עבור לתוכן

מטוסי קרב - כמה שאלות

Featured Replies

פורסם

ומה יקרה אם שני מטוסים חמקנים יתקרבו אחד אל השני למרחק של 5 מיל בלי לזהות אחד את השני ברדאר? ::)

(אאא... זה הייה יום קשה :P :-[)

;D

  • תגובות 265
  • צפיות 37.5k
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

פורסם

במקרה כזה פשוט לא יהיה קרב ,אף אחד מהם לא יידע שהשני קיים :P

וברצינות,התייחסנו למצב שבו לאחד יתרון חמקנות ולאחר יתרון תימרון.

יש אינספור מצבים שאפשר להתקל בהם,פשוט עושים הערכה אילו מצבים יש יותר סבירות שיתרחשו

ולפי זה מתכננים את דגמי העתיד.

פורסם

שמע, גם לטיל יש יכולת תימרון מוגבלת, וטייסים לא ממהרים לשחרר טילים אלא אם הם נמצאים בעליונות מספרית וידיעה שהם לא יצתרכו את הטילים מאוחר יותר (שיש להם גיבוי ושהמצב לא יתדרדר לרעתם...).

במצבים כאלה לתמרון יש ייתרון חשוב...

פורסם

טווח כזה זה עניין של שניות ספורות בשביל מטוס במהירות על קולית... קצת פחות ממה שנדרש כדי להביא אותו לזווית תקיפה ולנעול על המטרה :)

god damn it, מה עשית לתוכי?

עריכה: זה בסדר, אני רואה אותו שוב.

פורסם

שמע, גם לטיל יש יכולת תימרון מוגבלת, וטייסים לא ממהרים לשחרר טילים אלא אם הם נמצאים בעליונות מספרית וידיעה שהם לא יצתרכו את הטילים מאוחר יותר (שיש להם גיבוי ושהמצב לא יתדרדר לרעתם...).

במצבים כאלה לתמרון יש ייתרון חשוב...

תאמין לי שגם סוחוי35 לא יצליח להתחמק מפיטון 5 :P .

פורסם

אגב לפני כמה שנים הסרבים יירטו F117.

וזה ה- F-117 היחיד שיורט עד היום, אחרי מאות (אולי אפילו אלפי) גיחות שרבות מהן היו כנגד מערכי נ"מ.

יצא לכם לראות את יכולות התמרון הספקטקולריות של ה- Su-35 ? באמת עוצר נשימה מה שהוא מסוגל לעשות , לפחות בתחום הספציפי הזה של אוויוניקה מתקדמת , הרוסים נמצאים שני צעדים קדימה לעומת האמריקאים

אוויוניקה זה אלקטרוניקה מוטסת. אני חושב שאתה מתכוון לאווירודינאמיות.

אלא אם מדובר על טילים לטווח קצת של 5-7 מייל ::)

5-7 מייל זה BVR רק אם יש לך קטרקט מתקדם ;D

ומה יקרה אם שני מטוסים חמקנים יתקרבו אחד אל השני למרחק של 5 מיל בלי לזהות אחד את השני ברדאר? ::)

זה קל - מטוסים חמקניים, בהגדרה, לא משתמשים במכ"מ. כל הרעיון של חמקנות הוא לא להחזיר את קרינת המכ"מ של האויב, אז לשגר קרינה כזו בעצמך?

פורסם

5-7 מייל זה BVR רק אם יש לך קטרקט מתקדם ;D

שוב, המרחק הזה זה עניין של כמה שניות בשביל מטוס... בזמן הז האתה צריך לאתר את המטרה, להביא את המטוס לזווית תקיפה ולנעול את הטיל, וזה לא תמיד אפשרי...

זה קל - מטוסים חמקניים, בהגדרה, לא משתמשים במכ"מ. כל הרעיון של חמקנות הוא לא להחזיר את קרינת המכ"מ של האויב, אז לשגר קרינה כזו בעצמך?

בכול זאת יש להם אמצעי זיהוי כלשהו... אני מניח... זה די בעייתי לנעול טיל אם אין לך כזה :nixweiss:

פורסם

BVR == Beyond Visual Range

בטח שיש אמצעי זיהוי. אינפרה אדום, מצלמות אור נראה, מקלטי מכ"מ (קולטים אותות שמשוגרים ממטוסים אחרים), ערוצי נתונים למערכות אקטיביות אחרות, למשל AWACS. אבל מכ"מ פעיל? זה לא. לבנות מכ"מ במטוס חמקן זה כמו לנסות להתגנב בלילה עם סירנה וצ'קלקה על הראש.

למטוסים החמקנים, כלומר F-117 ו- B-2, אין שום יכולת אוויר-אוויר. ל- F-22 יש מכ"מ פעיל, אבל הוא לא מוגדר כחמקן.

פורסם

משום מה חשבתי שBVR זה היגוי ווקטורית והכוונה לקרב בין שני מטוסים עם יכולת כזו :s07:

אי הבנה קטנה :biggrinangelA:

הבנתי את הכוונה שלך לגבי המכ"ם הפעיל, ובהודעה ההיא התכוונתי למשהו פאסיבי, לדוגמא מצלמות IR וכו..

שורה תחתונה: בקרב BVR להיגוי ווקטורי באמת אין יותר מידי משמעות... אבל זה עדיין מעגניב לעשות חראקות עם מטוס של איזה 20 טון ובמהירות של 2000 קמ"ש :smile1:

פורסם

לא בטוח. תמרון "קוברה" עשוי לשבור נעילה של מכ"מי פולס דופלר. מצד שני, לא בטוח שהמטוסים הרוסיים מסוגלים לבצע אותו כשהם עמוסים בחימוש ובכל מקרה המטוס יוצא ממנו במהירות נמוכה יחסית, מה שיקשה עליו לחמוק מהטיל הבא. מצד שלישי, אם המטוס המשגר חמקן או נמצא מחוץ לטווח המכ"מ והטיל מונחה ע"י צד שלישי (למשל AWACS) או על ידי מכ"מ מתוחכם מספיק כדי שמערכת הגילוי של הקורבן לא תגלה אותו (כנראה שהמכ"מ של הרפטור יכול לעשות את זה), הטייס ידע ששיגרו עליו טיל רק כשהוא יפגע, מה שלא ישאיר לו יותר מדי זמן לתמרונים.

פורסם

ומה לגבי תימרון אין_לי_מושג_מה_זה_תימרון_קוברה? הוא יצליח לשבור נעילת טיל ??? ::)

מכ"מי דופלר לא מיועדים לזיהוי מטרות על הקרקע?

טווח מכ"מ זה כמה עשרות (אם לא מאות) מילים... נראה לך שיש טילי א"א שלא יזוהו בשיגור, אם הם יכולים להיות משוגרים ממרחק כזה?

ובכלל, מכ"ם לא יכול לזהות את הטיל עצמו? מה זה משנה אם שיגרו אותו מעבר לטווח המכ"מ?

ומי אמר לך שאחרי הפגיעה אין מקום לתימרונים?

תחשוב כמה תימרונים מליון חתיכות יכולות לעשות...

פורסם

קוברה - המטוס עובר מטיסה אנכית לאופקית, מה שמוריד את מהירותו יחסית לקרקע כמעט לאפס, ואז שוב חוזר לטיסה אנכית. המטוס הראשון שיכול היה לבצע את התמרון הזה הוא המיג 29 (אבל רק בתנאים מסויימים) ואחריו הסוחוי 27.

מכ"מי פולס דופלר מיועדים לשימוש בכל מקרה בו המכ"מ אמור להביט למטה. כשהמכ"מ מביט למעלה, למשל מכ"מ קרקעי, אין בעיה, אבל מכ"מ שמביט למטה, כלומר מכ"מ מוטס, תמיד יתקל בסופו של דבר בקרקע. כלומר מכ"מ מוטס תמיד יקבל החזר. כדי להבדיל בין החזר מהקרקע והחזר ממטוס, משתמשים בפולס דופלר. מכ"מי פולס דופלר מזהים את מהירות המטרה וכך יכולים להבדיל בין פני הקרקע ומטוס (במקרה של מסוק, מזהים את מהירות התנועה של הרוטור). אבל בתמרון קוברה, מהירותו של המטוס יחסית לקרקע יורדת לאזור האפס, כך שהוא "נעלם" למכ"מי פולס דופלר.

הטווח של מכ"מ במטוס קרב לא עולה על כמה עשרות מיילים בד"כ. ובהחלט ניתן לשגר טיל בלי שהוא יאותר במכ"מ - זכור שטיל הוא מטרה קטנה בהרבה ממטוס. טילים גם משייטים במהירות גבוהה בהרבה ממטוסים, בד"כ 4-5 מאך. למעט ה- F-22, כל מטוסי הקרב היום משייטים מתחת למהירות הקול. לא ישאר לטייס הרבה זמן אחרי השיגור.

פורסם

בכמה סירטונים שראיתי, על המיג 29 עם ההנעה הווקטורית, הוא עשה תימרון שבו הוא מזדקר אנכית (...קוברה) נעצר לגמרי, מרחף כמה שניות באותה נקודה, עושה חצי סיבוב וממשיך לטוס, כשהוא צובר מהירות די מהר...

אם זה לא שובר נעילה של מכ"מ כזה, אז העובדה שהוא יכול לעשות לולאה בחצי רדיוס ממטוס רגיל ובמהירות גבוהה בהחלט יכולים לעזור לו להתחמק מטיל...

לגבי הזיהוי של הטיל: מכ"מ בד"כ מזהה עצמים מתכתיים, לא?

אז למה שהוא לא יזהה צינור מתכת של שני מטר?

ואיך המהירות משפיעה על הזיהוי?

פורסם

עם מהר לא הולכים למכולת 8). אתה מתחיל במהירות של כמה מאות קמ"ש ומסיים במהירות שקרובה לאפס, עד שאתה צובר מהירות אתה בצרות גדולות. אם לא שברת את הנעילה (או אם הטיל רכש מחדש), אתה מת - אין לך אנרגיה מספקת כדי להתחמק אחרי קוברה. ושוב, לא בטוח שהמטוסים מסוגלים לבצע את התמרון כשהם עמוסים בחימוש, עד היום כל המקרים בהם הקוברה בוצע היו ללא מטען בכלל.

מכ"מ מזהה עצמים מתכתיים. גם מטוסים חמקניים עשויים בחלקם ממתכת. אז איך לא מגלים אותם במכ"מ?

מהירות? זה ברור. ככל שהטיל מהיר יותר, כך יש לטייס פחות זמן להגיב.

פורסם

החמקנים מצופים בד"כ בציפוי פולימרי או קרמי או בנויים בכלל מאיזה חומר מרוכב שבולע את הקרינה\ פולס של המכ"מ...

אם אני לא טועה אז המעין כיסויים משולשים על המפלטים שלB2 נועדו להפחית את הסיגנאל שיכול להתקבל אם המכ"מ פוגע בחלק האחורי (המנוע עשוי מתכת ונכון לעכשו אין אפשרות להחליף את החלקים לחומרים אחרים...)

לגבי החלק הראשון- צודק. אבל לפי דעתי לא היו מתכננים את המטוס לביצוע תימרונים ללא ציוד... אני די בטוח שהם יכולים לעשות את הקוברה גם עם כמה טונות של ציוד (אולי לא חימוש מלא, אבל לפחות עם כמה "שיניים" עליהם...)

מהירות? זה ברור. ככל שהטיל מהיר יותר, כך יש לטייס פחות זמן להגיב.

שמע, זה יחסי... גם לטיל של 6 מאך יקח כמה שניות (אם לא דקות) לעבור את כל טווח הרדאר של המטוס (נגיד 80 מייל...) :nixweiss:

זה מספיק זמן תגובה...

או שלא הבנתי את הכוונה שלך...

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

דיונים חדשים