עבור לתוכן

טעות בתמחור וחוקיות ביטול מצד המוכר

Featured Replies

פורסם
  • מחבר

בדיוק הרגע קיבלתי מייל שביטלו לי את ההזמנה והחשבון יזוכה.

  • תגובות 31
  • צפיות 8.9k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם

אם העו"ד שכתב את הדברים שהובאו כאן הוא באמת עו"ד, אז הוא צריך להזדכות על הרשיון שלו. בכל תביעה עסקית הדבר הראשון שנבדק הוא האם הצדדים נהגו בתום לב. כאן, כל הסימנים מעידים על כך שהמוכר פשוט טעה ושלא היתה לו כל כוונה להטעות את הלקוחות או לרמות אותם בכל דרך שהיא, ולו בגלל שהוא לא מרוויח מכך דבר (בהנחה שהזיכויים אכן ייכנסו!). הקונה, לעומת זאת, מבין היטב שהיתה כאן טעות הקלדה בתמחור ומנסה לנצל את הטעות הזו לטובתו. גם חוק החוזים קובע מפורשות שטעות סופר בנוסח החוזה לא תהווה עילה למי מהצדדים לדרוש שהחוזה יקויים כלשונו, אלא אם ניתן להראות שמי שניסח את החוזה אכן התכוון לנוסח כפי שנכתב, לפחות במבחן הסבירות, וכי ה"טעות" שבגינה הוא מבקש לבטל את החוזה אינה אלא טעות בשיקול הדעת העסקי באשר לכדאיות העסקה.

במקרים דומים לזה המתואר, בית המשפט בישראל קבע בעבר כי ניתן לחייב מוכר לעמוד בתנאי העסקה כפי שזו פורסמה רק אם הלקוח הממוצע, בראותו את פרטי ההצעה, לא יראה שמדובר בטעות אלא יאמין שזו כוונת המוכר. פער של 90% במחיר, עבור כל מי ששכלו בראשו, מצביע על ספרה שנשמטה בהקלדה ולא על כוונה למכור את המוצר בעשירית משוויו.

פורסם
  • מחבר

אוקיי, אבל מצד שני אם הלקוח אינו מבין והוא רואה במחיר מוזל מוצר מסויים ומכיוון שהוא מגיע ממדינה שתדמיתית וגם בפועל היא נחשבת זולה, אז יכול להיות שגם הקונה בתום לב רכש מבלי לדעת האם המחיר הוא אמיתי.

יש גם לקוחות (לא מעיד על עצמי) שהם לא בקיאים באינטרנט. למשל, אבא שרוצה לרכוש מתנה לבן שלו והוא נכנס לאתר בעקבות פרסומות במדיה ואז הוא רואה את המוצר במחיר קורץ.

פורסם

^ ועל זה נאמר "אם זה טוב מידי מכדי להיות אמיתי, זה כנראה לא אמיתי".

פורסם
אוקיי, אבל מצד שני אם הלקוח אינו מבין והוא רואה במחיר מוזל מוצר מסויים ומכיוון שהוא מגיע ממדינה שתדמיתית וגם בפועל היא נחשבת זולה, אז יכול להיות שגם הקונה בתום לב רכש מבלי לדעת האם המחיר הוא אמיתי.

יש גם לקוחות (לא מעיד על עצמי) שהם לא בקיאים באינטרנט. למשל, אבא שרוצה לרכוש מתנה לבן שלו והוא נכנס לאתר בעקבות פרסומות במדיה ואז הוא רואה את המוצר במחיר קורץ.

ואם ואם ואם.

אבל זה לא המקרה פה, ציינת שהיה ידוע שהמחיר נמוך ב-90% מהמחיר האמיתי.

אין פה שום תום לב ושום נעליים. להיפך. שופט סביר מאוד להניח שיעיף את התביעה תוך שניה וחצי אם תתאר את הסיפור כמו שנכתב פה, ואתה תשאר עם הוצאות משפט ושכר טרחה לעורך הדין.

נשמע כאילו אתה ממש מחפש שמישהו יגיד לך שאתה צריך לתבוע...

פורסם

ומה הופך את המחיר ל"קורץ", אם לא הידיעה שבד"כ הוא גבוה בהרבה?

בארה"ב התפיסה המשפטית בסוגיות הללו דומה לשלך - החוקים נועדו חד משמעית להגן על הלקוח גם כאשר הוא דביל חסר אחריות, ולכן אין כל דרישה כלפיו לנהוג בהגיון. בישראל, לעומת זאת, הנחת העבודה היא שאדם שמעוניין לקנות מוצר מסויים יודע את טיבו, לפחות בקווים כלליים, וכמה בערך הוא שווה. אמנם במקרים בהם שני הצדדים נהגו בתום לב נהוג במחוזותינו להעדיף את טובת הלקוח (למשל כאשר המחיר נמוך אך אינו חריג, והמוכר טוען לטעות בתום לב), אבל בתי המשפט בישראל לא נוהגים לתת פרסים (ולצערי הרב גם לא עונשים) על נסיונות להרוויח מטעויות פעוטות של אחרים.

אם היית מפרסם את דירתך למכירה, והתיווך שמטפל בכך פרסם מחיר נמוך פי 10 בטעות, האם היית מסכים למכור במחיר שפורסם? האם היית מצפה ממשרד התיווך לשאת בהפרש, כך שהקונה ישלם את המחיר שפורסם ואתה תקבל את המחיר שדרשת?

פורסם
  • מחבר
ואם ואם ואם.

אבל זה לא המקרה פה, ציינת שהיה ידוע שהמחיר נמוך ב-90% מהמחיר האמיתי.

אין פה שום תום לב ושום נעליים. להיפך. שופט סביר מאוד להניח שיעיף את התביעה תוך שניה וחצי אם תתאר את הסיפור כמו שנכתב פה, ואתה תשאר עם הוצאות משפט ושכר טרחה לעורך הדין.

נשמע כאילו אתה ממש מחפש שמישהו יגיד לך שאתה צריך לתבוע...

לא, ממש לא. אני כלל לא בכיוון, אני גם חושב שאין לי הרבה סיכוי.

אפרסם קצת את פרטי הרכישה. מדובר על רחפן שבעת ההזמנה עלה כ-114 ש"ח וכיום הוא עולה כ-1100 ש"ח (בערך).

בקיצור, אני ויתרתי, רק שיזכו אותי (מאמין שמחר אראה את הזיכוי).

פורסם

היה סיפור גדול כזה לפני שבועיים ברשת, שסוני ואמזון פרסמו מצלמה של סוני העשירית מחיר בטעות (200 במקום 2000 דולר)

אחרי באז גדול שזה עשה, הם שלחו הודעות ביטול לכל הלקוחות.

זה מקובל מאוד.

תחפש את המושג - טל"ח

פורסם

זה נראה יותר כמו פרסומת מאשר טעות.

אני לא רואה את הקשר בין 62 ו-239. ובנוסף לספוג 3700 דולר ולקבל פרסום כזה זה דיל לא רע לחברה.

פורסם
אני לא רואה את הקשר בין 62 ו-239

זה הקשר: "בטעות העלנו טיסה לפראג ב 239 ש"ח (62$) במקום 239$"

הם פשוט הכניסו מחיר בשקלים, או המירו אותו פעמיים או משהו בסגנון הזה.

בכל מקרה, גם אני בדעה שזה פשוט פרסום ויראלי מאוד זול.

מעבר לעובדה שאין שום דרך לוודא שזה לא שקר מוחלט (?) ו/או שמספר האנשים שקנו במחיר הזה הוא באמת מה שהם טוענים, שים לב שזה לא מופיע בשום מקום חוץ מב....עמוד הפייסבוק שלהם.

זה לא מופיע בשום עיתון, גוף תקשורת כלשהו... מישהו.. זה לא באמת מעניין אף אחד, אף אחד לא התלונן, וככה סתם מעצמם הם פתאום החליטו לספר בעצמם על הטעות? בעמוד הפייסבוק השיווקי שלהם?

עם כל הכבוד אנחנו לא נולדנו אתמול...

פורסם

זה התפרסם והגיע לכל אתרי החדשות כשזה קרה. כמו שאמרת, פרסום ויראלי בזול.

פורסם

מתי? איפה? (ת'רד ב-FXP זה לא "אתרי חדשות")

הפוסט בפייסבוק שלהם פורסם בסך הכל לפני פחות משעתיים...

פורסם

אהה... אז היה לפני כמה חודשים סיפור דומה מאוד. התפרסם ב-ynet וכו'. לא שמתי לב שזה משהו חדש :)

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים