שלהם והם חייבים ללמוד את זה to keep the torch burning, אז הם ילמדו

את זה וזהו.

...

לימודי תנ"ך צריכים להיות מבחירה...

קודם כל, יש הרבה טיולים שהם אינם מבחירה ומרצון.

וחזרה לנושא: איך אנחנו מצפים מאנשים שילמדו משהו שהם לא רוצים? יופי, אם נלך בגישה הזאת 95% מהאנשים לא ילמדו כלום.

יש דברים שאי אפשר להשאיר לבחירה.

...בטח שלא עם המתכונת הדפוקה שמשרד החינוך מציע לנו...

זה בדיוק העניין!!!

לדעתי כל מקצועות החובה הם הכרחיים כמקצועות, אבל בטח ובטח שלא איך שהם נלמדים עכשיו-בצורה שרק משניאה אותם על הלומדים ועל המלמדים.

אתם סוטרים את עצמכם בכך שאתם אומרים שאתם שונאים את זה וזה מוריד לכם מהממוצע (ומהזמן ללמוד למקצועות חשובים

יותר) והייתם מוותרים על המקצוע לגמרי אם היתה ניתנת לכם האפשרות, ואם זאת, אתם אומרים שלא צרייך לבטל את המקצוע.

אני לא יכול לדבר בשם אחרים, אבל אני שונא את המקצוע הזה (ואחרים) לא בגלל המקצוע, אלא בגלל מה שמלמדים אוצנו עליו ואיך שמלמדים אותנו עליו.

יש כ"כ הרבה דברים שאפשר לעשות ממנו, שלדעתי הם באמת מעניינים (ולדעתי יענינו גם אותך דריה)-לא מהאספקט הדתי [check my sig] אלא מהבחינה ההיסטורית ומחוכמת החיים שיש שם. אולי לא בכל נקודה בספר, אבל יש גם הרבה מקומות עם עקרונות מוסריים או חוקים חכמים שהיה טוב אם היו מחילים אותם היום.

ובכלל, זה מקצוע דתי, מקומו לא בבית הספר החילוני.

אז זהו, שתנך זה לא מקצוע דתי (אולי אם היית לומדת היית יודעת...  :P;)). יש בו, מן הסתם, אלמנטים דתיים, אבל אף אחד לא מכריח אותך לקבל אותם.

תנך הופך להיות יותר ויותר כמו ספרות. רק שבמקום ללמוד יצירות "מודרניות" (as if בספרות לומדים משהו מודרני, אבל לא משנה.....) לומדים כלמיני סוגים של יצירות אחרות-שירה, סיפורת, חוקה וכו'.

כמו שלא מלמדים בבית הספר פוליטיקה ולמורה אסור להתחיל לדבר על דיעותיו הפוליטיות בכיתה (כדי לא להשפיע על תלמידים), באותה מידה צרייך להיות

אסור להטיף דת בבית הספר.

אולי לא מלמדים פוליטיקה בבי"ס, אבל בין אם זה בשיעורי חברה ובין אם זה בשיעור אחר שפוטש קצת יורד מהפסים הרגילים, נושאים פוליטיים עולים הרבה מאוד בבי"ס.

ואין שום הגבלה על המורה להגיד את דעותיו הפוליטיות-זה ההבדל בינינו לבין ירדן למשל. אסור לו, אולי, להקרין סרט תעמולה למפלגה מסוימת בכיתה, אבל לדבר על פוליטיקה? בכיף!

ואף אחד לא מטיף דת. אף אחד לא מכריח אותך להאמין שאלוהים עשה ככה ואלוהים עשה ככה.

את רק צריכה ללמוד סיפורים על זה (והרבה סיפורים שבכלל לא קשורים לזה), ותאמיני לי שכמעט ולא נוגעים בהיבט הדתי-אלא, שוב, בהיבט הספרותי וההיסטורי.

איפה ראיתם בית-ספר חילוני בחוץ לארץ, במדינה נוצרית, גם אם שמרנית כמו ארה"ב, לומדים את הברית החדשה ונבחנים עליה?

אולי לא לומדים את הברית החדשה, אבל דווקא מנסים (ומצליחים בהרבה מקומות) להכניס school prayer!

ועוד פעם, לא מלמדים אותך את התנך כספר דתי ולא מכריחים אותך להאמין במה שכתוב בו, אלא רק ללמוד אותו (פחות או יותר) כמו כל ספר אחר.

תראה, כשהמורה אומרת לי ש"ה' עשה ככה" ו"ה' עשה ככה", ומדובר בדברים לא הגיוניים או דברים שאפשר להסביר מדעית במקום לנסח את זה בצורה של "לפי האגדה ה' עשה ככה" ולהסביר למה אנשי התקופה חשבו שזהו כוח עליון (ולתת הסבר מדעי לתופעה), היא כאילו הביאה לנו דרשה בבית כנסת.

אני לא יודע איפה למדת, אבל זה לא ככה. מה שעושים בשיעורי תנך זה להציג איך התייחסו לארועים הסטוריים אז.

לדוגמא, לומדים במקביל לתנך (בכלמיני השוואות וכאלה) גם מיתולוגיות של עמים מהמזרח הקדום, כמו למשל המיתוס האשורי של הבריאה או הבבלי על המבול.

שיבחנו אותי על הסאגות, על האדה הפואטית (The Poetic Edda - ספר שהוא הכתובה היחידה עם ציטוטים ממי שמאמינים היו האלים הנורדים ו-dieties אחרות. לסיפורים שם יש מוסר השכל ואימרות שמהללות את החוכמה והלימודים ומזלזלות בשתיינות) או על המיטולוגיה הנורדית, מפחינתי זה יותר רלונטי.

לזה יש לי שתי הערות:

1. אם כל אחד היה לומד מה שהוא רוצה, לא היה לך סיכוי להכין איזושהי הערכה אחידה, או בגלל שאנשים היו לומדים דברים שונים מדי, או בגלל שאנשים פשוט לא היו לומדים.

2. גם בתנך יש חוקים וסיפורים עם מוסר השכל, אמרות שמהללות חוכמה ולימודים ומזלזלות בשתיינות (ר' סיפור נוח אחרי המבול).

אסור לקחת דוגמה מכלמיני בחורי ישיבות או רבנים ראשיים על איך ללמוד או לדעת את התנך. הם בעצמם מפספסים לדעתי את הרעיונות המרכזיים בו.

יש בתנך הרבה יותר ממה שהם עושים.

ושוב פעם-check my sig. אני לא מאמין בכל הסיפורים האטיולוגיים* שניתנים שם, אבל מבחינת עקרונות מוסריים, חוקים חכמים (לא כולם, אבל יש כמה) ועוד, אבל אני חושב שיש מה ללמוד משם.

מה אני צריכה לעשות כדי שתרדו ממני? לספר גם על בעיות קשר וריכוז ואינסומניה?

דיי לתקן אותי, תתייחסו לתוכן!

they're just tizzing.....  ;)

*סיפור אטיולוגי-סיפור שמספק (כביכול) הסבר לתופעות טבע וכאלה. כמו למשל למה יש קשת.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...