עבור לתוכן

תופעה מאוד מוזרה - תמונות שרופות לחלוטין בתריס 1/100 וצמצם f/2.8

Featured Replies

פורסם

היי

צילמתי אתמול סידרה של תמונות בהופעה כלשהיא (אולם חשוך עם קירות/תקרה שחורים), ושמתי לב לתופעה מאוד מוזרה.

כל כמה תמונות, יצאה לי פתאום תמונה עם חשיפת יתר מטורפת, ברמות היסטריות לחלוטין.

בהתחלה חשבתי שזה סתם חוסר מזל או אלוהים יודע מה, אבל לאחר כמה בדיקות שמתי לב לתופעה מוזרה - כל אותן תמונות שרופות צולמו במהירות תריס 1/100 וצמצם f/2.8.

ללא יוצא מהכלל - כל תמונה שרופה היתה במצב הזה.

חלק מהצילומים עשיתי במצב Av, וחלק במצב ידני (עם "כפתור ירוק" שקובע את מהירות התריס ולא נוגע בצמצם, כפי שהגדרתי לו לעשות - מה שדיי מדמה Av). התוצאה היתה דומה.

התמונות השרופות צולמו עם פלאש חיצוני ישיר.

פיצוי חשיפה שלילי - לא השפיע.

עם זאת, חשוב לציין שניסיתי אח"כ לשחזר את זה, ולא הצלחתי.

ניסיתי פשוט לצלם במצב ידני על 1/100 f/2.8 במקום אחר/זוית אחרת - והתמונות דווקא יצאו בסדר.

כנראה שהיה משהו על הבמה שגרם לזה, אולי תאורה שבלבלה את מד האור, או.. לא יודע מה.

אבל מה שמוזר לי זו העובדה שכל התמונות ההרוסות (וזה היה הבדל קיצוני, לא חשיפת יתר "קלה" בשום אופן אלא משהו קיצוני לחלוטין) צולמו בדיוק באותם תנאי תריס/צמצם.. מה זה יכול להיות?

מצ"ב שתי דוגמאות, וצילום EXIF של שתיהן שיהיה לכם נוח לראות. :)

[attachment deleted by admin]

פורסם

יש סיכוי שעוד מישהו צילם עם פלש בדיוק באותו הרגע?

פורסם
  • מחבר

אני בספק.

למעשה אני בטוח שלא, גם כי הייתי שם לב.. וגם כי חלק מהתמונות היו ממש בהתארגנות ואף אחד עדיין לא צילם שם חוץ ממני.

יש לי פה 261 תמונות, מתוכן כמעט 50 במצב הזה, וכולן ב-1/100 f/2.8.

נראה לי קצת לא סביר שזה צירוף מקרים..

פורסם

מוזר...

אולי משהו שקשור למדידת אור?

פורסם

יכול להיות שהמדידת אור מכוונת על נקודה אחת ובכל הזמן הזה כויינת לנקודה מאד כהה?

פורסם

אם אתה לא מצליח לשחזר את הבעיה אז יהיה קשה לעלות על הסיבה. נסה לסמלץ תנאים כמה שיותר דומים מבחינת מרחק והגדרות במצלמה (מהירות, צמצם, אורך מוקד, מדידת אור).

אגב, באיזו עדשה השתמשת? ולמה בחרת להשתמש בפלאש? בהופעות בד"כ כדאי לצלם עם האור הקיים בלבד. הפלאש מוחק את התאורה המיוחדת של ההופעה ובמקרה של פלאש ישיר גורם לתוצאות מכוערות גם כשהחשיפה נכונה.

פורסם
  • מחבר

יכול להיות שהמדידת אור מכוונת על נקודה אחת ובכל הזמן הזה כויינת לנקודה מאד כהה?

לא, ה-AE מוגדר על ממוצע לכל התמונה (נדמה לי..).

אם אתה לא מצליח לשחזר את הבעיה אז יהיה קשה לעלות על הסיבה. נסה לסמלץ תנאים כמה שיותר דומים מבחינת מרחק והגדרות במצלמה (מהירות, צמצם, אורך מוקד, מדידת אור).

?

אגב, באיזו עדשה השתמשת? ולמה בחרת להשתמש בפלאש? בהופעות בד"כ כדאי לצלם עם האור הקיים בלבד. הפלאש מוחק את התאורה המיוחדת של ההופעה ובמקרה של פלאש ישיר גורם לתוצאות מכוערות גם כשהחשיפה נכונה.

טמרון 28-75 f/2.8

בלי פלאש אפילו במהירות תריס מאוד נמוכה התמונות יצאו פשוט חשוכות מידיי (צמצם 2.8, ISO 800)

פורסם

לא, ה-AE מוגדר על ממוצע לכל התמונה (נדמה לי..).

?

למצלמה יש כמה שיטות של מדידת אור. באופן רגיל שימוש בספוט לא אמור להשפיע על מדידת האור של הפלאש, אבל אני לא בטוח שזה המצב ב-K200D. שווה בדיקה.

טמרון 28-75 f/2.8

אוקי, התאימות של טמרון די טובה בדרך כלל. לא נראה לי שהעדשה קשורה לבעיה. אגב, 28 מ"מ (על קרופ 1.5) זה מספיק רחב בשבילך?

בלי פלאש אפילו במהירות תריס מאוד נמוכה התמונות יצאו פשוט חשוכות מידיי (צמצם 2.8, ISO 800)

אז תעלה ל-ISO גבוה יותר. בצילום הופעות (ולא רק), רעש עדיף בהרבה על תאורת פוטו-רצח.

פורסם
  • מחבר

למצלמה יש כמה שיטות של מדידת אור. באופן רגיל שימוש בספוט לא אמור להשפיע על מדידת האור של הפלאש, אבל אני לא בטוח שזה המצב ב-K200D. שווה בדיקה.

אין לי מושג מה אמרת עכשיו :)

איזה שיטות שונות של מדידת אור יש למצלמה? זה תלוי בי בכלל?

אוקי, התאימות של טמרון די טובה בדרך כלל. לא נראה לי שהעדשה קשורה לבעיה. אגב, 28 מ"מ (על קרופ 1.5) זה מספיק רחב בשבילך?

כן.

זו עדשת הפורטרטים (בעיקר) שלי, שמתאימה בצורה לא רעה גם לצילומים רחבים יותר (קבוצות אנשים וכו').

לצילומים רחבים "במיוחד" יש לי את ה-18-55, אבל לדעתי היא הולכת לשכב חסרת שימוש במשך זמן רב.

אז תעלה ל-ISO גבוה יותר. בצילום הופעות (ולא רק), רעש עדיף בהרבה על תאורת פוטו-רצח.

אפשרי, אבל אני בספק ש-ISO 1600 היה משנה בהרבה את המצב...

פורסם

אין לי מושג מה אמרת עכשיו :)

איזה שיטות שונות של מדידת אור יש למצלמה? זה תלוי בי בכלל?

הנה ציטוט מהספסיפיקציות של המצלמה, ההדגשות שלי:

Metering System: Type - TTL open aperture, 16 segment metering; Sensitivity range - EV 0-21 (ISO 100, 50mm f/1.4); Multi-segment - YES, 16 segments; Center weighted - YES'; Spot - YES; Exposure compensation - +/- 2 EV (1/2 or 1/3 steps); Exposure lock - YES; Exposure bracketing - YES, 3 frames, up to +/- 1.5 (1/2 steps) or +/- 1.0 (1/3 steps)

בחירת סוג מדידת האור בהחלט תלויה בך. אם אתה לא בטוח מתי ואיך להשתמש בכל סוג, תשתמש ב-Multi-segment (שנקרא Matrix או Evaluative בחברות אחרות).

אפשרי, אבל אני בספק ש-ISO 1600 היה משנה בהרבה את המצב...

אני לא יודע מה הייתה עוצמת התאורה באולם, אבל ברוב ההופעות זה מאוד מעשי לצלם ב-ISO 1600 עם עדשת 2.8 מיוצבת. ובכל מקרה גם ISO גבוה יותר עדיין עדיף בעיני על פלאש ישיר. פלאש ישיר מפריע לאמנים, ומשאיר אותך עם תמונות לא מוצלחות (בלשון המעטה), גם כשהחשיפה נכונה.

פורסם

שאלה חשובה לי...

על איזה מצב היה הפלאש?... TTL בכל הפעמים?

פורסם

תראה, יש שני דברים שיכולים לגרום לתופעה הזו.

1. תריס דפוק, נשאר פתוח הרבה יותר מדי זמן.

2. הפלאש משום מה ירה חזק מדי לתנאי התאורה הקיימים.

לדעתי סביר יותר שהפלאש ירה חזק, כי אין טשטוש מהותי.

איזה פלאש יש לך?

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים