[שאלה] למה אסור להחזיק אקדח בחלל? - עמוד 5 - מדע וטכנולוגיה - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

[שאלה] למה אסור להחזיק אקדח בחלל?


CyberBot

Recommended Posts

אתה מדבר על הגוף אלומיניום שבנוי לעמוד בלחץ מפוצץ של 0.6 אטמוספרות או שאתה סתם ממציא?

אני די בטוח שגוף של חללית צריך לעמוד לפחות באטמוספירה אחת...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 85
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

[ltr]no that's not why it has to handle 1 atmosphere. on earth it doesn't even has to handle 1 atmo. since there is no pressure differences.[/ltr]

אם מיכלי צלילה שעשויים מאלומיניום או פלדה עומדים בלחץ של מעל 100 אטמוספירות, אני מניח שגם מעבורת יכולה לעמוד בזה, לא? :\

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

למיכל צלילה אין פתחים מלבד השסתום, אין לו צירים וכל מיני נקודות חלשות ולכן לא קשה יחסית לעשות מיכל שיעמוד בלחצים גבוהים.

נקודה טובה

אבל באטמוספירה אחת לפחות כל חללית עומדת

בתוך החללית יש אוויר לנשימה, מחוץ לחללית- ריק מוחלט

וגם עם כל הצירים וכו', אני מאמין שמעבורת יכולה להחזיק בלחץ של יותר מאטמ' אחת, בנאס"א אולי יש פאשלות, אבל לא ליקויים נוראיים כאלו בתכנון בסיסי, אני מניח

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כמה דברים:

1. האסטרונאוט לא יכול פשוט ל"שחות" בחלל (חתירה, חזה, פרפר)?

2. אם אתה יורה כדור בחלל הוא ממשיך באותה מהירות עד אינסוף (בהתחשב בזה שלא יהיה משהו בדרכו)?

1 - לא.

2 - כן.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני די בטוח שגוף של חללית צריך לעמוד לפחות באטמוספירה אחת...

טוב, ככה זה עובד (יש פרק מצחיק רצח בפיוטצרמה על זה):

[עריכה: מצאתי את הציטוט :)

Professor-Dear lord, that's over 150 atmospheres of pressure

Fry-How many atmospheres can the ship withstand?

Professor-Well it's a space ship, so i'd say anywhere between 0 and 1

]

ויש לי קצת ידע בתחום.

הלחץ אוויר בתוך החללית נמוך יותר מ-1 אטמוספירה, כי לא צריך כלכך הרבה. זה יושב על 60-70% ופשוט מעלים את יחס החמצן באוויר. יותר מזה, בשיגורים הראשונים הייתה מתוכננת סביבה של 100% חמצן אבל זה שונה כשפרצה שריפה בתא והאסטרונאות מת.

סיבה נוספת ללחץ הנמוך, לחסוך במשאבים. כל קילו נוסף דורש כמויות עצומות של דלק, לדלק יש משקל וזה אומר שככל שיחסכו יותר יוכלו להטיס יותר ציוד כללי לחלל. מעבר למעבורת עצמה.

זה עד כדי כך קריטי, שהפסיקו לצבוע את מיכלי הדלק החיצוניים של החללית. בכדי לחסוך את משקל הצבע.

כמובן שעל כדור הארץ, אין הפרש לחצים, אז אין בעיה בכלל.

עכשיו, למיטב ידיעתי החללית כן מסוגלת לעמוד ביותר, אבל לא בהרבה יותר. זאת לא צוללת.

עוד נקודה מעניינת זה שפעם היה אירוע של פגיעת פסולת בחללית. הצוות שמע פגיעה אבל לא הרגיש בירידת לחץ שנגרמת מפגיעה בגוף החללית.

בסוף הסתבר שגרגר אבק שטס במהירות עצומה פגע באחד החלונות, חדר 10 ס"מ לתוך הקריסטל ונעצר. אם הוא היה פוגע בחללית, הוא היה נכנס, מחורר כל מה שהוא היה פוגע בו ויוצא מהצד השני.

אירוני מאוד, בגלל שמבחינה הנדסית, לשים חלון פוגע מאוד באטימות ועמידות ללחץ.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יותר מזה, בשיגורים הראשונים הייתה מתוכננת סביבה של 100% חמצן אבל זה שונה כשפרצה שריפה בתא והאסטרונאות מת.

[ltr]dunno about the rest, but people can't survive in a 100% oxygen environment.[/ltr]

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

[ltr]dunno about the rest, but people can't survive in a 100% oxygen environment.[/ltr]

Go watch Apollo 13

1961 March 23: fire on board: First space-related casualty. Valentin Bondarenko was in training in a special low-pressure chamber with a pure oxygen atmosphere. He accidentally dropped an alcohol-soaked cloth onto an electric hotplate. In the pure oxygen environment, the fire quickly engulfed the entire chamber. Bondarenko was barely alive when the chamber was opened, and died of his burns shortly after being hospitalized. At the time of the accident, Bondarenko's death had been covered up by the Soviet government and was not known about in the U.S. Many materials become explosively flammable in pure oxygen; modern spacecraft use mixtures of continuously replaced oxygen and nitrogen. It has been speculated that knowledge of Bondarenko's death might have led to changes that would have prevented the Apollo 1 fire.

עריכה:

עוד אחד, לחכם בלילה

The Apollo 1 Command Module was a "Block I" design, built for spaceflight but never intended for a trip to the moon, as it lacked the necessary docking equipment.

Immediately prior to the accident, the crew members were reclining in their horizontal couches, running through a checklist of things they would do in space while a communication system problem was being fixed. At 6:31 (23:31 GMT) a voice (now believed to be Chaffee's, as his was the only clear channel) was heard over the COM link, "We've got fire in the cockpit." A few seconds later, the transmissions ended with a cry of pain. On the television monitors, Ed White was seen attempting to open the hatch. However, the two-piece hatch was of a design which required that the crew undo several bolts in order to remove the inner section, and was impossible to open quickly. Furthermore, the inner portion of hatch opened inwards, an intentional design feature intended to exploit the cabin's air pressure in order to further tighten the hatch seal during spaceflight. The hot gases produced by the fire held the hatch shut, and within a few seconds the air pressure had risen enough to prevent the crew from escaping (and, in fact, the air pressure rose so high as to rupture the capsule).

[edit]

Cause

The fire is believed to have been caused by a spark somewhere in the capsule's 50 km (31 miles) of wiring. Due to the pure oxygen inside the capsule (which was at a pressure of 15 psi or 100 kPa), the fire was quickly out of control. The Apollo 204 Review Board determined that a silver-plated copper wire running through an environmental control unit near the command module pilot's couch had become stripped of its insulation and abraded by repeated opening and closing of an associated access door. This weak point in the wiring also happened to pass near a junction in an ethylene glycol/water cooling line, which had developed a leak. The electrolysis of ethylene glycol solution with the anode made of silver resulted in a violent exothermic reaction that ignited the ethylene glycol mixture, which in turn was able to burn in the atmosphere of pure pressurized oxygen.[3] A similar March 1961 incident had previously claimed the life of Soviet cosmonaut trainee Valentin Bondarenko when a fire started in the pure oxygen atmosphere in the isolation chamber he had been occupying, a calamity the USSR had, for years, concealed from the public. The investigation found that a bar of aluminum can burn like wood in a pure oxygen atmosphere. It also found substandard wiring in the craft and a missing socket wrench that was ruled out as the fire's cause. Many items on board were flammable, and flammable velcro had been applied to the walls of the craft to secure items in weightless conditions.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...