חברת Terrafugia האמריקאית, שלזכותה כבר עומדת מכונית מעופפת עם יותר מחמישים שעות טיסה, חושפת דגם חדשני של מכונית טסה עם יכולת המראה ונחיתה אנכית – בדומה למסוק
ב-17 בדצמבר 1903 האחים רייט חוו את הטיסה הראשונה בהיסטוריה. כ-20 שנים קודם לכן עלתה לכבישים המכונית הראשונה של קרל בנץ. וב-1919, כבלתי נמנע, התאחדו שתי ההמצאות והמכונית המעופפת הראשונה של גלן קורטיס המריאה לאוויר. "טרפוגיה" (בלטינית – להמלט מהאדמה) היא חברה המבוססת במסצ'וסטס אשר לפני שלוש שנים הציגה לעולם מכונית בעלת כנפיים מתקפלות שבאמת טסה וראתה עשרות המראות ונחיתות. כעת חשפה החברה את הפרוייקט הבא שלה, מכונית עם יכולת המראה ונחיתה אנכית.
המכונית הטסה הראשונה של החברה לא תיהיה זמינה לרכישה עד שנת 2015 לפחות אך סגן נשיא החברה, ריצ'ארד גרש, אומר "פיתוח מכונית אשר תמריא ותנחת במאונך ימשך לא פחות מעשור, כדאי שנתחיל לעבוד".
מסוק ה-V-22 Osprey (משמאל). מקור ההשראה של המכונית המעופפת? |
המכונית נקראת TF-X והיא באה לענות על מגבלה מרכזית שהמכונית הנוכחית של החברה נתקלת בה, היכולת להמריא ולנחות ללא פס המראה. לצורך זה המכונית תיישם שני רוטורים על צירים אופקיים בעיצוב דומה למטוס התובלה MV-22 של חיל הנחתים האמריקאי. תחילה תמריא המכונית ממגרש חנייה במאונך כמו שעושה זאת מסוק ולאחר מכן יפנו הרוטורים קדימה והמכונית תמשיך בטיסת מטוס רגילה.
לצורך המראה ונחיתה יפעלו שני מנועים חשמליים בהספק 600 כ"ס כל אחד. כל מנוע יהיה מורכב מ16 מנועים קטנים נפרדים כדי להבטיח חסינות גבוהה לכשלים. לאחר ההמראה והפניית הרוטורים קדימה תעבור פעולת ההינע למנוע הבערה של המכונית בעל הספק של 300 כ"ס המפעיל מדחף מרכזי הממוקם בחלקו האחורי של הרכב ושני הרוטורים האחרים יתקפלו להקטנת הגרר בזמן הטיסה. לאחר הנחיתה יתקפלו הכנפונים עליהם מורכבים הרוטורים לצידי הרכב ויוטמעו במרכב באופן בולט כמה שפחות. בזמן נסיעה יטען מנוע הבערה של הרכב את מצברי המנועים החשמליים.
עתיד עולם התחבורה? |
פרוייקט ה-TF-X הוא צאצא ישיר של פרוייקט אחר שהחברה לקחה בו חלק לפני מספר שנים. בשיתוף עם משרד ההגנה האמריקאי, עבדה החברה על רכב שטח בעל יכולת המראה ונחיתה דומה. הפרוייקט נעצר ובחברה החליטו להמשיך את עבודת הפיתוח לשימוש אזרחי.
המכונית מיועדת לארבעה נוסעים ובחברה מבטיחים שמימדיה יאפשרו להחנות אותה במוסכים בגודל סטנדרטי. היא תיהיה, על כל פנים, לא פחות כשירה לנהיגה ממכונית רגילה ותתמודד עם נסיעה בכבישים מהירים ועם נסיעה במזג אוויר סוער. טווח הטיסה המינימאלי שאליו שואפים בטרפוגיה הוא 800 קילומטרים ומהירות הטיסה תיהיה 170 קשרים (כ-320 קמ"ש). על אזור ההמראה והנחיתה להיות משטח בקוטר 30 מטרים לפחות.
רכב ה-Transition של טרפוגיה מתעופף לו להנאתו כבר משנת 2009 |
בחברה מבטיחים שלטוס ב-TF-X יהיה סטטיסטית בטוח יותר מנסיעה ברכב רגיל. המכונית תטיס חלקית את עצמה ותדע להמנע מהתנגשות עם כלי טייס אחרים, אזורי טיסה אסורים ומזג אוויר סוער. היא תדע להנחית את עצמה באזורי נחיתה שיוגדרו מראש על ידי המפעיל. וכמידת בטיחות אחרונה, המכונית תיהיה מצויידת במצנח שיוכל לשאת את כולה יחד עם ארבעת נוסעיה אל הקרקע בבטחה.
בטרפוגיה נמנעים מלקבוע מחיר ל-TF-X אך שמים לעצמם למטרה לתמחר את המכונית בצורה נגישה כמה שאפשר. הערכות מקדימות בנושא מנבאות שבמידה והפרוייקט יזכה לממימדי יצור תעשייתיים יהיה מחיר המכונית הטסה דומה למחירי מכוניות היוקרה המפוארות ביותר של היום.