עבור לתוכן

מחר מגן בלשון - שאלה קצרה

Featured Replies

פורסם

המורה שלי נתנה לנו דפי תירגול על מנת להכין אותנו למגן.

יש שם את התרגיל הבא

(איך אני יכול לעשות ניקוד באותיות כדי שתראו גם את הניקוד?):

16.

א. הם נוכחים לדעת זאת.

ב. אתם נוכחים בחדר.

הפעלים נבדלים זה מזה: 1. בבנין ובגוף 2. בשורש בלבד 3. בשורש ובבניין 4. בגוף ובזמן

אחרי שבדקתי כל אחד מהפעלים יצא לי ש:

1. הראשון השורש שלו הוא י.כ.ח הבניין נפעל הגוף נסתרים והזמן הווה

2. השני השורש שלו הוא נ.כ.ח הבניין קל הגוף נוכחים והזמן הווה

כפי שניתן לראות, אף אחת מהאופציות לא מתאימה למה שיצא לי מכיוון שיצא לי שהפועלים שונים זה מזה בשורש, בבניין ובגוף.

עיזרו נא לי :<

פורסם

השני זה גם בניין נפעל.. אבל הבגרות בלשון היתה מזמן (:

פורסם

גם השני הוא שורש י.כ.ח ובנין נפעל, גזרת נפיו.

בהצלחה במתכונת, שלי הייתה ביום חמישי 8)

פורסם
  • מחבר

אבל נוכחים בחדר זה לא י.כ.ח נפי"ו...

בעבר = נכח = קל = לא נפי"ו

חוץ מזה אין מצב שמה שאתה אומר נכון כי אין אפשרות שרק הזמן שונה..(או שבדף יש טעות, אינני יודע).

פורסם

השני זה גם בניין נפעל.. אבל הבגרות בלשון היתה מזמן (:

חחח...

לא!

פורסם

ההבדל הוא בבניין ובשורש, אבל לא בגוף.

הטעות שלך היא שבהווה יש רק ארבעה גופים - יחיד, יחידה, רבים, רבות. אין כזה דבר נסתר/נוכח/מדבר בהווה.

פורסם

יש דבר כזה :|

פורסם

בטח שכן ::) "אני רוצה לשחק במחשב"

רוצה - נשוא

לשחק - נשוא מורחב.

רוצה - הווה, מדבר, נלי\ה (נראה לי), קל.

פורסם

שוב, הגוף הוא לא מדבר, אלא יחיד.

שים לב שאפשר לומר "אני רוצה", "הוא רוצה", "אתה רוצה". ה"רוצה" זה בדיוק אותה מילה - לא משנה באיזה גוף המשפט.

וזה נכון לגבי כל פועל בהווה - אין הבדל בין מדבר, נוכח ונסתר.

פורסם

you just dont get it, do you?!?

יש דבר כזה!!

יחיד, יחידה, רבים ורבות זה משהו אחר!

יודע מה, תעשה בבחינה שלך יחיד\יחידה.

פורסם

ההבדל הוא בבניין ובשורש, אבל לא בגוף.

הטעות שלך היא שבהווה יש רק ארבעה גופים - יחיד, יחידה, רבים, רבות. אין כזה דבר נסתר/נוכח/מדבר בהווה.

לא מדוייק

הפועל נמצא בהקשר משפטי, כתוב לו "הם" וכתוב לו "אתם", זה לא יחיד יחידה רבים רבות אלא נוכחים מול נסתרים

מכך שהפעלים שונים זה מזה בגוף ובבניין

אגב בדקתי במחברת שלי משנה שעברה, בוודאות אחד מהם הוא י.כ.ח והשני נ.כ.ח

גם 1 וגם 3 נכונות במקרה הזה

תשאל את המורה שלך, אולי נפלה שם טעות

פורסם

אני חוזר ואומר:

בהווה, הפועל ניטה כמו שם עצם.

זה אומר שאין לו הטייה נפרדת לגוף ראשון, שני או שלישי.

כמו שכשאני אומר "אני חכם" או "אתה חכם", המילה "חכם" היא בדיוק באותה נטייה - כך גם ב"אני רוצה" ו"אתה רוצה" המילה "רוצה היא באותה נטייה.

לכן, כשמדברים על הפועל בפני עצמו, אי אפשר להבדיל בין מדבר, נוכח ונסתר. ולכן מתייחסים אליו פשוט כאל "יחיד".

אתה מוזמן לקרוא מתוך הסיכום שנמצא כאן:

http://www.bagrut.org/bagruyot/subjects/bagrut-lashon.asp

(הלינק נקרא "סיכום מלא בלשון", הנושא בעמוד 9 בקובץ)

ולגבי הבחינה שלי - עשיתי אותה כבר, וקיבלתי 100.

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים