עבור לתוכן

פרסום|סיפור של מימוש אחריות בtms. נשאר קצת טעם רע בפה.

Featured Replies

פורסם
זה מוצר אקסטרים שוליים שקרוב לוודאי לא תמצא לו שום מחיר ריאלי, בטח לא בארץ.

מחיר מופרז הוא לא מדד מציאותי לכלום. חנות לא תתן הנחה גדולה יותר ממה שציינתי.

אני לא צריך "למצוא" לו מחיר, החנות יודעת (ופרסמה, קרוב לוודאי) בכמה היא מוכרת אותו ללא הנחה.

אין צורך "לחפש" שום דבר.

הסירוב של החנות לספק לו את 290X במחיר של "הנחת מחשב חדש" --- גם אם הוא לחלוטין חוקי ולגיטימי ואפילו אם זו זכותה המלאה -- לוקה בחוסר תום לב,

מן הסיבה הפשוטה שהכרטיס החלופי שכן הוצע לו (290) הוצע לו (ללא תוספת) במחיר של הנחת מחשב חדש (שגבוה ב-40 ש"ח מהמחיר שהוא שילם).

לכן, לא הגיוני שעבור כרטיס אחר כלשהו הם דורשים ממנו תוספת שלא כוללת הנחה כזו.

שיחליטו - האם לצורך הענקת המוצר החלופי הם מתייחסים למחירים שכוללים את ההנחה או שלא כוללים את ההנחה.

העובדה שההפרש בין הכרטיס שהוא רכש ל-290X הוא 600 ש"ח עבור החנות עצמה לא רלוונטי,

משום שמה שחשוב הוא מה המחיר שבו הוא נמכר לצרכנים.

(באותה מידה זה לא היה רלוונטי לדוגמא אם על 290 הם נאלצים להוסיף 599 ש"ח או 1 ש"ח ליבואן)

החנות עושה את החשבונות הפנימיים שלה מול היבואנים עם עצמה, לא עם הלקוח.

גם הנחות הם בוחרים להעניק משיקולים פנימיים שלהם שלא מעניינים את הלקוח.

קיריל שאל קודם "איפה עובר הגבול"

הגבול עובר בשאלת נסיבות ההחלפה: אם הלקוח היה מחליט באופן ספונטני לשדרג את הכרטיס שלו, סתם כי מתחשק לו, או אז היה הגיוני/מוסרי/לגיטימי מצד החנות לדרוש מחיר מלא (ללא הנחה).

לעומת זאת, אם סיבת ההחלפה היא פגם במוצר, הגיוני/מוסרי/ראוי שהחנות תעניק לו את אותה ההנחה שלה הוא זכה במקור (שהרי לא השתנו פתאום תנאי החוזה ביניהם).

  • תגובות 216
  • צפיות 49.5k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
פורסם

אז מה אתה מציע?

נניח למשל ש-TMS תקעו מחיר שערורייתי של 10,000 ש"ח כמחיר "הרגיל" (סתם כי התחשק להם), וכל העסקה של המחשב עם הכרטיס הסתכמה רק ב-6000 ש"ח.

האם אתה עכשיו מצפה שיחזרו לו את כל סכום העיסקה + 4000 סתם כבונס? חחח אתה רציני או מתבדח? זה לא עובד ככה. הציפיות שלך לא מציאותיות ומוגזמות מאוד. אני גם מניח ששני הצדדים רוצים לסיים עם העניין מתישהו, אז שניהם צריכים לקחת עמדה רצינית, כי אחרת זה רק בית משפט. אין ל-TMS אפשרות לעמוד בדרישות שלך גם אם ירגישו נדבנים במיוחד.

חנויות תוקעים מחירים למוצרים כאלה הרבה מעבר לשווים האמיתי כשמדובר במוצרי שוליים כאלה.

לכן, לא הגיוני שעבור כרטיס אחר כלשהו הם דורשים ממנו תוספת שלא כוללת הנחה כזו.

נראה שאתה לא קורא טוב.

מהלינק ש-TMS הציעו להחלפה מצויין בפירוש שגם הוא "בקניית מחשב חדש", כך שכל הטענה שלך יורדת לבית שימוש.

http://www.tms.co.il/product/13157

יש פה רק את העניין שהלקוח לא חייב לקבל החלפה מעין זאת גם אם היא לכאורה במחיר גבוה יותר, אם לטעמו הביצועים נמוכים יותר, וזאת אינה החלפה שקולה בעיניו.

פורסם
אז מה אתה מציע? נניח למשל ש-TMS תקעו מחיר שערורייתי של 10,000 ש"ח כמחיר "הרגיל" (סתם כי התחשק להם), וכל העסקה של המחשב עם הכרטיס הסתכמה רק ב-6000 ש"ח, האם אתה עכשיו מצפה שיחזרו לו את כל סכום העיסקה + 4000 סתם כבונס?

לא נראה לי שאתה מבין כל כך איך עובד החוק.

אם חנות מוכרת דברים במחירים מגוחכים סתם כי "מתחשק לה" - היא עשויה להימצא במצב שבו היא נאלצת לשלם על כך מחיר ולספוג את התוצאה של התמחור הזה.

זו אחריותה לתמחר מוצרים באופן כזה שגם מימושי אחריות לא יגרמו לה להפסדים כספיים.

אם היא לא יכולה לעשות את זה, שלא תעניק הנחות. פשוט מאוד.

חחח אתה רציני או מתבדח? זה לא עובד ככה.

מה זה "זה"?

אתה יכול לצטט לי חוק רלוונטי או פסיקה?

על פי מה אתה קובע איך "זה" עובד?

החוק ופסיקת בית המשפט הם הקריטריונים הרלוונטיים היחידים.

ל-"הגיון" יש פה מעט מקום.

הציפיות שלך לא מציאותיות ומוגזמות מאוד. אני גם מניח ששני הצדדים רוצים לסיים עם העניין מתישהו, אז שניהם צריכים לקחת עמדה רצינית, כי אחרת זה רק בית משפט. אין ל-TMS אפשרות לעמוד בדרישות שלך גם אם ירגישו נדבנים במיוחד.

הדרישות הם לא שלי,

אני רק מתאר את המצב לפי איך שאני מבין אותו -

אני מחפש במקביל את החוקים/פסיקות הרלוונטיים אבל לא מצליח למצוא בינתיים דברים שמתייחסים להנחות ולמשמעות שלהם בעת ביטול חוזה/עסקה.

בכל מקרה,

כתבתי כבר, ואכתוב שוב:

החנות מציעה ללקוח מוצר חלופי תחת הנחת מחשב חדש - כלומר - שהיא מכירה בכך שהיא לא יכולה פתאום לדרוש ממנו עוד כסף על ה-290 כך שיושלם ל-"מחיר מלא שלו".

מצד שני, היא מציעה לו את 290X ללא הנחה כזו, ודורשת עבורו תוספת מלאה.

זה בעיניי חוסר תום לב.

זה נובע מהפרשנות של החנות לפיה 290X מהווה "שדרוג",

ואילו 290 זו "החלפה".

זה כבר תחום אפור,

וכנראה שהצדק החוקי/משפטי כאן הוא לצד החנות, שיכולה שלא להסכים לשדרוג תחת תנאי הנחה,

אבל כאמור, זה מהווה חוסר תום לב

פורסם

הוויכוחים האלה ממש לא עניניים...

כשבאים לממש אחריות, מחליפים למוצר זהה בדיוק,או לפי שווה הערך שלו.

הערך של המוצר נקבע לפי ערך השוק שלו, אם מדובר במוצר חדש

אזי מדובר במחיר הרגיל שהוא נמכר בחנויות/רשתות ולא בהכרח לפי המחירון בחנות,

כך שהלקוח יוכל לרכוש את המוצר הזהה במקום אחר.

פורסם
לא נראה לי שאתה מבין כל כך איך עובד החוק.

אם חנות מוכרת דברים במחירים מגוחכים סתם כי "מתחשק לה" - היא עשויה להימצא במצב שבו היא נאלצת לשלם על כך מחיר ולספוג את התוצאה של התמחור הזה.

זו אחריותה לתמחר מוצרים באופן כזה שגם מימושי אחריות לא יגרמו לה להפסדים כספיים.

אם היא לא יכולה לעשות את זה, שלא תעניק הנחות. פשוט מאוד.

אבל בפועל היא לא גבתה סכום כזה ואף לא קרוב, מה שמבהיר שהתמחור הוא לא יותר מענן עשן.

"הנחה" מאיזה סכום בדיוק, זה נשאר בגדר אלמנט ספקולטיבי שנשאר רק להעריך.

כל דבר אחר הוא בגדר נסיון לעשוק את החנות ולעשות קופה על חשבונה שלא בצדק.

וכל עוד ההסדר הוא פייר ומפצה אותי בצורה הולמת, מה החוק טוען לא מעניין אותי יותר מדי.

אם הם לא מנסים לעקוץ אותי, אני גם לא אנסה לעקוץ אותם.

כמוני, אני בטוח שגם פותח הדיון רק מחפש לקבל בחזרה את התמורה להשקעה שלו, ומבלי לחוש שיצא מופסד מהסיפור.

ותאמין לי, זה שמחזירים לו את את הכסף ונותנים לו הזדמנות שניה לקבל החלטה נבונה, רק עושים לו טובה.

הבחור ביזבז את מיטב כספו עם הכרטיס הזה בהתלהבות פזיזה ונמהרת. מהשיחות המוקלטות גם ניכר שהוא לא מתמצא בתחום וצעיר. ככלל, לא קונים כרטיס מסך ביותר מ-1000~1200 גג, ושיזדיינו הביקורות.

Take the money and RUN- ההצעה הכי טובה שלי בשבילך.

פורסם

אבל למי אכפת איך אתה מרגיש לגבי העניין או מה אתה חושב על כרטיסי מסך ב4000 שקל? דעתך בעניין, אפילו שאני מסכים איתך לגבי כרטיסים ב4000 שקל, מעניינת לי אפילו לא את הביצה השמאלית, אלא את המרווח בינה לבין הימנית. החנות הציעה כרטיסי מסך בהנחה במעמד רכישת מחשב חדש. הלקוח בחר לנצל הנחה זו (זה לא משנה האם היא אמיתית או פיקטיבית - מה גם שאם היא פיקטיבית, מנהל החנות עבר בכך עבירה שניתן לתבוע בגינה). כרטיס המסך התברר כפגום, ואין אפשרות להחליפו. כל פתרון שהוא, מלבד לתת ללקוח לבחור כל כרטיס אחר מאלו המוצעים בהנחת מחשב חדש תוך תשלום ההפרש אם יש כזה, הוא התנהגות של חלאות ולא של חנות המתיימרת להיות טובה.

פורסם
אבל בפועל היא לא גבתה סכום כזה ואף לא קרוב, מה שמבהיר שהתמחור הוא לא יותר מענן עשן.

"הנחה" מאיזה סכום בדיוק, זה נשאר בגדר אלמנט ספקולטיבי שנשאר רק להעריך.

מבחינת החוק/משפט אין דבר כזה "ענן עשן" - תמחור הוא תמחור.

אם החנות מפזרת "ענני עשן", כדבריך, זו בעיה שלה, לא של הלקוחות שלה.

מה היא "גבתה" מהלקוח הספציפי הזה זה לא משנה, השאלה היא בכמה היא מוכרת את המוצר ללא הנחה.

כל דבר אחר הוא בגדר נסיון לעשוק את החנות ולעשות קופה על חשבונה שלא בצדק.

שטויות מוחלטות.

אין כאן שום "עושק",

כאמור - החנות צריכה לבחור בעצמה בתבונה על מה היא מעניקה הנחות ועל מה לא.

אם היא עשתה שגיאות בתמחור, זו לא בעיה של הלקוח ולא הוא צריך לשאת בכך.

וכל עוד ההסדר הוא פייר ומפצה אותי בצורה הולמת, מה החוק טוען לא מעניין אותי יותר מדי.

נו, אז הנה, בבקשה: אתה מודה בפה מלא שה-"חוק" לא מעניין אותך.

אפשר לעצור פה את הדיון.

אם החוק לא מעניין אותך אז על מה אתה מתווכח בדיוק?

על מה ש-"מתחשק" לך?

החשק שלך והרעיונות שלך למה הוגן או נכון לא רלוונטיים.

מה שרלוונטי הוא מה אומר החוק ו/או הפסיקה בנושא,

ואם אין מענה בחוק או בפסיקה,

רק אז יש רלוונטיות להגיון או ל-"מבחני סבירות".

אם הם לא מנסים לעקוץ אותי, אני גם לא אנסה לעקוץ אותם.

הוא לא מנסה לעקוץ אותם, הוא מנסה לקבל את התנאים שהובטחו לו בתור מי שרכש מחשב חדש - קרי, "הנחת מחשב חדש".

ותאמין לי, זה שמחזירים לו את את הכסף ונותנים לו הזדמנות שניה לקבל החלטה נבונה, רק עושים לו טובה.

הבחור ביזבז את מיטב כספו עם הכרטיס הזה בהתלהבות פזיזה ונמהרת. מהשיחות המוקלטות גם ניכר שהוא לא מתמצא בתחום וצעיר. ככלל, לא קונים כרטיס מסך ביותר מ-1000~1200 גג, ושיזדיינו הביקורות.

פה אתה כבר גולש למחוזות החוצפה

מאיפה לעזאזל יש לך את עזות המצח לחלק ציונים לפותח הדיון על הבחירות שלו ועוד לקשור את זה לאחריות/חובה/בחירה של החנות לממש את האחריות בצורה א' או בצורה ב'?

הלקוח קנה מוצר,

לשאלה אם זו קניה חכמה או לא אין שום קשר לעניין.

- - - תגובה אוחדה: - - -

ואני חוזר ומדגיש את עיקר העניין פה:

בניגוד למה שאתה טוען אני לא "פספסתי" את זה ש-290 הוצע לו במחיר של הנחת מחשב חדש,

בדיוק ההפך - זה היה החלק המרכזי בטיעון שלי

היות ו-290 מוצע לו ב-"הנחת מחשב חדש" (ממש על פי הלינק שקיריל שם פה),

לא הגיוני שעבור כרטיס אחר, ה-290X, הוא מחוייב להוסיף כסף כאילו היה מדובר במוצר ללא הנחת מחשב חדש

החנות צריכה להחליט: האם לצורך ההחלפה הם בוחנים את המחירים כאילו הם ללא הנחה, או כאילו הם אחרי הנחה?

אם הם בוחנים את זה כאילו הם ללא הנחה, אז הוא לא צריך להוסיף 0 ש"ח וגם לא 40 ש"ח, אלא את ההפרש במחיר בין 7790 בהנחה ובין 290 ללא הנחה, שהוא כנראה כמה מאות שקלים.

רק שזה כמובן יהיה צעד בלתי מוסרי וייתכן שגם לא חוקי (צריך לבדוק את זה, לא הצלחתי למצוא כאמור מידע על הקשר שבין הנחות ובין "שווי מוצר" לצורכי החלפה/מימוש אחריות), היות והלקוח בסך הכל מממש אחריות, הוא לא מבקש פה איזו "טובה" מהחנות.

היות שהם בחרו לעשות את ההשוואה ע"פ מחיר של 290 כולל הנחת מחשב חדש (ולוותר לו על 40 ש"ח),

הרי שזה רק מן הראוי שהם ידרשו ממנו תוספת מחיר עבור 290X ששווה להפרש בין 7790 בהנחה ובין 290X בהנחה.

כל התנהלות אחרת, גם אם היא בהתאם לחוק (שהרי החנות אינה מחוייבת לשדרג ללקוח מוצרים, אלא רק להחליף אותם ע"פ האחריות),

היא התנהלות שאינה בתום לב.

אם הלקוח היה יודע בעת הרכישה שהמוצר שלו עתיד להיות פגום (ונניח וזה היה ה-7990 היחיד בארץ שנותר), יכול מאוד להיות שהוא היה בוחר את ה-290X באותו רגע - והוא היה משלם עליו בדיוק את הסכום שהחנות כרגע מסרבת למכור לו אותו בו.

פורסם

^ tl;dr.

אבל למי אכפת איך אתה מרגיש לגבי העניין או מה אתה חושב על כרטיסי מסך ב4000 שקל? דעתך בעניין, אפילו שאני מסכים איתך לגבי כרטיסים ב4000 שקל, מעניינת לי אפילו לא את הביצה השמאלית, אלא את המרווח בינה לבין הימנית. החנות הציעה כרטיסי מסך בהנחה במעמד רכישת מחשב חדש. הלקוח בחר לנצל הנחה זו (זה לא משנה האם היא אמיתית או פיקטיבית - מה גם שאם היא פיקטיבית, מנהל החנות עבר בכך עבירה שניתן לתבוע בגינה). כרטיס המסך התברר כפגום, ואין אפשרות להחליפו. כל פתרון שהוא, מלבד לתת ללקוח לבחור כל כרטיס אחר מאלו המוצעים בהנחת מחשב חדש תוך תשלום ההפרש אם יש כזה, הוא התנהגות של חלאות ולא של חנות המתיימרת להיות טובה.

ולא טענתי אחרת.

לסיכום, יש שלוש אפשרויות הוגנות לשני הצדדים שהעלתי, שאחת מהן על החנות לבצע:

1. לתת לבחור אפשרות לשדרג לכרטיס שביקש לפי התמחור עבור רוכש מחשב חדש, וללא ייקור נוסף.

2. לתת זיכוי כספי מלא + שווי "הנחה" מוערך כפיצוי על אי מימוש ההנחה שלא התאפשר עקב סירובם.

3. ביטול עיסקה מלא, וכל אחד נפרד לדרכו בברכת שלום.

כל ההצעות הנ"ל הן שוות ערך מבחינת הלקוח, כפי שאני רואה את זה.

ופה אני מסיים מכיוון שאין לי מה להוסיף, חוץ מלהתווכח ויכוחים עקרים עם אנשים שסתם אוהבים להתווכח.

בהצלחה לפותח הדיון.

פורסם
^ tl;dr.

tldr-41233.jpg

הנה גרסה מקוצרת לעצלנים או למתקשים בקריאה:

1. החנות מציעה ללקוח (במסגרת מימוש האחריות) מוצר חליפי (290) ללא תוספת כאילו שוויו (= ערכו) היה תחת הנחת מחשב חדש (אחרת, הייתה דורשת תוספת של מאות שקלים).

2. הלקוח מבקש במקום זאת מוצר יקר יותר (290X) שגם עליו חל מבצע "הנחת מחשב חדש".

3. החנות מסרבת לדרישה, ודורשת ממנו סכום מלא עבור ה-290X כאילו שוויו היה ללא הנחת מחשב חדש.

4. כל זאת כאמור כשהלקוח רכש מהחנות מחשב חדש באותו מעמד שבו רכש את הכרטיס הפגום.

מסקנה:

5. החנות פועלת שלא בתום לב, אפילו אם הפעולה הנ"ל היא בהתאם לחוק ולפסיקה המשפטית (שלא מחייבים אותה לאפשר שדרוגים כאלה, למיטב ידיעתי).

הערה (למיטיבי לכת שמסוגלים לקרוא):

6. אם באמת רוצים "להחזיר את המצב לקדמותו", הלקוח צריך להשיב לחנות את כל המוצרים שרכש והיא צריכה להשיב תמורתם את כל הכספים ששילם, בקיזוז דמי ביטול עסקה או משהו דומה.

את הרווח שלה מכך שהבחור בחר לעשות את הרכישה דווקא אצלה, החנות כבר עשתה.

זה שהיא עכשיו מנסה לחלץ ממנו עוד כסף עבור ה-290X מעבר למה שהוא היה משלם לו היה בוחר בו מלכתחילה (לו היה יודע שה-7990 יהיה פגום), זה לא הגון ולא מוסרי.

בעולם אידיאלי, כאמור, הלקוח היה עושה UNDO על כל העסקה ורוכש מחשב מחנות אחרת, שלא תנסה להרוויח על חשבונו פעמיים.

7. הויכוח הוא בעצם סביב 200 שקל בערך. זה שההפרש במחיר בין 7990 (או 290) ובין 290X עבור החנות הוא 600 ש"ח זה לא ממש רלוונטי, כי הלקוח ממילא מבקש לשלם 400 ש"ח מתוכם, הוא רק מבקש שעל כ-200 ש"ח (שהם בערך סך ההנחה של הנחת מחשב חדש לכרטיס הזה, אם הבנתי נכון) יוותרו לו, בתור מי שרכש מחשב חדש. הסירוב של החנות לוקה בחוסר תום לב.

אחרית דבר:

8. חבל שפנדה נסגרה. החנויות היחידות שנותרו שאני סומך עליהן הן IQPC, ZIGZAG ופלונטר. בקרוב כנראה הדרך היחידה לרכוש מחשבים במדינה הזו תהיה ייבוא אישי בלבד.

פורסם

Take the money and RUN- ההצעה הכי טובה שלי בשבילך.

מסכים עם כל מילה! יספיק לכרטיס מספיק טוב במקום אחר, ועוד ישאר עודף לא רע.

פורסם

8. חבל שפנדה נסגרה

אפשר לחשוב שלא היו עליה תלונות דומות. רק תריץ חיפוש בפורום. :)

פורסם
אפשר לחשוב שלא היו עליה תלונות דומות. רק תריץ חיפוש בפורום. :)

צודק, שכחתי לסייג ולומר שזה מבוסס על ההתנסות האישית שלי.

למרות - שתמיד התרשמתי שהתלונות לגביה הן הכי מעטות/לא-מוצדקות (על אף שיכול להיות שההתרשמות מוטעית).

בכל מקרה, אין טעם לבכות על יונק שנכחד.

פורסם

בגלל שהמקרה הזה גבולי ואין אף צד שצודק באופן מוחלט יש לי פתרון מקורי ואפילו קצת מקראי:

הבחור קנה 7990 ומתעקש על ביצועים דומים (בצדק) אך הכרטיס לא במלאי אז למה שלא נלמד ממשפט שלמה ונחצה את התינוק לשניים:

ש-TMS תציע לו שתי 7970 (ה-7990 זה שני 7970 על אותו PCB) הוא יקבל את אותם ביצועים ונגמרה הסאגה. (במידה ויש לו 2 סלוטים של X8 PCIE).

מלכים א פסוק טז

"אָז תָּבֹאנָה שְׁתַּיִם נָשִׁים זֹנוֹת (לפי הפרשנות שלי הכוונה לזונות גרפיקה) אֶל הַמֶּלֶךְ, וַתַּעֲמֹדְנָה לְפָנָיו. וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הָאַחַת: בִּי אֲדֹנִי, אֲנִי וְהָאִשָּׁה הַזֹּאת יֹשְׁבֹת בְּבַיִת אֶחָד, וָאֵלֵד עִמָּהּ בַּבָּיִת. וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי לְלִדְתִּי, וַתֵּלֶד גַּם הָאִשָּׁה הַזֹּאת;"

מסקנה הלוגית המתבקשת מהתנ"ך:

הראשון שיתנגד לעסקה של לחצות את ה7990 לשניים הוא דובר אמת,אין כמו לוגיקה של התנ"ךכנראה שחבר שלי הסטלן צדק שהוא אמר שהשימוש הפרקטי העיקרי בתנ''ך הוא שבחלק מספרי התנ"ך היו דפים ממש עדינים ודקים שאפשר היה לעשות מהם אחלה ג'וינטים. (מקווה בשבילו שכל הקטע הזה של הגיהנום זה סתם הייפ של דוסים:hat:).

פורסם

7. הויכוח הוא בעצם סביב 200 שקל בערך. זה שההפרש במחיר בין 7990 (או 290) ובין 290X עבור החנות הוא 600 ש"ח זה לא ממש רלוונטי, כי הלקוח ממילא מבקש לשלם 400 ש"ח מתוכם, הוא רק מבקש שעל כ-200 ש"ח (שהם בערך סך ההנחה של הנחת מחשב חדש לכרטיס הזה, אם הבנתי נכון) יוותרו לו, בתור מי שרכש מחשב חדש. הסירוב של החנות לוקה בחוסר תום לב.

וזה בדיוק מה שמגלה לך את ההנחה האמיתית שקיבל, ועקב כך גם הפיצוי שהייתי דורש (או לפחות מתחיל להתמקח ממנו).

הם מצדם במקום לתת את הפיצוי המלא, כבר יעדיפו, כמובן, שתרכוש מהם את הכרטיס היקר יותר, ולכן נדרש למצוא פה את נק' האקווליבריום המתאימה ולהיות אסרטיביים.

פורסם
בגלל

7990 זה למעשה שני 280X בתדרי סטוק(1000 לכל ליבה ו1500 לזכרונות).

חוץ מזה ששני הכרטיסים בנפרד צורכים יותר ואתה לא יודע אם יש לו לוח מתאים.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים