עבור לתוכן

מצבר גיבוי 45A ב-UPS

Featured Replies

פורסם

אני לא חשמלאי (לפחות לא מוסמך), כן יצא לי למצוא כמה שקעים הפוכים - לא הרבה אבל היו. אחד מהם מצאתי במקרה בבית ספר, תקעתי בו טסטר כדיי להראות איך משתמשים בטסטר והוא לא נדלק, אז תקעתי בחור השמאלי והוא כן נדלק. מצאתי גם בבית של חברים שקע שבו הטסטר נדלק בחיבור התחתון, ושתיקנתי את זה מצאתי עוד כמה דברים שהחשמלאי הזה עולל שם - אם אותו שקע

יש מפצלים של 2 ו 3 שקעים אנכיים (יש לי 1 כזה משנות ה 90), שבהם השקע התחתון עומד ישר (ימין=ימין, שמאל=שמאל) והשקע העליון עומד הפוך (ה L שלו הוא משמאל בשביל השקע הראשי). נחש מה - אף אחד לא הפך בפנים את המגעים כך שהשקע שעומד הפוך יהיה מחובר נכון. כמו שהוא עומד הפוך ככה הוא מחובר

אין אף מכשיר חשמלי שיכול להיהרס מהיפוך של L ו N - זה פשוט לא משנה. בכמה ארצות באירופה (שיש להם 240V כמו לנו) התקעים עשויים כך שניתן להכניס אותם לחשמל ב 2 כיוונים (והוונה היא לתקעים שכן יש להם אדמה) - זה ככה בגרמניה וכמה מדינות נוספות שמשתמשות בשקע גרמני, ובאיטליה שעד כמה שידוע לי יש להם שקע משלהם שהוא רק לאיטליה. יש 4 מקרים שחשבתי עליהם שבהם זה בכלל יכול לשנות משהוא. באף אחד מהם זה לא סיבה לדאגה מהיפוך L ו N :

1

במכשירי חשמל שיש להם מפסק, המפסק אמור להיות על ה L. וכדיי שהכלל הזה יתקיים מכאן הגיע התקן שאומר באיזה צד לשים L - זה תקן שאין אותו בכל המדינות. אם L ו N הפוכים, המפסק הוא על ה N. הכול יעבוד ללא בעיה, פשוט תוציא את התקע מהחשמל ואל תסמוך על המפסק בלבד כשאתה מתעסק אם הרכיבים בתוך מכשיר חשמלי - אני חושב שאין צורך בכלל לאמר את זה וזה מובן מעצמו

סיפור קטן נוסף על זה : ברוב בתי המנורה (למנורות ליבון) שיש בישראל/אירופה, הבית מנורה בנוי כך שאם מוציאים את המנורה קצת החוצה, היא מתנתקת מ 2 המגעים - גם מהתחתון בבית המנורה שאמור להיות L, וגם מהצדדי (שנוגע בהברגה) שאמור להיות N. המטרה היא שגם אם L ו N הפוכים, לא יהיה ניתן להתחשמל ממגע בהברגה של מנורה שהוברגה חלקית החוצה. (נציין שמנורות פלורסצנט קומפקטיות לפעמים מתפרקות בידיים כשמנסים להבריג אותן החוצה - במיוחד מנורות זולות שהפלסטיק שלהן הפך להיות שביר מהחום ומה UV, ומנורות LED מ DealExtreme/Ebay מכילות הלחמות חשופות בין הלדים שמחוברות ישר ל 240V וניתן להתחשמל פשוט מלגעת במנורה - ולכן תמיד יש לנתק את המתח לגמרי כשמחליפים מנורות כאלה)

באמריקה לעומת זאת כמעט כל הבתי מנורה בנויים כך שההברגה שלהם מחוברת ישר ל N, כלומר ניתן בקלות להתחשמל ממנורה שמוברגת חלקית - לכן שם להרבה מנורות רצפה/שולחן שמחוברות אם תקע, גם כשהתקע הוא ללא אדמה, הוא בהרבה מקרים עדיין עשוי כך שלא ניתן יהיה להכניס אותו הפוך (כש L ו N הפוכים) אל ידיי כך שהחריץ של N גבוה יותר

2

תחשוב שיש מכשיר כלשהוא (תנור, גוף תאורה עוצמתי....) שבו החוט של ה N (בשקע תקין - הכחול) נוגע בפנים במשטח חם, אין עליו שרוול בידוד סיבי זכוכית שאמור להיות במכשירים חמים, והבידוד שלו נשרף באיטיות לאורך הזמן שהשתמשו במכשיר. הבידוד שנהרס הוא על ה N, לכן לא יקרה כלום עד שהבידוד יתפרק לגמרי ו N יגע ישירות במארז (במקרה כזה הוא יכול להקפיץ את הפחת - אם יש פחת. אם אין, או אם למכשיר אין אדמה, המכשיר ימשיך לעבוד רגיל בלי כל סימן חיצוני ובלי שהמארז יחשמל, כי בכל מקרה על N אין מתח)

עכשו אתה מעביר אותו לשקע ששבו L ו N הפוכים (או, אם הוא עמד תמיד על שקע שבו L ו N הפוכים - כשהחוט הדפוק היה ה N - בשקע הפוך החום ועכשו אתה מעביר אותו לשקע תקין שבו החוט יקבל L), החוט שהבידוד שלו נדפק יהיה הפעם על L ויקרה קצר מ L למארז (מה שיקפיץ את המאמת, פחת, או אם אין אדמה לא יקפיץ אף אחד מהם ויגרום להתחשמלות כשתיגע במארז)

מדובר בכל מקרה בתקלה שלא אמורה לקרות ואם היא קרתה חייבים לתקן אותה, ובכלל היה סיכוי של 1/2 שהיא תופיע מהתחלה על חוט ה L ותגרום ישר לקצר או התחשמלות בלי היפוך של L ו N ובלי כלום, זה כן סיבה לבדוק שאין חוטים שרופים במכשירים שבהם יש דברים חמים, אבל לא סיבה לדאגה מהיפוך של L ו N. כל מה שיכול לעניין כאן זה, למה יש מכשירי חשמל שקבוע מקצרים בשקע אחד וקבוע עובדים תקין בשקע אחר - זה יכולה להיות הסיבה לכך

3

במגן ברקים יש רכיבי הגנה (MOV) שמחוברים בין L ו N, וכן בין L ו E וכן N ו E. כלומר בין כל 2 חוטים. מכיוון שבלוח החשמל (בתוך הבית בבתים חדשים, על עמוד החשמל של השנאי בבתים ישנים) N ו E מחוברים ביניהם, רכיב ההגנה שבין N ו E לא עושה כלום כי אף פעם לא יהיה מתח מ 2 הצדדים שלו בין N ו E. לכן במגיני ברקים מסוימים - למשל VDPS של Q-protectors (וזה דווקא מגן הברקים שקע-תקע הטוב ביותר שראיתי לפי הנתונים האחרים ואני ממליץ עליו), פשוט מדלגים על ה MOV הזה ולא שמים אותו. אם מחברים מגן ברקים כזה לשקע שבו L ו N הפוכים, הפעם הרכיב שלא נמצא הוא זה שבין L ו E ואז הגנת נחשולי מתח של המגן חלשה יותר. גם זה לא מהווה סכנה אלא פשוט שההגנה של המגן מנזק קטנה יותר (לא שהגנות הברקים/נחשולי המתח האלה רציניות במיוחד בכל מקרה)

4

בגופי תאורה למנורות פלורסצנט מסוג רפיד סטארט (בארץ אלה הפלורסצנטים הכי גדולים הישנים באורך 2.4 מטר) בזמן ההדלקה של המנורה עובר זרם קטן בין L ו E דרך הקיבול באוויר שבין הפלורסצנט למתכת שממנה עשוי גוף התאורה. במקרים מסוימים (תנאים שמקשים על הדלקה - קור וכו) אוליי לפלורסצנט כזה יהיה קשה יותר להידלק אם L ו N הפוכים. היפוך L ו N לא משפיע על פלורסצנטים שמודלקים אל ידיי סטרטרים או בשיטות אחרות

אכן זה AC, ובין L ו N יש מתח שמתחלף כל הזמן. מה שעושה את N ל N זה שהוא מחובר בנקודה מסויימת לאדמה, כלומר N הוא תמיד במתח 0 (קרוב לכך) ו L הוא החוט שיש מתח בינו לאדמה. לפי התקן גם L וגם N אמורים להיות מבודדים באותה מידה, כך שגם אם יש 240V על N, לא קורה מצב מסוכן כתוצאה מזה

פורסם
  • מחבר

11010010110תודה רבה לך על ההסבר :yelclap: חומר טוב.

פורסם

אני לא חשמלאי (לפחות לא מוסמך), כן יצא לי למצוא כמה שקעים הפוכים - לא הרבה אבל היו. אחד מהם מצאתי במקרה בבית ספר, תקעתי בו טסטר כדיי להראות איך משתמשים בטסטר והוא לא נדלק, אז תקעתי בחור השמאלי והוא כן נדלק. מצאתי גם בבית של חברים שקע שבו הטסטר נדלק בחיבור התחתון, ושתיקנתי את זה מצאתי עוד כמה דברים שהחשמלאי הזה עולל שם - אם אותו שקע

יצא לי לגור בכמה דירות שכורות שבהן זה היה המצב.

פורסם

11010010110 חן חן! :yelclap::xyxthumbs:

ממש שיעור שלם העברת פה בבהירות וברהיטות, כל הכבוד!

נהניתי לקרוא ולקבל את הידע שלך עד ה"טיפה האחרונה"....

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים