ברלין: אשה תוסמך לרבנות לראשונה מאז השואה - עמוד 2 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

ברלין: אשה תוסמך לרבנות לראשונה מאז השואה


iakovl

Recommended Posts

iakovl

אני כתבתי לך בקצרה כדי שתעבור על כל הסוגייה שיש לקרוא , זה חייב להבנה כללית.

תוספת:

'אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן ה'... בְּהַר סִינַי בְּיָד מֹשֶׁה' ויקרא כו: 'והתורות' - מלמד ששתי תורות נתנו להם לישראל, אחת בכתב ואחת בעל-פה. 'בהר סיני ביד משה' - הלכותיה ודקדוקיה ופירושיה נתנו על-ידי משה מסיני" [ תורת-כהנים שם ]

[ אגב ,בויקי שורה מתחת נמצא גם הפסוק - כנראה רק מה שרוצים למצוא - מוציאים .]

זה לשון הרמב"ם בהקדמתו למשנה:

"כל המצוות שנתן הקב"ה למשה רבינו בהר-סיני נתן לו אותן בפירושן. היה אומר לו המצווה, ואחר כך אומר לו פרושה וענינה; וכל פרטי המצוות הכלולים בספר התורה. שנאמר שמות כד: "וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּורָה וְהַמִּצְוָה". 'תורה' - זו תורה שבכתב. ו'המצוה' זו פירושה, וציוה הקב"ה לעשות את התורה על-פי המצוה, ומצוה זו היא הנקראת - תורה שבעל-פה".

עריכה:

אתה צריך לזכור שישנם כאלה שאיני משיב להם לדוגמה: דובי [הודעה מתחת ]

http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=478770.msg4097165#msg4097165

כוונתו רק להכריז בפאתוס משהו על הנושא, ואין בכוונתו לדון ולבדוק את הנושא.

אני ממליץ לקרוא את הסדרת המאמרים הזו: http://akadamya.fav.co.il/index.php?dir=app_sites&page=article&op=cat&id=36804

המראה כי יש בהחלט תיעוד של תושבע"פ החל ממתן תורה, הרבה לפני הפרושים. וכן את שאר החומר שבמדור "תורה שבעל פה" באתר, העוסק בנושא .

לגבי שקרנים

http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=478770.30

תגובה #38

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

iakovl

אני כתבתי לך בקצרה כדי שתעבור על כל הסוגייה שיש לקרוא , זה חייב להבנה כללית.

תוספת:

'אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן ה'... בְּהַר סִינַי בְּיָד מֹשֶׁה' ויקרא כו: 'והתורות' - מלמד ששתי תורות נתנו להם לישראל, אחת בכתב ואחת בעל-פה. 'בהר סיני ביד משה' - הלכותיה ודקדוקיה ופירושיה נתנו על-ידי משה מסיני" [ תורת-כהנים שם ]

[ אגב ,בויקי שורה מתחת נמצא גם הפסוק - כנראה רק מה שרוצים למצוא - מוציאים .]

זה לשון הרמב"ם בהקדמתו למשנה:

"כל המצוות שנתן הקב"ה למשה רבינו בהר-סיני נתן לו אותן בפירושן. היה אומר לו המצווה, ואחר כך אומר לו פרושה וענינה; וכל פרטי המצוות הכלולים בספר התורה. שנאמר שמות כד: "וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּורָה וְהַמִּצְוָה". 'תורה' - זו תורה שבכתב. ו'המצוה' זו פירושה, וציוה הקב"ה לעשות את התורה על-פי המצוה, ומצוה זו היא הנקראת - תורה שבעל-פה".

לגבי שקרנים

http://hwzone.co.il/community/index.php?topic=478770.30

תגובה #38

תורות =! שתיים, זה יכול להיות גם 10. שוב כל קשר ליהדות כיום לבין מה שהיה או לא היה באירוע שאתם קוראים לו מתן סיני, ולאחר מכן עד ימי בית ראשון הוא מקרי בהחלט. אני מניח שעל הכנסת הגדולה שמעת, אני מניח שאתה יודע שאת רוב התפילות והברכות היום כתבו אנשים בימי בית שני, אנשים שד"א התנגדו לפולחן בבית המקדש השני, או לייתר דיוק בשליטת הכהנים. לכל אורך ההיסטוריה לא הייתה דת יהודית אחת, היו עשרות כתות, בימי בית שני אחת הכתות החזקות ביותר וגם הכת שהפכה ליהדות היום היא כת הפרושים, כתות אחרות כמו הצדוקים והאיסיים נמוגו(מגילות ים המלח ד"א נכתבו ע"י האיסיים, וזאת רק אחת מבני סיבות רבות למה קטעי התנ"ך בהם לא זהים לתנ"ך המקובל היום). הפרושים טענו שבידהם תורה נוספת שניתנה למשה במקביל לתורה, מה שהיום אתה מכיר כתושב"ע, תורה שפירשה את התורה שבכתיו ובעצם הציגה את אורך החיים ואת ההלכות שעל פיהן צריך לחיות. אז כן אני מאוד מקווה שאתה מבין שהתושב"ע לא הוזכרה אפילו פעם אחת בהיסטוריה עד לכת הפרושים, הרעיון התחיל רק כ100 שנה לפנה"ס, הרבה אחרי כיבושי כנען, ומתן התורה בסיני..


חבל שבוויקיפדיה יש מעט עליהם, אבל זה מספיק

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A9%D7%99%D7%9D

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני אוהב שאומרים דברים שמצדיקים את עצמם כמו בנושא של התורה שבעל פה ובכל הנושא של הפרושים שרבנים וחכמים כאלו או אחרים עשו להם

ביום שבו ספר שאני מחזיק ביד הופך לספרייה שלמה, מישהו פה התבלבל והתחיל לדחוף עוד ועוד לבפנים

ושוב... הפרוש של אדם A אינו חייב להיות חרוט בסלע, פרוש של אדם B יכול להיות תקף בהחלט

'אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן ה'... בְּהַר סִינַי בְּיָד מֹשֶׁה' ויקרא כו:

אני טוען שמדובר על לוחות הברית... 2 לוחות = 2 תורות...

ושוב כמו שאמרו, תורות זה רבים... מי אתה שתגיד שבאמת מדובר ב2

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה בסך הכל אדם שלא מכיר את יהדותו [ וכנראה לא באשמתך ]- וכמובן כותב ממבט שאף פעם לא למד מושגים וטעם את עולם התורה ,

ולא נמצא בסביבת חכמים [ גם בעיניים בימנו ] בכדי לראות ולהכיר את גדולתם ם -

http://www.hidabroot.org/MediaDetail.asp?MediaID=9223

[ הרב אלישיב - ]

ביתו ולימודו.

http://d555814.u217.1host.co.il/Stream/86kadurinet.asp?playurl=mms://82.80.248.218:80/vod/video/elyashiv.wmv?id=undefined

לגבי 2 או 10 זה ממש לא משנה, אתה יכול להתייחס לתושב"ע כעשר תורות, הנקודה היא שהיה עוד משהו מעבר לתורה שבכתב שבידינו.

אך גם התעלמת מהפסוק השני שמראה -לוחות האבן, תורה שבכתב, והמצוה [פירושה ] .

שמות כד: "וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּורָה וְהַמִּצְוָה".

כאשר מוזכרת כתיבה כל שהיא, מוזכרת תורה שבעל פה עמה: "כתוב זאת זכרון בספר, ושים באזני יהושע" שמות יז יד.

דוגמה אחת [במשך עוד כמה ]

כתוב: כי-תאווה נפשך לאכול בשר - - - כאשר ציוויתיך".

והרי לא נמצא ציווי מפורש בתורה שבכתב לחיוב לשחוט ואיך וכו' וכו', מכאן ש"כאשר ציוויתיך" – כוונתו לכאשר ציוויתיך בתורה שבעל פה [רש"י, שם].

דברים פרק יב כ' כא'.

עכשיו, מדוע בעל-פה ,הסיבה - דקה 17:20 הרקע, דקה 22:45 הסבר.

http://www.arachim.co.il/VideoDetail.asp?MediaID=210

...............

אז אביא תמצית לקריאה .

* כתוב בתורה: "זכור את יום השבת לקדשו. ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך. ויום השביעי שבת לה' אלוקיך לא תעשה כל מלאכה אתה ובנך ובתך עבדך ואמתך ובהמתך וגרך אשר בשעריך. כי ששת ימים עשה ה' את השמיים ואת הארץ את הים ואת כל אשר בם, וינח ביום השביעי. על כן בירך ה' את יום השבת ויקדשהו" שמות פרק כ', פס' ח' .

מספר שאלות עולות מפסוקים אלו: כיצד מקיימים את מצוות "זכירת השבת", שהתורה מצווה עליה: "זכור"? איך אני את מצוות "קידוש השבת", שהתורה מצווה: "לקדשו"? מאיזה מלאכה בדיוק אני אמור לשבות בשבת?

כידוע העונש על חילול שבת הוא מוות, כמו שאומר הפסוק: "ששת ימים תעשה מלאכה וביום השביעי יהיה לכם קודש שבת שבתון לה', כל העושה בו מלאכה יומת" שמות לה', פס' ב' .

נשאלת השאלה - כיצד התורה מטילה עונש מוות כאשר עושה מלאכה בשבת, כאשר היא איננה מגדירה בשום מקום בתורה, מהם אותם מלאכות שאסור לעשות?

* כתוב בתורה: "זאת בריתי אשר תשמרו ביני וביניכם ובין זרעך אחריך, הימול לכם כל זכר. ונמלתם את בשר עורלתכם והיה לאות ברית ביני וביניכם. ובן שמונת ימים יימול לכם כל זכר לדורותיכם יליד בית ומקנת כסף מכול בן נכר אשר לא מזרעך הוא. הימול יימול יליד ביתך ומקנת כספך והייתה בריתי בבשרכם לברית עולם" בראשית יז', פס' י' - יג'.

פסוקים אלה המחייבים על קיום מצוות ברית המילה מעלים מספר קושיות: כיצד מלים? מה קורה כשמילה נופלת בשבת - האם גם אז חייב למול? ושאלת השאלות: איפה נמצאת העורלה שאותה צריך למול?

התורה מגלה לנו שהעונש על מי שמבטל את מצוות ברית המילה הוא כרת, שהוא עונש חומר ביותר, וכמו שכתוב: וערל זכר אשר לא יימול את בשר עורלתו ונכרתה הנפש ההיא מעמיה את בריתי הפר" שם, פס יד'.

נשאלת השאלה: כיצד התורה מטילה עונש כזה חמור של כרת, כאשר היא איננה מגלה לנו אפילו את הדבר הכי חשוב - איפה נמצאת העורלה שאותה צריך למול?

* כתוב בתורה: "דבר אל בני ואמרת אליהם ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדורותם. ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת והיה לכם לציצית וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם" במדבר טו', פס' לה'.

ושוב נשאלות אותם השאלות: כיצד מייצרים ציצית? מאיזה סוג של בד? מה בדיוק נחשב "כנף הבגד" לעניין ההטלה של הציצית בתוכו?

למעשה כל אדם שיעבור על כל התרי"ג מצוות, יגלה שלמעשה ללא תורה שבעל פה המלמדת מהם בדיוק אותם מלאכות שבת שאסור לעשותן, ואיפה בדיוק נמצאת העורלה שצריך למול, ואיך מקיימים מצוות ציצית - לא היינו יודעים כיצד לקיים את מצוות התורה. לכן הדבר מחייב את הדעת שביחד עם התורה שבכתב נתנה התורה שבעל פה.

סמכות החכמים:

צריך להבין ולדעת, שניתנה סמכות לחכמי בכל דור ודור לפסוק את הדין, לתקן תקנות ולגזור גזירות . ואין זה בכלל האיסור של להוסיף על התורה [ שפסוק זה מדבר על מצוות המעשיות שבתורה -כמו ציצית תפילין וכו' אסור להוסיף ולגרוע מהם למשל בתפילין יש 4 פרשיות לעולם יהיה אסור להוסיף 5 או להפחית ל3 ], אלא זה רצונה של התורה עצמה, כמו שכתוב מפורש בפסוקים: "כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם בין דין לדין ובין נגע לנגע דברי ריבת בשעריך וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיך בו. ובאת אל הכוהנים הלווים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, ודרשת והגידו לך את דבר המשפט. ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ה', ושמרת לעשות ככל אשר יורוך על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה, לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" דברים יז', פס' ח' - יא'.

ובדרשות הר"ן [ הדרוש החמישי נוסח ב' ] כתוב: "וכבר נתבאר מכל זה, שאנו מוזהרים שלא לעבור על כל מה שיסכימו חכמי הדורות, ולפיכך העובר על אחד מהשבותין עובר בלא תעשה מן התורה...".

והנה התורה ציותה על חכמי לגזור גזירות ולתקן תקנות, על מנת שחוקי התורה ומשפטיה ישתמרו ויתקיימו בשלמותם וכדי להרחיק את האדם מן העבירה. וכך כתבה התורה : "ושמרתם את משמרתי" ויקרא יח', פס' ל' - ודרשו: "עשו משמרת למשמרתי" מועד קטן, דף ה' ע"א, כלומר: גיזרו גזירות ותקנו תקנות כדי שמצוותי וחוקותיי יתקיימו וישתמרו. ובלשון המשנה: "עשו סייג לתורה" פרקי אבות, משנה א'.

ולכן כאשר יש במהלך הדורות חידושים טכנולוגים, חכמי יושבים לדון בדבר ע"פ גדרי התורה, ומגיעים לכלל מסקנה, והעם מצווים לשמוע להם.

דוגמא מובהקת לכך מביא הרב פרופ' אברהם קושלבסקי זצ"ל, ששימש כפרופסור ומרצה במחלקה להנדסה גרעינית באוניברסיטת בן-גוריון, על הפסוק: "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" שמות לה', פס' ג'. וכך כתב: "האם איסור זה כולל רק את השימוש באנרגיה כימית [ חמצן ועץ ] לבישול וחימום, או גם הפעלת אנרגיה חשמלית לאותה מטרה? באו רבותינו האחרונים ופסקו על סמך מקורות שונים, שגם אש חשמלית הנוצרת כאשר זרמים עוברים דרך חוטי להט, נקראת בעירה, מכיוון שכאשר התורה ציינה הבערת אש כוונה לא הייתה דווקא לאש, אלא לכל פעולת שחרור אנרגיה המעלה את חום הגוף. גם מבחינה פיזיקאלית אנו מבינים היום ששחרור האנרגיה בפעולת הבעירה היא תוצאה של תנועות אלקטרוניות בין - מולקולאריות, ואין זה שונה מחימום הנוצר על ידי תנועת אלקטרונים שיוצר זרם החשמל". [ מפגשים בין יהדות וטכנולוגיה, על יסוד י"ג העיקרים של הרמב"ם, עמ' 98 ].

..............

ה' כבר הבטיח בתורה שלעולם היא לא תשכח .[ כל הכתות נעלמו -צדוקים וכו'.. ]

רק מי שאחז בחכמים כפי שהתורה מחייבת בזה -שרד.. וכך גם היום עולם התורה כך מתקיים.

"והיה כי תמצאן אותו רעות רבות וצרות וענתה השירה הזרת לפניו לעד כי לא תשכח מפי זרעו כי ידעתי את יצרו אשר הוא עושה היום בטרם אביאנו אל הארץ אשר נשבעתי דברים לא', 21

" ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל: כי אביאנו אל האדמה אשר נשבעתי לאבתיו זבת דברים לא', 19.

"ואני זאת בריתי אותם אמר יהוה רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר יהוה מעתה ועד עולם": ישעיהו נט', 21 .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...