מיהו חלל צה"ל בעיניכם ? - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מיהו חלל צה"ל בעיניכם ?


Milford Cubicle

Recommended Posts

שאלה שהעלה ראש אכ"א, ואני די מסכים איתו.

האם צה"ל הוא רק מי שנפגע במדים בפעילות ובדרכו לצבא וממנה, או גם מי שנפגע בתאונה פרטית או עקב שימוש יתר בסמים או באלכוהול (כוונתי כל פעילות שאין לה קשר לפעילות או אפילו הליכה לצבא - מהרגע שהוא מוריד את המדים בבית ועד שהוא לובש אותם שוב ביום הבא) ?

לדעתי,

בלי לזלזל בחיים של אף בן אדם, אם הוא נהרג כשהוא בכלל לא היה "בצבא" (והכוונה היא להיות בצבא בפועל, למרות שהוא עדיין חייל גם כשהוא יוצא הביתה..) הוא לא צריך להיכנס לסטטיסטיקה הזאת..

וחשוב לי לציין שזה לא קשור לזלזול בתרומה שלו כחייל, חס וחלילה.. אבל גם אני הייתי חייל וגם אני תרמתי.. זה אומר שאם אני מת עכשיו (אחרי שכבר השתחררתי) צריך להחשיב אותי כחלל צה"ל ? לא..

אז למה שזה יהיה שונה אם מישהו נהרג חס וחלילה בתאונת דרכים, נניח, כשהוא יצא הביתה בסוף שבוע ?

חלל צה"ל לדעתי הוא מישהו שנהרג במהלך פעילות צבאית (מבצעית, אימון, זה כבר לא משנה..), זה הכל..

אני האחרון שמזלזל בתרומה של החיילים, שנותנים את הנשמה - ולעיתים גם את החיים - למדינה ולאזרחיה.. באמת שאני האחרון..

זה פשוט עניין של סמנטיקה.. ההגדרה של המושג "חלל צה"ל"..

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא מסכים...

בגלל זה יש את ההפרדה של "נפל בעת שירותו", כי כל חייל שמת בעת שירותו יכול להיות שהוא מת בקשר כלשהו לשירותו הצבאי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

נושא רגיש ,ויקח זמן אם בכלל עד שיהיה קונצנזוס לאומי אם בכלל בנושא. איך למשל תגדיר חייל מיחידה מובחרת שלאחר פעילות מאומצת ולא ראה הרבה זמן בית נהרג עקב בתאונת דרכים עקב עייפות מוגזמת שנגרמה לו מהפעילות ?

במידה ואתה מגדיר את אותו חייל כחלל צה"ל אז אתה מפלה לרעה את אלה שנבצר מהם ללכת ליחידות אלו ,ואתה אומר כביכול שהתרומה שלהם לא שווה את זה .ובמידה ולא הרי יש לצה"ל איזשהו גורם לכך שהוא נהרג כי הוא זה שהביא אותו למצב הזה

הרי לא מדברים כאן רק על סמנטיקה וכבוד אני מניח שמעורב כאן גם כסף מה שעוד יותר מסבך את עניין.

לדעתי צהל הוא מי שנהרג בעת שהוא היה חלק מזרועות הבטחון השונות .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לפי דעתי כל עוד הבן אדם לא מת בנסיבות פליליות ו\או כל נסיבות אחרות ש"לא יאה" ללובש מדים להיקלע אליהן בכלל אז הוא צריך להיחשב צה"ל

ערן זאדה למשל לא צריך להיות צה"ל

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עוד נקודה מעניינת ,מה קורה עם נניח סוכן מוסד לשעבר או טייס במיל' שביצעו פעולות היראויות עבור מדינת ,הצד שני מחליט על החלטה "מינכן" והם נרצחים

מה אז ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כאן אין לי באמת עמדה/דיעה מגובשת... יש הבדל ניכר בין חייל שנפל בעת מילוי תפקידו לבין חייל שנהרג במהלך חופשה או משהו כזה...

הדוגמה של לובשי מדים שמתו כתוצאה מנהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, מנת יתר וכו' היא קיצונית ואמנם אין לי את הספרות המדוייקות על כמות האנשים האלו, אני רק יכולה להניח (ולקוות!) שהמספרים זניחים. מצד שני, כאשר הצבא מגייס חייל לשורותיו הוא מגדיר אותו כ"רכוש צה"ל", מכאן, לוקח את כל האחריות עליו - הוא נהיה האבא והאמא שלו. הצבא גם ידוע בלהתחמק מאחריות זאת, כמו שעשה במקרה של חיילי השייטת שנפגעו מצלילה במימי הקישון... כשהצבא לוקח חייל תחת כנפיו הוא לוקח אותו על כל תחונותיו ומגרעותיו וצרייך להשלים עם העובדה שהוא לא מגייס מכונה - עוד רובה, עוד טנק, עוד מטוס - אלא ישות שלא תמיד מיישרת קו במחשבתה יחד עם הרוח הצה"לית (כפי שראינו למשל בפינוי עזה). כאן הצבא צרייך להחליט אם הוא הולך להשתמש בחייליו ולהיות אחראי עליהם כשנוח לו - כמו הורים מתוסכלים שזורקים ילד סורר ומורד במקום לחנכו - או שהוא יקח את מלוא האחריות - על תאונות הדרכים כמו על נפגעים בפעילות/אימונים.

קשה להפריד. אני מכירה מעט מאד אנשים שנהרגו בצבא או בפעולות טרור. אחד כזה, אחד שהייתי אומרת לו "היי" ו"ביי" פעם, היה חייל ונהרג באוטובוס בפיגוע בצפון, בדרך לבסיס למלא את תפקידו. באותה מידה הוא יכל לההרג יומיים לפני כן, בערב יום שישי, בהופעה במועדון שאותו נהג לפקוד לעיטים קרובות. כך או כך, הוא היה שם, זמין לשרת את המדינה.

עדיין, אני בשום פנים ואופן לא אסכים שחייל אשר מת כתוצאה של שימוש מודע בסמים או שימוש מופרז באלכוהול או כל חומר אחר, או נהיגה בשכרות, יקבל טקס ממלכתי עם אותו הכבוד שניתן לאלו שנהרגו כתוצאה מדברים שלא בשליטתם - מלחמה, טרור, תאונות דרכים...

ומה לגבי חיילים שהתאבדו? גם זאת סוגיה מסובכת וכואבת. אני לא יודעת אם אתם יודעים, אבל ישנם חיילים שהתאבדו והמשפחה או הצבא בחרו להציג זאת כתאונה כדי שיקברו בחלקה נורמאלית ולא כמו כלב מאחורי הגדר, בנוסף לכל הבושה שבאה עם ההתאבדות שנתפסת בחברה כמעין טאבו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ישנם בערך 40 חיילים מתאבדים מידי שנה. שמוצגים בד"כ כאיזו תאונה.

(היה דיון מעניין על זה בגלי צה"ל לא מזמן, ככה זה שבבוקר אני מגוון לפעמים)

מה שכן, רשום על המצבות של אלה שהתאבדו (בגלל כבוד מסויים שאולי זה קשור לשירות...) "נפל בעת שירותו".

יש כמה דרגות של "כיתוב" על המצבות, סטנדרטיות.

נפל בעת מילוי תפקידו

נפל בעת שירותו

נפל בקרב

נפל בפעילות מבצעית

וזהו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לתפיסתי, צה"ל הוא כל חייל צה"ל שנהרג שלא כתוצאה מעבירה על החוק.

דוגמא: נסעת לכפר ערבי, התחלת לירות על אנשים חפים מפשע ונהרגת - אתה לא צה"ל.

למה הרוג בתאונת דרכים בחופשה כן נחשב אצלי לחלל? כי הוא היה במעין תקופה כזו שבה הוא מסר את נפשו וחייו לצבא - הוא לא היה חופשי באמת וגם אם הוא היה בחופשה זמנית, הוא עדיין היה נחשב חייל.

גילוי נאות: בת זוגתי היא נכת צה"ל עקב ת"ד שעברה (שלא באשמתה) בזמן בצבא ובחופשה. האם היה עולה על הדעת שהצבא לא היה מכיר בה כנכת צה"ל רק כי לא הייתה באותו הזמן בבסיס?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לדעתי צה"ל הוא כל אדם שנהרג בעת שהוא בשירות צבאי.

אף אחד לא שואל אותך אם להתגייס לצבא(בדרך כלל בכל מקרה) ולכן כאשר אתה מתגייס והופך להיות לחלק מהמערכת אז המערכת היא זאתי שאחראית עליך בכל תחום חיים, הצבא אחראי על החופשים שלך, על האוכל שלך,על המגורים שלך ולכן ודאי שעל החיים שלך, אז ודאי שחייל שנפל בקרב עם מחבלים תוך כדי שהוא מגן עלינו זכאי אולי ליחס שונה מאשר חייל שנהג בשכרות בדרך בחזרה הביתה ממסיבה, אבל העניין הוא ששניהם חללי צה"ל שזכאים לאותן זכויות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...