הצעדים הכלכלים האחרונים - כלכלת מלחמה ? - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

הצעדים הכלכלים האחרונים - כלכלת מלחמה ?


Kalen

Recommended Posts

זה כבר פורסם בדיון אחר ע"י Deddy, אבל קראו את זה...

ביבי יודע משהו שאנחנו לא יודעים

ביבי יודע משהו שאנחנו לא יודעים

26 ביולי 2012 מאת roeid

ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא הכל חוץ מטיפש. אף אחד, גם לא שונאיו המרים ביותר, לא העלה מעולם בדעתו להציע את האופציה הזו. אפשר לא להסכים עם הרבה (או עם כל) מה שהוא עושה ואומר, אבל אי אפשר לקחת ממנו את העובדה שהוא כנראה אדם מאד אינטליגנטי.

דווקא בגלל זה אני דואג מאד הבוקר: נתניהו מרשה לעצמו הרבה יותר מדי לאחרונה. הרי הוא מזיע ביולי בדיוק כמונו, ושם לב שעכשיו אמצע הקיץ – שיא עונת המחאות. הוא יודע שהמחאה החברתית רק מחפשת תירוץ להידלק שוב במלוא העוצמה. ובכל זאת, הוא הספיק בחודש האחרון לעשות (או לאפשר) כמעט כל פגיעה אפשרית בתדמית שלו, בניגוד מוחלט לגישת ה"כמה שפחות נזק תקשורתי" בה הוא בדרך כלל נוקט. הייתה לנו כניעה מוחלטת ומכוערת לחרדים, עסקה מסריחה עם קדימה, עסקה מסריחה עם מורדי קדימה, גניזת פרוטוקולי ועדת טרכטנברג ל-15 שנה, ה-BMW לשרים, וביומיים האחרונים את שיאי השיאים: העלאת המע"מ ב-1% והעלאה (משמעותית) של המיסוי על הבירות והסיגריות.

בעוד שפרופסור למדעי המדינה עלול היה לחשוב שהסיגריות והבירות הם החלק הקטן והזניח ברשימה, הם ללא ספק החשובים ביותר. בסופו של דבר הציבור, ובתוכו גם תומכיו המושבעים של ביבי, מעשן ושותה בירה. כחמישית מהציבור בישראל מעשן (כמיליון איש), וצעיר ישראלי צורך בממוצע כ-16 ליטר בירה בשנה (קצת יותר מליטר בחודש). גם אם היה אפשר להתעלם מהמע"מ ("אנחנו כבר רגילים לעליות מחירים בסופר"), ומהעסקאות הפוליטיות המסריחות ("כבר הפסקתי לעקוב" הוא משפט שגור בהקשר זה), לציבור המתנחם בסיגריה או כוס בירה במהלך עוד יום של קריסת-מעמד-הביניים יהיה קשה להתעלם מהגזירה הזו. לציבור הזה זה מציק, ומרגיש כבר קטנוני – כמעט כאילו הממשלה מנסה בכוח להביא לקריסתו.

מה שמפחיד אותי הוא שנתניהו יודע את זה. מדובר, כאמור, באדם חכם למדי – והוא יודע טוב מאד מה הוא עושה. אם הספינולוג המוכשר ביותר במדינה לוקח אשראי תדמיתי גדול כל כך – כנראה שיש צ'ק תדמיתי שמן בדרך שיכסה את זה. אם נתניהו מרשה לעצמו ליצור כל כך הרבה נזק תדמיתי בכל כך מעט זמן, ועוד באמצע הקיץ, יש רק אופציה אחת: אנחנו בדרך למלחמה. עוד לא סגור עם מי (נראה שסוריה, איראן וחיזבאללה שלושתן על הפרק), אבל ברור לגמרי שזה הכיוון. נתניהו, החכם כאמור, יודע היטב שמלחמה מגמדת כל מהלך פוליטי, פילוג חברתי והעלאת מס; והוא יודע גם היטב שמלחמה עולה כסף. הרבה מאד כסף. כסף שהוא גובה מאיתנו עכשיו, ועוד רגע נשכח ממנו בזמן שנפיץ מסרי ציונות ואחדות תחת עול הטילים המשותף.

מי שמחפש סימנים ימצא אותם בקלות: ההתחנפות הפומבית הפתאומית לטורקיה (הן מצד שר החוץ והן מצד נתניהו עצמו) – שותפה קריטית במקרה של תקיפה באיראן, היא סימן מעיד משמעותי, למשל. הרי "משלחת עיתונאים מטורקיה" לא מוצאת את דרכה ללשכת רוה"מ בטעות. בטח לא כדי לקבל מסרים חנפניים ומלטפים כמו אלה שקיבלה, בטח לא עם דגל טורקיה ברקע. ובמקביל, העיתונים הטורקים מדווחים על "מסרים חמים" הנשלחים מירושלים לאנקרה.

אבל לא צריך ללכת כל כך רחוק: הן נתניהו והן ברק מדברים כבר שבועות על תקיפות בסוריה ובאיראן, בזמן שכולנו עסוקים בלחשוב על המיסים, על ה-BMW ועל טרכטנברג. הטריק הזה תמיד עובד. רק אתמול בערב אמר נתניהו שייתכן ונצטרך לעדכן את התקציב בגלל המצב בסוריה, וברק נשא נאום בו אמר- "איראן גרעינית מסוכנת יותר מתקיפה באיראן", תוך שהוא רומז לתקיפה קרובה נגד מתקני הגרעין.

כולנו הרי מכירים היטב את הנטייה של אהוד ברק לרמוז על דברים שהולכים לקרות. מדובר באדם בעל אלגנטיות של קיפוד – שנוהג למסור רמזים עבים מאד על מה שהוא מתכנן לעשות. אם רמז כל כך עבה מצא את דרכו למיקרופון ואף הפך לפרסום בפייסבוק, זה הזמן לקנות קופסאות שימורים. השניים האלה, כבר אין ספק, יודעים משהו שאנחנו לא.

אני חושב שישנה אפשרות שאכן זה מה שקורה. זה, או שמצב הכלכלי הוא באמת עד כדי כך על הפנים.

מה אתם חושבים על האפשרות שמלחמה בפתח נגד אירן במרחק חצי-שנה בערך ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 44
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

פעם קודמת שהעולם נסחף לתוך משבר כלכלי רחב היקף היה ב-1929, ובדיעבד הוא היה דחיפה לכיוון מלחמת העולם השניה 6 שנים אחרי.

בספק עד כמה ביבי העלה את המסים כדי לייצר עתודות כספיות לקראת מלחמה כזו או אחרת, אבל מתישהו המערב ילטוש עיניים אל הנפט האיראני ואז יתחיל הבלאגן.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

פישר: נערכים גם לתרחיש של מתקפה על מתקני הגרעין באיראן

בראיון בלעדי ל"אולפן שישי" אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר: "האחריות העיקרית של כל מדינה זה לשמור על ביטחונה. אפשר לתאר מצבים של מלחמה רחבה שיהיה קשה מאוד להתמודד איתם. אנחנו נערכים למשבר גדול ולמצב ביטחוני הרבה פחות טוב".

גם זה מעניין

בינתיים, בצמרת המדינית בישראל חלוקות הדעות סביב השאלה אם ההדלפות מפי גורמים מדיניים וביטחוניים בכירים נועדו להכין את דעת הקהל הישראלית לפעולה צבאית ישראלית, או שמא מדובר בניסיון להלחיץ את ארה"ב כדי שתפעל בעצמה. גורמים בכירים ציינו כי שר הביטחון, אהוד ברק, הוא הדוחף באופן הנמרץ ביותר לפעולה באיראן, בעוד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עודו מסויג ומתלבט כיצד לנהוג. פקיד ישראלי המעורה בסוגיה האיראנית אמר כי "ברק דוחף לפעולה ומערכת הביטחון משקיעה מיליארדים כדי להתכונן לפעולה צבאית ישראלית".

גורמים מדיניים אמרו כי "אין ספק שגם האמריקנים משחקים במגרש התקשורתי בישראל. הם בהיסטריה וחוששים מאוד מפעולה ישראלית לפני הבחירות. יש כאן משחק פוקר מהמדרגה הראשונה בין לארה"ב והמערב. נראה מי ימצמץ ראשון. רוצה שכולם יהיו בלחץ".

בכירים בירושלים מתחו השבוע ביקורת חריפה על הקו האדום של האמריקנים בנוגע למתקפה: "לא נאפשר לאיראן להיות 'מדינת סף', אך האמריקנים מאפשרים בעת הזו לאיראן להתקדם בפיתוח אורניום מועשר. זה קו אדום אומלל. האיראנים התקדמו דרמטית בחודשים האחרונים".

נגיד בנק , סטנלי פישר, אמר אמש ל"אולפן שישי" כי בנק גיבש תוכניות להתמודדות עם משבר כלכלי גדול שעלול לפקוד את ישראל בעקבות תקיפה באיראן. "קשה להעריך איך יתפתח בדיוק תסריט של מלחמה רחבה, שעלול להיות קשה מאד להתמודדות", אמר

הנגיד, "נצטרך להיות ערוכים לטפל בכל ההשלכות. אנחנו נערכים לכל מיני משברים וגם למשבר גדול, למצב ביטחוני הרבה פחות טוב".

כשנשאל על האפשרות שתקציב הביטחון לא רק שלא יקוצץ אלא יידרשו לו גם תוספות, על רקע תקיפה אפשרית באיראן, אמר הנגיד פישר:

"האחריות העיקרית של כל מדינה היא לשמור על ביטחונה, ואם יש צורך להוציא יותר כסף על ביטחון המדינה, אז נצטרך פשוט לעשות את זה ולשלם עבור זה".

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לצערי אין חדש תחת השמש, וביבי בתור קפטן המנווט את הספינה (כנסת ושרייה) במים המלאים קרחונים, לא שם (או יותר נכון שם את ז***)

על הנוסעים, קרי אזרחי מדינת .

רוב המוחלט של השרים כבר מזמן איבד את הקשר לבוחרים שלהם וזה המצב הרגיל .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

במאמר מדברים כ"כ הרבה פעמים על כמה ביבי חכם.

אדם חכם באמת לא שם את כל הקלפים על אופציה אחת בלבד, כך שיש פה סתירה.

ביבי ידוע בתור אדם זהיר, יש יגידו לחיץ (חסר עמוד שידרה?).

המצב כיום בעיתי משהו, הכלכלה בדרך למטה האיום האירני ממש בפתח.

וביבי מהלחץ קורס, מבצע מהלכי בשיטת מצליח, וכשזה לא מצליח נלחץ וחוזר בו.

העצוב הוא ,שלפי הניתוח הנ"ל, כל עוד הסקרים אט אט פונים נגדו, הוא רק ילחץ יותר ויבצע עוד ועוד שגיאות.

ועם כל זאת, אני מאמין שהבעיה היא לא באדם, היא בשיטה.

לא רואה מישהו שיכול להיות גם פוליטיקאי וגם מדינאי טוב בתנאים הנוכחיים של בעיות קואליציה וגזירות ושינויים.

קבוצות הלחץ הרבות לא מאפשרות שלטון אמיתי, וחבל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מישהו פה יכול להסביר לי תכל'ס, בלי פוליטיקה וססמאות, למה איראן גרעינית זה כל כך גרוע?

הרי אנחנו שנים באותו מאזן אימה מול סוריה והטילים הכימים הבליסטים. למה זה שונה מול איראן? בגלל שאיזה קוף אוהב לזרוק סיסמאות אנטישמיות?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הסיבה שאירן גרעינית היא אסון נובעת מכך שיהיה בידיה כוח הרתעה שיציב אותה כמחוסנת מול העולם.

שהרי כל עוד אינה גרעינית העולם יכול למתן אותם ע"י איום צבאי, גם אם אין כוונה ממשית לממשו. ברגע שיהיו גרעינית הם יוכלו לצפצף על העולם בכל מישור אפשרי.

הרי ברור שאילולי קדאפי היה מוותר על הפיתוח הגרעיני שלו הוא לא היה נופל.

אף מדינה/ארגון בעולם לא היה מעיז לתקוף כאשר יום הדין בידיו.

ומדינה פנאטית דתית עם נטיה אפוקליפטית שיבידיה יום הדין האולטימטיבי היא איום על הסדר העולמי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...