עבור לתוכן

לכלוך על החיישן?

Featured Replies

פורסם

היי,

צילמתי היום כמה תמונות ושמתי לב שבכולן מופיע משהו שנראה כמו לכלוך (שיערה אולי?) בחלק העליון של התמונה.

אפשרות ה-Dust Removal המובנית לא ממש עזרה, אבל שמתי לב שמבחינים בזה בעיקר כשהרקע הוא כהה. אני מצרף שתי דוגמאות, אחת עם צמצם 8 והשניה עם צמצם 40. בתמונה הראשונה, שהיא תכלס ממש שרופה, לא רואים את הלכלוך הזה בכלל. בתמונה השניה, כנגד רקע כהה, מבחינים בו בקלות, כך שאני מניח שהבעיה היא לא בחיישן עצמו (אחרת זה היה מופיע בכל תמונה) אלא סתם לכלוך שמונח עליו, לא?

מה דעתכם?

חשיפה גבוהה:

http://hwzone.co.il/newspics/dan/high_exposure.jpg

חשיפה נמוכה:

http://hwzone.co.il/newspics/dan/low_exposure.jpg

עריכה: שכחתי לציין שבדקתי את זה עם שתי עדשות שונות. בשתיהן מופיע אותו "לכלוך" בדיוק באותו מקום.

פורסם

תוריד את העדשה. תסתכל על המראה במצלמה.. אתה רואה לכלוך?

פורסם
  • מחבר

nope. גם אי אפשר להבחין בזה ה-viewfinder, רק בתוצאה הסופית.

פורסם

אה, תתעלם מההודעה הקודמת.. המראה הזאת זו סתם המראה שמעבירה את התמונה ל-viewfinder.

אוקיי

תשאיר את העדשה בחוץ.

תעבור למצב B (או סתם תקבע מהירות תריס ממש איטית, כמה שניות) ותצלם.

התריס יפתח :P

אתה רואה לכלוך?

פורסם
  • מחבר

לא ראיתי שום דבר על החיישן עצמו, אבל מצד שני קשה לי להאמין שאני גם אראה משהו בעין בלתי מזוינת...

פורסם

אה, תתעלם מההודעה הקודמת.. המראה הזאת זו סתם המראה שמעבירה את התמונה ל-viewfinder.

אוקיי

תשאיר את העדשה בחוץ.

תעבור למצב B (או סתם תקבע מהירות תריס ממש איטית, כמה שניות) ותצלם.

התריס יפתח :P

אתה רואה לכלוך?

עצה מאוד לא טובה. במצב B החיישן עובד ויוצר חשמל סטטי שרק יכול להגדיל את המשיכה לאבק נוסף. יש ל-K200D מצב מיוחד כדי לאבחן את מיקום האבק על החיישן, ועוד מצב שמיועד לניקוי החיישן ובו התריס פתוח אבל החיישן לא פועל.

לגבי הניקוי, חשוב מאוד לא לנקות אם לא יודעים איך. מי שלא יודע כיצד לנקות עלול לשרוט את החיישן (או ליתר דיוק את הפילטר שמולו, שלא ניתן להחליף ללא טיפול יקר במעבדה).

פורסם
  • מחבר

אוקי, מצאתי את זה. יש מין פס קטן כזה (בצורה שבה זה מופיע בתמונות) בחלק הימני-תחתון של החיישן.

איך אני מעיף אותו משם? עם Blower?

פורסם

תנסה עם blower, הוא לא ממש אפקטיבי, אבל גם לא גורם נזק. תעבוד בסביבה נטולת אבק ככל האפשר (תפעיל את המזגן בחדר לפני כן, זה יסלק אבק ולחות), אם יש לך מסיכה לפנים (כמו מסיכת חדר ניתוח), תעבוד איתה, אל תישען מעל המצלמה כדי שחלקיקי קשקשים או שיערות זעירות לא יפלו פנימה. מקסימום תנסה מחזור או שניים של blower והפעלת פונקצית ניקוי החיישן לסירוגין.

אם ה-blower לא עובד השלב הבא זה כבר מברשות אנטיסטטיות או כל מיני תמיסות ניקוי מיוחדות שדורשות עבודה זהירה ומיומנת ועולים כסף, לפעמים הרבה כסף. תברר כמה עולה ניקוי מקצועי במעבדה עם המלצות (לפחות לא באיזור ת"א, המחירים סבירים. אם יש משהו טוב אחד בארץ זה שטיפול במעבדה זול משמעותית ביחס לארה"ב).

מניסיון מר שהיה לי עם מיקרוסקופים (והחיישן עדין עוד יותר), אל תנסה לאלתר, אם ה-blower לא עובד, אל תעבוד ללא ציוד מתאים.

פורסם

איך אני מעיף אותו משם? עם Blower?

כן, עם מפוח. אבל בזהירות רבה, ורק לאחר ששטפת אותו וייבשת אותו כדי לוודא שאין בו אבק (או לחלופין עם מפוח ייעודי שמגיע מחברה עם שם טוב בתחום, למשל זה).

פורסם

עצה מאוד לא טובה. במצב B החיישן עובד ויוצר חשמל סטטי שרק יכול להגדיל את המשיכה לאבק נוסף. יש ל-K200D מצב מיוחד כדי לאבחן את מיקום האבק על החיישן, ועוד מצב שמיועד לניקוי החיישן ובו התריס פתוח אבל החיישן לא פועל.

מה? איזה מצב? מצב "הניקוי" היחיד שראיתי זאת פונקצית ה-dust removal, שפשוט עושה רטט חזק ומקווה לטוב.

הייתי פעם עם מישהו (בחור רציני שאני מאוד תופס ממנו) שעשה בדיוק את זה בשביל לבדוק שהכל בסדר עם הגוף - הוריד את העדשה וצילם במצב פתוח של כמה שניות.

לא קרה כלום, ולמעשה גם ההיגיון הבריא אומר שלא יקרה כלום כל עוד אתה לא עושה את זה ברחוב באמצע סופת חול.

פורסם

הייתי פעם עם מישהו (בחור רציני שאני מאוד תופס ממנו) שעשה בדיוק את זה בשביל לבדוק שהכל בסדר עם הגוף - הוריד את העדשה וצילם במצב פתוח של כמה שניות.

לא קרה כלום, ולמעשה גם ההיגיון הבריא אומר שלא יקרה כלום כל עוד אתה לא עושה את זה ברחוב באמצע סופת חול.

עניין של סטטיסטיקה. אם אתה לא בחדר נקי במפעל של אינטל או בחדר ניתוח (בזמן שהמערכת הלמינרית עובדת), יש לך X חלקיקים בכל מ"ק אוויר. כל שניה שהחיישן חשוף (במיוחד אם הוא פעיל ואז הוא אקטיבית שואב את האבק אליו) יש סיכוי (שהוא פקטור של X ומידת המטען הסטטי של החיישן) שחלקיק ידבק אליו.

פורסם

מה? איזה מצב? מצב "הניקוי" היחיד שראיתי זאת פונקצית ה-dust removal, שפשוט עושה רטט חזק ומקווה לטוב.

RTFM. אני מדבר על המצב Sensor Cleaning תחת התפריט Setup.‏

הייתי פעם עם מישהו (בחור רציני שאני מאוד תופס ממנו) שעשה בדיוק את זה בשביל לבדוק שהכל בסדר עם הגוף - הוריד את העדשה וצילם במצב פתוח של כמה שניות.

לא קרה כלום, ולמעשה גם ההיגיון הבריא אומר שלא יקרה כלום כל עוד אתה לא עושה את זה ברחוב באמצע סופת חול.

המסקנה הפשוטה היא שהוא לא רציני כמו שאתה חושב. בכל מצלמת DSLR קיים מצב שבו התריס פתוח והחיישן מכובה. להשתמש במצב B במקום מעיד על חוסר ידע.

פורסם
  • מחבר

עושה רושם ששימוש במפוח פתר את הבעיה, או לפחות כך זה נראה בינתיים (עשיתי כמה תמונות לבדיקה, אין זכר לאותו לכלוך).

תודה לכל מי שעזר :)

נ.ב. עמרי, עמ' 233 בחוברת :)

אגב, שאלה - שמתי לב שהמצב הזה שבו החיישן חשוף אך לא פעיל צורך הרבה חשמל (וזה גם מצוין בחוברת). יש לזה הסבר כלשהו?

פורסם

אני רק רוצה בהזדמנות זו להמליץ על סנסורקליר ולנספן של חברת לנספן

עולה 45 ש"ח כל אחד

הסנסור קליר הוא בצורת עט עם סוג של בד מיוחד אשר נועד לניקוי חיישן (לא שורט אותו)

והלנספן כוללת מברשת מצד אחד לניקוי חלקיקים גסים מהעדשה בצד אחד ובצד השני גם בד שנועד לנקות את העדשה ולא שורט,

מאוד מומלץ לא יקר קטן ושימושי.

פורסם

אגב, שאלה - שמתי לב שהמצב הזה שבו החיישן חשוף אך לא פעיל צורך הרבה חשמל (וזה גם מצוין בחוברת). יש לזה הסבר כלשהו?

גם מצב B צורך הרבה חשמל, כי המצלמה צריכה להחזיק את התריס פתוח. אני מנחש שמצב הניקוי צורך מעט פחות חשמל.

הסנסור קליר הוא בצורת עט עם סוג של בד מיוחד אשר נועד לניקוי חיישן (לא שורט אותו)

שמעתי לא מעט המלצות על המוצר הזה, אבל לא ברור לי איך הוא יכול למנוע שריטה אם הוא יוצר לחץ פיזי על גרגר אבק שיושב על החיישן. כמובן שתמיד צריך להשתמש במפוח לפני הניקוי, אבל עדיין קיים סיכוי שיהיה גרגר אבק דבוק לחיישן. אני מכיר מישהי ששרטה את החיישן של ה-DSLR שלה בניקוי עם סוואבס לאחר שהלכה בדיוק לפי ההוראות (והשתמשה במפוח קודם לכן).

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים