עבור לתוכן

מערכת החשמל שלי מטריפה אותי

Featured Replies

פורסם

אז ככה יש לי את המפרט שמופיע בפרופיל.

אני משתמש באל פסק של ADVICE מדגם PRD750.

כשאני מחובר לחשמל ישירות (עם מגן ברקים או איך שלא קוראים לזה) המחשב עובד חלק בלי בעיות.

כאשר נאי מחובר עם האל פסק המתח בצג הדיגיטלי מדלג בין 204 ל245 V בצורה רנדומלית, המחשב מציג פעם שאני מחובר רק לסוללה ופעם שאני מחובר גם לחשמל.

יש לו גם שגעונות שהוא מכניס לי את המחשב למצב שינה.

הUPS הנ"ל כבר היה בתיקון ששם כפי שנאמר לי החליפו לו את הסוללות.

שוחחתי היום שוב עם ADVICE והם אמרו שייקחו אותו שוב פעם לתיקון ובדיקה במעבדה אבל מה שמעניין אותי שנאמר לי שאל פסק מקבל טווח זרם קטן יותר מהספק של המחשב ולכן המחשב כאשר מחובר ישירות לחשמל מושפע פחות מהתנודות בזרם מאשר האל פסק ומצד שני אין לו AVR או מה שזה לא יהיה בספק של המחשב (למרות שאאל"ט יש מערכות הגנה כלשהן בספק של המחשב) ולכן יש לו סיכוי "גדול" להתפוצץ.

הסבירו פרטו ונמקו כי אני כבר מבולבל לגמרי בנוגע למערכת החשמל ואיך מומלץ להגן על ציוד יקר בצורה מיטבית.

תודה!

פורסם

יכול להיות שאכן יש לך מתחים לא יציבים. אם הם קופצים בתחום כזה אתה יכול לראות את זה בהרבה מקרים משינויים בעוצמת האור של התאורה בבית, במיוחד אם יש לך מנורות ליבון (פלורסצנט/מנורות חסכוניות מגיבות לזה גם אבל בצורה פחות בולטת). יכולה להיות בעיה מקומית רק בשקע וכו' - תנסה לחבר מנורת שולחן מהמפצל שעליו מחובר ה UPS (לפניי ההגנה של ה UPS), רצוי אם מנורת ליבון ותעקוב אחריי האור שלה כשה UPS קופץ

ה UPS הזה מחזיק בקושי 300W. אם רוצים שהוא יאריך ימים ויהיה יציב 250W הם מקסימום אמיתי יותר בשבילו. מהצצה מהירה בפרופיל המחשב שלך לוקח הרבה יותר מזה. אחריי תקופה ה UPS יכול להידפק ולהתחיל להתנהג בצורות לא צפויות (ועוד נראה ששלך החזיק דיי הרבה...). וה UPS יכול להידפק מסיבות אחרות שלא קשורות להעמסת יתר / התחממות יתר

ואם חיברת את ה UPS אחריי מגן ברקים, כשלמגן יש השהיה, קורה דבר כזה : המגן רואה נפילת מתח קטנה (כמו שיש הרבה בימים האלה), קופץ ונכנס להשהיה, וגורם ל UPS לעבור לסוללה. והנה ה UPS מצפצף ועובד מהסוללה. מכיוון שהוא בעומס יתר הוא יכול גם ליפול ולהתכבות / להוציא מתח לא תקין / לגמור את הסוללה לפניי שהמגן שוב יתן לו מתח וכך להפיל את המחשב. אם זה מה שקורה אתה אמור לראות שהלדים על המגן נדלקים/נכבים בהתאמה להתנהגות של ה UPS

למגן ברקים, UPS וספק של מחשב אכן יש תגובות שונות למתחים שונים. אם לפי המנורה אתה רואה שהמתחים לא תקינים (האור עולה ויורד) ההתנהגות שלהם תהיה משהוא כזה

מגן ברקים

לחלק מהמגינים יש הגנות מתח גבוה/מנוך, לחלק מתח נמוך בלבד, ולחלק אין הגנות מתח - הם סתם קופסה אם לד ירוק שעולה 30-100 שקל

מגן שיש לו הגנות מתח גבוה/נמוך ינתק את המתח ויכנס להשהיה לכמה דקות בכל פעם שהוא מזהה מתח לא תקין. מבחינתו מתח לא תקין זה מתח נמוך מ 180V או גבוה מ 280V (המתחים במציאות יכולים להשתנות אבל זה בערך התחום). בסוף ההשהיה הוא מחבר מחדש

מגן שיש לו הגנת מתח נמוך בלבד יגיב רק למתח נמוך בצורה כזאת. לפי דיון שהיה לי בהודעות פרטיות לפניי 2 שנים (אם משתמש שהמגנים שלו עושים בעיות), יש כמה דגמים בעייתיים של מגינים, שאם הם מקבלים מתח גבולי (על הגבול בין נמוך ותקין - כ 190V) במקום להיכנס להשהיה כמה דקות הם מתחילים לחבר ולנתק את המתח במהירות וניתן לשמוע "טרררררר" מהמגן

מגן שאין לו הגנות מתח לא יגיב בניתוק לאף מתח

חוץ מהגנת מתח גבוה/נמוך ברוב המגינים יש רכיב שאמור לחטוף נחשולים (וכך להגן מהם על המחשב). הרכיב הזה בנוי לקצר מיידית ולספוג את כל המכה אם הוא מקבל מתח גבוה מעל גבול מסויים. במגן טוב, כל מה שמעל 280V אמור להיות מטופל על ידי הגנת מתח גבוה ורכיב הנחשולים אמור להגיב רק למתחים גבוהים הרבה יותר (במאות V)

ברוב המגינים שראיתי המצב קצת שונה : היצרנים לא שמו הגנת מתח גבוה נורמלית ולכן מנסים לפצות על זה על ידיי רכיב הנחשולים. אז הם שמים רכיב שמתחיל לקצר ולחטוף כבר ב 270-300V. בתיאוריה זה אמו לגרום לכך שבכל פעם שהמתח מגיע ל 270-300V המגן יקצר ויקפיץ את המפסק בלוח חשמל. במציאות, אם המתח גבולי (קרוב ל 270-300V ולא גבוה יותר משמעותית), הוא לא תמיד מספיק כדיי לדחוף את הרכיב למצב של קצר, לכן אין קצר והמפסק בלוח לא קופץ, אלא הרכיב ממשיך להתלהט בתוך המגן. אם אין לו הגנה תרמית שתנתק אותו מהר (ובהרבה מגינים אין !) הוא פשוט יעלה באש

- - מתחים בין 180-280 המגן מעביר כמו שהם ללא שינוי, מתחת ל 180 מנתק רק במקרה שיש לו הגנה ממתחים נמוכים, מעל 280 יכול לנתק ויכול להקפיץ את המפסק בלוח חשמל אבל לא תמיד

UPS

רוב ה UPSים האלה מכילים AVR - שנאי שמקבל את המתח מהשקע ויש לו 3 יציאות : ללא שינוי, +15% ו -15% (המספרים המדויקים שונים בכל דגם אבל בערך). חוץ ממנו יש מעגל שמודד את המתח בכניסה

אם המתח תקין - קרוב ל 240V - המעגל מחבר את המחשב ליציאה האמצעית (ללא שינוי) מהשנאי (

אם המתח קצת נמוך - המעגל מעביר את המחשב ליציאת ה +15%. כך למשל אם מגיע 190V ביציאה של ה UPS יש 218V

אם המתח קצת גבוה - המעגל מעביר את המחשב ליציאת ה -15%. כך למשל אם מגיע 290V ביציאה של ה UPS יש 246V

אם המתח נמוך משמעותית או גבוה משמעותית - מחוץ לתחום שניתן לתקן על ידיי +/-15% אם שנאי - ה UPS עובר לסוללה

ב UPSים זולים אין הרבה בקרה על ה AVR חוץ ממדידת המתח המיידי בכניסה. אם המתח בכניסה קופץ, המעגל יתחיל לקפוץ במהירות בין היציאות של השנאי ולפעמים גם לסוללה ובחזרה

- - מתחים בתחום כ 210-270 ה UPS מעביר ללא שינוי, מתחים בתחום קצת יותר גדול הוא מעלה/מוריד אם שנאי כדיי לקבל ביציאה מתחים בתחום תקין, ואם המתחים רחוקים יותר מזה הוא עובר לסוללה

ספק

ספקים ללא PFC או אם Passive PFC (ספקים גנריים / איכותיים entry level / וכן ספקים במסכי LCD של פחות מ 20-24 אינצ') בנויים לעבוד על תחום מתחים דיי קטן - 220-250V. במציואת הם מסתדרים אם תחום קצת יותר גדול אבל לא בהרבה

מתח מתחת ל 200 גורם לירידה בהספק שהספק יכול להחזיק. אם נניח יש לנו ספק של 500W, כשהוא מקבל מתח תקין הוא יכול להחזיק 500W (כשהוא מתחמם במידה מסויימת). נניח שאנחנו נותנים לו 150V - כ 3/4 ממה שהוא אמור לקבל. בתנאים כאלה גם המקס' שהוא יכול להחזיק יורד ל 375W - כ 3/4 מההספק שלו בהתאמה. כלומר, אם עכשו אנחנו רוצים ממנו 375W, יש בתוכו רכיבים שיתחממו כיאלו שהיינו מחברים 500 כשהוא עובד על מתח תקין

עכשו נניח שהוא עומד במחשב שצורך 450. במצב רגיל אם ספק של 500 לא אמורה להיות בעיה, אבל עכשו הספק ירד ל 375, ו 450 בשבילו זה עומס יתר - אותם רכיבים שמועמסים יותר יתחילו להתחמם הרבה יותר מידי. ההגנות של הספק לא יעזרו - הן רואות עומס של 450W, הן מתוכננות לכבות את הספק אם עוברים את ה 500W, כך שהוא יכול להמשיך לעבוד ולהישרף....

במתח יותר נמוך הספק יתכבה כי המתח נמוך מידי כדיי להפעיל אותו, אבל עדיין יש תחום גדול מספיק שבו הספק כן עובד אבל יכול להישרף אם הוא בעומס משמעותי

מתח מעל כ 270-280 (בערך) יגרום לשריפת הספק בגלל שהוא גבוה מידי לרכיבים מסוימים

ספקים אם Active PFC בנויים להחזיק תחום מתחים רחב יותר לכיוון המתחים הנמוכים. ספק Active PFC של 500W יכול להחזיק 500W כשהוא מקבל כל מתח בין כ 100V עד 270-280V

מתחת ל 100 גם יכול להתחיל אותו קטע כמו בספק ללא PFC, ויכול להיות שהספק יתכבה

מעל 270-280 הוא יישרף באותה צורה כמו ספק ללא PFC

ועוד משהוא - כשנותנים לספקים מתח נמוך יותר, הם מתחילים להעמיס יותר את הכבל/מפצל/שקע וכו. למשל ספק שמועמס ב 400W אמור לקחת משוהא כמו 2A מהשקע. אם המתח יורד ל 180V (והספק ממשיך לעבוד), הוא יקח 3A. אם המתח יורד ל 120V, הוא יקח 4A. הוא יכול להמשיך לעבוד ללא בעיה אם הוא Active PFC, אבל אם למשל מחוברים כמה ספקים כאלה, העומס על השקע יכול לעלות למשל מ 8ש במצב תקין ל 16A במצב הבעייתי ולשרוף את השקע וכדומה

- - במתחים בתחום כ 200-280V (ספק ללא PFC) ו 100-280V (ספק אם Active PFC) הספק ממשיך לעבוד כרגיל אבל אם המתח נמוך הוא יכול להעמיס יותר את השקע. במתחחים נמוכים יותר (לספק ללא PFC ואם Active PFC בהתאמה) הספק יכול להתחמם ולהישרף אם הוא בעומס, או שהוא פשוט יתכבה (אם המתח יורד כך שהספק לא יכול להמשיך לעבוד, ואין על הספק עומס כזה שיגרום להתחממות יתר שלו). במתחים גבוהים יותר מ 280V הספק יישרף

פורסם
  • מחבר

תודה על ההסבר המפורט.

נראה לי שעשיתי שגיאה כי חיברתי על האל פסק שלי גם את המחשב וגם טלוויזיה 32" שמשמשת אותי בתור מסך אז אני חושב שגרמתי לו להתקף לב חחחח

אז עדיף לדעתך במקרה שלי פשוט להימנע מלהשתמש באל פסק שיש לי כרגע ופשוט לחסוך ולקנות אל פסק אחר עם הספק יותר גבוה בתיאוריה מאשר הצריכה המקסימלית של המחשב שלי + המסך?

פורסם

ה UPS הזה חלש גם בשביל המחשב בלי הטלויזיה. תשלח אותו לאדוויס לתיקון, הוא יחזור תקין ותוכל להשתמש איתו, אבל אל תעבור איתו 250W - זה בערך מה שה UPSים האלה והסוללות שיש בהם בנויים באמת להחזיק בלי להגיע לעומס יתר

האם הבעיה שלך היא בגלל ה UPS ? יכול להיות שכן ויכול להיות שלא - תבדוק אם באמת יש לך מתח קופץ כזה בשקע - תמדוד אם מולטימטר או שים מנורה ותראה אם האור שלה קופץ. קפיצות של 40V אתה תראה טוב בבהירות של מנורת ליבון

ואם הבעיה היא ב UPS, האם זה בגלל עומס יתר או בגלל משהוא אחר ? עומס יתר היה כאן, ה UPS חלש מידי למחשב, אבל יכול להיות שמי שבאמת עשה את הנזק זה עכביש שנכנס פנימה וקיצר משהוא במעגל - לך תדע..... אם ה UPS באחריות תן לאדוויס לשבור את הראש

פורסם
  • מחבר

כבר דיברתי איתם מחר בא שלח שלך UPS (חחחחח) לאסוף את הUPS ולתת אותו לאדווייס לתיקון במסגרת אחריות.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים